Ziek zijn, thuis blijven of doorwerken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Re: Ziek zijn, thuis blijven of doorwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:06

Mijn gezondheid gaat voor op werk :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:11

In het onderwijs heb ik er wel aan moeten wennen. Ik meld me normaal gesproken ook niet snel ziek (eiegnlijk nooit), alleen als ik steeds moet overgeven of bv een klaplong heb :+. Maar als je lesgeeft zit je in een rare situatie - je werk is heel belangrijk dus je moet er eigenlijk altijd zijn (anders zadel je ook je collega's op met extra werk, belast je je klassen en kom je niet meer uit je planning. Je moet soms toetsen verzetten etc etc) maar tegelijkertijd kun je eigenlijk niet lesgeven als je niet fit bent. Het vraagt zo enorm veel van je om hele dagen voor een klas te staan, en als je zelf ziek bent kun je al je klassen en je collega's aansteken. Was altijd een dilemma dus :j.

Overigens valt bij mij onder 'niet fit' gewoon hoge koorts enzo hoor, niet gewoon een lichte hoofdpijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:12

Selka schreef:
Merel_Brit schreef:
Ik heb veel begrip voor zwangere vrouwen, en dan vooral voor degene die niet zeuren... Ik snap dat je kind op de eerste plaats staat maar sommige vrouwen blijven al thuis na 1x hoesten.

Inderdaad! Je weet dat bij zwanger zijn bepaalde kwaaltjes horen. Er zijn er bij die na 1 dagje kotsen zich ziekmelden voor de rest van de zwangerschap. Nou geen begrip voor hoor.

ja die ken ik ook, maar dat is overigens altijd met een reden hoor :+ Je komt dan nl gewoon bij de arbo arts en die bepaalt of je wel of niet kan werken.
Er bestaan nl ook mensen die gedurende de hele zwangerschap dagelijks alles eruit kotsen en dus 9 maanden niet slapen omdat ze elk uur moeten kotsen, meerdere malen uitgedroogd in het ziekenhuis terecht komen en dus vanzelfsprekend niet kunnen werken dan :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:17

SAKKIA, niks kort door de bocht. Ik schrijf er zijn er bij. Waarmee ik aangeef dat niet iedereen zo is.

@verootjoo, je ziek zwak en misselijk veinsen voor een arbo arts is natuurlijk ook geen hogere wiskunde.

Wellicht is mijn mening iets gekleurd wegens het niet leuk vinden van kinderen :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:23

ik ben ook opgevoed met het principe,je meldt je pas ziek als het écht niet meer gaat..

zo heb ik 10 jaar bij 1 baas gewerkt en mij in de 10 jaar 3x ziek gemeldt,2x auto ongeluk 1x echt zware griep( 41 graden koorts,was niet meer mee te werken :P )

weet nog wel dat toen ik jong was had een weekend baan bij super de boer, er was die week daarvoor een veulen tegen mijn hoofd gesprongen,dus ik liep daar met hechtingen en een blauw oog rond,en die dag werd de dochter van de cheffin naar huis gestuurd,want zij had zo'n last van een muggebult ( ja echt hoor!! ),toen brak echt mijn klomp,maar goed heb meer mensen thuis zien blijven voor dingen waarvan ik dacht,kom op,asprientje erin en gaan...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:26

Ik ga ook door.. Pas als ik echt niet meer overeind kom, dan blijf ik thuis.. Maar dan lig ik ook echt alleen maar in bed of over de wc..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:29

Oh ja ik blijf ook echt niet zo maar thuis. Dit is de derde keer in de 7,5 jaar dat ik nu voor deze baas werk.

Hij stuurde vanmorgen een appje dat je blij was dat ik thuis bleef en gewoon een keertje toegaf.

De laatste 3 keer is wel van de laatst 3 jaar trouwens. Eerder werkte ik altijd op een locatie met alleen ondersteunende diensten. Nu zitten we op een grote locatie samen met het onderwijs en dus veel leerlingen. Merk dat ik nu ik op deze locatie zit ik vaker ziek ben.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:32

Waar baseert men het hier eigenlijk op dat ik snotterend mijn werk doe? Dat heb ik nergens gezegd namelijk. Of beschouwen sommigen hier dat als bijwerking van een gekneusde enkel? Daar heb ik dan geen last van gehad gelukkig.
en in de 4 jaar eigen zaak is dat ook het enige wat wellicht afmeldingswaardig is geweest.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:34

Je zei dat als je ziek bent je, als kok, gewoon gaat werken. Een gekneusde enkel is niet ziek (dat is een gekneusde enkel :+ )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:36

Selka schreef:
SAKKIA, niks kort door de bocht. Ik schrijf er zijn er bij. Waarmee ik aangeef dat niet iedereen zo is.

@verootjoo, je ziek zwak en misselijk veinsen voor een arbo arts is natuurlijk ook geen hogere wiskunde.

Wellicht is mijn mening iets gekleurd wegens het niet leuk vinden van kinderen :D

dat is gewoon te meten hoor ;) aan de hand van vochtgehalte (wat enorm verlaagd wordt door het overgeven), huisartsbezoek (voor medicijnen tegen misselijkheid en uitdroging) gewicht (afvallen ipv aankomen bij zwangerschap) en aantal ziekenhuisopnames voor infuus tegen uitdroging.

Als je van die dingen geen last hebt, heb je ook geen last van je misselijkheid ;) iig niet zodanig dat je niet kan werken.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:48

Ik werk ook in de horeca en ziekmelden om een verkoudheid wordt volgens mij in geen enkel horeca bedrijf gewaardeerd.. harde wereld hup niet aanstellen gewoon doorlopen.

Tussen besmetting en t werkelijk verkouden worden zit 2 a 3 dagen dan kun je verkoudheid ook al overdragen zonder dat je het weet.
dus het beste is zoals altijd de keuken vaak je handen wassen en ontsmetten en niet je gezicht aanraken. Maar goed geld eigenlijk altijd bij een goede hygiëne.

Ook bij ons geld dat als ik niet kom er gewoon moeilijk vervanging te regelen is.

Ik was tot vorig jaar nooit ziek. Helaas door bostkanker toch in de ziektewet beland. Maar zelf tussen de operaties en chemo's door heb ik gewerkt.
We zijn maar met 2 koks dus als ik er niet ben werkt de ander voor 2.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:53

Ik werk door totdat ik koorts krijg.. Werk in het ziekenhuis, dus dat is de grens zeg maar, vastgesteld door de infectiepreventie van het ziekenhuis
Laatst bijgewerkt door Barbabientje op 22-01-15 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:57

wendyenbram schreef:
Ik werk in de zorg, ook met kwetsbare mensen, echter als wij ons ziek melden voor een flinke verkoudheid, zegt mijn hoofd wonen, kun je nog lopen? JA, moet je overgeven?, NEE. Nou dan ben je dus niet ziek.

Dus voor een flink kloppend met watten gevuld hoofd, dat ook nog eens warm aanvoelt, hoef je het echt niet te wagen je ziek te melden. Zelfs iemand met een knie operatie net achter de rug moest maar komen, werd op een verrijdbare kruk of in een rolstoel gezet, en kon cliënten gaan eten/drinken geven, en was vouwen.
En zelfs iemand met 2 polsen in het gips! moest komen. er werd dan een zorg assistent naast gezet, zodat die het werk kon doen (zelfs de dingen die een zorg assistent normaal niet mag doen) terwijl zij toekeek, en vertelde wat er gedaan moest worden, en controleerde welke medicatie er gegeven moest worden.

En dan ook nog verbaasd zijn dat het noro virus zo toe kan slaan, ik snap niet dat je dit niet bij de arbeidsinspectie meld, juist die kwetsbare groepen gaan de pijp uit door iets wat bij een gezond persoon een verkoudheid is.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:10

Sommige dingen die ik hier lees? Meerdere verhalen over mensen die naar het ziekenhuis moesten omdat ze bleven doorwerken terwijl ze ziek waren. Ehm??

Het is toch nuttiger om een dagje thuis te blijven en je lichaam de rust te gunnen die het nodig heeft om te herstellen zodat je daarna weer fit aan het werk kan dan dat je een week of langer ziek aan het werk bent en daardoor in het ziekenhuis belandt... Doe even normaal :')

Ik begrijp dat je met een snotneus gewoon gaat werken, maar dat is verkouden en niet direct ziek.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:44

SAKKIA schreef:
mamajolijn schreef:
Ik heb al 4 weken een hernia en een kantoorbaan. Ik zit dus gewoon op mijn werk, terwijl het eigenlijk funest is voor mijn herstel: liggen en bewegen moet ik.
Maar ik ga me niet ziekmelden, terwijl ik thuis gewoon alles kan doen (omdat ik dan beweeg en af en toe kan liggen). Ik heb ook 4 kinderen en dat draait ook gewoon door. Mama's kunnen niet ziek zijn :D

In oktober door mijn enkel gegaan, wat met 3 weken gips op heeft geleverd. Ook gewoon alles door laten gaan. Was alleen wat langzamer door de krukken :D

Ja lach er maar om! Maar je hebt maar 1 rug en als je straks door die rug (langdurig) in de ziektewet komt baal je dat je niet gewoon je hersteltijd hebt gepakt.

Kinke schreef:
Maar waarom ga je dan toch met een hernia achter je buro zitten terwijl het funest is voor je herstel?

Ik kan gewoon niet maken om me minimaal 6-8 weken ziek te melden, terwijl ik voor de rest wel gewoon alles kan. Daar komen enorme scheve gezichten van op mijn werk.
Ik heb nu met mijn chef afgesproken dat ik regelmatig een stuk ga lopen om mijn rug weer los te maken. Dat doe ik iedere 1-2 uur. Op deze manier gaat het goed.

Nicksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:52

Hangt er heel erg vanaf bij welke van mijn baantjes dit is. Werk zowel bij een friettent als als secretaresse. Op het moment dat ik wat verkouden ben, of een lichte buikgriep heb meld ik me bij de friettent toch écht wel ziek. Ook al ben ik in principe ook van het 'doorwerken, thuis zit je toch niks te doen'. Dit omdat ik het niet vind kunnen om ziek te werken als je met eten werkt.

Bij mijn andere werk slik ik een paar paracetemollen extra en ga ik gewoon werken. Bij mijn oude baantjes ook gedaan, achter de bar/kassa/promotie. Ik melde me nooit ziek. Kon de extra centen altijd goed gebruiken :o

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:55

_KellyAV schreef:
Ik ben eigenlijk nooit ziek, heb me op m'n stage en werk nog nooit ziekgemeld. Op school wel, maar dan heb ik gewoon geen zin of iets in die richting.
Ik wordt altijd ziek als ik vrij of vakantie heb.. Afgelopen kerstvakantie was ik ook ziek, maar ik ben wel gewoon gaan werken. Ik wil immers toch ged. verdienen, en als ik niet werk komt er ook niks binnen

Zelfde probleem hier inderdaad. Bijna altijd ziek in de vakantie, omdat je lichaam dan tot rust komt.
Kan me ook niet heugen wanneer m'n laatste echte week vakantie was, wel van school en stage, maar bijbaantje gaat altijd door in m'n vrije weken, anders komt er geen geld binnen. Zelfde met ziek zijn, ga ik echt m'n werk niet voor afzeggen, want dan kan ik m'n huis en paarden niet meer betalen :+

Op stage heb ik me tot nu toe 1 dag ziekgemeld omdat het echt niet ging, maar in principe doe ik dit ook liever niet. Mensen die twee weken thuis blijven omdat ze 'nog niet helemaal beter zijn' kan ik ook nooit zo goed tegen. Of al op maandag zeggen 'de rest van de week ben ik ook nog ziek'..

Maarja, ieder z'n ding. Maar het zegt wel wat over een persoon naar mijn idee..
Inderdaad maakt het ook nog wel uit of je een gevaarlijk beroep doet en echt geconcentreerd moet blijven bv en of je met eten werkt..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:03

Ik zit nu in zo'n situatie. Dinsdag werd ik van de 1 op andere dag enorm verkouden. Maar voor een verkoudheidje blijf ik natuurlijk niet thuis, dus ik ben aan het werk gegaan. Met ibuprofen was het redelijk te doen :j woensdag ochtend voelde ik me enorm beroerd, had slecht geslapen en zat helemaal 'vol' in m'n hoofd, zwak, koud/warm echt blegh, maar wel aan het werk gegaan. Smiddags ging t weer wat beter en met ibuprofen was het wel te doen. Toen de ibu was uitgewerkt kreeg ik weer zo'n nare hoofdpijn (heb kantoorbaan, zit de hele dag achter een scherm :') ) dus savonds weer ibu genomen en toen ging het geleidelijk aan weer beter. Best goed geslapen, maar vanochtend werd ik weer naar wakker. Nu ook nog misselijk. Toen had ik zoiets van, volgens mij kan ik beter een dag thuis blijven en even goed slapen en rustig aan doen, anders ben ik volgende week nog ziek. Heb me dus voor vandaag wel ziek gemeld. Morgen hoop ik weer aan het werk te kunnen :j

Ik denk dat het veel uit maakt of je je vaak ziek meldt of zelden. In 2 jaar is dit mijn 1e keer geloof ik. En als ik me ziekmeld is dat vaak 1 dag en wil het daarna wel weer. Sommige stagiaires bij ons op t werk zijn wel 4 keer een aantal dagen ziek in een half jaar. Nouja, als ze dat ook doen wanneer ze echt een werkgever krijgen, kunnen ze hun baan wel vergeten denk ik.

Ik meld me sowieso niet graag ziek omdat ik bepaalde verantwoordelijkheden op het werk heb, dat scheelt ook wel denk ik.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:21

Ik ben nu 2 jaar bij mijn baas en nu voor 2de keer ziek.
eerste keer 1 dag nu 2 dagen.
heb 39 graden koortst en wil alleen maar slapen werk in verzorginghuis dus zou nu de ouderen ook kunne aansteke bij niet fit en lichte verhoging werk ik door als het kan. Nu kon ik niet anders maar voel me wel schuldig

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:31

Ik snap sommige reacties echt niet, enkele mensen denken volgens mij echt dat de wereld instort als ze zich ziekmelden maar staan ondertussen zelf op instorten door het niet naar je lichaam luisteren, ga vooral zo door.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:38

bigone schreef:
Ik snap sommige reacties echt niet, enkele mensen denken volgens mij echt dat de wereld instort als ze zich ziekmelden maar staan ondertussen zelf op instorten door het niet naar je lichaam luisteren, ga vooral zo door.

Er is ergens een grens... :+ Voor de één ligt de grens hier, en voor de ander ligt de grens daar. Mensen die zich bezwaard voelen om zich ziek te melden, hebben naar mijn mening een sterkere wil om te werken. Mensen die zich al ziek melden om wat voor kwaaltje dan ook, hebben dat veel minder en zien die verantwoordelijkheid van hun zelf daar niet in.

Je kunt aan beide kanten de grens overschrijden. In het ziekenhuis belanden omdat je beter thuis had kunnen blijven is niet goed, maar al ziek melden voor een zere keel of een snotneus is ook niet goed. Vind ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:47

Thesserd schreef:
bigone schreef:

Er is ergens een grens... :+ Voor de één ligt de grens hier, en voor de ander ligt de grens daar. Mensen die zich bezwaard voelen om zich ziek te melden, hebben naar mijn mening een sterkere wil om te werken. Mensen die zich al ziek melden om wat voor kwaaltje dan ook, hebben dat veel minder en zien die verantwoordelijkheid van hun zelf daar niet in.

Je kunt aan beide kanten de grens overschrijden. In het ziekenhuis belanden omdat je beter thuis had kunnen blijven is niet goed, maar al ziek melden voor een zere keel of een snotneus is ook niet goed. Vind ik.

Dat klopt, ik bedoel ook de mensen die eigenlijk zo ziek zijn dat het onverantwoord is om zelfs maar op te staan. Mensen die zich ziekmelden omdat er een scheet dwarszit zijn geen mensen met hoge functies dus nog gemakkelijker te vervangen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:49

Ik snap je idd. Ik ken overigens wel mensen met een vrij hoge functie die zich vaak ziek melden :P Dan vraag ik me af, ben je nou echt zo vaak ziek (dus gewoon een heel ongezond persoon) of ligt die grens heel laag?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:51

bigone schreef:

Als ik mij elke keer dat ik ziek ben ziek ga melden, ben ik binnen no time ontslagen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:53

Ik ga ook lang door.
Pony's staan thuis, ben ZZP'er en daarnaast in loondienst maar enige verantwoordelijke (op papier in loondienst, in praktijk ZZP'er ;) ).
Gewoon voor een baas werken en je pony's op pension is soms zo gek nog niet, maar zou niet willen ruilen.

Als ik ziek ben word het werk niet gedaan. In geval van mijn eigen bedrijf is het een kwestie van afspraken schuiven. In geval van mijn andere werk betekend dat dat er orders niet verwerkt worden en dat kan simpelweg gewoon te veel geld kosten. Ik hoef dan geen volle dagen, als ik ziek ben worden alleen de hoog nodige dingen gedaan en de rest word later ingehaald (pauzes door werken, 's avonds, weekeind).
Daarbij krijgen mijn pony's niet te eten als ik zelf niet naar buiten ga, dus dat is ook geen optie. Mesten kan wel even blijven liggen of kunnen de verzorgmeiden mee helpen.

Vakantie doe ik trouwens ook niet aan. Ben afgelopen jaren 1 dag van kantoor weg gebleven, en dat was m'n trouwdag. Maar heb wel m'n e-mail even door gewerkt van huis uit.
Toen m'n ogen gelaserd waren (en ik bijna de hele dag met m'n ogen dicht lag te slapen) ben ik 'gewoon' op kantoor geweest voor de hoog nodige dingen (zonnebril op, neus op m'n scherm om het te kunnen zien, door iemand op en neer gereden).