Wij hebben op school een sport klas. Die kan je als keuze vak kiezen.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Wij hebben op school een sport klas. Die kan je als keuze vak kiezen.
Nayomie schreef:Broccoli schreef:Goede vraag!
Ik had zelf een gloeiende hekel aan gym. En als het een keuzevak was geweest had ik het zeker laten vallen. Aan de andere kant vraag ik me af hoeveel meiden/jongens er uiteindelijk zouden kiezen voor het vak Gym...
Tuurlijk is het goed om te bewegen, maar of die 2 uur gym overgewicht voorkomen? Ik denk t eerlijk gezegd niet.
Het is niet alleen het stimuleren van sporten om overgewicht te voorkomen, maar voornamelijk om de leerprestaties omhoog te halen.
maar oprecht benieuwd
Wendy schreef:Geef mij dan mar turnen, dan word je niet uitgescholden door je team' maatje' omdat jij het voor hem verpest. Je hebt dan gewoon geen team, heerlijk.
) was ik meestal laatste reserve. Dus ik stond meestal aan de kant. Had niemand echt last van (maar het is 1 van de redenen dat ik niet echt geloof in die conditiebevorderende effecten
)EskeGirl schreef:NatasjavE schreef:Absoluut afschaffen gym. Gym is sport en dat moet men thuis maar . Gebruik die uren voor onderwijs op maat.
Maar gym op school,....nee hoor ik zeer nutteloos. Extra lessen in waar het kind moeite mee heeft of voor verbreding en verdieping.
En inderdaad,...ik had er een hekel aan vroeger. Zeker op het laatst altijd de gymles gespijbeld.
Net als Godsdienst....mogen ze ook afschaffen.
Maar godsdienst wordt meestal op christelijke scholen gegeven, dan is het toch logisch? (Moet zeggen dat 3 kwart op mijn school niet gelovig is)
j

Nayomie schreef:Broccoli schreef:Goede vraag!
Ik had zelf een gloeiende hekel aan gym. En als het een keuzevak was geweest had ik het zeker laten vallen. Aan de andere kant vraag ik me af hoeveel meiden/jongens er uiteindelijk zouden kiezen voor het vak Gym...
Tuurlijk is het goed om te bewegen, maar of die 2 uur gym overgewicht voorkomen? Ik denk t eerlijk gezegd niet.
Het is niet alleen het stimuleren van sporten om overgewicht te voorkomen, maar voornamelijk om de leerprestaties omhoog te halen.

Emmaa_ schreef:Ik vind vakken als Godsdienst of Levensbeschouwing juist extreem nuttige vakken die je zo veel meer invulling zou kunnen geven dan ze nu krijgen. Als je op christelijke scholen nou eens de ins en outs van de islam zou leren, of van het jodendom, zou heel Nederland wellicht een stuk minder racistisch zijn, of in ieder geval veel meer begrip kunnen opbrengen voor andermans geloof. Dat is imo een stuk meer waard dan een beetje rondhupsen wat je niet eens echt lichaamsbeweging kan noemen.

. Ik vond het gewoon totaal onnozel om te gymen terwijl ik elke dag ook nog meerdere pony's reed, had ik genoeg energie voor nodig
En zag niet in wat het voor nut had om een beetje te gaan turnen of handballen als je daar niks mee hebt, en nog steeds zie ik dat niet in. Mensen die het zelf leuk vinden moeten zeker de keus hebben, maar mensen als ikzelf hadden ook de keuze moeten hebben het niet te doen zonder daar zelf zoveel moeite voor te moeten doen
CMLotte schreef:Gym moet naar mijn mening absoluut geen keuzevak worden. Wij hebben op school wel keuze gym. Dan heb je om de 3 weken keuze uit steeds verschillende sporten (waaronder paardrijden.) Je moet eens zien hoeveel kinderen er uit mijn klas niet normaal een cooper of piepjes test kunnen lopen. Zullen die dus op een sport zitten?Wij hebben op school een sport klas. Die kan je als keuze vak kiezen.
Dus hoe weet je dan dat die mensen niet sporten? Wat een onzin zeg...LindyH schreef:Mee eens.Het zou op zich best een serieus schoolvak mogen zijn, maar dan moeten ze het ook als een serieus vak aanbieden. Dus niet het hele jaar een beetje voetballen en dan één keer per jaar een coopertest, of wat voor test dan ook. Als je zoiets test dan moet je leerlingen ook voldoende mogelijkheden bieden om daarvoor te trainen en beter te worden tot minimaal een voldoende.
Wij gingen vroeger de les voor de coopertest één keer hardlopen. Dat sloeg nergens op natuurlijk. Zo'n test is dan pure marteling. Nog lichamelijk gevaarlijk ook.
Je kunt leerlingen bij Frans ook niet het hele jaar Franse films laten kijken en dan voor het rapport opeens een toets geven, zodat alleen de leerlingen die toevallig al goed waren in Frans een hoog cijfer halen.
Als we dat niet willen, en gym meer het 'uurtje beweging' willen laten wat het nu is, is dat prima, maar dan ook geen cijfers. Hooguit voor inzet of werkhouding.
Met name in de onderbouw speelden we vooral voetbal en hockey, waarbij de mensen die die sporten vanaf 0 moesten leren ook 0 aandacht kregen van de docent en ook aanzienlijk lager scoorden. Niet heel verwonderlijk dat mijn inzet na 3 jaar ook tot 0 was teruggelopen.
Wij deden dan niet de coopertest, maar de shuttle run test. En eens per jaar mochten we sprinten, dat waren echt de enige twee onderdelen waarop ik hoger haalde dan een 6.5 (en meteen een 10 binnensleepte).