Hanmar schreef:NynkeMarit_x schreef:Ik heb nogal vaak het probleem ook dat ik me niet kan concentreren tijdens een toets, dan denk ik na, en dan kijk ik voor me uit, en zie ik weer dat de leraar naar me kijkt, word ik ontzettend zenuwachtig van en kan er dan ook niks aan doe dat ik er geen goed woord uit krijg..
Nou, 'kan er ook niks aan doen' is natuurlijk niet helemaal waar; je bent er zelf bij en een leraar die je aankijkt is geen reden om niets op te schrijvenHeb je dit bij alle vakken of alleen bij Latijn? Je geeft ook aan erge moeite te hebben met plannen, heb je daar wel eens hulp bij gekregen? Plannen is ook iets wat je moet leren. Dat geldt trouwens ook tijdens een toets; je moet een beetje doorhebben hoelang je over 1 zin kunt doen voordat je naar de volgende gaat.
De vraag is dus eigenlijk of je hier bij al je vakken in meer of mindere mate last van hebt, want dan is er misschien een 'groter' probleem en gaat het niet alleen over dit ene cijfer, of dit ene vak... Misschien heb je inderdaad wel last van faalangst, of heb je hulp nodig met leren plannen, en 'leren leren'.
"Planles" heb ik elke donderdag, ik heb dit vooral bij vakken waarvan de leraren zenuwachtig rondlopen of de hele tijd 20 seconden gaan staren naar mensen... Hierdoor krijg ik het gevoel dat ik niet eens meer mag ademen of naar het raam of het plafond kijken, had het laatst bij Duits ook, kan er niet tegen als mensen steeds vlak achter me gaan staan of me vanuit hun bureaustoel nauwlettend in de gaten houden
Maar ik ga maar weer even met geschiedenis verder, ik heb morgen een proefwerk en moet. Of even de laatste info naar binnen werken

Heb je dit bij alle vakken of alleen bij Latijn? Je geeft ook aan erge moeite te hebben met plannen, heb je daar wel eens hulp bij gekregen? Plannen is ook iets wat je moet leren. Dat geldt trouwens ook tijdens een toets; je moet een beetje doorhebben hoelang je over 1 zin kunt doen voordat je naar de volgende gaat.
Deze hoort jou te helpen bij dit soort vragen en problemen. Mocht je je mentor nou echt niet mogen, kijk dan eens of je niet bij een andere docent terecht kan. Vaak is dat geen enkel probleem!