Cadeaus bij overgaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:20

Zwerte schreef:
mie123gie schreef:
Ik krijg aan het einde van het jaar altijd wel 50 euro of een concert kaartje als ik goede cijfers heb. Het zijn 5 enorm lange jaren en ik zou het eerlijk gezegd niet volhouden zonder de leerplicht. Ook vind ik het zelf heel fijn om gewoon een beloning te krijgen voor het harde werken.

Voor jou is een cijfer en je diploma dus geen enkele beloning?

Niet iedereen ziet school op die manier. Ik werk niet voor school omdat ik zo veel voldoening haal uit het halen van goede cijfers, maar omdat ik veel geld moet terugbetalen aan de staat als ik geen papiertje heb over een paar jaar. Ik vind school echt verschrikkelijk en ik was oprecht liever gelijk vanuit mijn havo gaan werken. Ik heb dat gevoel al sinds ik begon met de basisschool en het is nooit weg gegaan.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:39

Tegenwoordig hangt zoveel af van je diploma.
Ik heb gewerkt met mensen van "de oude garde". Functies op HBO/WO niveau. Nu kom je daar niet zonder papiertje. Vroeger wel.
Er zat een man bij die alleen zijn basisschool heeft afgerond ;)

De methode "leren" werkt niet voor iedereen maar door het systeem wordt je daar wel toe gedwongen.
Opklimmen op basis van ervaring en inzet kan bijna niet meer. Je loopt op een gegeven moment tegen het glazen plafond.

Ik vind leren verschrikkelijk :') wat overigens iets anders is dan moeilijk kunnen leren. Heb mijn bachelorgraad inmiddels binnen.
Qua capaciteit zou ik de mastertitel ook binnen kunnen slepen.
Maar het leren, daar zie ik zo enorm tegenop.
Ik wil liever klimmen in functie door te doen, dat is voor mij zoveel makkelijker.
Maarja, dat papiertje...

Brainless

Re: Cadeaus bij overgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:44

Er zijn diverse MBO opleidingen die werken met een praktijkroute (dus gelijk "aan het werk" en leren).
Bij mijn zoon op school kun je daarvoor kiezen en dan krijgen ze naast de praktijk ook Engels/Nederlands op de werkplek.
Daar loopt dan ook altijd een leraar rond om te helpen.

Elke 6 maanden (zodra je dat gedeelte kan) wordt je doorgeplaatst naar een ander bedrijf met een ander manier van werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:46

Ik heb daar ook lange tijd naar zitten kijken maar qua hersencapaciteit kan ik het HBO makkelijk aan (MBO studenten vat dit alsjeblieft niet op als een belediging), daarbuiten vind ik het 'zonde' dat ik dan een extra jaar havo gedaan heb. Daar komt voor mij nog eens bovenop dat de enige studie die ik tot nu toe ook maar redelijk interessant vind (Journalistiek) echt een HBO studie is en helaas niet te volgen is op het MBO.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:48

Mijn zoon doet juist eerst MBO-4 (applicatie/website/game developer) omdat met deze richting dan de overstap naar het HBO makkelijker zal zijn.
Dat zal natuurlijk per opleiding/richting verschillen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:52

Klinkt misschien raar: ik mag van mijn ouders net geld pakken wanneer ik wil en wanneert ik nodig heb. Doe ik nooit en schaam me er bijna voor als ik het vraag, en het antwoord als ik het vraag is altijd ja. Mij is geleerd dat je met werken geld verdiend en niet dat omdat als je een rapportje haalt je altijd iets krijgt, opa's en oma's geven wel altijd wat maar vind dat onnodig. Ik bedoel het grootste kado wat je een meisje kunt geven is een eigen paard, en ik heb er 1 dus ben hartstikke happy!

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:59

Een cadeautje is niet per se nodig, tenzij ze het er zelf naar maken. Mijn vader heeft 2 weken geleden met mij een wedje gelegd dat als ik mijn cijfers op zou halen en goed over zou gaan, (lees: tijdens dat wedje stond ik 3 keer een vijf, en nu nog maar 1) dat ik dan met hem naar de bios mocht op zijn kosten. En nu ziet het ernaar uit dat dat ook nog eens gaat lukken :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:28

Snorlex schreef:
Tegenwoordig hangt zoveel af van je diploma.
Ik heb gewerkt met mensen van "de oude garde". Functies op HBO/WO niveau. Nu kom je daar niet zonder papiertje. Vroeger wel.
Er zat een man bij die alleen zijn basisschool heeft afgerond ;)

De methode "leren" werkt niet voor iedereen maar door het systeem wordt je daar wel toe gedwongen.
Opklimmen op basis van ervaring en inzet kan bijna niet meer. Je loopt op een gegeven moment tegen het glazen plafond.

Ik vind leren verschrikkelijk :') wat overigens iets anders is dan moeilijk kunnen leren. Heb mijn bachelorgraad inmiddels binnen.
Qua capaciteit zou ik de mastertitel ook binnen kunnen slepen.
Maar het leren, daar zie ik zo enorm tegenop.
Ik wil liever klimmen in functie door te doen, dat is voor mij zoveel makkelijker.
Maarja, dat papiertje...

Even offtopic: ligt er maar net aan, ik doe op het moment een beroepsopleiding (accountancy) en ik werk full time (werkgever betaalt dus ook mijn opleiding). Dat is heel anders dan een gewone studie, want dat vond ik ook helemaal niets hoewel ik zonder enige moeite (om even het beeld te schetsen, niet om erover op te scheppen :+ ) met een 7 gemiddeld voor m'n gymnasium ben geslaagd. Het kan dus nog wel hoor, ik heb aan het eind van de rit dus ook geen universitair diploma :)
Hoewel dat in Nederland volgens mij wel iets lastiger is, weet eigenlijk niet of je daar iets vergelijkbaars kunt doen.

Ontopic: ik kreeg volgens mij vaak wel iets kleins, maar bij mij viel het vaak samen met mijn verjaardag (eind juli) dus ik kreeg dan meestal 1 ding voor mijn verjaardag en overgaan. Of het nodig is? Neuh, zeker bij mij niet, want zoals ik al zei was ik niet heel erg gemotiveerd en werkte ik ook niet bepaald hard. Als een kind echt hard heeft gewerkt kan ik me een groot cadeau overigens wel goed voorstellen :) Voor wiskunde kreeg ik overigens wel altijd het dubbele van mijn cijfer in geld van mijn vader, als het een voldoende was :+
Maar nogmaals: ik vind vooral dat iedereen het zelf moet weten, ik vind weinig 'te' of 'overdreven' eigenlijk. Zijn mijn zaken ook niet.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:50

Niks mis mee om cadeautjes te geven, maar zou er niet meer dan 7,50 aan uitgeven.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:32

Zwerte schreef:
mie123gie schreef:
Ik krijg aan het einde van het jaar altijd wel 50 euro of een concert kaartje als ik goede cijfers heb. Het zijn 5 enorm lange jaren en ik zou het eerlijk gezegd niet volhouden zonder de leerplicht. Ook vind ik het zelf heel fijn om gewoon een beloning te krijgen voor het harde werken.

Voor jou is een cijfer en je diploma dus geen enkele beloning?

Nee, ik heb op het moment een ongelofelijk leuke baan waar ik geen diploma voor nodig heb. Ik leer ook heel moeilijk dus ik haal geen hoge cijfers hoe hard ik ook leer. Ik haal dus meer voldoening uit leuke momenten buiten school dan school zelf

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:44

Vroeger op de basisschool vroegen bijn opa's en oma's altijd zelf om mijn rapport. We kregen vervolgens een gulden in handen gedrukt. Erg leuk maar ik heb ze nooit mijn rapport laten zijn wetend dat ik geld van ze zou krijgen.
De waardering, daar deden wij het voor.

In mijn ogen mag een euro, of twee best. Maar meer, waarom? Waardering is in mijn ogen het belangrijkst.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:01

Ik kreeg vroeger altijd wel wat als ik het goed deed op school (of als ik een zwemdiploma haalde, of een grade omhoog ging met mijn muzieklessen, of op sport etc. etc.)
Ik kreeg wel altijd cadeautjes die te maken hadden met wat ik gedaan had; boeken, een nieuwe laptop, etc. etc. voor een goed rapport bijvoorbeeld, een nieuwe viool, een nieuwe piano, of kaartjes voor een klassiek concert als ik omhoog ging met muziek, en ga zo maar door.
Ik deed niet specifiek meer mijn best omdat ik wist dat ik dingen zou krijgen, maar ik vond het wel altijd hartsikke cool natuurlijk :) en mijn ouders konden (en kunnen) het makkelijk missen, dus waarom niet?
ik word vaak als 'verwend' gezien, vooral omdat moeder er nu nog steeds niet moeilijk over doet om me iets toe te schuiven :) maar ik vind dat dat verder helemaal niemand zijn zaak is, als mijn ouders het zo willen doen is dat prima toch?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:07

mie123gie schreef:
Nee, ik heb op het moment een ongelofelijk leuke baan waar ik geen diploma voor nodig heb. Ik leer ook heel moeilijk dus ik haal geen hoge cijfers hoe hard ik ook leer. Ik haal dus meer voldoening uit leuke momenten buiten school dan school zelf

Baan? Je bent toch 15? Dan kun je hooguit een leuk bijbaantje hebben, maar om dan te spreken over een 'leuke baan waar je geen diploma voor nodig hebt' lijkt mij ietwat voorbarig.

Wat zou je in de toekomst (zeg: als je 30 bent) graag willen doen voor werk als ik zo vrij mag zijn?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:19

Emmaa_ schreef:
Niet iedereen ziet school op die manier. Ik werk niet voor school omdat ik zo veel voldoening haal uit het halen van goede cijfers, maar omdat ik veel geld moet terugbetalen aan de staat als ik geen papiertje heb over een paar jaar. Ik vind school echt verschrikkelijk en ik was oprecht liever gelijk vanuit mijn havo gaan werken. Ik heb dat gevoel al sinds ik begon met de basisschool en het is nooit weg gegaan.

Dit :')
Zit niet helemaal op de juiste opleiding maar maak hem af puur omdat ik anders een veel te hoge schuld heb. Mijn 'beloning' is dus mijn schuld kwijtschelden, daar doe ik het voor. Dat m'n ouders blij/trots zijn als ik een semester gehaald heb, vind ik overigens ook al beloning. Cadeautjes geven ze maar op m'n verjaardag.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:31

ik kreeg vaak wel een kleinigheidje als ik over ging naar de volgende klas (op de middelbare) en toen ik geslaagd was voor mijn VMBO hebben mijn ouders mijn knhs instructie week voor mij betaald (was een afspraak, als ik zou slagen betaalde zij, als ik een herkansing had of zou zakken moest ik het zelf betalen)
toen ik afgelopen januari geslaagd ben voor mijn MBO 4 opleiding (wat mij heel veel moeite, energie en tijd heeft gekost, examen was ook in een onwijze rot periode) heb ik een nieuwe tv van mijn ouders gehad, dit had ik overigens totaal niet verwacht.
het gaat, en ging mij altijd om dat ik het haalde, dat ik goed bezig was voor mijn toekomst. en ik vond(en vind) het heel fijn dat mijn ouders trots op mij zijn, daar haal ik al heel veel voldoening uit :j
Kado's zijn voor mij nooit belangrijk geweest

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:25

Rije schreef:
mie123gie schreef:

Baan? Je bent toch 15? Dan kun je hooguit een leuk bijbaantje hebben, maar om dan te spreken over een 'leuke baan waar je geen diploma voor nodig hebt' lijkt mij ietwat voorbarig.

Wat zou je in de toekomst (zeg: als je 30 bent) graag willen doen voor werk als ik zo vrij mag zijn?

Het is op het moment inderdaad nog een leuke bijbaan maar ik werk op dit moment in een platenzaak en af en toe in een gitaar winkel.
Ik wil later ook heel graag wat in de rock muziek doen en ik besteed hier op het moment ook meer tijd en werk in dan gewoon school.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 23:44

Ikzelf krijg vrij veel aan het eind van het schooljaar. Dit jaar bijvoorbeeld een reis naar Amerika en een nieuwe laptop.

Doe ik het voor de cadeaus? Absoluut niet. School is iets wat ik zelf wil. Van mijn ouders mag ik ook gewoon naar het vmbo afstromen hoor.

Waarom dan toch zo veel? Ik wil geen cadeaus op mijn verjaardag. Mijn vriendinnen weten dit, familie weet dit en mijn ouders ook. Vriendinnen geven mij mijn cadeaus met oud en nieuw of eind juni. Dat laatste is meer een grap binnen de vriendengroep.

Mijn ouders maakt het ook niet uit hoe hoog of laag mijn punten zijn of hoe goed ik mij heb ingezet. Ik heb jaren erbij dat ik mij helemaal niet inzet voor school. Helemaal prima, ik zet mij dan meestal voor iets anders in.

Tuurlijk is het leuk als je overgaat, maar het is absoluut niet de hoofdzaak. Liever niet over en nog in leven dan half dood en toch over. Het is al behoorlijk knap als ik straks mijn examen vwo haal, maar dat is echt niet het bijzonderste wat ik heb gedaan in mijn leven.

Ikzelf heb gewoon liever aan het eind van het jaar ( of op een ander moment) een cadeau. Verjaardag is voor mij iets heel anders dan voor veel leeftijdsgenoten en ik vind het alleen maar fijn dat iedereen dat zo respecteert.