Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:16

Kitty1985 schreef:
Sinds wanneer is zwangerschapsverlof onbetaald?? Is helemaal niet waar.

Heb je gewoon recht op zwangerschaps- en bevallingsuitkering van UWV.

Ook ZZP'ers krijgen een uitkering, zelf als inkomsten gelijk blijven tijdens zwangerschap.

Ze hebben het over ouderschapsverlof (misschien typo?)... het probleem is juist als het wel betaald wordt :P

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:17

Wendy_Komen schreef:
Ik heb het geluk dat mijn moeder op de kinderen past als ik moet werken. Dus als ze ziekjes zijn kunnen ze bij haar gewoon op de bank uitzieken. Mijn moeder is zo geweldig met kinderen dat ik ze zonder zorgen achter laat.
Mochten ze echt doodziek zijn, dan zou ik het wel zo proberen te regelen dat ik thuis kan blijven.

Hier ook gelukkig. Toen mijn zoon laatst een ongelukje had met de fiets toen hij van oma naar school moest ben ik ook gaan werken. Dokter was al gebeld en school ook toen ik een belletje kreeg van mijn pa. Ik ben gaan kijken en toen ik zag dat het oke was met hem en de dokter had gesproken ben ik naar mijn werk gereden. Mijn collega vond dat ik terug naar huis moest en nam mijn late dienst over ik heb dan wel een dag voor haar teruggewerkt.

De regel bij ons (gehandicaptenzorg) dat je je manager belt en overlegt hoe we dit oplossen vaak kan een ander je dienst overnemen en werk je dan een andere dag voor je collega.

Maar vaak werk ik gewoon en zit zoon lief prima bij opa en oma, mijn dochter blijft vaak thuis die is 16 maar kan als het nodig is oma bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:17

Ik heb zelf geen kinderen, maar mijn collega's wel.
Met een dag thuis blijven bij een ziek kind heb ik echt geen probleem, tenzij het de spuigaten uit loopt en ze elke week wel een dag thuis blijven.

Wat ik veel irritanter vind, is dat ik regelmatig te horen krijg dat ik geen vakantie kan nemen, omdat de periode die ik vrij vraag in een schoolvakantie valt en mijn collega's met kinderen dan voorrang hebben om vrij te nemen.
Dus van mij wordt verwacht dat ik buiten alle schoolvakanties mijn vrije dagen op neem, ook al zou ik wel eens in de voorjaarsvakantie vrij willen om een dag met mijn nichtje (die dus ook dan vrij heeft) op te trekken.

Dat vind ik niet ok en daar heb ik ook wat van gezegd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:19

Ayasha schreef:
czarina schreef:

En de wereld zou er raar uit gaan zien als er geen kinderen meer waren die later allemaal hun steentje gaan bijdragen aan de maatschappij.

Allemaal? :') Ja, dus niet.

:)) Dat steentje.. tja.. hoe gaan we dat op vatten :D Iedereen draagt wat bij aan de maatschappij.. Of het dan ook weer bevordelijk is := Nah.. dat waag ik ook wel te betwijfelen :D :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:20

DnT schreef:
Ik heb zelf geen kinderen, maar mijn collega's wel.
Met een dag thuis blijven bij een ziek kind heb ik echt geen probleem, tenzij het de spuigaten uit loopt en ze elke week wel een dag thuis blijven.

Wat ik veel irritanter vind, is dat ik regelmatig te horen krijg dat ik geen vakantie kan nemen, omdat de periode die ik vrij vraag in een schoolvakantie valt en mijn collega's met kinderen dan voorrang hebben om vrij te nemen.
Dus van mij wordt verwacht dat ik buiten alle schoolvakanties mijn vrije dagen op neem, ook al zou ik wel eens in de voorjaarsvakantie vrij willen om een dag met mijn nichtje (die dus ook dan vrij heeft) op te trekken.

Dat vind ik niet ok en daar heb ik ook wat van gezegd.

Daar kan ik me iets bij voorstellen... anderzijds, heb bijv ik de pech dat bepaalde weken/vakanties de opvang dicht is... dus dan moet 1 van de ouderdelen thuis zijn... Gelukkig is vadertje docent met ongeveer dezelfde vakanties, maar anders zou dat ook erg vervelend kunnen zijn.

Mioux

Re: Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:23

@DNT Ben ik mee eens, zolang het niet bij elk klein wissewasje is dat mensen thuis blijven(doe ik ook niet) dan vind ik ook van andere dat niet erg. En het andere kan ik me ook wat bij voorstellen. Zelf heb ik momenteel een opvang, dus kan vakantie doen wanneer ik wil. Volgens jaar in principe ook, tot nu toe is met 4 jaar (hij is nu 3) nog geen verplichting om je kind naar school te doen. Dan zal ik ook buiten de schoolvakantie mijn vakantie opnemen. Zo kunnen andere in de school vakanties ook vrij nemen, kinderen of niet. Straks zal ik ook niet hele vakanties nemen zoals weken lang, gelukkig is onze opvang ook heel erg leuk en spelen ze er dus kan ook tijdens die periode eventueel erheen. Al zal ik wel in de zomer vakantie een weekje willen bijvoorbeeld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:24

Kan ik me voorstellen DnT.
Ik zou juist graag eens buiten de vakanties gaan maar ze zijn zo streng in de controles tegenwoordig, je hoeft echt niet meer te vragen bij de schooldirecteur of je tussendoor op vakantie kunt ipv in de zomervakantie.

In april ga ik vier dagen werken ipv twee maar bijvoorbeeld de eerste week van de zomervakantie IS er gewoon geen opvang. Ik moet even overleggen met de familie want ik wíl geen vakantie in juli!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:25

wendyenbram schreef:
Oke in Nederland is het dus onbetaald (tenzij werkgever anders doet)
en tot en met 2014 kon je via belasting nog een aantal euro terug krijgen, Nu is dat ook weg!

Is wel betaald. Je mag per jaar 2x het aantal uren wat je wekelijks werkt doorbetaald opnemen. Dus werk je 20 mag je er 40 opnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:28

Ik vind het helemaal niet erg om rekening met schoolvakanties te houden, maar ik vind het echt te ver gaan dat ik regelmatig te horen krijg dat ze eerst bij de anderen gaan checken of die misschien nog vrij willen nemen ivm de vakantie voor ik goedkeuring krijg.

Oftewel, ik ben altijd als laatste aan de beurt omdat ik geen kinderen heb.
Dat vind ik gewoon niet eerlijk en ook niet kunnen.

Helemaal omdat ik echt niet de beroerste ben om toch 1 dag in mijn vakantie te komen werken omdat mijn collega 's ochtends belde dat ze inderdaad een ziek kind had en geen andere opvang.
Ik mis soms gewoon het overleg en het eerlijk verdelen van de gewilde vakanties.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:30

Dat is inderdaad niet erg fijn/eerlijk...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:36

farahdiba46 schreef:
wendyenbram schreef:
en tot en met 2014 kon je via belasting nog een aantal euro terug krijgen, Nu is dat ook weg!

Is wel betaald. Je mag per jaar 2x het aantal uren wat je wekelijks werkt doorbetaald opnemen. Dus werk je 20 mag je er 40 opnemen.

Waar lees je dat? Dan ren ik nu direct naar de baas :D

Ik heb nooit gebruik gemaakt van ouderschapsverlof en volgens mij is het vanaf 2015 volledig afgeschaft vanuit de fiscus. Vriendin van mij werkt bij de politie, zij krijgt ook dit jaar een zeer groot deel betaald door de werkgever, maar hier is dat niet, ik heb een totaal andere CAO.

Overigens heb ik collega's met kinderen nooit lastig gevonden, ook niet voordat ik zelf kinderen had. Beetje begrip mag best.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:37

Maar kan even goed een regel zijn in het bedrijf, ken veel bedrijven die die regel volgen. Schoolvakantie's worden eerst voorbehouden aan mensen met kinderen.
Als je het daar niet mee eens bent, kan je niet veel doen.Dan kan je enkel ander werk zoeken waar ze die regel niet hebben.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:48

farahdiba46 schreef:
wendyenbram schreef:

Waar staat dat dan? Ik kan dat dus nergens vinden! Want ik wil best ouderschapsverlof opnemen, voor mijn jongste kind, echter kan het geld niet missen... Dus blijf gewoon doorwerken. Heb het overal opgezocht, dus als jij mij een link kan geven? (Nederland)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:50

farahdiba46 schreef:
wendyenbram schreef:

Ouderschapsverlof is in Nederland onbetaald.
Daarnaast hoeft een werkgever je geen vrij te geven als dit werktechnisch niet kan/moeilijk is.

edit:
Qua vakanties gaan degene met kinderen niet voor op degene zonder.
Sommige willen nl ook graag in het hoogseizoen op vakantie.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:54

nee, dat zeg ik niet, alleen dat dat in sommige bedrijven wel de regel is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:56

chanel1985 schreef:
nee, dat zeg ik niet, alleen dat dat in sommige bedrijven wel de regel is.

Dat is nog maar bij heel weinig het geval.
Bij bijna alle CAO's is het (doorbetaling) bij ouderschapsverlof eruit gehaald.
Daarnaast werd er ook nooit 100% doorbetaald, maar een zeer klein gedeelte.

Ik heb het niet over zorgverlof (=verlof bij langdurige ziekte van bv een kind/partner), want dat bestaat nog wel.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:58

Heb het over vakantie nemen in schoolvakantie, dat mensen met kinderen voorang daarin krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:58

chanel1985 schreef:
Heb het over vakantie nemen in schoolvakantie, dat mensen met kinderen voorang daarin krijgen.

Dat is ook lang niet meer zo.
Zowel ik als mijn man hebben daarbij (de afgelopen 15 jaar) nog nooit voorrang gehad.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:00

Op uw werk, ik heb dat bv al wel verschillende keren gehad op bedrijven waar ik gewerkt heb (spreek dan over belgië), dus is echt reigo en/of bedrijfgebonden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:04

Ik geloof dat hier, behalve de Belgische en Nederlandse wetgevingen, ook het zwangerschapsverlof(moederschapsverlof) en het ouderschapsverlof door elkaar gehaald wordt? Dat is, althans hier, iets heel anders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:05

Ik weet dat er veel verschil is tussen Nederland en België, in België zijn veel dingen anders en soms beter geregeld.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:15

chanel1985 schreef:

Tegenwoordig is het vaak, wie het eerst komt eerst maalt. Of je kinderen hebt of niet :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:20

Is maar net zo hoe het geregeld word, een bedrijf doet het zo, ander zo.
I heb daar geen last van, want de creche sluit bepaalde vakanties, dus ik moet ook dan vakantie pakken.
En is altijd in schoolvakantie (3 weken in groot verlof, week een half kerstverlof en week in paasverlof)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:23

Nouja, je kunt als werkgever ook niet echt weigeren om mensen met kinderen vakantie te geven toch? Want je kunt moeilijk die kinderen alleen thuis laten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:25

Amaris schreef:
Nouja, je kunt als werkgever ook niet echt weigeren om mensen met kinderen vakantie te geven toch? Want je kunt moeilijk die kinderen alleen thuis laten.

Dan zul je toch (ander) oppas moeten regelen.
De zomervakantie is 6 weken, en dat kan je niet helemaal vrij nemen.
Dan heb je ook nog andere vakanties (zoals kerstvakantie, 2 weken) en die kun je ook moeilijk helemaal vrij nemen.