Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blacky94

Berichten: 3524
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:21

Ze moet ook vooral doen wat ze wil maar het is gewoon niet verstandig om van school te gaan zonder middelbare school diploma, zeker als je gewoon de mogelijkheid hebt om het middelbaar onderwijs af te maken.
Nadat ik klaar was met mijn havo heeft het me ook nog 4 jaar geduurt voor ik wist wat ik wil, in de tussentijd wel een MBO diploma gehaald en gaan werken en reizen maar je weet gewoon nog niet hoe je over 5 jaar in het leven staat en of je dan nog wilt doen wat je nu denkt leuk te vinden. Dan is het imo niet vertanding alles achter te laten en een MBO opleiding te gaan doen zonder middelbaar diploma om er uiteindelijk misschien wel achter te komen dat het toch niet is wat je wil maar vervolgens ook niet veel andere keus dan MBO hebt omdat je geen diplomas hebt. En dat terwijl ze op VWO begon, zou ik als ik haar was toch proberen minstens een havo diploma te halen om iig later in de toekomst meerdere mogelijkheden te hebben.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:54

Hoezo wordt vwo niks meer ts? Jaar is net begonnen zo'n achterstand kun je toch niet nu al hebben?

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:58

Ik zou het niet doen TS. Ik ben nu van MBO naar HBO gegaan, is al best knokken.
Het is natuurlijk jou keuze maar als je niet hoeft te groeien omdat je HAVO of misschien zelfs VWO gewoon kan doen, ga dan niet bewust afzakken.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:00

Xfjord schreef:
TS, ga doen wat jezelf wilt, en niet wat sommige boksers je proberen wijs te maken


Het is allemaal goed bedoeld hoor :) gewoon ts er bewust van maken wat haar keus voor de rest van haar leven zou kunne betekenen.m

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:00

Maartje1990 schreef:
Hoezo wordt vwo niks meer ts? Jaar is net begonnen zo'n achterstand kun je toch niet nu al hebben?

Dit vraag ik me nu ook af..

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:07

Ik heb mijn havo diploma gehaald en zit nu op het mbo niveau 3. Dit omdat de opleiding niet hoger te volgen is.
Ik doe dit alles met 2 vingers in mijn neus en verveel me de helft van de tijd stierlijk op school.

Ik zou als het mogelijk was toch een vwo of eventueel havo diploma halen. Dan kun je altijd nog naar het hbo. Want het mbo gaat echt heel erg saai worden en het zal voelen als 'uurtjes volmaken'. Het is dat ik dit moet omdat het dus niet hoger te volgen is, maar anders had ik nooit niet op het mbo gezeten.

Hierbij komt dat er tegenwoordig aardig wat mensen van het hbo komen en je met een mbo dus minder sterk zal staan imo.

Verder is het natuurlijk geheel je eigen keuze maar dit is iig wat ik erover denk.

Edit
Ik zie dat je voor iets als chauffeur wilt gaan. Raad het je sterk af. Het trekt nu heel iets aan maar ken er nog genoeg die niet meer aan het werk komen zonder goede contacten en vacatures via via horen.
Tegen mij is altijd gezegd dat als echt niets meer lukt je altijd nog de vrachtwagen op kan. En dan van een moeder en dr vriend die beide al jaren op de vrachtwagen zitten.
Laatst bijgewerkt door ilaan op 01-10-14 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:07

De vraag: Waarom geen VWO? Dat doet er toch niet echt toe? :') Het kan honderden redenen hebben.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:31

paardjes123 schreef:
Eerste pagina doorgelezen. Zo dan wat een neerbuigende reactie dorine92!

Heeft niks met neerbuigend te maken, maar een leerling die op het vwo thuishoort zal zich over het algemeen helemaal dood vervelen op het MBO. Heeft te maken met andere manier van denken, andere lesstof, en andere manier van aanbod van lesstof. Voelt nou eenmaal zo, ben niet de enige die ts daarvoor wil behoeden

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 02:51

Het gaat om de manier hoe ;) . Ik snap zelf ook dat de theorie niet zoveel voorstelt op het mbo

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:27

Dat het voor jou zou was betekend niet dat dat voor iedereen zo zou zijn Dorine92.
Zitten hier op het hbo ook een stuk of 5 van het VWO die ook gewoon mee moeten doen.
En paardje123 dat de theorie van het mbo niks voorstelt geldt ook niet voor iedereen.

kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:39

Ik was ongeveer als jij. Ik was er klaar mee op de middelbare school, ik zou wel een mbo opleiding gaan doen en dan was ik mooi ervan af. Gelukkig, gelukkig, gelukkig heeft de hele wereld daar een stokje voor gestoken en zit ik nu in het 3e jaar van een WO opleiding. Dus probeer het alsjeblieft nog even, de tijd gaat sneller dan je denkt. Je kunt beter spijt hebben dat je wel een diploma hebt gehaald dan dat je deze niet hebt gehaald. Je kunt daarna altijd nog naar het mbo. Waarschijnlijk klink ik nu als iedereen die je probeert tegen te houden, maar geloof me, ze hebben gelijk! Geef het een kans.

Mocht je denken dat je het jaar niet haalt oid op basis van cijfers, wil ik je wel helpen en ik weet zeker dat andere mensen daar ook voor open staan. Stuur maar een pb als je hiervan gebruik wilt maken, of als je nog vragen hebt, iets kwijt wil oid!

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:29

NeverGiveUp schreef:
Dat het voor jou zou was betekend niet dat dat voor iedereen zo zou zijn Dorine92.
Zitten hier op het hbo ook een stuk of 5 van het VWO die ook gewoon mee moeten doen.
En paardje123 dat de theorie van het mbo niks voorstelt geldt ook niet voor iedereen.

Nee maar dan heeft het geen zin meer om een topic te openen he.. Ts vroeg om ervaringen, nou, die krijgt ze

furious

Berichten: 7117
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:58

Heb je al uitgezocht of je van 5 wvo naar 5 havo kan? Naar mijn idee kon dat vroeger niet en moest je terug naar 4 havo.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:12

furious schreef:
Heb je al uitgezocht of je van 5 wvo naar 5 havo kan? Naar mijn idee kon dat vroeger niet en moest je terug naar 4 havo.


oh daar zeg je inderdaad wat ja, volgens mij heb je gelijk ivm pakket keus :j en dat het 4e meetelt voor je schoolexamens.

cursebreaker

Berichten: 11636
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:26

Ik zat op havo 4, profiel natuur & gezondheid
en ben overgestapt op MBO dierenartsassitente paraveterinair niveau 4 op een school.
Maar ik was gewoon niet van het naar school gaan (ging samenwonen in die tijd en op een gegeven moment dan ook wat meer werken dus school was niet meer interessant)
Ik ben toen via LOI dierverzorger niveau 4 gaan doen (paravaterinair mocht niet gelijk omdat ik dus geen behaald officieel diploma had) en ik heb me echt verbaasd over de lesstof.
De beroepsgerichte vakken waren erg leuk, maar ik merkte wel echt dat het niveau van de 'standaard' vakken zoals nederlands/wiskunde/engels etc. echt beneden mijn denkniveau lag. (ik maakte bv. wiskunde boek voor de eerste keer open een kwartier voor mijn examen om even door te bladeren en ik had een 8 voor mijn examen bv)
En dit is echt Niet neerbuigend bedoeld naar MBO-leerlingen of wat dan ook, alleen mijn ervaring met dit allemaal. En als jij nu havo/vwo niveau hebt, zul je je inderdaad snel gaan vervelen ben ik bang op MBO.
Het is gewoon echt een grote overgang qua denkniveau tussen MBO en havo, maar zeker vwo. En het is niet dat MBO zoo makkelijk is, ligt ook aan de richting welke je opgaat en wat je sterke kanten zijn qua persoon en denkwijze. Maar als je het denkniveau van Havo/vwo goed aankunt en ook gewend bent zal MBO echt een gat veroorzaken denk ik.

Achteraf gezien is het echt weggegooid geld geweest voor mij en had ik veel liever mijn havo afgemaakt en dan de mogelijkheid gehad om of HBO of MBO te gaan doen maar nu had ik geen keus nu was het MBO gaan doen omdat ik gestopt ben met de middelbare school.
In deze tijd is het eigenlijk ook beter als je de kans hebt om je havo/vwo af te maken.
Er wordt steeds meer naar HBO functies of hoger gevraagd en zeker als je wil groeien in je werk heb je daar wel meer kans mee als dat je een MBO functie hebt (of je moet al bij een bedrijf de mogelijkheid hebben tot interne opleiding of alsnog straks een opleiding te gaan volgen maar dan kun je de basis beter nu al 'verhoogd' hebben zeg maar als dat je straks nog een hoop zou moeten doen. Het wordt er dan denk ik toch alleen maar moeilijker op)

Maar het is wat je zelf wilt.
Voor mij hoeft een carrière niet.
Ik werk in een supermarkt, niks hoogstaands maar dat boeit mij dus ook niet. Overal zijn uitendelijk mensen nodig of je nu wel of geen opleiding hebt gevolgd. En ik reken mensen daar ook niet op af wat jammer genoeg in de tijd wel nog vaak genoeg gebeurd als je 'maar' in een supermarkt ofzo werkt. Maar goed dit is off-topic. Ik heb een kindje van bijna 2 en een fijn gezin en dat is voor mij het belangrijkste.
Maarr.. ik vind het wel nog steeds jammer dat ik inderdaad geen havo diploma op zak heb en alleen maar alles half half gedaan heb.. Als ik kon kiezen, zou ik wel liever mijn basis (middelbare school) afgemaakt hebben ipv daar stoppen en dan MBO gaan doen. De mogelijkheden die je uiteindelijk hebt als je een Mavo of Havo of Vwo diploma hebt zijn toch heel anders onderling..
Je hebt met Mavo gewoon minder mogelijkheden en zo is dat met MBO ook als je echt straks carriere wilt maken of door wilt groeien. Gaat toch makkelijker als je al een basis Havo of Vwo ofzo hebt.

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:53

furious schreef:
Heb je al uitgezocht of je van 5 wvo naar 5 havo kan? Naar mijn idee kon dat vroeger niet en moest je terug naar 4 havo.


Volgens mij kan het nu wel. Tenminste, na mijn periode van anorexie had ik een paar weken van dit schooljaar gemist. Ik had een gesprek met de coördinator die vroeg of ik mezelf hier wel op het vwo zag zitten (ook netjes nee gezegd, waarna hij weer kwam dat ik het toch moest doen om mijn vrienden te zien ... dafuq?) en dat overstappen naar havo 5 sowieso niet meer kan omdat ze al 2/3/4 weken bezig waren.
En die pakketten verschillen bij ons niet zo veel, alleen kijken hoe het met mijn m&o en grieks zit.

Maar ik denk dat ik volgend jaar gewoon voor het havo-diploma ga. Dan heb ik altijd een back-up. En mocht ik dan ooit weer eens iets anders willen, dan heb ik daar meer 'vrijheid'.

Vwo wordt hem echt niet meer mensen. Ik kan het totaal niet bijhouden en mijn instelling maakt het er ook niet beter op :n

Bedankt trouwens voor al het meedenken en alle ervaringen die hier gedeeld zijn (:

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:02

Maar 4 havo moet je doen voor je schoolexamens en dat heb je dan gemist. Dus dan zou je 4 havo óók moeten doen. Ik zou daar echt even naar informeren en niet maar klakkeloos aannemen dat je naar 5 havo kan gaan.

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:27

Jaa das wel waar ...
Met informeren ben ik bezig, heb laatst al gesprek gehad met decaan en mentor en binnenkort heb ik weer een gesprek met de decaan, tevens gaat mijn moeder er nu ook achteraan dus ik hoop dat het allemaal wat duidelijker wordt binnenkort.