geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:40

NathalietjeB schreef:
Ik zou eerst zeggen van eerst school in orde goeie cijfers en niet eerder een nieuwe pony, anders ga je dr eigen laksheid belonen met een pony zo werkt het natuurlijk niet

met 11 onvoldoendes is er echt wel meer aan de hand dan alleen laksheid. Vind het daarom ook niet eerlijk tegenover dat meisje om dr maar laks te noemen. Als het laksheid was geweest waren er ook nog wel een paar voldoendes geweest. Hier is echt meer aan de hand.

TS ga met je dochter om tafel en praat met dr over die onvoldoendes; klapt ze dicht, noem zelf een paar opties op. Ja je loopt het risico dat ze er dan maar 1 uitpikt om jou tevreden te stellen, maar voor hetzelfde geld komt het probleem er dan wel uit.
Zo ben ik zelf ook een jaar blijven zitten, omdat ik verschrikkelijk gepest werd. Op een gegeven moment was het zo erg dat ik soms vragen gewoon expres verkeerd beantwoordde; alles om maar uit die klas weg te zijn....wat me uiteindelijk gelukt is, door te blijven zitten. Maar dat is uiteraard de oplossing niet. Ik zocht die oplossing omdat ik met niemand erover kon praten, zeker niet met mijn ouders; die zeiden gewoon glashard dat het wel aan mij zou liggen.
Dus praat met dr, want dit is echt geen laksheid.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 30-12-15 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Re: geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:41

Mee eens, daarom denk ik dat er meer op school speelt als dat de dochter misschien verteld. Daarom is praten met een mentor en eventuele leraren een heel goed idee.

11 onvoldoendes krijg je niet zomaar, zeker niet in bv week tijd.Dus er speelt iets wat al langer aan de gang is.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:44

Kan je niet vragen aan de eigenaar van de beirijder of ze er wedstrijden mee mag doen maar dat die eigenaar haar dat dan vraagt?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:44

Hier in huis dochter van 16 met n pony. Magere school resultaten in havo 5.

Toch kan ik je geen advies geven. Ik zie ook totaal verschillende adviezen voorbijkomen. Maar Bokkers en ik kennen jou niet, je dochter niet, de situatie niet. We weten haar drijfveren niet. Kortom; niks. Je moet hier echt samen met je dochter uitkomen. Ik wens je sterkte tie, 't is niet makkelijk.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:51

Zijn het 11 onvoldoendes of 11 'tekorten'? Want dat maakt wel uit... 11 tekorten kan namelijk makkelijk met een paar écht lage cijfers en dan kan ze nog normale cijfers hebben op de 'inkop' vakjes
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 30-12-15 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:53

vind het trouwens wel raar dat als je dochter met 11 onvoldoendes thuis komt school geen contact met je opneemt..

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:55

Dat is idd wel vreemd ja, zijn ze tegenwoordig toch vrij vlot mee dacht ik; ouders inlichten bij problemen...of zich dat nu uit in slecht gedrag...of slechte cijfers
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 30-12-15 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:55

Er zit nog een heel verschil tussen zeggen "Als je slechte cijfers haalt krijg je geen paard" en iets zeggen als "Nu heb je de hele dag de tijd om aan je huiswerk te besteden en haal je slechte cijfers. Ik ben bang dat als je een paard krijgt, je minder tijd hebt en nog slechtere cijfers haalt."
Als je zoiets zegt schiet je dochter wellicht niet direct in de verdediging, maar open je een dialoog.

Ik zeg echt niet dat je dit moet doen - jij kent je dochter beter dan ik - maar ik wilde even laten zien dat er nog een optie is naast zeggen "Slechte cijfers, geen paard" zonder direct te zeggen "Cijfers maken niet uit, je krijgt sowieso een paard".

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:56

De resultaten kunnen niet erg verassend geweest zijn ! Met al de digitale opvolgingen die je tegenwoordig kan doen .

En ik zeg toch een paard . Een kind heeft ook een ontspanningsplek nodig en zeker een ADD er .
Spreek uit ervaring in dit geval ...
En je hoeft toch geen tig duizend te spenderen aan een paard . Er zijn ook leuke paarden voor minder geld te koop !
Die je indien t echt niet werkt toch wel weer kan verkopen zonder al te veel verlies te lijden financieel

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:59

Wat zegt je dochter er zelf over? Dwingen om te leren gaat echt niet helpen, ben blij dat mijn ouders dat nooit gedaan hebben. Dan was school nog een groter drama geworden dan dat het al was.

Bij mij ging het wel beter toen mijn paard gekocht werd. Ik ben van mening dat er veel belangrijkere dingen zijn dan studeren en ontspanning is er daar een van.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:02

Sandyislief schreef:
Zoe_97 schreef:
Ik sta echt versteld dat iedereen maar vind dat 11 onvoldoendes ok zijn en beloont moeten worden met een paard. Ze kan dat andere paard rijden nu 2 keer per week. Als een eigen paard zo belangrijk is kan ze dat bewijzen met inzetten voor school.
Als ik thuis kwam met 11 onvoldoendes kon ik een pak slaag krijgen en kwam ik tot het volgend rapport mijn kamer/bureau niet meer uit.

Ja haha precies dit.

Wat mij vooral verbaast is dat er wordt gedaan alsof een eigen pony een must is, voor regelmaat/structuur en dergelijke. Een eigen pony is een luxe, ontzettend fijn natuurlijk als dat mogelijk is, maar echt geen noodzaak voor je welzijn. Zou wat zijn, voor al die kinderen voor wie dat niet mogelijk is maar die het wel moeten doen met een manege- of verzorgpony.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:11

Zinzi_jewel schreef:
En ik zeg toch een paard . Een kind heeft ook een ontspanningsplek nodig en zeker een ADD er .
Spreek uit ervaring in dit geval ...
En je hoeft toch geen tig duizend te spenderen aan een paard . Er zijn ook leuke paarden voor minder geld te koop !

Ik denk echt dat ze dan beter af is met een talentvol paard van een ander dan perse een eigen paard waar op beknibbeld is om eventuele financiele schade te beperken...

Een ontspanningsplek bij paarden kan op zóveel manieren zonder een eigen paard te hebben :n
Ik sta ook echt versteld van sommige reacties hier...

Wat is er mis met als kind zelf eens opzoek gaan naar oplossingen voor je probleem?
En nou heeft dit meisje al een dikke voorsprong omdat ze al kennissen met eigen paarden heeft en een aanzienlijk niveau

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:13

@sunrise het is ook absoluut geen must. Sterker nog ik ken mensen die niet eens op les kunnen op een
manege ivm financiele zaken.

Maar ik vind wel dat eerst de oorzaak bekeken moet worden. 11 onvoldoendes bedoel pfoeh ! Dat is niet niks en niet in 1 week tijd gedaan. Daar zit zeker wel meer achter en zolang dat niet bekent is, zou ik absoluut niet denken aan een nieuwe pony.

@marieke een 14 jarig kind kan je nog niet helemaal verwachten dat die naar oplossingen zoekt in bepaalde dingen. Zolang er niet exact bekent is wat er speelt is het gissen. Misschien word de dochter enorm gepest op school ? Daar kan ze misschien helemaal geen eigen oplossing voor vinden. Of wie weet denkt die dochter als ik het slecht op school doe, dan kan ik of naar een andere klas of hoef ik niet naar school etc. Niet alle 14 jarige denken verder of wat te gevolgen zijn.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:17

Het verbaast mij echt hoeveel mensen een eigen paard als een soort eerste levensbehoefte voor een 14-jarige zien. De dochter van TS is denk ik oud en wijs genoeg dat zo slecht presteren op school de zoektocht naar een nieuw paard niet bevorderd. Ze krijgt een mooie kans om een Z-pony bij te rijden, maar dit is blijkbaar te min voor haar. Sorry, maar dan denk ik dat ze echt een schop onder haar hol nodig heeft. Elf onvoldoendes houdt in dat ze voor onderhand elk vak (ik had elf vakken in de tweede klas VWO) onvoldoende staat en dat is echt een hele prestatie op zich, bij gym hoef je ten slotte alleen maar mee te doen om een voldoende te halen... 8)7

Ik kreeg op mijn 16e mijn eerste eigen pony en voor die tijd heb ik met bijrijd- en verzorgpaarden moeten laten zien dat ik goede cijfers kon halen op het VWO. Met elf onvoldoendes lieten mijn ouders me waarschijnlijk niet eens meer paardrijden omdat ik dan wel wat beters te doen had, namelijk mijn cijfers ophalen. Het komt op mij over als verwend gedrag van TS. 'Ik had een sportpony, nu moet ik het doen met twee keer in de week een bijrijdpony, ach, dan laat ik school ook wel schieten.' Ze heeft nu zeeën van tijd, die kan ze mooi aan het ophalen van haar cijfers besteden.

TS, praat alsjeblieft even met je dochter en leg haar uit dat er echt iets moet veranderen wil ze weer een eigen pony krijgen. Het is sneu als dit niveau te hoog gegrepen is voor haar, maar daar is iets aan te doen. Ik zou haar pas een eigen pony geven als ze heeft laten zien dat ze haar best doet voor school en nette, acceptabele cijfers haalt. Een rapport met alleen maar voldoendes is echt geen must, maar het moet wel een rapport zijn waar mee ze over kan naar het volgende jaar.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:33

Ik ben eigenlijk benieuwd of TS inmiddels met dochterlief gepraat heeft.
Als ze nu na kerst 11 onvoldoendes heeft, moet haar herfstrapport ook al beroerd geweest zijn.
Waarom is er toen niet aan de bel getrokken door school, leerkrachten of jullie als ouders.

En eerlijk, 11 onvoldoendes is bijna een kunst dus dan is er grondig iets mis.
Het niveau te hoog, geen mogelijkheid om de les goed te kunnen volgen(wat al kan omdat ze misschien achter in de klas zit), misschien niet durven vragen als ze iets niet snapt of of of....

Ik persoonlijk was wel gaan kijken voor een andere pony.
Jullie hebben immers belooft dat ze een ander rijdier zou krijgen en ik vind het wel zo wijs dat jullie je aan de afspraak houden.
Ze is 14 jaar en kan nog 4 jaar bij de pony's rijden tenzij ze enorm groot is en ze niet meer op een pony past.
Ik vind sport erg belangrijk voor een kind en ontspanning mag niet samenhangen met schoolresultaten.

Ze heeft misschien altijd moeite gehad met school maar kon met paardrijden laten zien dat ze wel degelijk ergens goed in was.
Ik zou zeker via die instap kijken hoe je haar kunt stimuleren om haar schoolwerk beter te maken maar ik zou ook willen weten waarom ze zoveel moeite heeft met school, waar zit het probleem nu precies.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:37

Eerst goed kijken naar de oorzaak van de cijfers! Dan zou ik het juist willen omdraaien. Het paard als stimulans en beloning. Na het huiswerk lekker rijden. Weekend lekker paardrijden. Dus niet als straf geen paard, maar juist: Heb je alles af(begeleiden!!!), ga maar lekker naar buiten. Kinderen met ADD hebben veel structuur en begeleiding nodig en op veel vo-scholen is dat er niet voldoende. Dus zul je als ouders daar tijd in moeten steken.En daarnaast:school is belangrijk, maar prestaties gaan niet boven andere belangrijke zaken zoals gelukkig zijn, genieten van dieren, etc. Succes!!

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:38

Zoe_97 schreef:
Ik sta echt versteld dat iedereen maar vind dat 11 onvoldoendes ok zijn en beloont moeten worden met een paard. Ze kan dat andere paard rijden nu 2 keer per week. Als een eigen paard zo belangrijk is kan ze dat bewijzen met inzetten voor school.
Als ik thuis kwam met 11 onvoldoendes kon ik een pak slaag krijgen en kwam ik tot het volgend rapport mijn kamer/bureau niet meer uit.

Het gaat er niet om dat het paard een levensbehoefte is of niet. Het paard hoort ook niet als beloning gezien te worden.

Het gaat erom dat er een scheidingslijn zou moeten zijn tussen school en ontspanning. Het een heeft niets te maken met het ander. Het probleem situeert zich op het schoolgebied, dus los dat dan op in het schoolse. Er kunnen tig oorzaken zijn voor de lage cijfers: pestgedrag, psychische problemen, simpelweg het niveau dat te hoog ligt wat voor een "het lukt toch niet, dus waarom zou ik" mentaliteit zorgt, en honderden anderen. "Laksheid" is een symptoom, niet de oorzaak.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:38

spatter schreef:
Ik ben eigenlijk benieuwd of TS inmiddels met dochterlief gepraat heeft.
Als ze nu na kerst 11 onvoldoendes heeft, moet haar herfstrapport ook al beroerd geweest zijn.
Waarom is er toen niet aan de bel getrokken door school, leerkrachten of jullie als ouders.

En eerlijk, 11 onvoldoendes is bijna een kunst dus dan is er grondig iets mis.
Het niveau te hoog, geen mogelijkheid om de les goed te kunnen volgen(wat al kan omdat ze misschien achter in de klas zit), misschien niet durven vragen als ze iets niet snapt of of of....

Ik persoonlijk was wel gaan kijken voor een andere pony.
Jullie hebben immers belooft dat ze een ander rijdier zou krijgen en ik vind het wel zo wijs dat jullie je aan de afspraak houden.
Ze is 14 jaar en kan nog 4 jaar bij de pony's rijden tenzij ze enorm groot is en ze niet meer op een pony past.
Ik vind sport erg belangrijk voor een kind en ontspanning mag niet samenhangen met schoolresultaten.

Ze heeft misschien altijd moeite gehad met school maar kon met paardrijden laten zien dat ze wel degelijk ergens goed in was.
Ik zou zeker via die instap kijken hoe je haar kunt stimuleren om haar schoolwerk beter te maken maar ik zou ook willen weten waarom ze zoveel moeite heeft met school, waar zit het probleem nu precies.

Inderdaad mooi verwoord en ben ook benieuwd naar reactie van ts

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:39

Je moet een combi zoeken.

Maar je wilt ook dat je kind later zelfstandig kan leven en der zelf in onderhoud kan voorzien.

Tenzij je zoveel geld hebt, dat je haar wilt onderhouden.
Ik snap echt niet dat er ouders zijn die hun kind op een paardenschool doen.
Kansloos en altijd somber bestaan bovendien .... Hobby moet hobby blijven tenzij je ouders al zoveel hebben opgebouwd.

14 jarige denkt niet verder dan leuke dingen doen.
Ik zou echte opleiding zoeken desnoods leren en werken maar met meer baangarantie dan de paarden.
En of ze een eigen paard kan hebben hangt van jullie af, wat kunnen jullie en wat willen jullie.
Als mijn kind niet kan mee komen en ik vind de paarden nog leuk en kunnen geld missen dan zou ze bv 3 dagen mogen sporten de overige dagen doe ik het wel

Succes
Maar goede opleiding is investering voor leven

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:44

Ik was op de middelbare school ook erg laks. Het interesseerde me allemaal niet zo. Mijn moeder heeft voor mij een "punten systeem" bedacht. Voor elke voldoende die ik haalde op een toets, kreeg ik een punt. Van 5 tot 7,5 kreeg ik 1 punt 8 en hoger kreeg ik 2 punten. Zo heb ik "gespaard" voor een nieuw zadel en hoofdstel. Werkte voor mij erg motiverend omdat ik het gevoel kreeg dat ik het tenminste ergens voor deed en niet omdat het 'moest'.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:45

tita schreef:
Je moet een combi zoeken.

Maar je wilt ook dat je kind later zelfstandig kan leven en der zelf in onderhoud kan voorzien.

Tenzij je zoveel geld hebt, dat je haar wilt onderhouden.
Ik snap echt niet dat er ouders zijn die hun kind op een paardenschool doen.
Kansloos en altijd somber bestaan bovendien .... Hobby moet hobby blijven tenzij je ouders al zoveel hebben opgebouwd.

14 jarige denkt niet verder dan leuke dingen doen.
Ik zou echte opleiding zoeken desnoods leren en werken maar met meer baangarantie dan de paarden.
En of ze een eigen paard kan hebben hangt van jullie af, wat kunnen jullie en wat willen jullie.
Als mijn kind niet kan mee komen en ik vind de paarden nog leuk en kunnen geld missen dan zou ze bv 3 dagen mogen sporten de overige dagen doe ik het wel

Succes
Maar goede opleiding is investering voor leven

Huh? Waar haal jij vandaag dat de dochter een paardenopleiding doet?
(en bedoel je niet sober ipv somber)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:49

Euchhh amaris je hebt een punt. Ik las niet goed
Paard school, geen paard ...... Legde de link met een hippische opleiding.

In de paardenwereld is geld somber en sober leven. :D

Goed mijn post is beetje overtrokken
Ts heb jij op je mobiel geen app waar je kan zien ik er SO komen en wat de cijfers zijn.
Ik zou kiezen voor huiswerk-begeleiding en mijn paarden-verhaal blijft gelijk.
Ze kan best de sport in maar bv 1x pm starten...... Meer genieten van hobby ipv trainen en prestatie leveren.....dat mag ze op school doen

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:55

Ik snap eigenlijk niet waarom die twee dingen samen moeten horen. Hobby en school is bij mij altijd gescheiden gebleven, ook als ik slechte resultaten op school haalde. Slechte resultaten kwamen namelijk door school zelf; ik voelde me niet fijn in de klas waar ik zat, had moeite mee te komen met de lesstof en was vaak ziek, wat het nog moeilijker maken. Toen ik in een andere klas kwam op een lager niveau, schoten mijn cijfers omhoog (en niet alleen omdat het makkelijker was). Nooit hoefde ik te stoppen met paardrijden, in plaats daarvan stond mijn moeder altijd aan mijn kant.

Volgens mij levert het veel meer op om te kijken waar het mis gaat met de motivatie, maar wel gewoon je dochter te laten paardrijden.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:56

Bij mij zorgde het smiddags rijden/naar stal gaan juist voor betere resultaten. Omdat ik smiddags wat leuks ging doen en even kon ontspannen moest ik savonds wel aan mn huiswerk en kon ik niet mijn huiswerk vooruit schuiven omdat ik het "Savonds wel zou doen" Het was gewoon savonds huiswerk maken want dat kon niet anders.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:13

Ik vind het wel bijzonder dat zoveel mensen zeggen dat ze maar een paard moet krijgen.
Ik ben mentor van leerlingen even oud als de dochter van TS en als zij mijn mentorleerling zou zijn zou ik aanraden zo niet dringen adviseren dat dochterlief 4 dagen in de week tot 17.00 uur op school blijft bij huiswerkbegeleiding/ bijles totdat die cijfers omhoog gaan.
Ik ben de eerste die zal zeggen dat ontspanning een must is op die leeftijd naast het schoolwerk, maar daar heb je in het weekend tijd voor.

Eerst 11 onvoldoendes weg, want die zijn niet acceptabel.

Ook zag ik iemand de opmerking maken dat moeders echt niet verbaasd had hoeven zijn omdat alle resultaten digitaal te bekijken zijn. Goede opmerking. Moeder (en ook mentor trouwens) had 2 maanden geleden al aan de bel moeten trekken.