'Verplichte' werkweek

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:51

Jij misschien wel, ik zou daar ook niet enthousiast van worden. Ik had in de tijd dat ik op school zat extreme verlatingsangst, werd letterlijk ziek van de heimwee en de angst als ik op zo'n trip mee moest. Inmiddels is het stukken beter maar nog steeds ben ik niet graag meerdere dagen weg van huis. Ik kan prima mijn plan trekken, maar als ik weg van huis moet (binnekort zal ik moeten, ik ga logeren in het ziekenhuis voor een paar dagen helaas) dan mis ik gewoon "thuis". Mijn dieren, mijn man.. Ik zal dus ook niet "vrijwillig" zo iets gaan doen. Nee, zelfs niet als ik er voor betaald zou worden. :+

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:52

Moet je als docent ook 350 euro betalen om mee te gaan op de buitenland tripjes?

Nogmaals, ik snap heel goed dat TO dat geld niet over heeft voor iets dat ze al eens heeft gedaan. Meestal lees ik verhalen van pubers die doen of alles gratis is, nu is dat eens niet en is ze weer een koppige puber. Het is ook nooit goed hè?!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:54

Dreamybol schreef:
Moet je als docent ook 350 euro betalen om mee te gaan op de buitenland tripjes?

Nogmaals, ik snap heel goed dat TO dat geld niet over heeft voor iets dat ze al eens heeft gedaan. Meestal lees ik verhalen van pubers die doen of alles gratis is, nu is dat eens niet en is ze weer een koppige puber. Het is ook nooit goed hè?!

wellicht de belangrijkste levensles die je een puber kan leren; wat je ook doet, het is nooit voor iedereen goed. En weet je wat? Dat hoeft ook niet.

Ineke2

Re: 'Verplichte' werkweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:56

Heb je het al met je ouders er over gehad en wanneer staat die trip gepland?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:59

Shadow0 schreef:
Goof schreef:
We zeggen hier hetzelfde dus wat is je punt? :+

We zeggen helemaal niet hetzelfde: het reisje is niet gratis. Jij vindt het 'mentaliteit' dat de school dan maar even over het geld van leerlingen en ouders beslist, ik niet.

Ik zeg:
Citaat:
IN theorie ben je niet verplicht om deel te nemen nee, maar het hoort wel bij je schoolprogramma,

Jij zegt:
Citaat:
Onderwijs in Nederland is in essentie gratis, de wet is daar heel duidelijk in. Scholen mogen GEEN geld rekenen voor verplichte onderdelen. Dus of het onderdeel is niet verplicht, of het kost geen geld, zo simpel is het.

We zeggen allebei dat de school je niet kan verplichten deel te nemen, dus zeggen we hetzelfde ;)
Echter voegde ik daaraan toe dat ik inderdaad het wel een onderdeel van je schoolprogramma vind.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:05

Ik werk in de bovenbouw van het vmbo. Bij ons gaat jaar vier op excursie naar het buitenland. Ouders kunnen vanaf jaar 1 aan een spaarprogramma meedoen en leerlingen die in een lastige financiele situatie zitten kunnen gebruik maken van een potje. Bij het aanmelden bij de school wordt al aangegeven dat er in een bovenbouw een verplichte excursie is. Leerlingen die ECHT niet meekunnen blijven achter en moeten stage lopen of helpen bij de intro van jaar 3. De reis is het leukste van het examenjaar ( volgens de leerlingen ). Als ik bij de diploma uitreiking vraag wat ze het leukste vonden dan zegt iedereen 100% de excursie. Dit jaar was er ook een jongen in een rolstoel mee, hij heeft een lastige medische achtergrond en daardoor was zijn vader ook mee. Die jongen wilde ZO graag mee dat ie 'zn vader maar voor lief nam'. De docenten hoeven de reis niet te betalen maar de overuren die ze werken worden niet uitbetaald. Ik ben dus van zondagavond tot vrijdagochtend aan het werk en krijg mijn reguliere salaris. En ja... ik moet weleens 's nachts mn bed uit als de leerlingen de boel van eieren maken ;)

De leerlingen die niet mee gaan tijdens de excursie vallen altijd een beetje buiten de boot de eerste week(en) na de excursie.

Ts, heb je geen vriendinnen op school waardoor het leuk is om een weekje zonder ouders naar het buitenland te gaan??

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:10

Har166, grappig dat je aanhaalt hoe leerlingen de eerste tijd na zo'n reis buiten de boot vallen als ze niet meegaan. Lijkt me toch dat een school daar wat aan doet?! Je constateert hier notabene dat dat normaal is? WTF?
En daarnaast, weet je hoe erg zo'n reisje (of zelfs een excursie van 1 dag) kan zijn als je sowieso al buiten de boot valt, of zo bent ingedeeld dat je met mensen zit waar je niets mee hebt?
Oh ja en die overuren zijn natuurlijk ook verschrikkelijk voor de meereizende docenten, vandaar dat toch elke keer dezelfde docenten mee willen. En toch een voordeel weer die overuren, óók voor de leerlingen, halen ze toch de urennorm! :oo

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:14

Dreamybol schreef:
Oh ja en die overuren zijn natuurlijk ook verschrikkelijk voor de meereizende docenten, vandaar dat toch elke keer dezelfde docenten mee willen.

Daar vergis je je nog in.
Ik heb een aantal jaren de buitenlandse reis op mijn school georganiseerd en het is soms echt zoeken naar collega's die mee willen, er zijn er namelijk zat die niet mee willen omdat het veel tijd in beslag neemt, het onbetaald is, het je slapeloze nachten oplevert en het je bergen met energie kost.
Ik ben dit jaar gestart op een andere school en mocht nu dus meteen deelnemen aan deze utiwisseling. Ik geef de klassen die gingen niet eens les, ik ken de kinderen niet, maar er waren onder mijn 80 collega's geen andere collega's beschikbaar/ bereid om te gaan, vandaar dat ik uiteindelijk mee ben gegaan.

Er zijn bepaalde kampen/ reizen waaraan ik ook niet meer deelneem trouwens, inderdaad om de redenen die ik hierboven noemde. Nachten lang surveilleren en niet slapen is niet mijn ding. En er dan ook nog niet voor betaald worden.... Die skip ik dus ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:18

Tja de leerlingen geven er net als de docenten ook de vrije tijd voor op die ze normaal gesproken op normale schooldagen hebben...en moeten daarnaast nog die 350 euro betalen èn hebben geen keus terwijl de leraren dat wel hebben. Vind ik dus geen vergelijk :)

Als het niet super belangrijk is voor je opleiding en je er om welke reden dan ook gewoon totaal geen zin in hebt en je het zonde van je geld vindt, dan ga je gewoon niet. Punt.

Gewoon heel duidelijk & stellig aangeven dat je hier je geld niet aan uit gaat geven en niet mee gaat, en dan hoor je wel wat de consequenties zijn :j

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 15:18

Ik reageer later even uitgebreid maar eerst even op deze reacties omdat dit niet helemaal is waar het om gaat. (Zit op mobiel, meerdere berichten quoten is niet zo handige)
Goof schreef:
MarliesV schreef:
Maar ik lees meer dat de TS geen zin heeft om mee te gaan omdat ze er al 2x is geweest en omdat ze het idee heeft dat ze niets leert van meegaan. Krijg er een beetje een koppige puber beeld bij.

Inderdaad.
Maar tegenwoordig lijkt dat meer gewoonte dan uitzondering helaas, zeker als ik de reacties in dit topic bekijk.

Je hebt geen zin, dus ga je ook maar niet, alsof het zo werkt in het leven.
Als je mijn kind was geweest had ik je een schop ondder je hol gegeven en je erheen gestuurd.

Het probleem is niet zo zeer dat ik geen zin heb. Ondanks dat ik al 2 keer in Parijs ben geweest kan ik me daar nog prima een weekje vermaken.
Het gaat er om dat er voor mij niet veel meerwaarde is om naar Parijs te gaan. Ik ben al twee keer eerder met school naar het buitenland geweest, dus ook dat is geen nieuwe ervaring.

Als het probleem was geweest dat ik geen zin had heb je gelijk dat ik een zeurende puber ben. Echter gaat het er mij juist om dat er €350,- moet worden betaald wat geen vrijwillige keuze is. Van die €350,- kan ik ook twee maanden mijn paard betalen.

De zin 'je hebt geen zin dus ga je ook maar niet' is dus totaal incorrect. Ik heb best zin een weekje gezellig met vriendinnen en school op pad te zijn, alleen heb ik daar geen €350,- voor over.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:19

Grappig dat dat voor leraren wel een argument mag zijn, maar voor leerlingen niet. Die kunnen namelijk ook verplichtingen hebben, bijbaantjes, paard, muziekles, sport - dat moet allemaal aan de kant voor een excursie.

Als dat nou eens per opleiding voorkomt is dat iets waar je misschien overheen kunt komen, maar in het geval van TS is er dit jaar al een dure excursie geweest. Waarom dan nog een?

Slaat volgens mij een beetje door...

Daar komt ook bij dat een bedrag van € 350,- voor leraren relatief lager ligt dan voor leerlingen, en vaak ook hun ouders. En vrije dagen inleveren is dan toch iets anders dan het bedrag elders moeten verdienen en overmaken aan de school.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:19

Vragen naar het alternatieve programma :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:22

Nou als je het echt zelf moet betalen zou ik helemaal mn poot stijf houden.

Je zou kunnen bellen met de leerplichtambtenaar om eens advies te vragen? School mag jou hierom volgens mij niet schorsen o.i.d. Je zou bij de leerplicht kunnen navragen wat je kan doen als school niet bereid is vervangende opdracht o.i.d. te geven want dan zou het 'schoolverzuim' worden

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 15:27

vuurneon schreef:
Vragen naar het alternatieve programma :j

Zoals al meerdere keren aangegeven, dit is er alleen voor de doublanten en havo 4. Daar val ik niet onder dus is de werkweek verplicht...
Waarom havo 4 wel een keuze krijgt en vwo5 niet is mij ook niet duidelijk.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:29

ik snap je punt heel goed TS , ik zou er precies het zelfde over denken voor dat geld kun je een hoop dingen doen die je wel echt leuk vind !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:30

har166 schreef:
Ik werk in de bovenbouw van het vmbo. Bij ons gaat jaar vier op excursie naar het buitenland. Ouders kunnen vanaf jaar 1 aan een spaarprogramma meedoen en leerlingen die in een lastige financiele situatie zitten kunnen gebruik maken van een potje. Bij het aanmelden bij de school wordt al aangegeven dat er in een bovenbouw een verplichte excursie is. Leerlingen die ECHT niet meekunnen blijven achter en moeten stage lopen of helpen bij de intro van jaar 3. De reis is het leukste van het examenjaar ( volgens de leerlingen ). Als ik bij de diploma uitreiking vraag wat ze het leukste vonden dan zegt iedereen 100% de excursie. Dit jaar was er ook een jongen in een rolstoel mee, hij heeft een lastige medische achtergrond en daardoor was zijn vader ook mee. Die jongen wilde ZO graag mee dat ie 'zn vader maar voor lief nam'. De docenten hoeven de reis niet te betalen maar de overuren die ze werken worden niet uitbetaald. Ik ben dus van zondagavond tot vrijdagochtend aan het werk en krijg mijn reguliere salaris. En ja... ik moet weleens 's nachts mn bed uit als de leerlingen de boel van eieren maken ;)

De leerlingen die niet mee gaan tijdens de excursie vallen altijd een beetje buiten de boot de eerste week(en) na de excursie.

Ts, heb je geen vriendinnen op school waardoor het leuk is om een weekje zonder ouders naar het buitenland te gaan??

Want in het weekend had je, als er gewoon les was, niks moeten verbeteren of voorbereiden?
Vind het ook een beetje straf dat het normaal is dat de leerlingen die niet mee gaan buiten de boot vallen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:31

Toen wij onze eindejaarsreis hadden, werd er eigenlijk vanuit gegaan dat je mee gaat. De enigste reden dat je niet moest was met een doktersbriefje.
Er werd hulp voorzien voor de mensen die het financieel niet breed hadden.

In mijn ogen, heb je geen zin om mee te gaan of vind het te duur, ok maar dan wel geen weekje vakantie. Een heel pittige taak waar je een volledige week mee zoet bent in de plaats dan.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:35

Ik vind het vervelend voor je TS dat je in Parijs bent ingedeeld, echter is het nu denk ik 'helaas pindakaas.'
Het hoort bij het programma van je school, je kunt het betalen, maar hebt het er niet voor over.

Tsja, heel vervelend voor jou, maar ik vind dat je gewoon moet gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:38

har166 schreef:
Bij het aanmelden bij de school wordt al aangegeven dat er in een bovenbouw een verplichte excursie is.

Vreemd hoe makkelijk de wettelijke grenzen genegeerd worden. De wet is namelijk ontzettend helder. Excursies die verplicht zijn, hoeven niet betaald te worden, en excursies die betaald worden zijn niet verplicht. Scholen zijn daarin met enige regelmaat ronduit misleidend en ik vind dat een behoorlijk kwalijke zaak.

Het ministerie van onderwijs vindt buitenlandreizen niet noodzakelijk (en dat zijn ze ook niet voor de eisen van het lesprogramma) en geeft er dus geen geld voor.

Ik vind dan ook dat de scholen best wat meer mogen onderbouwen
- waarom zij het ok vinden om dit verplicht te stellen
- wat het precies brengt
- of dit de meest efficiente manier is om het te doen

Het grote risico is nu dat scholen die zogenaamd verplichte reizen namelijk gebruiken als selectie van ouders - zogenaamd is het onderwijs voor iedereen toegankelijk, maar in de praktijk wordt er zo toch weer een tweedeling gecreeerd.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 15:39

chanel1985 schreef:
Toen wij onze eindejaarsreis hadden, werd er eigenlijk vanuit gegaan dat je mee gaat. De enigste reden dat je niet moest was met een doktersbriefje.
Er werd hulp voorzien voor de mensen die het financieel niet breed hadden.

In mijn ogen, heb je geen zin om mee te gaan of vind het te duur, ok maar dan wel geen weekje vakantie. Een heel pittige taak waar je een volledige week mee zoet bent in de plaats dan.

Dat is ook niet mijn insteek hoor :D Geef mij maar een week stage, een project of wat dan ook. :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:42

Shadow0 schreef:
[

Het ministerie van onderwijs vindt buitenlandreizen niet noodzakelijk (en dat zijn ze ook niet voor de eisen van het lesprogramma) en geeft er dus geen geld voor.

Wij draaien hier op school ook een tweetalig programma en wij houden hiervoor de regel van het European Platform aan. Zij stellen als eis dat leerlingen die aan dit traject deelnemen verplicht tijd in het buitenland moeten doorbrengen. Zij moeten op uitwisseling en zij moeten internationaal stage lopen (dit mag dus in het buitenland, maar ook in Nl, maar dan bij een internationaal bedrijf).
Als wij als school ons niet houden aan deze regels mogen wij onszelf geen TTOschool noemen.
Grappig dus dat de European platform andere eisen stelt.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:49

Ouders kiezen in dat geval voor een TTO-school, en de school mag bij toelating daar eisen aan stellen. Houdt dus ook in dat kinderen die niet meegaan van school af moeten. Net niet helemaal het geval dat TS hier voorlegt...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:50

Prrrr schreef:
Ouders kiezen in dat geval voor een TTO-school, en de school mag bij toelating daar eisen aan stellen. Houdt dus ook in dat kinderen die niet meegaan van school af moeten. Net niet helemaal het geval dat TS hier voorlegt...

Nee klopt helemaal, ander traject inderdaad.
Maar het is grappig om te zien dat de Europese eisen anders zijn dan de Nl eisen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:55

Ik snap niet waarom je niet zou gaan. Toch hartstikke leuk met je klasgenoten? Ik ben in V5 naar Toscane geweest (500 euro), ik heb de week van m'n leven gehad. Had het echt niet willen missen.. het maakt ook echt niet uit waar je zit, als je het gezellig maakt, heb je het overal leuk met je klasgenootjes/vrienden/..

Bij mijn jaarlaag is trouwens iedereen op werkweek gegaan, je kon kiezen tussen Toscane, Barcelona en de Ardennen, maar niemand is thuisgebleven.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 13:37

Ik zit er al wel aan te denken te gaan. Er zijn wat mensen gewisseld waardoor ik nu wel bij 2 vriendinnen zit (ik zat eerst alleen bij mensen die ik nooit sprak. Mooie kans om nieuwe mensen te leren kennen, maar nee, ik denk dat jullie wel snappen dat dat niet erg leuk is).

Maar dan alsnog blijft bij mij wel het punt waarom er geen keuze is.
Dan niet gezien vanuit mijn eigen situatie, maar gewoon in het algemeen.