Werken in de Horeca

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 23:14

Free2 schreef:
Sabini schreef:
18 euro fooi vind ik niet veel als ik eerlijk mag zijn. Afhankelijk natuurlijk van hoe veel uur je hebt gewerkt en hoe veel gasten je hebt gehad ;)

Nou, voor een café-restaurant (vooral café vandaag), waarbij de rekeningen vandaag vaak niet hoger waren dan 10 euro vind ik het nog best veel. Als je op een dinerbon veel krijgt is dat logisch maar ik heb het nu over situaties dat de rekening 3,60 is en ze 4 geven en dat dat dan goed is zo. Was overigens 7,5 uur aan het werk.
Dan is 18 euro best prima ja :j

Gisteren 11,5 uur gewerkt en 62 euro fooi gekregen. Liep lunch en diner en sluit, dus wel veel gasten en veel tafels gehad. Fooi is heel afhankelijk per avond natuurlijk.

Het bedrijf waar ik per 1 oktober full time ga werken heeft gemiddeld minder gasten en (hoogstwaarschijnlijk) ook minder fooi. Tegen die tijd verstel ik het wel hier ;)
Wel leuk om het hier over te hebben overigens! :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:18

Hier altijd behoorlijk veel fooi op een dag. Bij ons moet je de fooi in een pot doen en eens in de zoveel tijd wordt dat verdeeld onder het personeel wat in de periode gewerkt heeft. (Maar dan ook iedereen: huishouding, bediening en ook de keuken).
Dat zijn altijd behoorlijke envelopjes, erg fijn.

marije1109

Re: Werken in de Horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:36

Ik ben chef van de kookstudio van zwolle. Super gaaf werk om te doen!

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:14

Free2 schreef:
Hoe bedoel je geen fooi? Geven de gasten het gewoon niet of moet je het afgeven?

Wij moeten het afgeven. Het wordt in een pot gedaan en verdeeld binnen de familie die het restaurant runt. In ons uurloon zit zogenaamd het fooiengeld, wij krijgen per uur 50 cent 'extra' en dat zou gelijk moeten staan aan fooi volgens hen...

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:01

Hm, bij ons wordt de fooi bij elkaar gegooid. Dan worden alle uren die door iedereen gemaakt zijn bij elkaar opgeteld. De fooi wordt dan gedeeld door dat getal en dan heb je een klein fooibedrag per uur. Wie dan meer uur gedraaid heeft krijgt ook meer fooi... (per kwartaal ontvangen we het dan!)
Vind ik wel het eerlijkst, maar wel zuur als je op een dag superveel fooi binnenhaalt.. haha

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:36

Wij bewaren per avond in een envelop de fooi. Daar schrijven we ook de namen van de bediening + keuken op en dan wordt dit bedrag zondag gesplitst per persoon. Dus vier mensen aan t werk geweest? Bedrag gedeeld door 4. En dan wordt er zo per persoon berekend hoeveel fooi je die week had. Wel een redelijke manier denk ik! Als je een avond veel fooi had krijg je dat dan ook terug.

Wij krijgen de fooi dus per week.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:12

Wij doen de fooi in een gezamenlijke pot, en daar wordt dan af en toe eens uitstapjes mee gedaan.
Ik werk er nu sinds januari, en tot nu toe zijn we er nog niets mee gaan doen... Vind ik wel wat zuur, omdat het uiteindelijk toch ook al wel om een mooi bedrag gaat. Maar goed, er was sprake om er binnenkort 2 daagjes mee weg te gaan.... Afwachten maar :)

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 10:27

Bij ons gaat de fooi in het varkentje,
We krijgen daarvan ieder jaar 2 keer een envelopje met een leuk bedrag erin, verdeeld naar aantal uren dat de medewerkers maken (ik maak er 38 per week, dus veel fooi haha :)) )
daarnaast hebben we er een personeelsuitje van en een kerstborrel!

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:09

Oh de feestjes moeten wij zelf betalen. (5 euro per maand voor personeelsvereniging, vrijwillig)
Iedere maand wordt er wel iets gedaan, als het niet vaker is.
Daarnaast is onze baas (zacht uitgedrukt) een welvarend man dus hij legt altijd een heel net centje bij :) :) (denk aan gratis drank en eten, etc.)

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:18

Chouchou schreef:
Free2 schreef:
Hoe bedoel je geen fooi? Geven de gasten het gewoon niet of moet je het afgeven?

Wij moeten het afgeven. Het wordt in een pot gedaan en verdeeld binnen de familie die het restaurant runt. In ons uurloon zit zogenaamd het fooiengeld, wij krijgen per uur 50 cent 'extra' en dat zou gelijk moeten staan aan fooi volgens hen...

:n Dat vind ik dus echt geen eerlijke manier. Vaak ligt de fooi toch wel op 1 euro of meer per uur.

Bij mijn bedieningwerk word het per dag verdeeld, over alle werknemers die die dag gewerkt hebben. Bij waar ik afwas wordt het per maand verdeeld kijkend naar hoeveel uur je hebt gemaakt.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:33

Bij ons wordt het niet verdeeld, maar krijgen we een leuk bedrag op onze verjaardag, hebben we uitgebreide personeelsuitjes, krijgen we flinke kerstpakketten en bij gelegenheid (slagen, diploma e.d.) krijgen we een kleinigheidje.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:44

Chouchou schreef:
Free2 schreef:

Dit vind ik inderdaad ook niet netjes, 50 cent per uur lijkt me ook te weinig...
In het vorige restaurant waar ik werkte mocht ik het wel lekker houden, was eens zo fijn :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:51

In 'mijn' café hadden we steeds het probleem dat we te weinig kleingeld hebben. Ik moest dus steeds overal langs om kleingeld te halen, wat af en toe best vervelend was. Toen bedacht ik mij ineens; het kleingeld gaat grotendeels met het personeel mee naar huis in de vorm van fooi (aan het einde van je shift neem je je eigen deel mee naar huis). Nu heb ik voor iedereen een spaarvarkentje gekocht, zo'n kleintje, en aan het eind van je shift gaat daar de fooi in. Kun je kiezen of je het meteen mee naar huis neemt of dat het het opspaart. In het laatste geval kan ik mooi wisselen met briefgeld en hou ik het kleingeld. En staat ook nog eens leuk, zo'n rij met tien varkentjes :D

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:52

_sharonnn schreef:
Bij ons wordt het niet verdeeld, maar krijgen we een leuk bedrag op onze verjaardag, hebben we uitgebreide personeelsuitjes, krijgen we flinke kerstpakketten en bij gelegenheid (slagen, diploma e.d.) krijgen we een kleinigheidje.

Wij krijgen dat allemaal van de baas.. Kerstpakket en bedrijfsuitjes. Verjaardagscadeautjes regelen we zelf, dan legt iedereen een paar euro in :)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:08

Hier ook een Horeca Tijge " mens"

3 Jaar in het horeca gedeelte van de intratuin gestaan, hier kassa, warme gerechten, broodjes, taart en High Tea gelopen :o Was erg leuk!

Inmiddels nu sinds mei actief bij een wijnbar/ brasserie als oproep kracht. Flink aanpoten met regelmaat (wordt immers enkel gevraagd bij giga drukte of partijtjes) :j

Grootste irritatie factor was de wespen deze zomer, maar dan mensen die wespen vangen in een leeg glas. Ja leuk :') hoe krijg ik ze daar veilig uit/ de wespen dood?! Vind die dingen al dood eng!

Fooi gaat in een grote pot en worden de uitjes van betaald, vind dat best prima eigenlijk :j

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:07

Hahah ja mensen die heel trots een wesp hebben gevangen onder iets of in een flesje |o

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:09

Flesje inderdaad ook gezien. Toppunt was drie lege glazen op elkaar gestapeld met in 2 glazen een wesp. -O- hebben 3 uur gedacht hoe we dat opgelost kregen.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:17

dat vind ik ook echt wel een puntje om aan te ergeren.

mensen die heel blij vertellen dat ze een wesp gevangen hebben,
tja dan maar net voor de deur(hier staan geen tafels in de buurt) snel het viltje weghalen en snel naar binnen lopen. binnen enkele minuten zal het beestje wel weggevlogen zijn.

in flesjes is een ander verhaal aangezien niemand blij wordt met een wesp in de kelder.....

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:20

Wespen zijn inderdaad verschrikkelijk. "Kijk een meidje, ze zitten mooi opgesloten in het glas!" Ja... fijn, danku :)ddd

Loop ik dan met mijn allergie voor wespen. Ben nog niet gestoken dit jaar maar dat is echt een wonder...

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:22

Oh, hier geen probleem. Liever opgesloten in een flesje of glas dan rondvliegend. Even flink schudden tot ze duizelig zijn en dan hoppa op de grond, voetje erop en dag wesp. Zorg wel dat ik dit in een leeg hoekje doe, voor als het mislukt de wespen niet direct boos op de gasten vliegen..

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:24

Ik kan me ook hier melden, ik sta nu alweer 5 jaar achter de bar in een (feest)café. Ik werk 's nachts in het weekend, meestal van 12 tot half 6 's ochtends. Op vrijdag vrij zwaar als je de hele dag stage hebt gehad, maar het is zo leuk werk dat ik voor geen goud wat anders zou willen doen. Het is altijd gezellig en je maakt altijd een hoop mee in 1 nacht. :D

louka69 schreef:
Wat ik altijd komisch vind (voor de horeca-tijgers die tussen de feestjes met harde muziek werken) is dat gasten zo ongelooflijk hard kunnen schreeuwen, gewoon recht in m'n oor, waarna er een heerlijke jeukende ruis van minimaal een kwartier op komt zetten. Hahahaha. Take a few steps back please _O-

Of van die mensen die juist hun bestelling fluisteren, en dan super geïrriteerd zijn als je het 3x niet verstaat haha ook zo fijn :D

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 01:43

Wat kokend water helpt ook goed tegen wespen.

Zo na een dag van ruim 12 uur aan 1 stuk nu (1.50 uur) lekker naar mijn bed!

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:39

Arantes schreef:
Of van die mensen die juist hun bestelling fluisteren, en dan super geïrriteerd zijn als je het 3x niet verstaat haha ook zo fijn :D

Dat ook ja :')

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:22

Ik meld me ook! Sinds november aan het werk in een cafe/restaurant met een terras van 60 tafels. Afwisselend werk met bar, restaurant of terras. Heel leuk!

Fooi word bij ons per maand verdeeld over het aantal uren

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:36

Ha Em ontwaakt na je weekend?

Wij hebben op het werk veel gasten uit Azie en Afrika die cursussen via de universiteit volgen. Gister is er een nieuwe groep aangekomen en die moeten de eerste dag altijd even wennen en dat levert soms leuke situaties op. Zo vroeg er een man of die jassen daar te koop waren en of we dan ook zijn maat hadden want die hing er niet. Was de garderobe van ons restaurant dus heb maar even aangegeven dat die niet voor de verkoop waren :(:)