Werken met klanten. Klant is koning?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Werken met klanten. Klant is koning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:51

Ligt ook aan de toon denk ik.
Ik kom binnen, "goede,orgen, pomp 3 alsjeblieft"
Of iets in die trant

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:02

Ook ik werk tussen de mannen! En heb soms met vervelende klanten te maken. Gelukkig is het percentage van leuke en gezellige klanten groter haha!

Werk bij Profile tyrecenter aan de Balie. Ik ben de 1e meid in ruim 30 jaar dat deze zaak bestaat. We hebben de afdeling luxe auto's, truck en landbouw.

Oa bij de landbouw komen dus klanten die al ruim 25 jaar vaste klant zijn. De meeste schrokken zich in het begin een hoedje en wilden absoluut niet door mij geholpen worden... Ik als meid hoorde daar volgens hun niet thuis.

Prima meneer, ik haal mijn collega voor u zodat u geholpen kan worden. De klanten die niet door mij geholpen wilden worden kende ik hierdoor direct van achternaam en vergat deze ook niet. Met als gevolg dat de beste man 2 maanden later binnenkwam en ik hem dan een goedemorgen wenste. Goedemorgen meneer Swinkels! Die man kent mij ondertussen ook goed en wil graag door mij geholpen worden haha!

Ook mannen die vragen hebben over banden of prijzen, dan wijzen ze mijn collega aan die druk aan het bellen is.

Ik vraag altijd netjes; kan ik u ergens bij helpen? Nee dit weet jij toch niet, moet hem ( mijn collega) hebben.

Zodra mijn collega de telefoon 10-15 min later neerlegt en de klant dus om info vraagt bij hem, reageert mijn collega; daar had zij u ook bij verder kunnen helpen! Dan zie je ze ook balen!

Ik maak ook juist een sport van om de mannen die niet door mij geholpen willen worden, om te toveren naar mannen die toch wel blij waren met mijn info! Dat krijg ik dan wel altijd te horen van ze, goh meid, je hebt me enorm fijn geholpen!

Dat maakt mijn werk zo leuk!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:12

antje_vip schreef:
Over dat gebiedende wijs: ik zeg bij tanken ook vaak gewoon "pomp 3"
Ben ik dan ook onbeleefd? Zo te lezen wel...

Ik dat dat ook afhangt van je lichaamstaal en de toon waarop je het zegt. Als je met norse passen en een frons binnenkomt langs de verkoper heenkijkt en blaft "pomp 3!", dan is het redelijk aso inderdaad.
Kom jij echter vrolijk binnen en zeg je met een glimlach op een vriendelijke toon "pomp 3", dan vind ik het een ander verhaal.

Ik ben naar aanleiding van dit topic eens gaan denken hoe ik het eigenlijk zelf altijd doen. Ik zeg altijd aan het begin goedemiddag, -avond, -ochtend en als ik wegga wens ik de persoon een fijne dag.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:13

antje_vip schreef:
Over dat gebiedende wijs: ik zeg bij tanken ook vaak gewoon "pomp 3"
Ben ik dan ook onbeleefd? Zo te lezen wel...

Ik vind het een beetje afhangen van de situatie. Als jij binnenkomt, me niet aankijkt, "pomp 3" snauwt en vervolgens ongeduldig gaat staan doen. Ja, dan vind ik je onbeleefd.

Maar als jij binnenkomt, mij aankijkt en gewoon op een vriendelijke manier pomp 3 zegt.. Dan vind ik het alweer een ander verhaal. Dan zeg ik gewoon goedemorgen en handel ik het af. (werk trouwens helemaal niet op een tankstation)

Soms heb je ook wel eens dat mensen gewoon zeggen "sigaretten" dat ik me omdraai en goedemorgen zeg, en dat ze dan goedemorgen terug zeggen. Prima. Maar dat gesnauw ben ik wel echt spuug zat :')

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:16

Ik werk bij een callcenter. En ook wij hebben soms mensen bij wie je maar moet gokken wat voor storing ze hebben. Of wat ze precies dwars zit. Op het moment dat mensen echt onbeschoft zijn wordt ik overdreven vriendelijk. Ik heb vaak genoeg dat mensen boos worden. Tja op het moment dat ze te ver gaan mogen ze wel koning zijn maar ik ben de keizer en ik laat me niet behandelen als voetveeg. Of klanten die gewoon onbeschoft doen en dan vervolgens zeggen de klant is koning. _O- Het nadeel is wel heel erg dat je dus geen gezichtsuitdrukkingen kan zien. Dat is wel belangrijke informatie.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:14

Ik heb 7,5 jaar in diverse blokkers gewerkt. Heb me soms echt verbaasd over hoe asociaal mensen kunnen zijn! In de meeste gevallen deed ik overdreven vriendelijk, waardoor er uiteindelijk toch een dankjewel af kon.

Toen het in de zomer een keer heel erg warm was kwam ik van pauze terug en liep ik naar de klantenservice, hier stonden een aantal mannen te wachten. Ik liep erheen en vroeg of ik iemand kon helpen. Er werd toen een opmerking gemaakt dat als ik een bikini aantrok en zijn auto ging wassen ik inderdaad kon helpen. Ik was een beetje flabbergasted en die mannen eromheen moesten natuurlijk lachen. Meneer toen met een glimlach vertelt dat dit niet in mijn contract stond, of ik hem ergens anders mee kon helpen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:39

Kwam hier in de buurt in een cafe stond er op een prijzen bord:

Thee: 1,50
Koffie:2,50
Koffie a.u.b. 2,00
..

Dus ik vragen wat dat inhield...

Nou men kwam vaak schreeuwend het cafe binnen, jas nog aan en nog half buiten. Schreeuwend: Koffie!!

Prima das dan 2,50.

De buurman op de barkruk: Mag ik een kop koffie alstublieft? Kostte dan 2,00 euro.

"Dat is discriminatie!"
baas al wijzend naar het bord "nee hoor, ik heb inzichtelijke vaste prijzen".

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:14

Knert dat is geniaal!

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:15

Leffroi schreef:
Ik werk in een dierenwinkel en ondanks dat ik er werk, weet ik niet álles en dat stoot sommige mensen voor het hoofd. Als ze bijvoorbeeld vissen komen kopen, geef ik vaak op de voorhand al aan, dat ik er niet bijzonder veel kennis van heb en als ze iemand wensen die dat wel heeft, ik mijn collega even moet roepen.

Klant is koning, maar er zijn grenzen.

Ik zou het JUIST erg waarderen als je dat zou zeggen. Dan voel ik me gehoord en begrepen. Jij snapt dat ik meer info wil dan dat jij kunt geven. Ik vind dat juist van professionaliteit tonen en dan kom ik liever terug, dan dat iemand van alles tegen me aan staat te verzinnen.

Ik moet soms ook echt een boek pakken of een collega vragen. Als mensen dat niet willen, ja sorry, maar dan houdt het echt even op...

Mijn collega's en ik hebben allemaal net even een andere expertise. Dit maakt ons team juist zo sterk!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:31

Kala schreef:
Leffroi schreef:
Ik werk in een dierenwinkel en ondanks dat ik er werk, weet ik niet álles en dat stoot sommige mensen voor het hoofd. Als ze bijvoorbeeld vissen komen kopen, geef ik vaak op de voorhand al aan, dat ik er niet bijzonder veel kennis van heb en als ze iemand wensen die dat wel heeft, ik mijn collega even moet roepen.

Klant is koning, maar er zijn grenzen.

Ik zou het JUIST erg waarderen als je dat zou zeggen. Dan voel ik me gehoord en begrepen. Jij snapt dat ik meer info wil dan dat jij kunt geven. Ik vind dat juist van professionaliteit tonen en dan kom ik liever terug, dan dat iemand van alles tegen me aan staat te verzinnen.

Ik moet soms ook echt een boek pakken of een collega vragen. Als mensen dat niet willen, ja sorry, maar dan houdt het echt even op...

Mijn collega's en ik hebben allemaal net even een andere expertise. Dit maakt ons team juist zo sterk!

Nou geloof me, ze kunnen het echt niet allemaal waarderen. Ik ben meer van de knaagdieren en honden, mijn collega, tevens baas, is echt van de vissen. Dus willen ze meer weten dan wat wat is, wat bij elkaar kan en hoe warm het water moet zijn, dan roep ik mijn collega. Is zij er niet, dan vraag ik in het ergste geval of ze in de gelegenheid zijn een andere keer terug te komen. 'Je werkt toch in een dierenwinkel, of niet?'. Tja, zo werkt dat niet :Y)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:34

Of je geeft aan, dat bepaalde vissen niet bij elkaar kunnen, neem als voorbeeld 2 kempvis mannetjes. Willen ze toch graag 2 mannetjes mee. Nouja, klant is koning, maar ik heb ze gewaarschuwd en we geven, hoe banketstaaf ook, geen garantie dan. Komen ze een week later terug en willen ze hun geld terug. Dan krijgen ze van mij op een nette, toch dringende toon dat ik ze gewaarschuwd heb en verteld heb dat we er daarom geen garantie op kunnen geven.

'Ja, die vis was ziek'.. Toch raar, als ze al een maand ofzo bij ons zitten, dat de vis de volgende dag dood bij hun in het aquarium drijft. Nee, daar ligt het niet aan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:54

Customer Service van een webshop....

Bedrijf x goede middag waar kan ik u mee helpen?
Mijn product is defect, hij schakelt niet altijd meer goed.
Heeft u het ordernummer van uw bestelling?
Nee.
Oke dat geeft niet, wat is de postcode van het afleveradres en wanneer heeft u het product ongeveer gekocht?
Bestelling gevonden, product blijkt 1,5 jaar oud..
Dat valt onder de garantie meneer, ik stuur u een email met het retouradres dan kijken wij het product na en lossen het voor u op.
Ik wil hem niet opsturen,
U kunt ook langskomen meneer, dan kijken wij er meteen naar...
Julie zitten te ver weg,
Dan is toch opsturen de beste optie meneer...
Kunnen jullie niet meteen een nieuwe sturen...

Echt zo moeilijk om dan vriendelijk te blijven...Zomaar een nieuwe sturen kan niet, je moet toch het bewijs hebben dat een product defect is en vaak is een onderdeel vervangen voldoende om het product weer prima werkend te krijgen....

Uiteindelijk sturen wij zo'n klant toch de retourmail, zijn enige optie om van de garantie gebruik te maken.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:06

Ik werk bij een dierenartsenpraktijk.
Ja de klant is koning, maar er zijn grenzen. Iedereen hoort beleeft te zijn en respect te hebben ongeacht leeftijd, functie enz.

Wat mij wel opvalt is dat kinderen te veel vrijheid krijgen, bij ons is het geen speeltuin, maar soms moeten wij kinderen/ouders dus aanspreken op hun gedrag.

Ik vindt dag je voor jezelf mag opkomen, als het maar vriendelijk is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:12

Het nadeel van werken bj de klachten lijn is dat vaak de mensen al geïrriteerd zijn omdat iets niet werkt oid.

Ik heb een keer 6 dagen achter elkaar moeten bellen om m'n adres te veranderen bij de verzekering (nadat ik al 2 mails had gestuurd waar ik geen antwoord op kreeg).. Ik zou per mail een bevestiging krijgen, maar die dus ook nooit gehad.
Dan raak ik idd wel wat geïrriteerd omdat er gewoon niks wordt gedaan met de informatie die je geeft.

En dan krijg je allerlei smoesjes waarom het niet gedaan zou zijn (administratie was net terug van vakantie enzo, terwijl ik ruim voor die vakantie al gemaild had)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:35

De meeste van onze klanten zijn juist heel erg tevreden over de service, wij hebben niet voor niets 5 sterren bij Trustpilot
En een klachtenlijn hebben wij niet, gewoon een telefoonnummer voor alle service, voor en na de koop en wij gaan best ver in het geven van garantie ook als de fabrikant of importeur daar niet zo scheutig mee is.

Verzekeringen zijn inderdaad een crime...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:19

Om klachten over de service te voorkomen, verlenen wij geen service :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:20

Leffroi schreef:

Zoiets ja..

En klachten kunnen n de ideeënbus --> daar boven de prullenbak..

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:28

palousa_boy schreef:
Leffroi schreef:

Zoiets ja..

En klachten kunnen n de ideeënbus --> daar boven de prullenbak..

Bokt moet echt een like knop maken :Y)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:36

Ik blijf altijd vriendelijk maar kom wel voor mn grenzen op

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:40

Oh verschrikkelijk ik heb elke dag mensen aan de telefoon, ben commercieel medewerker. Kreeg een klant aan de telefoon die meteen met de baas wou spreken anders zou het heel vervelend voor mij worden. Nou dan zeg ik ook wel dat het niet zomaar kan en probeer vooral rustig te doen. Als je er tegen in gaat worden ze alleen maar kwader. Sommige mensen zijn respectloos een onbegrijpelijk. Heb wel is een keer opgehangen!

Was een hele vervelende man die elke keer dronken opbelde. Een trauma aan overgehouden aan die vent haha. Bij ons word ook altijd gezegd dat mensen een rekeningnummer moeten hebben. Bellen ze op heeft u een rekeningnummer? Zeggen ze nee. Worden ze kwaad dat we ze niet mogen helpen. Of ze bellen voor een ander. Ja hallo ga geen informatie over een rekening geven aan zomaar iemand

Mijn moeder belde laatst naar een callcenter die maakte me moeder aan het huilen. Heb het toen overgenomen wat een onbeschoft mens was dat zeg. Heb haar flink onder druk gezet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:09

LisaFaded schreef:
Mijn moeder belde laatst naar een callcenter die maakte me moeder aan het huilen. Heb het toen overgenomen wat een onbeschoft mens was dat zeg. Heb haar flink onder druk gezet.

Mooi is dat, en als je zelf als werknemer onder druk wordt gezet aan de telefoon heb je er zelf de balen van (en gooi je de hoorn erop) want zo wil je niet behandeld worden :+

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:22

In het restaurant waar ik een poos geleden werkte:

Een paar vrouwen met hun kinderen kwamen wat drinken. Verder was het behoorlijk rustig. Moeders lieten hun kroost gewoon hun gang gaan. Op een gegeven moment leek het wel een slagveld, omgekeerde peper en zoutvaatjes overal, rokken van de tafels aftrekken, bovenop de stoelen gaan staan etc. Ik had de kinderen al een paar keer gewaarschuwd, maar moeders reageerden niet. Ik naar de moeders toe of ze hun kinderen bij zich willen houden, aangezien ze er een bende van maken. Krijg als reactie dat wij dan maar kleurplaten moesten geven! Netjes duidelijk gemaakt dat wij dat niet verplicht zijn en ze zelf voor vermaak dienen te zorgen. Nee hoor, wij waren als restaurant verplicht om dat soort dingen te regelen en anders mochten ze gewoon gaan spelen! :oo Ik heb ze maar vriendelijk doch zeer dringend verzocht af te rekenen. Was blij dat ze weg waren.
Maar 's avonds wilde ik weer terug naar huis fietsen, fiets weg! Ik verdenk hen er nog steeds van, aangezien zij die dag als enige langs die kant weg zijn gegaan en mijn fiets ergens stond waar je niet zomaar komt...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:50

Paardennamen schreef:
In het restaurant waar ik een poos geleden werkte:

Een paar vrouwen met hun kinderen kwamen wat drinken. Verder was het behoorlijk rustig. Moeders lieten hun kroost gewoon hun gang gaan. Op een gegeven moment leek het wel een slagveld, omgekeerde peper en zoutvaatjes overal, rokken van de tafels aftrekken, bovenop de stoelen gaan staan etc. Ik had de kinderen al een paar keer gewaarschuwd, maar moeders reageerden niet. Ik naar de moeders toe of ze hun kinderen bij zich willen houden, aangezien ze er een bende van maken. Krijg als reactie dat wij dan maar kleurplaten moesten geven! Netjes duidelijk gemaakt dat wij dat niet verplicht zijn en ze zelf voor vermaak dienen te zorgen. Nee hoor, wij waren als restaurant verplicht om dat soort dingen te regelen en anders mochten ze gewoon gaan spelen! :oo Ik heb ze maar vriendelijk doch zeer dringend verzocht af te rekenen. Was blij dat ze weg waren.
Maar 's avonds wilde ik weer terug naar huis fietsen, fiets weg! Ik verdenk hen er nog steeds van, aangezien zij die dag als enige langs die kant weg zijn gegaan en mijn fiets ergens stond waar je niet zomaar komt...

Dan zou mijn bloed echt gaan koken. Denk dat ik wel vriendelijk zou blijven, maar dat ik daar heeeeeeeeel erg veel moeite mee zou hebben. Zou zelfs overwegen de politie te bellen, maar dat zal wel te ver gaan hahaha.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:54

Wij hebben hier in de bloemenwinkel een speelgoedhoekje voor de kindjes. Ideaal, ze zitten gewoon heerlijk zoet te spelen en mama & papa kunnen rustig rondkijken en kopen. :D

Tja, sommige ouders zijn wel wat consequenter als de ander en dat is wel een must in een winkel. Ook veel ouders die hun kinderen niet laten opruimen als ze uitgespeeld zijn. Dat vind ik altijd erg jammer, wij geven de service dat de kinderen hun vermaak hebben en dan vertikken de ouders hun verantwoording te nemen als het over het opruimen gaat.