Sollicitatiegesprek (bijbaan) en autisme: vertellen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: Sollicitatiegesprek (bijbaan) en autisme: vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 21:09

Ik heb het nagezocht, ik ben niet verplicht om over autisme te vertellen, dus het is geen liegen.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:10

Sizzle schreef:
anhighwood schreef:
Ik als werkgever zou dat een reden vinden als het niet verteld word om na een maand te zeggen, daaaag mocht het wel uitkomen!

Vertel jij ook al je potentiele 'beperkingen' in een gesprek?
Het is de manier waarop je het verteld , en ja is mij dus overkomen, dus vertrouwde ik de persoon niet meer, mijn stelling is, verzwijg of lieg je erover, doe je dat ook over andere dingen!!

Of ontsla jij ook mensen die niet verteld hebben dat ze misschien zwanger gaan worden?
Als wij jonge mensen krijgen op sollicitatie vraag ik zeker of ze intentie hebben om kinderen te krijgen.
Dit omdat het een dure zaak is voor de werkgever, dan moet diegene wel dat hebben wat ik zoek!
heeft diegene dat, dan kost het mij uren, maar ook heel veel geld, en dat heb je er dan voor over.
ik vermoed dat jij geen idee hebt wat iemand kost, maar grofweg gezien is dat anderhalf x wat jij netto krijgt, dan reken ik ziektewet niet mee.

(In sollicitatie training leer je dat bij de vraag naar je slechte punten je ook daar nooit eerlijk slechte punten verteld.
)
Dat vind ik als werkgever een zeer slechte zaak, want juist de slechte punten kunnen een pluspunt worden!

en voordat iedereen er nu overheen valt...
Ja wij hebben autisten op het werk, stagiares en betaalde banen.
maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat asperge in veel banen geen probleem is, verzwijgen wel.
dat zie je als werkgever liegen, en dat is het echt ...weg ermee

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:11

oops dat ging niet goed met pasten....en copieren...excusses daarvoor

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:11

Ik heb een collega die ook Asperger heeft, en nog een syndroom. Is voor haar en ons geen belemmering hoor. Je merkt alleen aan haar dat ze dingen zich totaal niet aantrekt, maar of dat nou die Asperger is of dat andere wat ze heeft weet ik zo niet. Ze is familie van mn baas en werkt ook echt al jaren bij ons dus wij weten niet beter. Ze heeft gewoon dr mbo afgemaakt en gaat straks een hbo doen in Amsterdam. Heeft ook geen uitkering of zo.

Ik denk dat ik het zou zeggen als het gesprek erop komt. Het is belemmering in je doen en laten toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:14

Waarom is verzwijgen liegen als diegene het zelf niet als beperking ziet?

Overigens 'bestaat' Asperger volgens het laatste DSM niet meer als aandoening.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:16

het is een beperking waar je als werkgever rekening mee moet en kan houden...
anders worden er dingen van je verwacht en verlangd die totaal niet nodig zijn

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:20

Wie zegt dat er rekening gehouden moet worden?
Misschien is TS wel 10x beter in haar werk dan haar leidinggevende.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:21

Sizzle schreef:
Wie zegt dat er rekening gehouden moet worden?
Misschien is TS wel 10x beter in haar werk dan haar leidinggevende.

Dat kan wel zijn, maar als je Asperger hebt zijn er toch wel dingen waar je anders op reageert dan mensen zonder autisme.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:23

Ik vind het zelf fijner als mensen waar ik veel mee te maken heb, weten van mijn stoornissen. Gewoon voor de zekerheid. Dan staat er wat minder druk op je.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:31

Als je je daar ZELF beter bij voelt dan moet je dat vooral vertellen, dat lijkt me ligisch :)

Maar dat beperkt zijn hoeft niet per definitie zo te zijn. Veel hoger opgeleiden in de exacte wetenschap zitten in een autistisch spectrum maar zijn gewoon nooit gestest.

Als iemand van zichzelf weer dat je niet altijd even tactisch of geduldig bent, zeg je dat dan ook?
Als je moeite hebt met overuren draaien, leg je dat ook meteen op tafel?
Moeite met hoofdrekenen? Moeite met correcte spelling?
Snel last van rugpijn? Veel last van je menstruatie? Ooit een keer overspannen geweest? Moeite met slapen? Erfelijke depressie in de familie? Last van prikkelbare darm? Je hond ligt op sterven? Een extra hoog IQ, of juist een lager dan gemiddeld IQ?

Allemaal zaken die jou als persoon beinvloeden.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:33

Zou zelf eerst het gesprek aangaan en op het einde vertellen. Dan hebben ze niet meteen in het begin al een oordeel.
Als leidinggevende zou ik graag willen weten als ik iemand aanneem met autisme en zou het jammer vinden als diegene die tijdens de sollicitatie niet verteld. Hier kan ik in bepaalde situaties toch even net een beetje extra rekening houden .
Heb eerder iemand met autisme in dienst gehad. Nooit meer iemand kunnen vinden die zijn werk zo ontzettend netjes deed!

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:37

sterker nog, de meeste hoogopgeleiden die in het hogere segment werken zijn veelal autisten met asperge...dus ik zeg, je hebt een streepje voor!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:42

Ik vertel nooit iets over mijn gezondheid tijdens een sollicitatie. Het heeft namelijk geen invloed op mijn werk. Als ik eenmaal aan het werk ben en het komt ter spraken dan ben ik er wel gewoon eerlijk in. Ik maak er geen geheim van, maar vind het gewoon niet nodig om tijdens een sollicitatie te vermelden. Het beïnvloed mijn kanssen, omdat er dan gedacht wordt dat ik vaak zal ziek melden wat geheel niet het geval is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:46

anhighwood schreef:
sterker nog, de meeste hoogopgeleiden die in het hogere segment werken zijn veelal autisten met asperge...dus ik zeg, je hebt een streepje voor!!

Maar dat zal wellicht de team leider die misschien al tot zijn maximum capaciteit gegroeid is en ADHD vooral kent als scheldwoord met zijn maten (dat weer je immers ook niet) niet kunnen inschatten en dat zal hij jou ook niet vertellen.

Vergeet niet dat solliciteren niet betekend dat je dankbaar moet zijn dat je werk krijgt en daarom je hele leven maar op tafel moet smijten. Solliciteren gaat in twee richtingen waar je beide je best doet jezelf zo positief mogenlijk voor te stellen.
Een werkgever gaat tegen jou ook heus niet zeggen dat het een rotbaan is waar je iedere dag getressed van thuis gaat komen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:47

Autisme is een term voor een heel scala aan gedrag.
Het etiket vertelt niet waar jij goed in bent of waar jouw beperkingen liggen.
Ieder mens heeft een persoonlijke 'gebruiksaanwijzing' met of zonder 'etiket'.
Het heeft dus nauwelijks nut (functioneel) om dat te vertellen, zeker in een sollicitatiegesprek.

Denk je dat andere sollicitanten zonder 'etiket' geen beperkingen hebben?
Ik durf wel te stellen dat ieder mens wel iets autistische trekjes heeft. De een meer dan de ander. }>
Vertel wat je goed kan en wat je eventuele leerpunten zijn, gericht op je werk.
Misschien oog je wat verlegen en rustig. Dat kan, en is zelfs niet altijd een nadeel (zo'n cassière die je de oren van het hoofd teut, is ook niet alles)
Misschien gaat het onthouden van codes etc. je goed af... Nou, dat is dus een plus!
En daarbij, het is je eerste baantje achter de kassa. Je zult gewoon nog veel moeten leren.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:58

Sizzle schreef:
Als er veiligheid in het geding is is het een ander verhaal.
Iemand met diabetis of hartstoornissen mag vaak ook niet ergens werken waar geen collega's aanwezig zijn.
Als je zwanger bent mag je ook bepaalde werkzaamheden niet doen, niet hanog als je als radioloog assistent solliciteert bijvoorbeeld :D

Is dat zo? Echt niet dat ik vertel dat ik diabetes heb hoor. Gaat ze namelijk niks aan in een sollicitatiegesprek. Ik heb het zelf onder controle en als ik daaraan twijfel geef ik het wel aan iemand aan. Ik rij ook in mijn eentje auto, doe in mijn eentje boodschappen en kan dus in mijn eentje werken.

TS; verstandig om het in je achterhoofd te houden als het ter sprake komt maar verder lekker voor jezelf houden!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:04

Lente, als je bijvoorbeeld in een quarantaine dierverblijf zou werken waar je tijdens weekenddiensten misschien urenlang niemand ziet kunnen die risico's te hoog zijn (ligt ook aan de mate natuurlijk). Daar kun je dan ook verplicht zijn een noodknop te dragen.Dat is veiligheid voor de werknemer overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:04

Bij al mijn sollicitaties heb ik nog nooit verteld dat ik asperger of adhd heb. :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:08

Op een sollicitatiegesprek morgen ze niet eens zomaar ernaar vragen: alleen als om belemmering van veiligheid of uitvoering van functie gaat is het relevant voor de werkgever om het vooraf te weten.

In het werk dat ik deed, was mijn ziekte totaal niet relevant voor de functie dus waarom dan melden :? Heeft niets met verzwijgen te maken, het gaat ze simpelweg niets aan omdat het geen rol van betekenis had voor het werk.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:09

Ik heb ooit eens verteld dat ik ADHD heb, en daarbij gelijk verteld dat ik er prima mee om kan gaan.
En iedereen mij mag aanspreken als degene vind dat ik beetje maf doe. Maar dat gebeurd zelden. En vaak speelt er dan iets anders.

Ik heb daarna nooit meer verteld. Zelden collega's gehad die uiteindelijk vroegen of ik het toevallig had.
is 3 keer gebeurd ofz. En vaak ook pas naar langere tijd als mensen mij beter leren kennen.
In mijn laatste gesprek wel verteld dat mijn hoofd soms wat chaotisch kon zijn. Maar hun vonden dan weer wel fijn dat ik het vertelde. Ach ja, je weet het nooit.
Kreeg uiteindelijk de baan wel ! En net mijn 1e werk week erop zitten. (ik werk nu in de GGZ, hiervoor in de GHZ)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:11

Sizzle schreef:
Lente, als je bijvoorbeeld in een quarantaine dierverblijf zou werken waar je tijdens weekenddiensten misschien urenlang niemand ziet kunnen die risico's te hoog zijn (ligt ook aan de mate natuurlijk). Daar kun je dan ook verplicht zijn een noodknop te dragen.Dat is veiligheid voor de werknemer overigens.

Ik werk met cliënten maar mijn diabetes is geen risicofactor... Misschien als je hypo unawareness hebt of zo. Overigens hou ik het ook niet lang verborgen. Regelmatig bloedsuikers prikken en insuline spuiten en nadenken bij eten valt wel op. Maar voor mijn functioneren maakt het niet uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:21

Het zal sterk aan de functie liggen.
In een muis faciliteit mag bijvoorbeeld ook geen etenswaar naar binnen.
Als je je dan niet goed voelt en je moet eerst nog de hele afdeling door en omkleden voor je bij je suiker bent dan kan dat natuurlijk wel een probleem zijn. Wellicht is er ook een oplossing te bedenken met door sterile etenswaren naar binnen te sluizen, maar dan is het overleg wel belangrijk.
Idem met cleanrooms of andere werkzaamheden met (biologische) sluizen.
Maar goed, daar heb jij gelukkig duidelijk niets mee te maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:23

Ha nee is ook niks voor mij en ik begrijp nu dan het probleem :j

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:51

Even op mijn eigen ervaringen afgaand zou ik zeggen: 1e instantie niets melden bij het gesprek.
Wacht eerst je proeftijd even af. Mochten er dan over je functioneren vragen komen kun je het altijd nog melden. Het punt met Asperger is dat veel mensen niet weten wat het is. En als je het dan uitlegt en het woord Authisme/authistisch spectrum valt,deinzen mensen terug omdat autisme vaak geassosieerd wordt met niet kunnen functioneren, laag iq etc etc. Als je dan op een later tijdstip open kaart speeld, en de mensen kennen je een beetje, gaat het veel makkelijker. Omdat ze dan al hebben gezien dat je in hun ogen "normaal" mee komt. dat het aangeleerd gedrag is, hoeven zij niet te weten. Ze merken wel waarschijnlijk dat het net iets anders dan anders werkt bij jou, maar je komt prima mee. Dan is er veel meer begrip ineens.

Zelf heb ik ook de diagnose ADHD en Asperger. De AdHD was al langer bekend. Tijdens mijm 1e baan ben ik wel om mijn ADHD gediscrimineerd. Daar had ik direct open kaart gespeeld en na een paar maanden werd ik beoordeeld en dachten ze bij voorbaad al dat ik door mijn ADHD niet in staat zou zijn om avond/nacht diensten te draaien zelfstandig. Heb het niet eens mogen proberen. Moest mn jaar contract uitzitten en toen kon ik weg.
Mijn 2e baan dacht ik, ik vertel niets. Pas na 1.5 jaar open kaart gespeeld en omdat t een werk/leer baan was een onvoldoende beoordeling gekregen omdat ik weigerde om aan de medicatie te gaan. Moest van mijn baas wel aan de Ritalin. Omdat ik mijn opleiding niet kwijt wilde, heb ik dat wel gedaan. Niet dat t wat uitmaakte want week later was ik alsnog mn werkplek en dus mn opleiding kwijt.
Bij mijn huidige baan heb ik t anders aangepakt. Inmiddels ook de diagnose Asperger gekregen in de tussentijd. Ik heb hier niet direct open kaart over gespeeld maar even afgetast. Eerst beetje vertrouwd worden en toen geleidelijk aan collega's /baas ingelicht. Deze aanpak is mij goed bevallen. Inmiddels ben ik al 4 jaar en een promotie verder en word ik geaccepteerd in wie ik ben. Met mij. sterke en zwakke kanten. Komt er een nieuwe collega, dan tast ik eerst met behulp van een andere collega de situatie af en vertel ik het als ik de tijd rijp vind. Want ik vind wel dat mijn directe collega's t moeten weten zodat als ik blokkeer oid ze wel weten wat er speeld. Ze weten ook heel goed dat als ik echt "uit de bocht vlieg" ze mij dat gewoon moeten zeggen omdat ik t niet altijd door heb. Dit werkt echt heel goed nu!

ik hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:07

Wat! Een werkgever die je dwingt om Ritalin te nemen?!! |o
Het moet niet gekker worden....