Diergeneeskunde Loting 2016-2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Diergeneeskunde Loting 2016-2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:26

Kijken jullie ook altijd dr. Pol? Vind ik heel interessant om te zien! En wat weet hij veel van alle dieren! Snap niet hoe hij dat kan.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:45

Desiree schreef:
Kijken jullie ook altijd dr. Pol? Vind ik heel interessant om te zien! En wat weet hij veel van alle dieren! Snap niet hoe hij dat kan.

De dingen die in de serie voorkomen zijn voornamelijk het meestvoorkomende hoor ;) en hij zit al heel lang in het vak uiteraard

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:47

future_vet schreef:
Desiree schreef:

De dingen die in de serie voorkomen zijn voornamelijk het meestvoorkomende hoor ;) en hij zit al heel lang in het vak uiteraard

Ik zag hem een keer bezig met een slang, en een keer met een te klein gebleven krokodil. Bleek dat ze die op te lage temperatuur hielden waardoor hij niet groeide. Je moet het maar net weten! ik weet het niet hoor!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:52

Hij doet vooral eerste lijns. Eigenlijk alleen maar. Hij heeft rontgen en daar houd het wel mee op.
Simpele dingen (zoals dat van die slang, dat weet je gewoon als DA), dat kan hij wel, maar soms....

Een keer een hond in shock, geopereerd (zonder OK kleding, beademing tijdens de anesthesie, geen infuus etc) en in een hok gelegd: "hopen dat hij het haalt"
Gek dat ie de volgende dag dood was.... Het was eerder een wonder geweest als het beest nog geleefd had!

Dr Pol is al meerdere keren geschorst wegens wanpraktijken, dus wat hij doet is niet helemaal representatief voor de diergeneeskunde ;)

Ik kijk het altijd wel. Meedoen met de diagnose bepalende kritisch kijken hoe het beter kan;)
Dr pol is puur entertainment.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:53

Dat heb ik ook wel eens gezien, dat hij geen handschoenen droeg en zo in de wond ging. Dat verbaasde mij. Mijn eigen dierenarts is daar heel pietluttig in.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:56

Desiree schreef:
Dat heb ik ook wel eens gezien, dat hij geen handschoenen droeg en zo in de wond ging. Dat verbaasde mij. Mijn eigen dierenarts is daar heel pietluttig in.

En daar is ook goede reden voor! De kans op infectie is zo vele malen groter.
Maar pol heeft een monopoly daar. De mensen hebben alleen hem in die regio als arts. Dus het is of je dier sowieso dood, of dit nog proberen. Dan zou ik het ook doen. Maar als ik kon kiezen zou ik liever een modernere praktijk willen. Pol heeft zijn nascholing ook een beetje laten verslonzen geloof ik. Geeft voor elke scheet antibiotica!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:00

Maar dat is ook weer het verschil nederland-amerika.
Maar ik heb wel vaker dingen daar gezien dat ik dacht: wat is dit.
Dat van die krokodil wist ik inderdaad ook wel.
En ooit hebben ze er een keer een tweelingdracht weggeknepen terwijl er een heel mooi vruchtje te zien was, helemaal geen tweeling dracht. toen dacht ik ook echt: wat is dit?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:00

Moet nog ff kijken of ik dit jaar mee ga doen met de loting heb toch maar weinig kans en zit ook alweer in mijn 2de jaar dierwetenschappen. En als ik kijk hoe slecht ik ben in immunologie :') mischien is kijken voor de route vertinaire epidemioloog. Ik twijfel

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:08

Hier iemand die in 2009 is afgestudeerd en geen 'standaard' dierenarts is.
Ik werk bij de overheid, als toezichthoudend dierenarts en houd mij vnl bezig et exportcertificering van levende dieren en levende producten (sperma, embryo's, broedeieren).

Ik vond het een machtig mooie studie, maar kwam er gaandeweg wel achter dat ik niet 100% zeker wist of ik wel de praktijk in wilde. Uiteindelijk komen er heel veel diergeneeskundigen op andere plaatsen dan in de praktijk terecht.

Van mijn vriendinnegroepje werken er 2 in het onderzoek/onderwijs, een in de consultancy op het gebied van varkenshouderij, een als gedragstherapeut voor vnl katten en ik zei de gek die begonnen is als dierenartsdocent bij de opleiding paraveterinair en daarna bij de NVWA is begonnen en daar inmiddels alweer bijna 6 jaar werkt.
En dan nog 4 wel in de praktijk, maar 1 heeft zich van landbouwhuisdieren en paard moeten laten omscholen naar gezelschapsdieren ivm een bedrijfsongeval (trap van flippend paard en daarbij gebroken elleboog opgelopen).

En ook in het bedrijfsleven zijn volop dierenartsen aan het werk. Denk bv aan grote spermawinstation, de farmacie, etc.

Oftewel, de studie willen doen om geen praktiserend dierenarts te worden, is helemaalniet raar hoor!

Jitske25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:51

Marije_jiplover schreef:
Hier iemand die in 2009 is afgestudeerd en geen 'standaard' dierenarts is.
Ik werk bij de overheid, als toezichthoudend dierenarts en houd mij vnl bezig et exportcertificering van levende dieren en levende producten (sperma, embryo's, broedeieren).

Ik vond het een machtig mooie studie, maar kwam er gaandeweg wel achter dat ik niet 100% zeker wist of ik wel de praktijk in wilde. Uiteindelijk komen er heel veel diergeneeskundigen op andere plaatsen dan in de praktijk terecht.

Van mijn vriendinnegroepje werken er 2 in het onderzoek/onderwijs, een in de consultancy op het gebied van varkenshouderij, een als gedragstherapeut voor vnl katten en ik zei de gek die begonnen is als dierenartsdocent bij de opleiding paraveterinair en daarna bij de NVWA is begonnen en daar inmiddels alweer bijna 6 jaar werkt.
En dan nog 4 wel in de praktijk, maar 1 heeft zich van landbouwhuisdieren en paard moeten laten omscholen naar gezelschapsdieren ivm een bedrijfsongeval (trap van flippend paard en daarbij gebroken elleboog opgelopen).

En ook in het bedrijfsleven zijn volop dierenartsen aan het werk. Denk bv aan grote spermawinstation, de farmacie, etc.

Oftewel, de studie willen doen om geen praktiserend dierenarts te worden, is helemaalniet raar hoor!

Klopt! Ze gaan er nu al zo'n beetje vanuit dat 50% de praktijk in gaat en de andere 50% het onderzoek in of iets anders doen. Dat moet ook wel want er is meer aanbod aan dierenartsen dan vraag.

Nikki6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:18

Leuk om al die ervaringen hier te lezen! Hopen dat degene die nu mee loten dat over een tijdje ook kunnen vertellen :)

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:32

Gaan jullie je inschrijven voor de decentrale selectie?
Ik twijfel daar nog een beetje over: Aan de ene kant denk ik: Als ik toch niet perse de praktijk in hoef en een andere richting ook met de optie groot vee kan doen, waarom niet? Daarbij zijn de kansen om binnen te komen ook een stuk groter. Aan de andere kant denk ik: Wat nu als ik binnenkom via decentraal en ik toch eigenlijk wel heel graag huisdieren had willen doen? Dan zit je vast aan je gemaakte afspraak.
Nu heb ik ingevuld dat ik niet mee doe aan de decentrale selectie om die reden, wat doen jullie?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:03

Als je teveel twijfelt zou ik het niet doen ;) je zit echt vast aan die keuze..

mocht je uitgeloot worden, jaar erop is alles decentraal.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:58

@future_vet Ja dat is waar. Ik ben benieuwd waar ze precies op gaan selecteren.

Ik zag trouwens dat er op dit moment al meer aanmeldingen zijn dan plaatsen (niet heel verrassend) , weet iemand wat de stand vorig jaar was rond deze tijd?

Linkje: https://duo.nl/Images/Voorlopige-opgave ... -54343.pdf

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:58

vorig jaar waren het zo'n 750 aanmeldingen voor 225 plekken

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:20

Hier een Belgische in 2e bachelor (in Gent).
Wij krijgen wel veel theorie ja? In 2e al veel meer praktijk. Vnl. Dode beesten of delen ervan en weefsels kijken.
Als ik het filmpje kijk dan lijkt het alsof jullie idd echt veel praktijkgerichter zijn maar ik ben zo ver nog niet dus kan het moeilijk vergelijken.
Ze zijn nu wel enorm de studierichting aan het herstructureren!! Om in te spelen op de vraag van de markt eigenlijk. Vroeger was paard&veedieren samen in de masters, nu kan je bij paard ipv veedieren, kleine huisdieren kiezen etc. Zo zijn er nog dingen die geschrapt worden en vervangen door andere maar die weet ik allemaal niet van buiten.
Wat volgens mij wel complete bullshit is dat je met een Belgisch diploma enkel in de benelux aan de bak kan? Normaal kan je met ELK Europees diploma, in ELK Europees land aan de gang, en dan weet ik er ook die in Afrika zitten bv. Dat ze voorkeuren hebben voor andere landen/richtingen kan zeker wel, maar het is niet verboden. Ongeveer 10% van de afgestudeerden gaat in het buitenland werken en das dan niet enkel Benelux hoor? Weet niet waar je dat gehoord hebt? Dus daarvoor moet je in België studeren alvast niet laten :P

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:38

GaelleS schreef:
Hier een Belgische in 2e bachelor (in Gent).
Wij krijgen wel veel theorie ja? In 2e al veel meer praktijk. Vnl. Dode beesten of delen ervan en weefsels kijken.
Als ik het filmpje kijk dan lijkt het alsof jullie idd echt veel praktijkgerichter zijn maar ik ben zo ver nog niet dus kan het moeilijk vergelijken.
Ze zijn nu wel enorm de studierichting aan het herstructureren!! Om in te spelen op de vraag van de markt eigenlijk. Vroeger was paard&veedieren samen in de masters, nu kan je bij paard ipv veedieren, kleine huisdieren kiezen etc. Zo zijn er nog dingen die geschrapt worden en vervangen door andere maar die weet ik allemaal niet van buiten.
Wat volgens mij wel complete bullshit is dat je met een Belgisch diploma enkel in de benelux aan de bak kan? Normaal kan je met ELK Europees diploma, in ELK Europees land aan de gang, en dan weet ik er ook die in Afrika zitten bv. Dat ze voorkeuren hebben voor andere landen/richtingen kan zeker wel, maar het is niet verboden. Ongeveer 10% van de afgestudeerden gaat in het buitenland werken en das dan niet enkel Benelux hoor? Weet niet waar je dat gehoord hebt? Dus daarvoor moet je in België studeren alvast niet laten :P

Ik heb een jaar Antwerpen gedaan en er is wel echt veel meer praktijk in Utrecht. In Antwerpen heb ik geen levend dier gezien en in Utrecht van fret tot varken gehanteerd.

Over buitenland: Utrecht is wel een in directe verbinding met de EU. Maar in Amerika bijvoorbeeld moet je wel nog examens etc doen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:53

Ik heb in Gent wel al levende honden vast gehad maar dat is miniem... Ja Amerika is niet bij de EU idd en doen alles heel anders zeker :p Volgens het Bologna dinges kan je je diploma eerst laten erkennen voor het in het buitenland geldig te maken. Over diergeneeskunde vind ik niets specifiek spijtig genoeg. Kga het mijn moeder is laten uitzoeken die weet waar ze zo een dingen kan vinden en wie ze ervoor moet lastig vallen haha. Ben niet per se geïnteresseerd om naar het buitenland te gaan maar nu wil ik het wel weten! Weet wel dat UGent heel erg bezig is met erasmus studenten enzo dus als wij in buitenland kunnen studeren en zij hier dan moeten die diploma's en opleidingen wel gelijkaardig zijn, aangezien dat meestal voor kortere periodes is.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:20

Op de open dag zeiden ze dat ze erkend waren door de blablabla organisatie en dat je daardoor makkelijker aan het werk komt als je in Utrecht hebt gestudeerd. En ze zeiden dat de studie in Utrecht vooruit kijkt qua onderzoek enzo, terwijl België alleen kennis van dat moment zelf geeft. Dus als afgestudeerde van Utrecht ben je dan up to date terwijl je als afgestudeerde van UGent dan al gelijk achter loopt. Maar goed, dat is ook maar wat ik op de open dag van Utrecht heb gehoord, dat is misschien een beetje eenzijdig haha

Ik zie trouwens dat er nu al 311 aanmeldingen zijn en er kan nog tot 15 Mei ingeschreven worden.. :00

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:18

Ah ok, maar dat heeft niks te maken met een ongeldig diploma in het buitenland :p Maar dat je makkelijker aant werk geraakt uit Utrecht kan natuurlijk altijd :)
Je moet vooral blijven leren NA de opleiding om zelf up to date te blijven. Alles verandert inderdaad constant. Moet wel zeggen dat de meeste leerkrachten tot nu toe hun best deden om les te geven over de nieuwe technieken en ontdekkingen, ook als er iets nog maar dit jaar ontdekt was. Prof van histologie en embryologie hebben beiden tijdens het jaar een 'update' gegeven aan de cursus. Hadden ze dan wel op internet gezet aangezien cursus afgeprint is, en was nog niet te kennen voor het examen. Maar volgend jaar staat dat er waarschijnlijk wel in hoor :P
Maar ok als mijn mam wat vind over die Bolgona & Schengen verdragen dan laat ik het wel nog weten, zou mij sterk lijken als de wetgeving voor NL & BE zo verschillend is op dat gebied, zeker omdat ze in de EU alles zo gemakkelijk mogelijk willen maken en ook buitenlandse dierenartsen zich gewoon hier kunnen vestigen, en wij daar. Alleen UK doet altijd moeilijk over alles :P

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:56

Met dank aan mijn mama :P
Blijkbaar is het allemaal nog niet zo simpel maar dat is wel de bedoeling uiteindelijk.. Moest iemand het zich interesseren :Y)

"Ik heb eens wat opgezocht op de site van DG EAC (Directoraat Generaal van de Europease Commissie voor Education and Culture)

http://ec.europa.eu/education/index_nl.htm

http://ec.europa.eu/education/policy/hi ... cbc_nl.htm

http://ec.europa.eu/education/policy/st ... ons_nl.htm

Alle landen zijn inderdaad blijkbaar niet zo happig als ze vreemde diploma's moeten aannemen want het is voor hen nog een beetje onbekend. Ze krijgen een deadline om tegen 2018 een systeem op te zetten waardoor alle diploma's gemakkelijker te herkennen zijn. Daarom werken ze bij DG EAC aan een "Richtsnoer" of richtlijn (directive in het Engels) om dit op poten te zetten. Dit is geen wet, maar het is wenselijk dat elk land deze "richtsnoer" opvolgt. Normaal gezien doen ze dat ook om sancties te vermijden.

Op de laatste link, vind je ook een link naar een "Europees kwalificatiekader". Dit helpt nationale kwalificatiestelsels en -niveaus met elkaar te vergelijken zodat die begrijpelijker worden voor mensen uit andere Europese landen."

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:33

Er zijn nu al 483 inschrijvingen, meer dan het dubbele van het aantal plaatsen :\
Ben benieuwd hoeveel het er uiteindelijk worden!

Shiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:12

Vorig jaar waren het er 700 dus 400 is nog niks...

Van die 225 plekken worden er ook nog max 70 eerst vergeven met de decentrale mensen, dus eigenlijk zijn er vaak maar 155 plekken.

Ik zat vorig jaar in c 128 aanmeldingen en maar 52 geplaatsten.

Waar ik helaas niet bij zat :(

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:28

In mijn jaar waren er meer dan 1000 inschrijvingen en slechts 175 plaatsen.

Maar ja, ook dsn heeft er iemand lotnummer 1 :j (of 6, zoals in mijn geval). Ik geloof alleen dat de loting kwa nummers nu anderw gaat als destijds, maar dat weet ik niet zeker.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:47

Shiry schreef:
Vorig jaar waren het er 700 dus 400 is nog niks...

Van die 225 plekken worden er ook nog max 70 eerst vergeven met de decentrale mensen, dus eigenlijk zijn er vaak maar 155 plekken.

Ik zat vorig jaar in c 128 aanmeldingen en maar 52 geplaatsten.

Waar ik helaas niet bij zat :(

En dan nog minus alle mensen met een 8 of hoger... Weinig plekken beschikbaar voor de loting dus.