Neerbuigende HBOers,mijn tenen krullen er gewoon weg van

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Neerbuigende HBOers,mijn tenen krullen er gewoon weg van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:35

Dat heeft NL ook Urielle de AD variant.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:37

Cookies schreef:
jorika1986 schreef:
Ach als hun dakkapelletje lekt moet je een kijken hoe blij ze zijn met een MBO timmerman als meneer of mevrouw de HBO'er met twee linkse klauwen het niet gerepareerd krijgt.

Ja of de schoonmaakster die het gebouw schoonmaakt. Laat die maar eens een paar weken het werk laten liggen. Of de vuilnisman. Je kunt nog zo op mensen neerkijken, we hebben elkaar allemaal nodig.
Ik begrijp er niets van dat je op mensen neerkijkt die een andere opleiding (of zelfs geen) hebben gedaan.

Mensen snappen het verschil niet (of weigeren het verschil te zien) tussen de persoon en de opleiding.

In ons bedrijf werkt een vuilnisman met een gymnasiumopleiding en 3 jaar universiteit. Toen overleed zijn vader en vond hij dat hij kostwinner moest worden. Studie gestopt en vrachtwagenrijbewijs (tot zover de 2 linkse handen van de hoger opgeleide!) ingezet om vuilnisman te worden......

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:40

Niets van aantrekken, jij studeert omdat jij dat wil. Éen van mijn schoondochters is advocate en weet je hoe ze daar gekomen is, vmbo tl/havo/hbo( 1e jaar p binnen/uni en binnen de tijd die er voor stond afgestudeerd. Zij heeft hier echt nooit last van gehad. Natuurlijk zijn er, vooral tussen eerstejaars, altijd mensen die zich beter voelen dan de rest. Spelletje door onzekerheid of zo ingeprent door ouders die status willen. Uiteindelijk moet iedereen gewoon leren voor zijn punten dus let it go.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:42

Bijzonder om hier te lezen dat HBO'ers cursisten of scholieren worden genoemd. Van MBO'ers heb ik dat wel eens eerder gehoord en kan ik er ergens nog iets meer inkomen. Niet neerbuigend bedoeld overigens, maar scholieren komt op mij toch nog een stuk jonger over. Ik ben in beide HBO studies die ik heb gedaan nooit benadert als cursist of scholier, zou dat ook echt van de zotte vinden eigenlijk. Op de uni ook nooit wat van gemerkt dat een hbo'er zo bekeken zou worden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:49

...ach vind het allemaal best.

Tegenwoordig kun je als goede lasser al meer verdienen dan menig HBO'er doet.

Uiteindelijk worden de zogenaamde hoog geschoolde uitgelachen omdat in de echte doe beroepen steeds meer een tekort is... Iets met vraag en aanbod ...

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:57

Je hebt zulke houdingen alle kanten op, helaas.

Toen ik (ooit :') ) tweetalig VWO deed, werd mijn klas gezien als de nerdklas. Waren wij anders dan de andere klassen? Nee. Waren wij braafjes stil tijdens de lessen? Nope. Hadden wij altijd ons huiswerk af? Neinnn. Enkel kozen wij er voor om het grootste deel van de lessen in het Engels te krijgen, met eventueel oog op de toekomst. Zelfs de andere VWO klas (zonder tweetalig) schold ons af en toe uit voor 'nerds' en dat soort dingen :')

Mensen proberen zich altijd gunstig te positioneren ten opzichte van anderen, om vooral zichzelf hier beter over te voelen. Dat heb je op de kleuterschool ('Ik heb lekker een mooiere fiets') als later op het werk ('Ik verdien lekker zo veel meer'). In mijn ogen toont het zwakte aan. Iedereen is anders, iedereen werkt anders. Superfijn toch dat in Nederland dan iedereen hier zijn eigen plekje in kan vinden?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:00

En toch, bij ons op het HBO wordt daar dus niet denigrerend over gedaan. Misschien ook omdat het een lerarenopleiding is, 2e graads en dus werken we vooral op het MBO en VMBO.

Ik pest mijn vriend vaak wel, die heeft niet gestudeerd, maar in alle eerlijkheid... Zelfs als ik straks fulltime zou gaan werken verdient hij veel meer dan ik. Die man is zo lekker bezig, heeft een leidende functie en de volgende promotie is al in zicht.

En opleiding zegt niks over intelligentie. Ik heb medestudenten waarvan ik me soms afvraag hoe ze zich zelfstandig kunnen aankleden. En mijn grote broer, die 100 keer slimmer is dan ik, doet MBO want hij wil met gehandicapten werken.

Overigens, ik heb ook een blauwe maandag MBO gedaan maar wij werden deelnemers genoemd en geen studenten.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:06

Sheran schreef:
Misschien is dat alleen een term die op de universiteit gebruikt wordt dan :). Wij noemen ze scholieren of cursisten.

stu·dent (de; m,v; meervoud: studenten), stu·den·te (de; v; meervoud: studentes, studenten) 1iem. die studeert, m.n. aan een universiteit of hogeschool - See more at: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern= ... fa1QGG-daU

MBO dus niet, volgens de Van Dale.

Dus je spreekt jezelf eigenlijk tegen? Want je zegt eerst dat HBO'ers scholieren/cursisten zijn maar volgens deze definitie zijn het gewoon studenten.

Ik zie ook vaak dat er denigrerend wordt gedaan/wordt neergekeken op een lager opleidingsniveau. Waar dat vandaan komt, tja ik denk gewoon een soort van arrogantie? Niks van aantrekken TS. :)

Ik studeer HBO-V en in de zorg werk je veel samen met MBO'ers, maar ik zal er nooit op neerkijken. Zij hebben weer andere kwaliteiten dan de HBO'ers en beiden zijn ze heel waardevol in een team.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 16:51

Het is trouwens niet zo dat ik het me persoonlijk aantrek wat er vanmiddag gezegd werd. Maar na een uur van die degenerende grappen was ik het toch wel ontzettend beu.

Ik vind dat iedereen zijn steentje op zijn en haar manier bijdraagt in onze maatschappij ongeacht zijn of haar opleiding niveau. Ik kan helemaal verwonderd kijken naar hoe een timmerman prachtige meubels maakt maar ook naar een chirug die een ingewikkelde operatie uitvoerd. (En natuurlijk meehelpen)

Gelukkig kunnen een aantal klasgenoten wel luisteren naar wat ik te vertellen heb ,vooral op biologisch gebied. Deze MBOer weet er dankzij biotechniek er stiekem toch wel veel van zijn ze achtergekomen vandaag

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:40

Ik herken het eigenlijk helemaal niet van HBO richting MBO. Ook al zijn MBO'ers misschien minder intelligent dan de typische HBO'er (hoeft lang niet altijd zo te zijn!) de mensen die na hun MBO HBO gaan doen maken dat vaak 100% goed met hun inzet.

Van de uni richting HBO merk ik het wel. HBO-opleidingen worden lacherig 'HBO-cursusjes' genoemd etc. Terwijl ook ik denk dat 70% van de universiteitsstudenten HBO niet zou redden. HBO en MBO hebben een mega deel praktijk terwijl de uni heel theoretisch is. Dat ligt niet iedereen.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:56

Yikes, dit maak ik dus ook geregeld mee. Laatst kwam ik een oud havo-klasgenootje tegen, toen ik zei dat ik MBO deed vanwege omstandigheden begon hij te proesten en neerbuigende opmerkingen te maken. Een ander klasgenootje vroeg aan me: 'Maar zit je dan niet tussen allemaal domme mensen'?
Nee.
Ik ben ook geen cursist, ook niet minder intelligent of lui. Ik volg een dure opleiding waarin ik leer om een bepaald beroep uit te gaan voeren later. Net zoals mensen van HBO, Universiteit of wat dan ook.
Mensen die MBO'ers en HBO'ers cursisten noemen vind ik echt walgelijk.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:03

Tjah UhNee, wat ben je dan? Een scholier? Leerling?

En mensen echt walgelijk vinden, omdat ze iemand van een bepaalde opleiding blijkbaar een verkeerde naam geven...? Dat snap ik niet helemaal.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:09

Tink89 schreef:
Tjah UhNee, wat ben je dan? Een scholier? Leerling?

En mensen echt walgelijk vinden, omdat ze iemand van een bepaalde opleiding blijkbaar een verkeerde naam geven...? Dat snap ik niet helemaal.

Ik vind het gewoon ontzetten denigrerend overkomen. Een cursus is geen school. Dus scholier vind ik al anders klinken. Een cursus is een voor een hobby of een bepaalde taal, een bepaald gedeelte uit het vak wat je beoefend.... Een cursus is geen dure 4-jarige opleiding.
En walgelijk is misschien niet het goede woord, maar ik zou echt flink boos worden als iemand mij een 'cursist' noemt.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:10

Tink89 schreef:
Tjah, ik noem een HBO'er ook geen student. Wist ook niet dat dat voor de Van Dale moest, maar ik vind studeren iets dat je aan de universiteit doet. Het is geen beroepsonderwijs, maar wetenschappelijk onderwijs en het is compleet anders. Niet beter of handiger, maar het vraagt een compleet andere manier van denken. Het is maar net wat je wilt. Ik wil graag weten hoe ik kan onderzoeken, waarom dingen werken zoals ze werken en om op een bepaalde manier te denken. De HBO'ers in mijn omgeving doen dingen zoals ze ze geleerd krijgen, zonder dat ze zelf weten welke wetenschappelijke grondslag er voor een bepaalde methodiek is. Ik zou dat niet kunnen, maar dat wil niet zeggen dat ik HBO'ers dommer of 'minder' vind. De leermethode is gewoon compleet anders dan waar ik blij van zou worden.

Een HBO'er is gewoon student, dat kan je raar of niet kloppend vinden maar het is zo. Als je denkt dat een HBO opleiding niet wetenschappelijk onderlegd is dan weet je er niks vanaf en moet je dat ook niet gaan roepen. :+

Ik doe HBO en moet alles onderbouwen met (wetenschappelijke) literatuur. Evenveel als mijn vriend op de universiteit. Ik moet me bij ALLES afvragen waarom het zo is! Denk maar niet dat we er mee weg komen om gewoon iets te doen 'omdat het nou eenmaal zo is'. Daar wordt keihard op gehamerd. . Als HBO'er krijg je gewoon een bachelor diploma he?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:15

speedfiets_2 schreef:
Het is trouwens niet zo dat ik het me persoonlijk aantrek wat er vanmiddag gezegd werd. Maar na een uur van die degenerende grappen was ik het toch wel ontzettend beu.

Jij bent gewoon iets slimmer :D
Neerbuigende opmerkingen over het niveau van anderen vereist maar 1 ding, de intelligentie van een amoebe :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:20

Toen ik als HBOer ooit aan mijn PhD begon (inmiddels 15 jaar geleden) werd ik door een collega (master student) afgezeken dat HBOers zelf overschattende analisten waren die banen van Uni studenten inpikken om vervolgens te falen :')

Op elkaar neerkijken doet de mens op elk niveau. Ik heb zelfs ooit iemand zonder opleiding neerbuigend horen spreken over het kappersvak 8)7

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:32

Ik vind het woord 'cursisten' niet denigrerend. Bij ons op de universiteit (België) worden de vakken ook vaak cursussen genoemd, bijvoorbeeld 'cursus Fysiologie der huisdieren A'.
Vervelend dat ze zo tegen je doen TS, maar probeer erboven te staan. Je doet die opleiding voor jezelf, niet voor hen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:33

Samiyah schreef:
Tink89 schreef:
Tjah, ik noem een HBO'er ook geen student. Wist ook niet dat dat voor de Van Dale moest, maar ik vind studeren iets dat je aan de universiteit doet. Het is geen beroepsonderwijs, maar wetenschappelijk onderwijs en het is compleet anders. Niet beter of handiger, maar het vraagt een compleet andere manier van denken. Het is maar net wat je wilt. Ik wil graag weten hoe ik kan onderzoeken, waarom dingen werken zoals ze werken en om op een bepaalde manier te denken. De HBO'ers in mijn omgeving doen dingen zoals ze ze geleerd krijgen, zonder dat ze zelf weten welke wetenschappelijke grondslag er voor een bepaalde methodiek is. Ik zou dat niet kunnen, maar dat wil niet zeggen dat ik HBO'ers dommer of 'minder' vind. De leermethode is gewoon compleet anders dan waar ik blij van zou worden.

Een HBO'er is gewoon student, dat kan je raar of niet kloppend vinden maar het is zo. Als je denkt dat een HBO opleiding niet wetenschappelijk onderlegd is dan weet je er niks vanaf en moet je dat ook niet gaan roepen. :+

Ik doe HBO en moet alles onderbouwen met (wetenschappelijke) literatuur. Evenveel als mijn vriend op de universiteit. Ik moet me bij ALLES afvragen waarom het zo is! Denk maar niet dat we er mee weg komen om gewoon iets te doen 'omdat het nou eenmaal zo is'. Daar wordt keihard op gehamerd. . Als HBO'er krijg je gewoon een bachelor diploma he?

Misschien had je iets verder in het topic moeten doorlezen. Het gaat me om het verschil tussen 'ik schrijf een scriptie en onderbouw die met theorie' en 'ik doe wetenschappelijk onderzoek, ga hypotheses toetsen, statistische analyses loslaten op mijn resultaten en bijdragen aan nieuwe theorieën en nieuwe wetenschap'.

En ja, als hbo'er krijg je ook een bachelordiploma en persoonlijk vind ik dat vreemd. Mijns inziens ben je namelijk geen 'bachelor of science', omdat je geen wetenschappelijk onderzoek gedaan hebt. Wel onderzoek, maar niet wetenschappelijk.

En als je verder gelezen had, had je ook gelezen dat ik zelf weliswaar universitair opgeleid ben, maar ik veel hbo'ers om me heen heb. Ik heb ook wel eens hun afstudeeronderzoeken nagekeken (waar ze ruime voldoendes voor hadden) en ik merk gewoon een andere manier van denken op. Dat vinden zij zelf overigens ook.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:38

Geen zorgen ts, ik als deeltijd rechten student aan de uni kijk dan weer neer op die onvolwassen voltijd studenten. :+ Neehoor grapje, ik vind ze alleen wel drukker dan deeltijd, zeker op het hbo was het verschrikkelijk als we daar een docent mee moesten delen. ..

en dan zijn er nog mensen die tegen mij zeggen:"ooooh, jij doet een cursusje"

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:43

Tink, wat jij zegt klopt gewoon niet.
Ik heb wel degelijk een wetenschappelijke stage gedaan voor het HBO.

Ik heb wetenschappelijk onderwijs en praktica gegeven aan de uni en kan zeggen dat daar sommige mensen alles behalve zelfredzaam zijn en niet altijd wetenschappelijk denken.
Hoe vaak iemand dan komt klagen dat ze niet weten hoe hard ze moeten schudden omdat dat niet precies in het protocol staat..... :')
Of je schrijft 1099 doodskoppen op een fles phenol, vervolgens gieten ze er wat van over in een bekertje en zetten het zonder afzuiging op tafel. Want dan zit het immers niet meer in die giftige fles -O-
Ja, dat zijn ook academici.

Sommige MBOers hebben een beter analytisch vermogen dan bepaalde academici. De persoonlijke verschillen zijn gigantisch. De opleidingen zijn ook gigantisch verschillend.
Er zijn 'pret studies' en er zijn zware studies. De niveaus lopen daar enorm uiteen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 14-09-15 19:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:43

Tink89 schreef:
Misschien had je iets verder in het topic moeten doorlezen. Het gaat me om het verschil tussen 'ik schrijf een scriptie en onderbouw die met theorie' en 'ik doe wetenschappelijk onderzoek, ga hypotheses toetsen, statistische analyses loslaten op mijn resultaten en bijdragen aan nieuwe theorieën en nieuwe wetenschap'.

En ja, als hbo'er krijg je ook een bachelordiploma en persoonlijk vind ik dat vreemd. Mijns inziens ben je namelijk geen 'bachelor of science', omdat je geen wetenschappelijk onderzoek gedaan hebt. Wel onderzoek, maar niet wetenschappelijk.

En als je verder gelezen had, had je ook gelezen dat ik zelf weliswaar universitair opgeleid ben, maar ik veel hbo'ers om me heen heb. Ik heb ook wel eens hun afstudeeronderzoeken nagekeken (waar ze ruime voldoendes voor hadden) en ik merk gewoon een andere manier van denken op. Dat vinden zij zelf overigens ook.

Ik weet niet in hoeverre je je echt hebt verdiept in HBO-scripties en andere werken, maar god, ik doe HBO Communicatie en mócht ik maar enkel mijn stukken onderbouwen met behulp van theorie :') Ik onderzoek me af en toe helemaal suf, er komt niks op papier zonder dat ik of eventuele groepsgenoten dit uit eerste hand hebben kunnen ondervinden tijdens een eigen onderzoek, niet iets dat van Google Docs wordt geplukt of iets dergelijks, was het maar zo'n feest soms *\o/*

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:55

Tijdens mijn studies heb ik me ook over de visies over elkaar verbaasd, eigenlijk nog. Zo dacht iedereen (ook ik!) op het HBO dat de uni vast veel moeilijker zou zijn. En op de uni keken sommige mensen inderdaad erg neer op HBOers.

Maar laat mij nou op het HBO zesjes hebben gehaald en op de Universiteit achten en negens := . Volgens mij is het hele idee dat WO 'hoger' is bespottelijk.

De één is intelligent met zijn handen, de ander kan goed boeken lezen en feitjes onthouden en wéér een ander heeft een combinatie van die twee 'intelligenties'. Wanneer je dáár zit waar je het meeste kunt met jouw soort intelligentie kom je er wel in de maatschappij. Daar gaat het om!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:09

Sizzle schreef:
Tink, wat jij zegt klopt gewoon niet.
Ik heb wel degelijk een wetenschappelijke stage gedaan voor het HBO.

Ik heb wetenschappelijk onderwijs en praktica gegeven aan de uni en kan zeggen dat daar sommige mensen alles behalve zelfredzaam zijn en niet altijd wetenschappelijk denken.
Hoe vaak iemand dan komt klagen dat ze niet weten hoe hard ze moeten schudden omdat dat niet precies in het protocol staat..... :')
Of je schrijft 1099 doodskoppen op een fles phenol, vervolgens gieten ze er wat van over in een bekertje en zetten het zonder afzuiging op tafel. Want dan zit het immers niet meer in die giftige fles -O-
Ja, dat zijn ook academici.

Sommige MBOers hebben een beter analytisch vermogen dan bepaalde academici. De persoonlijke verschillen zijn gigantisch. De opleidingen zijn ook gigantisch verschillend.
Er zijn 'pret studies' en er zijn zware studies. De niveaus lopen daar enorm uiteen.

Uit die categorie heb ik er ook een heleboel. De mooiste vraag die hier voorbij is gekomen door masterstudenten, wel twee keer zelfs, of hun epjes in de vacuumdroger open of dicht moesten. Erg vermakelijk. Toch is dit niet gelijk domheid of wo onwaardig, het is nu juist een verschil in hoeveel logischer een hbo-er zoiets vind.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:22

Thank god doe ik sociale studies en uit zich dat ook letterlijk in vooral sociale mensen. Ik heb zoiets nog nooit gehoord, kom ook van het MBO.

Zo heb je overigens altijd mensen die zichzelf een veer in de reet willen steken. Mijn vader is van vroeger uit een HBO'er maar heeft een uni functie, tussen uni mensen, hij zegt dat sommige totaal niet voor zijn bereid op de praktijk. Iets in de trend van alleen alles volgens het boekje kunnen doen en niet kunnen mee veren.
Laatst bijgewerkt door Moos99 op 14-09-15 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:28

Hier een HBO Bedrijfskunde student, en ik merk dat hier bij ons totaal niet gelukkig. Nou is mijn studie wel in het Engels en hebben wij ook klasgenoten uit het buitenland, dus misschien dat de sfeer daarom wat toleranter is en ook moet zijn natuurlijk.

Ik zou me er persoonlijk niks van aantrekken, we dragen allemaal een beetje bij aan de maatschappij, linksom of rechtsom :)