Vandaag sollicitatiegesprek, warm, wat doe ik aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:24

Liezel1 schreef:
Iig knie en schouder bedekt.
wij hadden deze week een leverancier op bezoek, mevrouw kwam in een halterjurkje boven de knie met zonnebril op haar hoofd...
Pardon?! Ga je naar een klant of naar het strand?

Nouja, die vertegenwoordigders zitten de God ganse dag in de auto, ik snap dat wel en heb er geen problemen mee zolang het niet ordinair is.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:25

Gewoon omkleden op het toilet, en persoonlijk zou ik het bij een sollicitatie toch zeer waarderen indien iemand voor wat conservatievere kledij kiest. Rok net op/over de knie, blouse en een colbertje. Meeste kantoren zijn koel, en dat halfuurtje is heus wel uit de houden.

Linnen draagt overigens ook erg fijn met deze temperaturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:41

Anoeska schreef:
Het is niet eens zo dat ik bij een sollicitatie perse geen schouders of knieen wil zien. Maar ik vind het wel belangrijk dat iemand iets extra's doet voor een sollicitatie. Dat er aandacht besteed is aan het uiterlijk. Dat geeft mij de indruk dat deze baan voor hen ook belangrijk genoeg is om niet in een hemdje met spaghettibandjes aan te komen.

Het hangt natuurlijk ook af van wat voor soort baan. Ik redeneer inderdaad vanuit mijn eigen functie (management financiële instelling).

Maar dat is ook redelijk relatief natuurlijk.. Als ik netjes gekleed ga naar een bedrijf heb ik eigenlijk altijd een rokje aan tot net boven de knie met een panty eronder meestal wel een zwarte. En daar boven een blousje met een colbert. Krijg eigenlijk altijd te horen dat ik er zo netjes uit zie. Heel zwart wil kan je wel zeggen ja knie is niet bedekt door een rok/broek, maar het is natuurlijk ook het geheel :j

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:44

Kom ik net op dat gesprek ( ging om een kantoorbaan )

Ik in mn nette jurkje. Loopt die dame zelf in een maxijurk op slippers

Anoeska

Re: Vandaag sollicitatiegesprek, warm, wat doe ik aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:48

Zij komt ook niet solliciteren hè, zij heeft de baan al. Jij moet nog aantonen dat je geschikt bent voor de functie. Dus lijkt me logisch dat jij wat meer aandacht hebt besteed aan je uiterlijk.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:49

KimD schreef:
Liezel1 schreef:
wij hadden deze week een leverancier op bezoek, mevrouw kwam in een halterjurkje boven de knie met zonnebril op haar hoofd...

Nouja, die vertegenwoordigders zitten de God ganse dag in de auto, ik snap dat wel en heb er geen problemen mee zolang het niet ordinair is.

Tegenwoordig zit er airco in de auto.

Zelf zou ik ook voor zeker kiezen. Even nette kleding aan, maakt gelijk een andere indruk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:51

Er zijn ook belangrijke directeuren die erbij zitten alsof ze in de tuin gewerkt hebben.
Maar die zijn vaak wel heel kritisch op de kandidaat, dan heerst er een vorm van: ik heb me al bewezen in het verleden: nu jij nog. Als jij dat niet door hebt en in een tweede gesprek heel simpeltjes gekleed komt, kan dat best wel einde verhaal zijn.
Jij hebt je immers nog niet 'onmisbaar' gemaakt.
De politieke spelletjes kunnen best lastig zijn.

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:52

Als recruiter zie je soms de gekste dingen voorbij komen hoor met dit mooie weer! ;) Vaak genoeg korte spijkerbroekjes met sandaaltjes, topjes met spaghettibandjes of gewoon strapless shirtjes en maxi dress met drukke prints. Ik heb geen regel waar de kleding van een sollicitant aan moet voldoen, maar het moet er gewoon verzorgd en redelijk netjes uitzien. Een spijkerbroek vind ik prima kunnen, als je dat goed aankleedt met een colbertje of blousje en een nette schoen. Nu met het warme weer zijn er genoeg leuke maar tegelijk nette jurkjes die je aan kan trekken. In de trein je teenslippers en net voor je binnenkomt omwisselen voor hakken of balerina’s.
Ik zou de gok niet nemen om me daar binnen om te kleden. Misschien wordt je gelijk opgevangen door degene met wie je het gesprek hebt of moet diegene op je wachten omdat jij je aan het omkleden bent.
Veel succes in ieder geval met je sollicitatie!

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:55

Tazzey schreef:
uggy schreef:

Huh? Ik heb een keurige lichte spijkerbroek, en niet afgedragen allstars. Als ik die combineer met een blouse zie ik er prima uit. Er is niets mis met nette allstars.

Dat kun je niet maken als voor iets anders dan vakkenvuller solliciteert. Allstars zijn leuk voor in de vrije tijd maar niet voor een sollicitatie gesprek. Als je bij mij op gesprek was gekomen dan waren we vlot klaar.

Dat vind ik persoonlijk wel heel kort door de bocht. Ik maak me al druk als mijn blouse niet netjes gestreken is en ik zorg er ook altijd voor dat ik er keurig uit zie. Dus alleen om de allstars zou je iemand afwijzen? Dat is best wel heel banketstaaf :x

Maarja, dat is mijn mening.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:57

Veel mensen denken ouderwets tegenwoordig, maar een spijkerbroek met een colbert mag steeds vaker. Met dit weer zou ik ook kiezen voor jurk/rok tot knie met mooie top erboven.

Ik loop trouwens gewoon lekker in rokje topje slippers op kantoor:)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:58

Leverage schreef:
Ik solliciteer wel voor een functie voor in een winkeltje waar ze chocolade verkopen :) Ik ga eens kijken of ik wat anders heb wat ik aan kan doen, maar het zweet staat me nu al op m'n rug..

Ik heb nog wel een peplum jurk met korte mouwtjes tot net boven mijn knie. Twijfel of dat beter is.. Is ook een net jurkje.

Dit jurkje is dat:
http://fabulatina.com/wp-content/upload ... 62-570.jpg

Dit jurkje kan wel. Die maxi jurk kan echt niet :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:59

Gea99 schreef:
Zelf zou ik ook voor zeker kiezen. Even nette kleding aan, maakt gelijk een andere indruk.

Het maakt toch ook vooral een andere indruk, het hangt wel een beetje van de functie af of dat ook een zekerheid en beter is imo. Als je in heel net gekleed kan dat natuurlijk ook een beetje stijfjes/gesloten over komen dat is in een functie waar je de hele dag met mensen werkt misschien helemaal niet perce beter, als iemand wat meer casual komt kan dat ook meer open over komen. Dat hangt er denk maar net vanaf of komtvoor een baan als accountant of bijvoorbeeld kleuterjuf oid. Ik denk eerlijk gezegd dat voor de functie van TS als verpleegster dan toch wel word gewenst dat je sociaal en open over komt in een gesprek?

Ik heb van mijn zusje (die destijds rechten studeerde) trouwens ook wel eens begrepen dat er veel recruiters zijn die je op dat soort vlakken express een beetje voor de gek houden om te kijken hoe je reageert. (Bijv vragen wat je wilt drinken en je dan iets anders geven, niet net gekleed gaan etc. ). Tenminste dat werdt bij de solicitatie training verteld en hadden enkele van haar studie genoten mee gemaakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:11

sologirl schreef:
Ik vind een spijkerbroek echt niet kunnen. Maakt niet uit om wat voor functie het gaat.

Hihi, dan zouden al mijn werkgevers ter plekke oplossen in het niets :P Formeler dan een spijkerbroek heb ik daar eigenlijk bij niemand ooit gezien, niet bij werkgevers en niet bij collega's. En nee, ook beslist niet bij een sollicatiegesprek.

(Maar met dit weer zou ik juist eens vrij chique uit de hoek komen met een van mijn rokjes. Ik heb er een paar en heb ze hooguit 2 keer per jaar aan, maar een sollicitatie bij 30 graden is de perfecte gelegenheid :) Overigens zou ik me over de knieen niet zo druk maken, net erboven kan ook echt best keurig zijn.)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:13

Liezel1 schreef:

Inderdaad, wel knie en schouder bedekken. :j

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:19

uggy schreef:
Tazzey schreef:

Dat kun je niet maken als voor iets anders dan vakkenvuller solliciteert. Allstars zijn leuk voor in de vrije tijd maar niet voor een sollicitatie gesprek. Als je bij mij op gesprek was gekomen dan waren we vlot klaar.

Dat vind ik persoonlijk wel heel kort door de bocht. Ik maak me al druk als mijn blouse niet netjes gestreken is en ik zorg er ook altijd voor dat ik er keurig uit zie. Dus alleen om de allstars zou je iemand afwijzen? Dat is best wel heel banketstaaf :x

Wat is daar banketstaaf aan? Het bedrijf was zéér formeel, ook in de uitstraling naar buiten. Het stond overduidelijk in de functieomschrijving dat de dresscode formeel was. Als je dan op Allstars aan komt dan kan ik je niet meer serieus nemen.
Het is wel gebeurd dat er een jongeman binnenkwam op slippers met sportsokken erin en een mouwloos hemd met vlekken. Of een dame in een halterjurk met hakken... :')

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:29

Tazzey schreef:
uggy schreef:

Wat is daar banketstaaf aan? Het bedrijf was zéér formeel, ook in de uitstraling naar buiten. Het stond overduidelijk in de functieomschrijving dat de dresscode formeel was. Als je dan op Allstars aan komt dan kan ik je niet meer serieus nemen.
Het is wel gebeurd dat er een jongeman binnenkwam op slippers met sportsokken erin en een mouwloos hemd met vlekken. Of een dame in een halterjurk met hakken... :')

Precies. Als je het vermeldt en het overduidelijk uit de functie blijkt, heb je overduidelijk geen feeling voor de baan als je op je gympen aan komt. Toen ik bij de overheid ging solliciteren, was ik in een grijs pak met een net shirtje ipv een blouse, dat was prima. Bij mijn huidige functie had ik bij het eerste gesprek een donkerrode nette lange broek aan met een enkellaarsje, een zwart shirt en een zwarte colbert. Pak zou te veel van het goede geweest zijn.

Ik lees veel over teenslippers, maar daar word je hier op kantoor voor naar huis gestuurd. Net als korte broeken. Die mogen gewoon niet, zijn niet representatief als we klanten over de vloer krijgen.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:59

sologirl schreef:
Ik vind een spijkerbroek echt niet kunnen. Maakt niet uit om wat voor functie het gaat.

Beetje kort door de bocht er zijn ook wel meer banen dan kantoorbanen al ga je soliciteren bij voorbeeld een handelstal of een ander paardengerelateerd bedrijf ofzo ga ik echt niet in net rokje komen hakken enz.
Een spijkerbroek kan prima licht er aan watvoor functie.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:04

Wow, ik snap echt niet dat sommigen zo'n probleem van blote schouders etc. maken.... Waarom is dat zo erg? Kijk, als je borsten uit je shirtje vallen of iets dergelijks kan ik nog begrijpen dat dat not done is. En wat bedoelen jullie dan met 'niet netjes'? Net zoals een spijkerbroek. Kan hartstikke netjes zijn met een blouse oid erboven. Een maxidress kan ook heel netjes zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:06

Inderdaad, er zijn hele chique jurkjes zonder mouwen. Ik solliciteer in het onderwijs dus ik doe altijd een beetje casual netjes, en representatief.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:08

Zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel functies.
als ik op hakken had gesolliciteerd had ik rechtsomkeert kunnen maken. Ik werk namelijk als dietist bij ouderen, o.a. met dementie. Hakken is echt op veel locaties uit den boze. Ook een pak of nette jurk oid zou men niet waarderen, alleen onze huidige interimdirecteur loopt in pak en dat vind iedereen maar vreemd.
ik heb dus gesolliciteert in luchtig rokje, effen shirtje en jasje toendertijd. Ook een donkere strakke spijkerbroek mooi aangekleed zou geen probleem zijn. Bij een managementfunctie op ee kantoor wordt weer iets heel anders verwacht :)
Laatst bijgewerkt door secricible op 02-07-15 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:08

Blote schouders en spijkerbroeken zijn gewoon casual wear. Dat draag je niet in een zakelijke omgeving. Als jij ergens aan een lopende band staat, in een garage werkt, stallen aan het uitmesten bent of in een winkel staat, dan snap ik dat dat anders is. Maar in sommige situaties zijn gewoon andere normen voor kleding. En dat hangt helemaal af van bij wat voor bedrijf je werkt. Vriend van mij werkt bij een mega hip reclame kantoor waar genoeg mensen sneakers onder hun pak dragen.

Zorg dat je weet waar je solliciteert, en iets weet van de organisatie cultuur. Weet je dat niet (genoeg) dan kan je volgens mij met nette kleding nooit verkeerd zitten.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:11

Ik denk dat het heel erg aan de functie ligt. Zoals in de een winkel of als schoonmaakster kan het wat meer casual, maar als het een functie is bij de zuidas in A'dam verwachten ze denk ik ook met 30+ een mantelpakje. :)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:14

Anoeska schreef:
Blote schouders en spijkerbroeken zijn gewoon casual wear. Dat draag je niet in een zakelijke omgeving. Als jij ergens aan een lopende band staat, in een garage werkt, stallen aan het uitmesten bent of in een winkel staat, dan snap ik dat dat anders is. Maar in sommige situaties zijn gewoon andere normen voor kleding. En dat hangt helemaal af van bij wat voor bedrijf je werkt. Vriend van mij werkt bij een mega hip reclame kantoor waar genoeg mensen sneakers onder hun pak dragen.

Zorg dat je weet waar je solliciteert, en iets weet van de organisatie cultuur. Weet je dat niet (genoeg) dan kan je volgens mij met nette kleding nooit verkeerd zitten.

Maar het ligt er toch aan hoe je een spijkerbroek combineert? Als je een mooie strakke donkere spijkerbroek aandoet met een nette blouse, colbertje en nette hakjes kan dat toch ook heel netjes zijn?
Vervelend dat er bijna nooit bij een vacature staat hoe je je aan moet kleden op een solicitatiegesprek, wat ze van je verwachten qua kleding....

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:15

Ik zou niet eens in een bedrijf willen werken waar ik elke dag super netjes strak in jurkje + hakken moet of iets dergelijks..... Als je niet mouwloos mag vindt ik dat nogal ouderwets.
Ik zit nu ook gewoon in mouwloos jurkje + slippers.... Gelukkg niemand die het erg vindt.

Maar even om terug te komen op TS, met sollicitatie zou ik ook voor wat netter gaan. Gewoon net jurkje met hakkken :)

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:15

UhNee schreef:
Wow, ik snap echt niet dat sommigen zo'n probleem van blote schouders etc. maken.... Waarom is dat zo erg? Kijk, als je borsten uit je shirtje vallen of iets dergelijks kan ik nog begrijpen dat dat not done is. En wat bedoelen jullie dan met 'niet netjes'? Net zoals een spijkerbroek. Kan hartstikke netjes zijn met een blouse oid erboven. Een maxidress kan ook heel netjes zijn.

Dat ligt aan de omgeving, in een corporate omgeving is een nette spijkerbroek leuk voor op de vrijdag als je er eenmaal werkt maar verder echt not done, evenals T-shirts, slippers, maxi-dresses etc. Een spijkerbroek wordt hier echt als vrijetijdskleding gezien, dus daar kom je zeker niet in solliciteren.

Een net jurkje zonder mouwen kan heel geschikt zijn maar voor een solliciatiegesprek zou ik er voor de zekerheid toch altijd een jasje overheen doen. Als je er eenmaal werkt, zul je heus weleens zonder mouwen achter je bureau zitten met het jasje over je stoel maar bij een sollicitatie liever geen blote armen vind ik.

Het ligt heel erg aan de functie waarop je solliciteert maar wanneer je niet zeker weet wat daar gepast is, zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon een net jurkje aandoen. Daarmee kun je bijna niet fout zitten, behalve als je op een stal oid zou solliciteren natuurlijk.