Heb jij je "droom" werk na gejaagt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:21

Pfffff studiekeuzes! Toen ik op de basisschool zat wou ik dierenarts worden! :')
Ik ben zelfs nog mee wezen lopen met een DA, een hele leuke ervaring! Maar niet realistisch.

Ik heb vmbo basis gedaan. In mijn laatste jaren wou ik graag iets in de mode gaan doen, maar achteraf ben ik de detailhandel verkoper niveau 2 gaan doen.
Dit was echt meer een pretstudie voor mij, 2 jaar ouwhoeren met vriendinnen, toch uiteindelijk wel een diploma behaald! :j
Daarna heb ik een half jaar gewerkt in onder ander de bakker bart, echt niks voor mij! Horeca in het algemeen niet.

Toen ben ik SAW niveau 3 gaan doen, eerst maatschappelijke zorg een half jaar. Ik wou de geestelijke kant meer op, maar omdat het lichamelijke er ook gewoon bij kwam kijken moest ik wel stoppen. Ik kan gewoon niet met mensen naar de wc of mensen wassen ect.. Ik heb het wel geprobeerd! Maar dat was geen goede ervaring.
Toen heb ik de overstap naar kinderopvang gemaakt, maar dit bleek het ook niet echt te zijn.
Wel een heel jaar vol gemaakt.

In februari 2014 ben ik secretarieel gaan doen en dit bevalt mij erg goed! Nadat iedereen zei dat ik iets in de praktijk moest gaan doen, merk ik dat ik theoretisch ook erg sterk ben.
Al weet ik niet of dit het wel is.. Misschien als ik dit diploma heb, ik toch nog in een andere richting op wil.. Iets waar je niet hele dagen achter de pc hoeft te zitten. Maar ik ga wel een diploma halen!
Errrrrg lastig dus! :')

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:22

Ik dacht toen ik vd havo afkwam dat ik naar Deurne wilde.
Na 2 maanden stront vegen was ik er al klaar mee.
Ik wilde namelijk vooral op stap en leuke kleding dragen.
Toen ben ik het MMObd richting textiel gaan doen.
Toen ik daar klaar mee was ben ik bij mijn ouders in de zaak gegaan om vervolgens toch de ORUN te gaan doen.
Die afgemaakt en langzaamaan het horeca werk afgebouwd.
Nu hele dagen zelfstandige in de paarden.Trainen doe ik niet zoveel meer,meestal maar 4 of 5 per dag,wel leuke lesklanten.
Ik woon al 15 jaar samen,hoef dus niet alleen voor de kosten op te draaien.
Kan me geen betere baan wensen,vooral het eigen baas zijn bevalt me.
Ondanks het ontbreken van doorbetaalde vrije en ziekte dagen en geen vakantiegeld.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:27

Liesje1611 schreef:
xxLady schreef:

Ik doe dezelfde opleiding, voor mij een ontzettend leuke opleiding, maar of ik werk ga vinden is nog maar de vraag. Ben nu tweedejaars...

Hebben jullie het over de opleiding aan het CAH vilentum in dronten? Zouden jullie deze aanraden?

Nee dit is HBO Diermanagement op VHL in Leeuwarden ;)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:31

Ja en nee. Ik wist nooit wat ik wilde, dus ik ben maar een studie gaan doen 'die me wel leuk leek'. Gedaan wat gedaan moest worden, precies voldoende inzet getoond maar meer ook niet, en zo rustig de studie doorgehobbeld zonder te weten wat ik hierna zou doen :')
Tot ik mijn droomstudie en beroep tegen kwam :D En echt, nu ik het licht heb gezien weet ik zeker dat ik zo hard ga knokken voor dit beroep! De komende jaren ga ik met beide handen de stages en andere kansen om me te onderscheiden en ontwikkelen aangrijpen, en me 100% inzetten tijdens het studeren. Dus hoewel ik nog niet heb hoeven knokken voor mijn droomwerk, weet ik zeker dat ik dit absoluut ga doen zodra de studie start en ik niet eerder zal stoppen voor het is gelukt!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:33

Ik wil heel graag orthopedagoog worden, maar dat is nog een laaange weg :D

xLoki schreef:
BeSen schreef:
@xloki, cas123 doet BBL (dat is basis toch) dan moet je toch eerst een niveau 1 of 2 opleiding gaan doen? Je moet volgensmij eerst niveau 4 gedaan heben voordat je naar het hbo mag

Ze zit op VMBO basis, daarmee mag je naar MBO niveau 2. Dit betekent dat ze eerst niveau 2, 3 en 4 moet doen voordat ze naar het HBO mag, in totaal zo'n 7/8/9 jaar. Daarbij nog 4 jaar HBO = de 13 jaar waar ze het over heeft. :)

Om hier even op terug te komen, iemand die ik ken heeft het ook via deze weg gedaan. Hij heeft opleidingen gedaan die op elkaar aansloten, en heeft toen deze weg gevolgd:
Niveau 2: 2 jaar
Niveau 3: 1 jaar
niveau 4: 1 jaar.
Dat zou dus betekenen dat je sneller kan.

K_im

Re: Heb jij je "droom" werk na gejaagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:42

Ik heb nooit geweten wat ik worden wil, en weet het nu eigenlijk nog steeds niet. Toch studeer ik deze zomer, als het goed is, af als ergotherapeut, en ook ik ben begonnen op het VMBO. Er is dus wel degelijk hoop voor je, TS ;)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:46

@SophieFT

Ik weet dat MBO verpleegkunde niveau 4 alleen al 4 jaar duurt, ik neem aan dat dat niet in 1 jaar zou kunnen? Correct me if I'm wrong! Met andere MBO opleidingen ben ik niet bekend. :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:48

xLoki schreef:
@SophieFT

Ik weet dat MBO verpleegkunde niveau 4 alleen al 4 jaar duurt, ik neem aan dat dat niet in 1 jaar zou kunnen? Correct me if I'm wrong! Met andere MBO opleidingen ben ik niet bekend. :)

Dat zou ik dan weer niet weten, maar veel opleidingen kan je versneld doen als je al een niveau lager gedaan hebt!

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:10

Als ik mijn vriendenboekjes terug lees (waar ik zelf heel graag in schreef voor mezelf) komt er het volgt uit:

1. ik wil later... Antwoord: ...een heleboel honden hebben.
2. ik wil later worden... Antwoord: ...caviafokker :Y)

Mijn dromen van toen maak ik niet waar, allergie voor honden en caviafokker wordt hem ook niet echt :'D

Ik ben juf, niet m'n droombaan, maar ik vermaak me prima! Toch hoop ik ooit met dieren te kunnen werken. Of indirect, zoals dierenwinkel/paardenwinkel.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:15

Ik ben juf en instructrice op een manege. Doe wat ik leuk vind en zou het niet anders willen.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 06:44

Liesje1611 schreef:
xxLady schreef:
Ik heb mijn droomopleiding gedaan. Hbo diermanagement. Om nu in de verzekeringen te werken. :+

Ik doe dezelfde opleiding, voor mij een ontzettend leuke opleiding, maar of ik werk ga vinden is nog maar de vraag. Ben nu tweedejaars...

Hebben jullie het over de opleiding aan het CAH vilentum in dronten? Zouden jullie deze aanraden?

Ik doe deze opleiding. Ik zou hem zeker aanraden. Verwacht alleen niet dat je de hele dag alleen maar met paarden bezig bent. Het is een bedrijfskunde opleiding, met als extraatje ontzettend leuke paarden vakken & stages

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 06:54

Martin, 16, 1e jaar MBO.

Toen ik klein was wilde ik 'paardenfokker' worden.
Na jaren kwam ik erachter dat het helemaal niet bestaat want die paarden fokken zichzelf en jij niet met de paarden :')
Naja, toen ik 11 was mocht ik eindelijk op paardrijden en toen wilde ik springruiter worden :+
Toen stopte ik op mijn 15e met paardrijden en ondertussen zat ik gewoon op het VMBO handel & verkoop.

Nadat ik hiervoor mijn diploma had gehaald (VMBO) ben ik begonnen aan een studie Account Management (HB0) en zit nu in mijn eerste jaar.
Echter is het vrij duidelijk dat dit hem niet gaat worden qua interesse en boekhouding waar ik niets van kan...dus na dit jaar begin ik op de Fotovakschool aan een opleiding met fotografie *\o/*

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 06:55

Ik ben 2 jaar geleden Paardenhouderij gaan doen, ondanks dat ik van iedereen negatief advies kreeg. Maar in de paarden werken was iets wat ik ontzettend graag wou en ik had toen pas echt de keuze gemaakt om het risico te nemen (heb al mbo-4 diploma) en super veel motivatie en inzet te tonen.
Dit is het allemaal waard geweest, ben altijd gemotiveerd geweest, erg interessante stages gehad en gister mijn eindexamen behaald. Vandaag gelijk beginnen met werken op mijn stagebedrijf (manege). :D
Ondanks dat ik van iedereen negatief advies kreeg, ben ik ontzettend blij met mijn keuze: Ik ben nog nooit met zo veel plezier naar school geweest, heb nog nooit zulke goede punten gehaald en heb nu direct na mn stage een baan, door mijn inzet, motivatie, klantvriendelijkheid etc. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 06:56

Mijn droombaan heeft mij nagejaagd :+

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 06:56

RenWaBl schreef:
Ik ben 2 jaar geleden Paardenhouderij gaan doen, ondanks dat ik van iedereen negatief advies kreeg. Maar in de paarden werken was iets wat ik ontzettend graag wou en ik had toen pas echt de keuze gemaakt om het risico te nemen (heb al mbo-4 diploma) en super veel motivatie en inzet te tonen.
Dit is het allemaal waard geweest, ben altijd gemotiveerd geweest, erg interessante stages gehad en gister mijn eindexamen behaald. Vandaag gelijk beginnen met werken op mijn stagebedrijf (manege). :D
Ondanks dat ik van iedereen negatief advies kreeg, ben ik ontzettend blij met mijn keuze: Ik ben nog nooit met zo veel plezier naar school geweest, heb nog nooit zulke goede punten gehaald en heb nu direct na mn stage een baan, door mijn inzet, motivatie, klantvriendelijkheid etc. :)

Super !!
Zelf zat ik ook te twijfelen om het te doen maar fotografie ben ik in het dagelijks leven meer mee bezig dus heb ik die keuze gemaakt.
Paardenhouderij was mijn 2e keuze ook :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:15

Cayenne schreef:
Mijn droombaan heeft mij nagejaagd :+

Via Bokt nog wel :P ik weet nog goed mijn vage mailtje naar je :D

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:37

Jeee... Ja ik wilde vroeger altijd iets met paarden doen, altijd op of om de paarden geweest. Op m'n 16e een paard gekocht, gestopt met het vmbo door dat ik met 28 marokaanse,turkse en argentijnse jongens in de klas zat, ( geloof me als enige meisje word je daar beroerd van... |o ) Begrijp me niet verkeerd, heb niks tegenze maar dat is een soort van killing om zoon moment, stuk voorstuk kon ik wel mee omgaan!

Toen MBO dierverzorging gaan doen, moest ik iedere 2 maanden een nieuwe stage in de dierenvezorging, dus dierenasiel, dierenwinkel dat soort dingen. Daar had ik niet zo veel zin in. Heb school zo ver gekregen dat ik bij een dressuurstal stage mocht blijven lopen _/-\o_ Tja, en daar zei mijn stage bieder je moet hoefsmid worden! Echt iets voor jou. Ik heb mijn Diploma gehaald voor dierverzorging en ben de opleiding van hoefsmid gaan doen.

Op zich hartstikke leuk, maar ik zie mezelf dit niet me hele leven doen. Dus ik stop dit jaar en wil proberen te straten met de Emiel voest Freestyle opleiding, En daarbij gewoon gaan werken in een winkel.

Mijn droom is altijd nog een soort pensionstal/paardenverhuur/vakantie met paarden ga zo maar door, Oja in Australie, Canada, zweden of noorwegen :j Maar goed, je moet iets overhouden om te dromen he! :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:41

Ik had vroeger iets van kraamzorg staan geloof ik. Uiteindelijk diergeneeskunde gestudeerd. In de eerste 5 jaar fulltime aan het werk geweest en ondertussen toen ook opleiding osteopathie erbij gevolgd. Welke ik vorig jaar heb aangevuld met dry needling en dit jaar met medical taping. Zal hier vast niet bij stoppen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:45

Ik wilde eerst iets met natuurkunde gaan doen, dat leek me het leukste. Ik ben uiteindelijk na een lange omweg toch programmeur geworden op zo'n manier dat ik thuis kan werken voor een groot bedrijf. Ik heb het prachtig nu. :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:47

In vriendenboekjes schreef ik vroeger iets van "zee-bioloog" (ook voor de dolfijnen ja :+ ). Uiteindelijk tijdens het middelbaar wat uit het oog verloren, afgestudeerd aan ASO (gymnasium) met veel moeite en wat dan? Een vriend van mij opperde: ik zie je eigenlijk wel biologie doen, en tja, dat was inderdaad wel mijn meisjesdroom.

Na veel ploeteren (eerste jaren waren hel, veel chemie en fysica, waar bleef de biologie?? :') ) mijn master Biologie gehaald met goeie punten. Tijdens mijn studie het ongelofelijke geluk gehad op een boot terecht te komen waar ik vrijwillig meedeed aan zeewetenschappelijk onderzoek. Daar gemerkt dat dat écht is wat ik wil doen, maar de jobs zijn helaas niet dik gezaaid.

Momenteel werk ik voor de grootste natuurorganisatie van België, als bioloog, super tof natuurlijk want ken veel mede-biologen die bij de bank zijn moeten gaan werken omdat ze niks vonden in hun richting. Maar de zee blijft trekken. Ik hou dus m'n ogen open voor die ene droomjob op zee, en ondertussen ga ik wel vrijwillig mee op zee, dus beleef toch al een beetje mijn droomjob :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:04

Als 14-15 jarige kan je nog geen goed overwogen beslissingen maken. Ik vind het dan ook belachelijk dat je dan al een richting moet gaan kiezen. Als puber denk je niet na over later, over hypotheken, over pensioenen en arbeidsvoorwaarden. Dat is een ver van je bed show.
Als pubers daar echt over zouden nadenken en de gevolgen van hun acties zouden kunnen overzien, zouden ze nooit Dierverzorging of Deurne gaan doen. Daar ga je geen goed pensioen mee opbouwen. Daar kan je later geen hypotheek van betalen. En daar kan je je kinderen later niet van laten studeren. (wat het cirkeltje weer rond maakt)
Ik hoop dat mijn dochter slimmer en gemotiveerder is dan ik was. En dat ze een goede opleiding gaat volgen en gaan studeren.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:07

Als ik nu terugkijk heb ik inderdaad mijn droombaan. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik iets wilde doen waarbij ik m'n hersens nodig heb, veel dingen mag bedenken en uitwerken, met een stuk creativiteit en ook met veel afwisseling. Uiteindelijk ben ik in de marketing beland en dat sluit echt precies aan bij wat ik altijd heb gewild :)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:08

Ga ik volledig in mee Suzanne. Ik moest ook die keuze maken, eerder nog (eerste lichting 'nieuw' vmbo) joepie jeeeej. Uiteindelijk zit ik nu in een sector die alleen leuk is als je heel goed bent en in het westen woont.

Beiden gelden niet voor mij _O-

Het is gewoon een rotwereldje.
En god, wat had ik met de kennis van nu wat anders willen kiezen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:10

Meraki schreef:
Ga ik volledig in mee Suzanne. Ik moest ook die keuze maken, eerder nog (eerste lichting 'nieuw' vmbo) joepie jeeeej. Uiteindelijk zit ik nu in een sector die alleen leuk is als je heel goed bent en in het westen woont.

Beiden gelden niet voor mij _O-

Het is gewoon een rotwereldje.
En god, wat had ik met de kennis van nu wat anders willen kiezen.

Het is niet te laat he? Ik heb me met 25 jaar nog omgeschoold en heb nu een goede baan. Ga me nu richten op later en denk aan pensioenopbouw en voorzieningen voor m'n dochter.
En weet je: Ik vind mijn baan nu best leuk. Ik had er vroeger niet aan moeten denken maar heb het nu best naar mijn zin. Maar heb het vooral naar mijn zin omdat het loont. Ik ben goed in wat ik doe en het verdient leuk.
Mijn dromen najagen doe ik wel naast mijn werk. Als hobby.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:15

Weet ik, maar omdat ik in groep 8 al 'gefocussed' was op dít gaat het worden.. Zit ik al 4/5 jaar met het dilemma 'wat dan wel'.
Dat klinkt heel logisch wat jij zegt Suzanne :j ik zit soms ook wel met het 'creatieve' waar stop ik dat dán in, maar iemand die ook een overstap heeft gemaakt van dit vakgebied naar compleet wat anders zei ook al daar vind je wel een manier in :j