Hoe ouders slecht cijfer vertellen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:01

Hanmar schreef:
NynkeMarit_x schreef:
Ik heb nogal vaak het probleem ook dat ik me niet kan concentreren tijdens een toets, dan denk ik na, en dan kijk ik voor me uit, en zie ik weer dat de leraar naar me kijkt, word ik ontzettend zenuwachtig van en kan er dan ook niks aan doe dat ik er geen goed woord uit krijg.. -O-

Nou, 'kan er ook niks aan doen' is natuurlijk niet helemaal waar; je bent er zelf bij en een leraar die je aankijkt is geen reden om niets op te schrijven :) Heb je dit bij alle vakken of alleen bij Latijn? Je geeft ook aan erge moeite te hebben met plannen, heb je daar wel eens hulp bij gekregen? Plannen is ook iets wat je moet leren. Dat geldt trouwens ook tijdens een toets; je moet een beetje doorhebben hoelang je over 1 zin kunt doen voordat je naar de volgende gaat.

De vraag is dus eigenlijk of je hier bij al je vakken in meer of mindere mate last van hebt, want dan is er misschien een 'groter' probleem en gaat het niet alleen over dit ene cijfer, of dit ene vak... Misschien heb je inderdaad wel last van faalangst, of heb je hulp nodig met leren plannen, en 'leren leren'.

"Planles" heb ik elke donderdag, ik heb dit vooral bij vakken waarvan de leraren zenuwachtig rondlopen of de hele tijd 20 seconden gaan staren naar mensen... Hierdoor krijg ik het gevoel dat ik niet eens meer mag ademen of naar het raam of het plafond kijken, had het laatst bij Duits ook, kan er niet tegen als mensen steeds vlak achter me gaan staan of me vanuit hun bureaustoel nauwlettend in de gaten houden

Maar ik ga maar weer even met geschiedenis verder, ik heb morgen een proefwerk en moet. Of even de laatste info naar binnen werken :Y)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:03

Melisssx schreef:
Marlinde wij hebben eentje apart voor ouders :')

Die brief kregen ze nooit...

Maar ik kreeg ook altijd straf / erg op mijn donder bij lage cijfers.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:11

Ik heb eens 2 volle weken minimaal 4 uur per dag geleerd voor een tentamen.. Multiple choice en een 2.9 gehaald, herkanst naar een 3.6 en nu eindelijk een 6.5 gehaald, je wilt niet weten hoe veel uur hier in zit! Dus met leren kan je ook een laag cijfer halen!

Ik heb het altijd gewoon verteld aan mijn ouders, ik was zelf vaak verdrietiger als dat zij waren.. Ik ben trouwens van de havo naar vmbo gl gegaan en een jaar opnieuw. Beste keuze van mijn leven! 10 keer zoveel vriendinnen en mijn cijfers gingen met sprongen vooruit! Zit nu op het hbo dus een niveautje terug kan echt geen kwaad!
Ga een gesprek aan met je mentor over wat je opties zijn en thuis gewoon vertellen wat je hier ook verteld!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:12

TS, het klinkt mij, net als sommige anderen, een beetje in de oren alsof je faalangst hebt. Daar is op zich niks mis mee, zolang je er maar iets mee doet. Maak binnenkort een afspraak bij je mentor, heb het over wat je dwars zit. Je heb duidelijk meer richtlijnen nodig over hoe je latijn en frans het beste kunt leren. Daarnaast twijfel je erg over wel of niet overstappen en ben je bang dat je het jaar niet haalt.
Een mentor is daarvoor aangewezen hè ;) Deze hoort jou te helpen bij dit soort vragen en problemen. Mocht je je mentor nou echt niet mogen, kijk dan eens of je niet bij een andere docent terecht kan. Vaak is dat geen enkel probleem!

Dan over je ouders, waarschijnlijk zijn zij ook teleurgesteld en reageren ze daarom zo. Soms kan het ook voor je ouders lijken alsof je de hele dag bij je verzorgpony geweest bent en daarna alleen maar op facebook en dergelijke gezeten hebt, terwijl dat niet zo is. Sommige ouders hebben ook de neiging alles wat zij niet hebben kunnen waarmaken te projecteren op hun kinderen.
Sommige kinderen kiezen er weer voor maar halve waarheden te vertellen bang voor reacties.
Praat eens met je ouders hierover, op een rustige manier. Jij vindt die onvoldoendes vervelend, en zij vinden dat waarschijnlijk ook jammer. Waarschijnlijk zien zij jou ook liever het gymnasium afronden. Tja, dat is niet voor iedereen weggelegd. Laat je niet verleiden tot dingen doen die jij niet wilt. Wil jij na dit jaar geen Latijn meer, stap dan over. Maar práát daarover met je ouders. Alles wegstoppen en opkroppen heeft geen zin.

Succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:14

Wat een vervelende situatie zeg. Boos worden omdat je iets niet kan is niet goed voor het zelfvertrouwen, dan wordt enkel nog slechter.
Ik zou ook eens informeren naar een cursus faalangst en intussen eens proberen een 'volwassen' gesprek te hebben met je ouders over hoe jij de druk ervaart en nu bang bent om ze in vertrouwen te nemen. Misschien hebben ze het zelf niet door.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:15

Ts, wat het vertellen betreft, gewoon doen, ze zullen nooit lang boos blijven.

Ik heb het topic globaal doorgelezen en krijg hier een beetje de indruk van dat je faalangst hebt? Dit bedoel ik echt niet vervelend, maar als het wel zo is kan dat je toetsen erg in de weg zitten. Misschien daar eens met je mentor over praten? Bij ons op het gymnasium geven ze faalangst-reductie training.

Wat betreft het Latijn, ik zit nu in Gymnasium 4 en Latijn is gewoon niet makkelijk. Grieks ook niet trouwens, en Frans ook niet :') ... Maar goed; Voor Latijn moet je in ieder geval zorgen dat je de woorden goed leert (als dat moet voor het SO), want dan heb je al snel een deel van je cijfer binnen. De grammatica is lastiger, je kunt namelijk wel alle regels uit je hoofd gaan leren, maar dan ben je ipv een half uur straks twee uur bezig met je SO, en die heb je helaas niet. De grammatica moet je snappen en beheersen en dat krijg je alleen voor elkaar met veel oefenen. Wij hadden in de tweede voor Latijn een werkboek waar oefenzinnen in stonden, jullie ook? Dit is namelijk erg handig om mee te oefenen!
En wat betreft de overgangscijfers, het is vervelend als je je daar de hele tijd druk om maakt, dus raad ik echt aan om het daar over te hebben met je mentor. Dan ben je die spanning in ieder geval kwijt.

Oja, en weet niet of je dat al doet, maar opletten in de les wil ook wel heel erg helpen, dan hoef je tenminste niet de avond van te voren tot half 12 te leren... Uche spreekt uit ervaring uche :+

Edit: Oh, en mocht je je om een of andere reden niet kunnen concentreren op je huiswerk, kun je je ook van bokt bannen... Zou ik zelf eigenlijk ook moeten maar ehh dit is veel interessanter :+
Laatst bijgewerkt door SergeantRoos op 17-12-14 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:16

Gewoon vertellen! Je moeder zal misschien even boos zijn, maar dat zal echt niet zo lang duren als je verwacht. Ik heb ook ouders die heel veel van me verwachten en toch waren ze nooit echt boos, terwijl ik zelfs een keer voor 5 vakken gebuisd was bij de examens. (proefwerken bij jullie?) Je moet gewoon tonen dat je het echt wil, ook al is dat zoooo moeilijk!

Firelover96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:23

Ik heb dan geen gymnasium gedaan, maar ik had wel Latijn. In het begin had ik er ook beetje moeite mee, de grammatica en de woordjes. Was altijd een hoop om te leren. Maar probeer het in stukjes te hakken, iedere dag een stuk of tien woordjes en een stuk grammatica. Zo deed ik het altijd, en uiteindelijk toch geslaagd met een 6,5 voor latijn. Dus probeer iedere dag een klein beetje te doen, dan zit het goed in je hoofd.

En wat betreft de leraar, je mag gwn even rondkijken hoor. Als jij even wilt rondkijken kan dat gwn. Maar probeer wel een beetje een tijdschema aan te houden in je toets. Trust me ik ben een expert in het laatste stuk in 3 minuten vertalen geworden hahahaha.

En je cijfer, probeer het echt gwn te zeggen tegen je beide ouders. Zeg dat je er zelf van baalt. En kijk of je ouders je willen helpen met leren, mijn moeder snapte er ook geen snars van, maar ze overhoorde wel mijn woordjes. Dat is een goede stok achter de deur, want ik wilde niet voor l*l staan voor mijn moeder.

Ik heb gelukkig altijd mijn slechte ouders kunnen vertellen tegen mijn ouders, ik heb ook een keer een 1 gehaald voor een repetitie. En mijn ouders accepteren dat gewoon, maar zeggen wel dat ik dan even wat beter moet opletten in de les.

Succes met leren voor je geschiedenis toets, ik moet nu eigenlijk ook leren hahaha

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:32

Mijn moeder een Apple gestuurd of ze wel even boven wilde komen en het toen verteld, ze reageerde heel neutraal, maar aan de blik in haar ogen zag ik dat ze heel erg teleurgesteld was, en ze vroeg ook of ik het niet eerder had gezegd omdat ik anders misschien niet naar m'n verzorgpony zou mogen, dat was ook zo, maar ik kon die warme vacht om te knuffelen echt wel even gebruiken vandaag, dus opheb ik het daarvoor niet gezegd...
Hele preek verder over dat ik het zelf moest weten en waardoor het kwam (wat ik inmiddels al 3 keer had gezegd en uiteindelijk is ze weggelopen :(:)

SergeantRoos

Re: Hoe ouders slecht cijfer vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:42

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een beetje een bizarre manier van reageren vind. Het is namelijk voor jou ook vervelend dat je een laag cijfer hebt gehaald, en dit werkt niet bepaald motiverend... Het is lastig, maar misschien toch proberen om even écht met haar te praten? Duidelijk te maken dat je echt je best hebt gedaan, en dat je het niet fijn vind als ze zo reageert...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:31

NynkeMarit_x schreef:
Ineke2 schreef:
Een 1 haal je toch als alleen al aanwezig bent?

Dat is wat mijn vader ook zou zeggen dan, maar er zijn verschillen, bij het ene vak krijg je punten voor wat je goed hebt, dan is een 1 bijna onmogelijk, maar bij de meeste vakken tegenwoordig is het iets als in de trant van :2 fout is een punt aftrek ofzo...
Mijn ouders willen best helpen, maar snappen er zelf geen meer van, vervolgens gaan ze via een omweg zeggen dat ik het moet weten want ik hebben geleerd, zodat het maar niet duidelijk is dat ze het zelf eigenlijk niet snappen -O-

Maar misschien kunnen ze je wel overhoren? Dan heb je eigenlijk al een test thuis en weet je wat je wel en niet in het hoofd hebt zitten.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:41

Heb je hetnnu gezegd? Of nog niet?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:54

Kijk eens 2 berichten boven je.. ;)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:57

MarlindeRooz schreef:
Ik veranderde gewoon het wachtwoord. := :')

Haha, heb ik ook gedaan destijds :+ En mijn ouders maar klagen over de ICT van de school :Y)