Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
future_vet schreef:Desiree schreef:Kijken jullie ook altijd dr. Pol? Vind ik heel interessant om te zien! En wat weet hij veel van alle dieren! Snap niet hoe hij dat kan.
De dingen die in de serie voorkomen zijn voornamelijk het meestvoorkomende hooren hij zit al heel lang in het vak uiteraard
Desiree schreef:Dat heb ik ook wel eens gezien, dat hij geen handschoenen droeg en zo in de wond ging. Dat verbaasde mij. Mijn eigen dierenarts is daar heel pietluttig in.
Marije_jiplover schreef:Hier iemand die in 2009 is afgestudeerd en geen 'standaard' dierenarts is.
Ik werk bij de overheid, als toezichthoudend dierenarts en houd mij vnl bezig et exportcertificering van levende dieren en levende producten (sperma, embryo's, broedeieren).
Ik vond het een machtig mooie studie, maar kwam er gaandeweg wel achter dat ik niet 100% zeker wist of ik wel de praktijk in wilde. Uiteindelijk komen er heel veel diergeneeskundigen op andere plaatsen dan in de praktijk terecht.
Van mijn vriendinnegroepje werken er 2 in het onderzoek/onderwijs, een in de consultancy op het gebied van varkenshouderij, een als gedragstherapeut voor vnl katten en ik zei de gek die begonnen is als dierenartsdocent bij de opleiding paraveterinair en daarna bij de NVWA is begonnen en daar inmiddels alweer bijna 6 jaar werkt.
En dan nog 4 wel in de praktijk, maar 1 heeft zich van landbouwhuisdieren en paard moeten laten omscholen naar gezelschapsdieren ivm een bedrijfsongeval (trap van flippend paard en daarbij gebroken elleboog opgelopen).
En ook in het bedrijfsleven zijn volop dierenartsen aan het werk. Denk bv aan grote spermawinstation, de farmacie, etc.
Oftewel, de studie willen doen om geen praktiserend dierenarts te worden, is helemaalniet raar hoor!
GaelleS schreef:Hier een Belgische in 2e bachelor (in Gent).
Wij krijgen wel veel theorie ja? In 2e al veel meer praktijk. Vnl. Dode beesten of delen ervan en weefsels kijken.
Als ik het filmpje kijk dan lijkt het alsof jullie idd echt veel praktijkgerichter zijn maar ik ben zo ver nog niet dus kan het moeilijk vergelijken.
Ze zijn nu wel enorm de studierichting aan het herstructureren!! Om in te spelen op de vraag van de markt eigenlijk. Vroeger was paard&veedieren samen in de masters, nu kan je bij paard ipv veedieren, kleine huisdieren kiezen etc. Zo zijn er nog dingen die geschrapt worden en vervangen door andere maar die weet ik allemaal niet van buiten.
Wat volgens mij wel complete bullshit is dat je met een Belgisch diploma enkel in de benelux aan de bak kan? Normaal kan je met ELK Europees diploma, in ELK Europees land aan de gang, en dan weet ik er ook die in Afrika zitten bv. Dat ze voorkeuren hebben voor andere landen/richtingen kan zeker wel, maar het is niet verboden. Ongeveer 10% van de afgestudeerden gaat in het buitenland werken en das dan niet enkel Benelux hoor? Weet niet waar je dat gehoord hebt? Dus daarvoor moet je in België studeren alvast niet laten
Shiry schreef:Vorig jaar waren het er 700 dus 400 is nog niks...
Van die 225 plekken worden er ook nog max 70 eerst vergeven met de decentrale mensen, dus eigenlijk zijn er vaak maar 155 plekken.
Ik zat vorig jaar in c 128 aanmeldingen en maar 52 geplaatsten.
Waar ik helaas niet bij zat