Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

en nú even serieus bezig.
veel jongeren moeten nog heel erg groeien op het gebied van zelf verantwoordelijkheid nemen enzo.
Ik ga zelfs nog twee jaar VWO doen omdat ik nu echt gemotiveerd ben. 
Boself schreef:Ik was precies ook zo'n 'lalala'-leerling, wat betreft alles. Ook qua paardrijden. Begonnen op havo/vwo gemengd, toen toch maar naar havo gedaan wat dat redde ik zo makkelijk zonder iets uit te voeren, en er vervolgens in de vierde achterkomen dat je toch wel graag dokter wilt worden. En wat dan.
Toen pas kwam voor mij de motivatie, ben geslaagd voor HAVO met een 7 gemiddeld en zit nu in 5VWO, tussen allemaal jongere kinderen op een andere school. En man, wat heb ik een spijt dat ik niet meteen vwo ben gaan doen, ik zou het graag opnieuw willen proberen. Ik hoop dat je dochter dit ook in gaat zien.
En daar zit ik nu al weer 1,5; ben op de helft. Iedereen heeft zo zijn eigen weg te vinden. Niet iedereen doet netjes VWO advies, VWO en dan universiteit
Suzanne F. schreef:Boself schreef:Ik was precies ook zo'n 'lalala'-leerling, wat betreft alles. Ook qua paardrijden. Begonnen op havo/vwo gemengd, toen toch maar naar havo gedaan wat dat redde ik zo makkelijk zonder iets uit te voeren, en er vervolgens in de vierde achterkomen dat je toch wel graag dokter wilt worden. En wat dan.
Toen pas kwam voor mij de motivatie, ben geslaagd voor HAVO met een 7 gemiddeld en zit nu in 5VWO, tussen allemaal jongere kinderen op een andere school. En man, wat heb ik een spijt dat ik niet meteen vwo ben gaan doen, ik zou het graag opnieuw willen proberen. Ik hoop dat je dochter dit ook in gaat zien.
Dat was dan nog net op tijd. Ik deed ook Havo/vwo en Havo gedaan omdat ik dan niks hoefde te doen maar ben helaas niet na 5 Havo nog naar 5 VWO gegaan. Ik had er geen zin in en was er klaar mee.
Heel jammer achteraf want ik kon veel meer. Heb toen ik 27 was nog een HBO gedaan maar heb toch spijt dat ik vroeger niet meer mijn best heb gedaan.
De vader van een klasgenoot is op zijn 30e nog even geneeskunde gaan studeren en is nu dokter.
. Mijn ouders leggen gelukkig nu geen druk meer op me, omdat ze weten dat het averechts werkt. Bespreek eens met je dochter wat ze vindt van zitten blijven, maar ook wat jij ervan vindt? Vind jij het een probleem, moet ze inderdaad gewoon over?
Er lag altijd wel een bepaalde druk op dat ik niet mocht blijven zitten. Mijn ouders wisten heel goed dat ik het prima aan kon, mits ik voldoende leerde en mn huiswerk maakte. Dus, als ik het jaar maar haalde was het goed. Hoe ik het deed moest ik zelf maar uit zoeken. Om een keer een onvoldoende hier en daar maakten ze zich ook echt geen zorgen.

Weet niet of dat bij ieder kind werkt, maar bij mij wel... lol. 
Je bachelorscriptie voor de helft de laatste nacht schrijven is zelfs haalbaar.
) zaten mijn ouders zich ook druk te maken, hoe meer zij zeurden, hoe meer ik op stal was of met mijn boek onder mijn kussen in de tuin (het was heerlijk weer, nog nooit zo bruin geweest als dat jaar
)