Extreme uitstellers/luilakken gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:36

Ik meld me ook!

Afgelopen half jaar veel troubles gehad met mezelf (paniekstoornis / sociale fobie + therapie) en mijn zieke papa. En dus ook niks voor mijn laatste jaar HBO gedaan. Nu ga ik morgen naar mijn studentendecaan en daar had ik in december afspraken mee gemaakt wat ik af zou hebben etc. Natuurlijk nu als een gek aan het werk om dat ook af te hebben :') .

Ik wil wel echt weer beginnen met studeren en het afronden, maar vooral de drempel over om daarmee te beginnen vind ik moeilijk! Ik loop nu ook achter, dat heeft er vast ook mee te maken.

Anyways, succes iedereen. Ik heb vandaag in ieder geval al weer een hoop kunnen doen door die last minute panic :P

Mizora

Re: Extreme uitstellers/luilakken gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:46

Hier ook een notoire uitsteller. Vandaag ben ik heel trots op mijzelf, want ik heb heel veel onderdelen uit mijn te laat-lijstje weggewerkt, waaronder werken aan een deel van een verslag dat ik moet inleveren (officieel had ik dat moeten inleveren voor december 2011, maar ik mag het nog inleveren. Dus ik moet het nu maken). Het is de laatste van 6 verslagen die ik sinds afgelopen november aan het schrijven ben, alleen bij dit verslag liep ik weer vast omdat ik toen niet voldoende informatie had verzameld en nu eigenlijk niet wist waar ik het moest vinden. Het gaat om een stageverslag, en het was al genant genoeg om mijn docent te moeten mailen en erachter te komen dat die docent al meer dan een jaar niet meer werkt bij de uni. De 2e stagebegeleider mailen voelt toch wel erg auw (ik had er 2, de 1e is ondertussen met pensioen).

Ik ben overigens 6e bachelor-student en al anderhalf jaar bezig met mijn laatste verslagen. Al moet ik er wel bij zeggen dat het ondertussen goed uitdunt. Thesis is klaar en goedgekeurd, celbio (1e jaarsvak) is opgestuurd maar nog niet terug, dit vak ben ik met het laatste verslag bezig. Dan heb ik nog een vak passend bij die stageperiode waar ik flink verslagen over moet schrijven en 2 kleine vakken/2 kleine verslagen. Maar die 2 kleine verslagen zijn wel tof om te doen, denk ik.

En de deadline komt steeds dichterbij. Het liefst op 1 mei, maar anders op 1 juli. Anders verlies ik mijn master-stufi. En als ik het 10 oktober nog niet af heb, dan heb ik pas echt een serieus probleem. Want dan vervallen mijn eerste cijfers.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:22

Wat goed!

Twee afleveringen van orange is the new black verder, en nog steeds niks gedaan |o
Ik heb het ook met dingen die ik leuk vind, heb namelijk al aardig lang niet meer getekend, gewoon omdat ik te lui ben om bijv van de bank te komen :roll:

Voor mij is het ook al echt een megaprestatie als ik een planning heb, laatstaan mijn boek open..

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:33

Ik zit nu op school, college valt eigenlijk uit, maar heb met medestudenten afgesproken om och even aan opdrachten te werken, heb me zelfs nogbiwts voorbereid! Dit topic motiveert wel om er iets aan te doen...

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:38

Iemand die erg dicht bij mij staat heeft hier ook last van, hij was er zelfs ongelukkig door. Nu bezoekt hij een psycholoog en dat lijkt aardig te helpen.

Vaak heeft dit soort gedrag een diepere reden dan enkel luiheid, dus misschien is dat het uitzoeken waard?

En nog een leuk filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=lHfjvYzr-3g

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:38

Ik meld me ook! Heb ontzettend veel last van uitstelgedrag op het moment. Ben aan het afstuderen, maar kom maar moeilijk op gang. Bij mij helpt het vaak wel op een planning te maken en me daar aan te houden, maar liever in zo weinig mogelijk tijd.
Ik ben denk ik iemand die de druk van het inleveren gewoon nodig is, dan vliegt het vaak zo op papier terwijl ik nu geen idee heb waar ik moet beginnen of waar ik het zoeken moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:53

TS, volgens mij is het gewoon ook niet echt inspirerend / motiverend om van letterlijk elke stap die je zet een verslag te moeten schrijven! Het is echt doodzonde van veel HBO-opleidingen dat alles zo uitvoerig beschreven moet worden, er zitten vaak een hele hoop compleet nutteloze taken tussen. Pure bezigheidstherapie -O- dus geen wonder dat je je niet geroepen voelt er aan te beginnen, zeker als de berg steeds groter wordt. Ik herken het in elk geval!

Aan de universiteit heb je dit probleem een stuk minder, maar goed, je volgt een opleiding die je leuk vindt las ik, dus daar valt niets aan te veranderen :)

De enige redding volgens mij, is op zoek gaan naar een klein stukje innerlijke motivatie bij jezelf. Blijkbaar werk jij niet voor punten die door een ander gegeven worden, of voor de mooie ogen van je docent, of om je ouders te plezieren... dus dan moet je het bij jezelf zoeken.

Verlies niet te veel tijd in schema's maken. Wat je wel kan doen is een overzicht van je taken en opdrachten, in een soort van to do-lijst, maar meer ook niet. Geen uurschema's / dagschema's / ... je volgt het toch niet + het is tijdverlies.

Kies gewoon één moment op de dag dat je zegt: nu ga ik voor school werken. Zorg dat je gsm / laptop / ... niet in de buurt ligt, dus er mag geen afleiding zijn. En doe het gewoon. Dat is echt de enige oplossing. Dit topic gaat zeker niet helpen, want nu zit je vast nog meer op bokt om de reacties te lezen ;-)

En als je eens een dag hebt dat het echt niet gaat, haal dan gewoon je schouders op en ga leuke dingen doen waar je anders geen tijd voor zou hebben. Blijf in elk geval niet een hele dag achter de pc zitten, want dat zijn pas echt lege dagen.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:56

Ik meld me ook, ik zit nu in de brugklas en het is een stuk zwaarder dan de basisschool.
In het begin van t jaar heb ik 6 weken lang mijn huiswerk braaf gemaakt, leerde ik goed en langzaam aam begon dat fanatieke te verslappen
en nu is t zover gekomen dat ik dingen vaak uitstel. Zo heb ik nu een pittige achterstand in mn wiskunde huiswerk, maar er iets aan doen? Nahh.
Ik ben een echte dromer. Ik ben makkelijk afgeleid en denk dan aan alles behalve waar ik mee bezig ben. Op dit moment heb ik al ruim een uur geleden voorgenomen om te beginnen, maar er is nog niks gebeurd. Ik ga me maar even bannen van bokt denk ik... :')

tHidJu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:22

Ik meld mij ook!
Ik ben een verschrikkelijke uitsteller, en was daardoor bijna in de problemen gekomen op school begin dit jaar (veel onvoldoendes enz) nu sta ik wel weer op overgaan, maar stel nog steeds het maken van mijn huiswerk uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:25

Jep... Want ik vind mijn opleiding niet leuk en alles staat me tegen. Ik snap dat ik op het MBO meer initiatief moet nemen en meer zelf moet doen, maar ik word vanuit school gewoon NIET ondersteund. Nu moet ik ook nog last minute een andere stage gaan zoeken omdat ik daar tien minuten geleden ineens ben weggestuurd omdat ze niet meer aan stagiares doen en dat maakt het alleen maar moeilijker om uberhaupt een diploma te gaan halen. Daardoor raak ik gedemotiveerd en doe ik dus ook niks meer...

Ik ben het VMBO doorgekomen met 7-ens en hoger en heb boeken nog in het cellofaantje ingeleverd, met geen vinger aangeraakt. Ja, ik kon meer, nee, ik ben niet gemotiveerd en vind het ook niet leuk om te leren voor een cijfer. Ik vind leren fantastisch, ik wil HEEL veel leren, maar niet voor een cijfer.

Bovendien weet ik verder echt niet wat ik wil doen. Ik wil een leuke sport en een leuke baan, maar WAT dan ... Ik ben er zo klaar mee om steeds dingen te proberen die ik dan toch niet leuk vind...

-O- Ik wil gewoon iets gaan doen wat ik leuk vind maar daar is geen opleiding voor...

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:55

Ik zou ook het liefst gewoon willen werken, iets wat ik leuk vind, en ik zou alles willen leren van de onderwerpen die ik leuk vind, maar economie en frans bijv boeien mij gewoon 0,0 :/

Ik heb welgeteld een halve opdracht frans gemaakt, van de 12 oid.. Ik ga mezelf maar weer s bannen van bokt :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:21

@Danique,

zag in je profiel dat je 17 bent, mijn advies: doe gewoon wat je nu het allerleukste en beste lijkt! Zo ontvouwt er zich vanzelf wel een goede weg voor je.

Het is natuurlijk altijd meegenomen dat je al heel vroeg je hele carrièrepad kan uitstippelen, maar veel mensen moeten gewoon op zoek gaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:34

Serendipity1 schreef:
Iemand die erg dicht bij mij staat heeft hier ook last van, hij was er zelfs ongelukkig door. Nu bezoekt hij een psycholoog en dat lijkt aardig te helpen.

Vaak heeft dit soort gedrag een diepere reden dan enkel luiheid, dus misschien is dat het uitzoeken waard?

En nog een leuk filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=lHfjvYzr-3g

Inderdaad een leuk filmpje, en ook een leuke pagina met meer informatie erbij: http://www.sparringmind.com/productivity-science/

Alleen nog veel ambitieuzer dan de pomodore tijdsgolf.
Ze hebben het over 90 minuten werken en 15 minuten pauze.

Laat ik maar subtiel uitdrukken dat die 90 minuten het over het algemeen bij mij niet gaan worden, en de 15 minuten ook niet. Maar andersom doet hij het prima :+

Het begin is er dus. Maar het moet nog wel iets gaan verschuiven. Het topic is overigens voor mij heel nuttig, want in combinatie met de toch al extra motivatie die ik dit weekend heb gekregen, heeft dit topic me al een aantal keer de stimulans gegeven om wat te doen. Waardoor ik vandaag niet 1x maar wel 2x aan mijn schoolwerk gezeten heb. Ben ik er eerst alleen achter gekomen dat het zorgplan van mijn stageschool op het internet staat (exact wat ik nodig had) en heb ik dat braaf gelezen (en daar was ik al heel trots op). Ik heb nu ook de inleiding van mijn artikel geschreven en een flink deel van de 2e paragraaf (bijna een kantje lang). En dus mocht ik nu van mijzelf het gewoon helemaal afsluiten. Goed werken moet ik belonen. Ik zit gewoon te stuiteren op mijn stoel, want ik was al 3 weken "bezig" aan dit stukje van het verslag, terwijl ik alleen nog maar een geraamte had staan. En nu dus al zo veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:37

Robin_S schreef:
@Danique,

zag in je profiel dat je 17 bent, mijn advies: doe gewoon wat je nu het allerleukste en beste lijkt! Zo ontvouwt er zich vanzelf wel een goede weg voor je.

Het is natuurlijk altijd meegenomen dat je al heel vroeg je hele carrièrepad kan uitstippelen, maar veel mensen moeten gewoon op zoek gaan.

Uiteraard, maar ik hoef nog maar een jaartje en dan heb ik in ieder geval een MBO4 diploma. Ik vind het erg zonde om nu twee jaar van m'n opleiding gewoon maar weg te gooien omdat dit het toch niet is. Dat had ik in de eerste maanden moeten doen (toen vond ik het ook al niet leuk) maar ik wilde gewoon eens iets afmaken...

Ik heb geen Sociaal Maatschappelijk Dienstverlening diploma nodig om een duikgids te worden op Aruba. Als ik dit nu even doe hoef ik nooit meer naar school totdat ik weer motivatie heb. Ik zit nu nog verplicht namelijk (leeftijd, startkwalificatie etc.).

Ik zit nu dus tijdelijk 3 dagen in de week thuis (en het weekend) en twee dagen school waar ik gewoon een beetje op bokt zit omdat ik niks doe in de lessen, er is niks te doen...

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:09

Ik moet ook eens iets NIET halen, misschien komt het dan nog. Wat veel mensen ook zeggen, is dat je moet leren plannen en werken. Ik heb dat dus nooit geleerd... De basisschool heb ik 'met twee vingers in mijn neus' gedaan, werk had ik altijd op school af en voor toetsen hoefde ik niet te leren om een goed cijfer te halen. De eerste en tweede klas waren ook prima te doen. Maar nu, in de derde, moet ik echt gaan werken. Ik heb zes repetities per week, en heel veel verslagen... Het lukt gewoon niet. Ik heb vanmiddag ook niks gedaan, ook al ben ik al sinds drie uur thuis. Ik baal ontzettend van mezelf :o

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:14

Erin, ik studeer biologie omdat ik biologie ook leuk vind. Laat het nou net zo zijn dat de leuke vakken het eerste half jaar waren, en ik nu alleen nog maar plantjes kweken heb en parkjes onderzoeken. Bah!
Vind planten best interessant hoor, maar om nou parkjes te moeten onderzoeken en te kijken welke planten hier staan gaat me toch net weer iets te ver haha.

Overigens heb ik ook mijn havo gehaald met niks doen, HBO is toch even een tegenvaller dan. Moet nu opeens wél echt leren en mijn best doen.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:30

Ik herken me in de dromer, de uitdager en de piekeraar van het pdf ergens op de eerste pagina. Nu komt dit deels door mijn add maar ook deels door mijn jeugd en karakter. Ook leuke dingen kan ik uitstellen, waarom? Geen idee.. Totaal niet rationeel maar echt een gevoelsding. Ik ben hierdoor ook erg somber geworden. Ik ben nu bezig met het afronden van mijn wo bachelor maar het is een enorme strubbeling.

Basisschool en middelbare gingen prima, zonder leren kon ik ook best een 8 halen. Ik heb altijd grootse plannen en goede ideeen maar ze komen zelden tot uiting. Ik heb hier wel veel begeleiding (zowel professioneel als vrienden/kennissen) in. Ik lees graag mee voor tips en trics :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:23

Ik zie zoveel dingen voorbij komen die ik herken! Eng gewoon!

@Lauratje: dat met telefoons daar heb ik ook last van. Ik durf soms echt niet te bellen, sms liever. Maar ja, dan ga ik dus weer spoken zien omdat je daar toch niet altijd de toon goed van interpreteert... Heel vermoeiend. Dan denk ik inderdaad ook: misschien een keer met iemand praten, dat die irrationele gedachten een beetje dimmen, maar um... ja, ik ben nou eenmaal rasuitsteller. En voor zo'n afspraak moet je vaak bellen... :')

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:28

Ik heb al heel vaak iets nier gehaald, sta echt netaan voldoende voor veel vakken, voor twee vakken inmiddels een 5,3 ..

Ik heb wat filmpjes gekeken op youtube, en ik ga vanaf nu proberen elke dag de hele dag uit te plannen, en er natuurlijk aan proberen te houden! Ik wil zo graag, maar doen is zo, zo ontzettend moeilijk..

Ik snap echt niét hoe die mensen het doen die áltijd hun huiswerk af hebben en een week van te voren gaan leren :')

Fris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:35

Ik meld me hier ook. Moet op dit moment een natuurkunde proefwerk leren waar ik echt totaal geen zin in heb, haha. Vorig jaar van 2 vwo naar 3 havo gegaan omdat ik echt niets deed, kon het overigens wel makkelijk... Nu doe ik nog steeds amper iets maar sta geen onvoldoendes omdat havo eigenlijk gewoon te makkelijk voor mij is.

Heb nu voor mezelf een 'regel' opgesteld, elke dag minimaal een uur studeren, anders mag ik zaterdag niet op de manege blijven hangen na mijn les. Maar ohw waar haal ik die concentratie vandaan.. :(

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:06

Ik meld me hier ook.

De basisschool heb ik 'normaal' moeten werken voor mijn punten. Toen ik naar het middelbaar ging, ben ik in een te moeilijke richting terecht gekomen. Hierdoor 2 x afgezakt en sindsdien heb ik nooit nog iets moeten doen. Mijn huiswerk maakte ik op de bus of tijdens de les. Voor mijn toetsen leerde ik op de bus of 's middags. Met examens ging ik halve dagen naar een zwemvijver (in de voormiddag examen). 's Avonds las ik mijn leerstof eens en ik kon het.
En nu zit in het 2e jaar hoger onderwijs. Ik heb eerst enkele jaren gewerkt, dus vorig jaar was het al heel hard aanpassen naar terug studeren. Dat is toen vrij goed gelukt. Maar nu met stages, een grote taak, een deeltje examen al hebben we zoveel taken en is de druk zo groot dat ik niet meer goed weet waar te beginnen. En uiteindelijk zit ik achter mijn pc, begin ik pas na een lange tijd waarin ik al iets had kunnen doen en heb ik weer veel minder af dan gepland. Een planning maak ik overigens al niet meer. Ik maak wel to-do lijsten. Ik heb een grote waar al mijn taken op staan (ok, deze moet ik zelfs nog eens aanvullen), en elke dag/2 dagen maak ik een kleinere to do lijst zodat het haalbaarder lijkt. Meestal krijg ik deze taken wel af, maar niet op het tempo dat ik wil.
Ik werk af en toe wel samen met een vriendin voor school. Dit werkt wel vrij goed. Ik heb gewoon af en toe iemand nodig die me echt aan het werk zet. Eenmaal ik bezig ben, probeer ik ook goed door te doen.
Ik ga morgen de pdf eens doorlezen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:09

Ik ben trots op mezelf. Gister een deadline afgemaakt, vandaag een andere deadline af gemaakt. Morgen die van aankomende maandag, en dan maar samenvatten voor m'n tentamens.
Ik hoop dat ik me daar aan kan houden :=

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 23:18

Myrthee_ schreef:
Ik ben trots op mezelf. Gister een deadline afgemaakt, vandaag een andere deadline af gemaakt. Morgen die van aankomende maandag, en dan maar samenvatten voor m'n tentamens.
Ik hoop dat ik me daar aan kan houden :=

Y)(^) :)F *\o/*

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:18

Nies_ schreef:
Ik had vandaag een studiedag, uhh not! Ik heb mijn boeken niet eens gezien. :+

Op de basisschool deed ik mijn "huiswerk" altijd even snel de ochtend dat we het in moesten leveren in de klas.. Op de middelbare school deed ik het gewoon niet, werkstukken begon ik om 1 of 2 uur 's nachts nog eens aan en voor presentaties flanste ik 's ochtends snel een PP in elkaar..

Schamen doe ik me er zeker niet voor, ik heb gewoon nooit beter geleerd. Ik haalde toch wel minimaal een boven gemiddeld cijfer, dus waarom had ik als kind ooit moeten bedenken dat dat zo niet kan? Eenmaal volwassen is het gewoon een poedersuiker gewoonte die je er niet uit krijgt en heel eerlijk.. Waarom zou ik ook? Ik kom nu ook gewoon mee.

Ga je nog naar school of werk je al? Ik ben namelijk zo bang dat het straks als ik aan het werk ben niet meer iets is waar ik mee weg ga komen :P Wil ook niet betaald worden om niks te gaan zitten doen, dat vind ik echt niet kunnen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:21

Simoonzel schreef:
Die Pomodoro techniek klinkt ook wel goed! Ik moest wel lachen bij "Respecteer de tomaat en blijf gedurende deze tijd gefocust op je taak." :')
Als ik vandaag tijd heb op stage ga ik eens inventariseren welk huiswerk ik allemaal nog moet maken. Wanneer ik dat op een rijtje heb kan ik namelijk die taken van 25 minuten op gaan stellen!

Weg gaan van mijn pc is voor mij niet echt te doen, ik hoef nooit te leren. Het is alleen maar schrijven of ander digitaal werk.

Hahahah hier ook al :D Zag het al helemaal voor me dat ik op school oid zit te werken met die timer, iemand naar me toe komt om om hulp oid te vragen en ik weiger met "nee, eerst deze tomaat afmaken!"
Hoe is het gelukt?

@Myrthee_: Goed bezig!

--

Goed .. Ik ben dus de hele dag thuis geweest (verslapen en toen besloten dat het voor die anderhalf uur niet loonde om nog naar school te gaan) en niks gedaan. Letterlijk, niks. Zelfs nauwelijks gegeten, geen stap richting deur of kledingkast gezet. := Terwijl ik vandaag ZO goed had kunnen gebruiken om alvast wat dingen te maken, maar ja... Dat hoeft pas voor volgende week af te zijn........