SPSS, ik kan wel janken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:03

Ah top! Ik stalk jullie morgen! :Y) En voel je niet verplicht hoor...

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:43

Laat maar, ik heb het gevonden *\o/* *\o/*

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:56

Is er iemand die mij misschien zou kunnen helpen bij een SPSS opdracht? |(

Ierpier

Re: SPSS, ik kan wel janken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:03

Ik kan misschien wel tips geven. Heb weinig tijd, maar kan wel vragen beantwoorden.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:03

Ik heb geen antwoorden voor je, maar wil je even een hart onder de riem steken. Ik kreeg dit programma als vak op mijn opleiding en snap je helemaal :') Wat een ... programma... Mijn tentamen was ook echt een succes :n Maar goed, wel een enorm handig programma als je eenmaal weet hoe het werkt. Succes!

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:10

De opdracht is:
Who have more time-consuming part-time jobs? Male or female students? In order to find out, we need to select the group of students that currently have a part-time job.
1) Make a chart and a table which shows the distribution of the amount of hours that the selected group of students work, divided into male and female students.

De grafiek lukt wel, een histogram (population pyramid) maar hoe maak je hier een goede tabel bij.. De basis hebben we afgelopen semester gehad dus dit is erg weggezakt.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:14

Niet je niet gewoon een tabel met male en female en dan daarachter de gem uren dat ze eraan besteden? Ik snap de opgave niet echt. Tabel maken in spss heb ik nog nooit gedaan :') .

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:26

Ik snap de opgave ook niet, heb nu ook echt nog nooit een tabel moeten maken met spss.
Waarschijnlijk eerst split file voor het opdelen in mannen en vrouwen en kan je daarna niet gewoon met frequencies werken ofzo? (analyze -> descriptive statistics -> frequencies)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:39

Ik maak altijd gebruik van custom tables. Misschien dat je daar iets mee kunt? Ik weet niet hoe de dataset eruit ziet.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:43

Nou deze titel komt wel heel erg bij mijn gevoel van vandaag. Ik had examen spss heb er niks goede van gebracht.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:47

Oh ja heel herkenbaar. Ik heb mijn havo-wiskunde A gehaald met een 9 gemiddeld, maar toen kreeg ik statistiek op het Hbo... Leuk als je het snapt, maar moeilijk te volgen met een warrige docent die ook het lesmateriaal maakt....

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:43

Ik kom me even melden hier!

Ik heb helaas geen statistiek 1 gehad en kom nu statistiek 2 binnenrollen... En o o o wat mis ik een hoop basiskennis. Ik heb het boek van Andy Field en wil daarmee gaan oefenen met SPSS zodat ik de basis beter onder de knie krijg.
Ik kan het programma via de uni goedkoop krijgen, dus ik wil het graag downloaden.
Alleen heb ik een klein prutlaptopje en ik vraag me af of SPSS een programma is wat veel van je computer vraagt.

Heeft iemand ervaring met het downloaden van SPSS op eigen computer/laptop?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:53

Bij mijn universiteit kan je via VPN inloggen op hun servers, zo draait het programma niet op je eigen computer en kan je ook met een "prutlaptopje" makkelijk ermee werken. Nadeel is wel dat je altijd een internet verbinding nodig hebt.
Ik heb het iig altijd zo gedaan, dus eigenlijk geen ervaring mee of het veel van je eigen laptop vraagt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:52

Ik heb het wel op mijn laptop gehad (inmiddels bijna 10 jaar geleden, haha). Daarna altijd op een vaste PC of, zoals ik nu doe, via VPN inloggen op de digitale werkplek van mijn werk en via hun servers.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:49

Ik kon met inlogcodes van de uni heel goedkoop SPSS bij Surfspot kopen. Installeren was een makkie. Daarna ieder jaar de licentie verlengen voor maar een paar euro. Misschien kan dat ook bij jouw uni/HBO?

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:34

Klopt, bij ons kan het ook via surfspot. Dus ik denk dat ik dat ga doen vandaag! Bedankt voor de informatie iedereen :)

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:12

Hey!
Ik heb een vraagje..

voor een opdracht moeten we een likert scale van 5 en een likert scale van 4 met elkaar vergelijken. Dit doen we met data van studenten en van observatoren die een 'safe climate' moesten beoordelen.
We moeten met deze data vergelijken wat het verschil is tussen de studenten en de observatoren. Enkel, er zijn dus verschillende likert schalen gebruikt. Iemand enig idee hoe je dit het beste kunt aanpakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:56

Eleadoras schreef:
Hey!
Ik heb een vraagje..

voor een opdracht moeten we een likert scale van 5 en een likert scale van 4 met elkaar vergelijken. Dit doen we met data van studenten en van observatoren die een 'safe climate' moesten beoordelen.
We moeten met deze data vergelijken wat het verschil is tussen de studenten en de observatoren. Enkel, er zijn dus verschillende likert schalen gebruikt. Iemand enig idee hoe je dit het beste kunt aanpakken?

Misschien de middelste schaal eruit halen bij 5? Mja dan heb je wel weer een grote fout in je onderzoek want dan mis je data... Lastig zeg.
Ik zou dat met je docent overleggen, of is dit juist de opdracht? :P

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:02

Goed gedaan! Ik heb inmiddels ook al 4 blokken SPSS op school. Vind het eigenlijk wel leuk om te zien wat er allemaal uit komt rollen! Volgende week ook weer een toets :j

Zelf gebruik ik ook het boek 'Using Statistics'

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:02

Joolien schreef:
Misschien de middelste schaal eruit halen bij 5? Mja dan heb je wel weer een grote fout in je onderzoek want dan mis je data... Lastig zeg.

Uiteindelijk hebben we allebei de schalen getransformeerd naar een schaal van 20. Dus schaal 4 * 5 gedaan, en de schaal met 5 * 4.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:29

Joolien schreef:
Helpt okk denk wel dat ik sinds kort met natuurlijke medicatie voor concentratie(add) ben begonnen en dat helpt super om mijn koppie rustig te houden. Was ook heel rustig toen ik met de toets begon.

Hele oude post waar ik op reageer maar ik kwam dit tegen en ik was benieuwd naar het middel voor concentratie en of je er wat aan hebt (of hebt) gehad?
Misschien een optie voor mijn dochter.....

Groet,
Hester

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:42

Taffje schreef:
Joolien schreef:
Helpt okk denk wel dat ik sinds kort met natuurlijke medicatie voor concentratie(add) ben begonnen en dat helpt super om mijn koppie rustig te houden. Was ook heel rustig toen ik met de toets begon.

Hele oude post waar ik op reageer maar ik kwam dit tegen en ik was benieuwd naar het middel voor concentratie en of je er wat aan hebt (of hebt) gehad?
Misschien een optie voor mijn dochter.....

Groet,
Hester

Ik gebruik L-theanine en visoliecapsules. Dit heb ik gedaan nadat ik meer kennis kreeg van LTO-3. Dat is een natuurlijk alternatief voor ritalin. Maar Het helpt vooral met concentreren en het is rustgevend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:45

Eleadoras schreef:
Joolien schreef:

Uiteindelijk hebben we allebei de schalen getransformeerd naar een schaal van 20. Dus schaal 4 * 5 gedaan, en de schaal met 5 * 4.

De nette weg is standaardiseren. Je zet dan elke variabele om in een z-score. Een z-score is namelijk de afstand van een variabele tot het gemiddelde, uitgedrukt in standaarddeviaties.

Succes!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:11

Heey, kunnen jullie me helpen? Ik heb deze opdracht

"make a chart and a table which shows the distribution of the amount of hours that the selected group of students work, divided into male and female students"

De chart is geen probleem, maar wat ik ook probeer, de tabel blijft een meter lang. En dat lijkt me niet te kloppen.

Het is in een opdrachtenserie over T-tests, maar ik weet niet of je die hiervoor nodig hebt

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:12

Kun je de tabel niet gewoon in word maken met de relevante informatie? Ik heb nog nooit een SPSS tabel in een verslag gebruikt met al die onzin erbij. Die zijn sws niet APA. Vgm levert een T-test automatisch een tabel met de juiste info, daar kun je dan uit selecteren.

Laatst moest ik een pairwise ANOVA runnen. wat een lol was dat zeg. :')