Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Dreamybol schreef:Moet je als docent ook 350 euro betalen om mee te gaan op de buitenland tripjes?
Nogmaals, ik snap heel goed dat TO dat geld niet over heeft voor iets dat ze al eens heeft gedaan. Meestal lees ik verhalen van pubers die doen of alles gratis is, nu is dat eens niet en is ze weer een koppige puber. Het is ook nooit goed hè?!
Shadow0 schreef:Goof schreef:We zeggen hier hetzelfde dus wat is je punt?
We zeggen helemaal niet hetzelfde: het reisje is niet gratis. Jij vindt het 'mentaliteit' dat de school dan maar even over het geld van leerlingen en ouders beslist, ik niet.
Citaat:IN theorie ben je niet verplicht om deel te nemen nee, maar het hoort wel bij je schoolprogramma,
Citaat:Onderwijs in Nederland is in essentie gratis, de wet is daar heel duidelijk in. Scholen mogen GEEN geld rekenen voor verplichte onderdelen. Dus of het onderdeel is niet verplicht, of het kost geen geld, zo simpel is het.
Dreamybol schreef:Oh ja en die overuren zijn natuurlijk ook verschrikkelijk voor de meereizende docenten, vandaar dat toch elke keer dezelfde docenten mee willen.
Goof schreef:MarliesV schreef:Maar ik lees meer dat de TS geen zin heeft om mee te gaan omdat ze er al 2x is geweest en omdat ze het idee heeft dat ze niets leert van meegaan. Krijg er een beetje een koppige puber beeld bij.
Inderdaad.
Maar tegenwoordig lijkt dat meer gewoonte dan uitzondering helaas, zeker als ik de reacties in dit topic bekijk.
Je hebt geen zin, dus ga je ook maar niet, alsof het zo werkt in het leven.
Als je mijn kind was geweest had ik je een schop ondder je hol gegeven en je erheen gestuurd.
har166 schreef:Ik werk in de bovenbouw van het vmbo. Bij ons gaat jaar vier op excursie naar het buitenland. Ouders kunnen vanaf jaar 1 aan een spaarprogramma meedoen en leerlingen die in een lastige financiele situatie zitten kunnen gebruik maken van een potje. Bij het aanmelden bij de school wordt al aangegeven dat er in een bovenbouw een verplichte excursie is. Leerlingen die ECHT niet meekunnen blijven achter en moeten stage lopen of helpen bij de intro van jaar 3. De reis is het leukste van het examenjaar ( volgens de leerlingen ). Als ik bij de diploma uitreiking vraag wat ze het leukste vonden dan zegt iedereen 100% de excursie. Dit jaar was er ook een jongen in een rolstoel mee, hij heeft een lastige medische achtergrond en daardoor was zijn vader ook mee. Die jongen wilde ZO graag mee dat ie 'zn vader maar voor lief nam'. De docenten hoeven de reis niet te betalen maar de overuren die ze werken worden niet uitbetaald. Ik ben dus van zondagavond tot vrijdagochtend aan het werk en krijg mijn reguliere salaris. En ja... ik moet weleens 's nachts mn bed uit als de leerlingen de boel van eieren maken
De leerlingen die niet mee gaan tijdens de excursie vallen altijd een beetje buiten de boot de eerste week(en) na de excursie.
Ts, heb je geen vriendinnen op school waardoor het leuk is om een weekje zonder ouders naar het buitenland te gaan??
har166 schreef:Bij het aanmelden bij de school wordt al aangegeven dat er in een bovenbouw een verplichte excursie is.
chanel1985 schreef:Toen wij onze eindejaarsreis hadden, werd er eigenlijk vanuit gegaan dat je mee gaat. De enigste reden dat je niet moest was met een doktersbriefje.
Er werd hulp voorzien voor de mensen die het financieel niet breed hadden.
In mijn ogen, heb je geen zin om mee te gaan of vind het te duur, ok maar dan wel geen weekje vakantie. Een heel pittige taak waar je een volledige week mee zoet bent in de plaats dan.
Shadow0 schreef:[
Het ministerie van onderwijs vindt buitenlandreizen niet noodzakelijk (en dat zijn ze ook niet voor de eisen van het lesprogramma) en geeft er dus geen geld voor.
Prrrr schreef:Ouders kiezen in dat geval voor een TTO-school, en de school mag bij toelating daar eisen aan stellen. Houdt dus ook in dat kinderen die niet meegaan van school af moeten. Net niet helemaal het geval dat TS hier voorlegt...