Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:34

Gym moet naar mijn mening absoluut geen keuzevak worden. Wij hebben op school wel keuze gym. Dan heb je om de 3 weken keuze uit steeds verschillende sporten (waaronder paardrijden.) Je moet eens zien hoeveel kinderen er uit mijn klas niet normaal een cooper of piepjes test kunnen lopen. Zullen die dus op een sport zitten? :n Wij hebben op school een sport klas. Die kan je als keuze vak kiezen. :j

LindyH

Het zou op zich best een serieus schoolvak mogen zijn, maar dan moeten ze het ook als een serieus vak aanbieden. Dus niet het hele jaar een beetje voetballen en dan één keer per jaar een coopertest, of wat voor test dan ook. Als je zoiets test dan moet je leerlingen ook voldoende mogelijkheden bieden om daarvoor te trainen en beter te worden tot minimaal een voldoende.

Wij gingen vroeger de les voor de coopertest één keer hardlopen. Dat sloeg nergens op natuurlijk. Zo'n test is dan pure marteling. Nog lichamelijk gevaarlijk ook.

Je kunt leerlingen bij Frans ook niet het hele jaar Franse films laten kijken en dan voor het rapport opeens een toets geven, zodat alleen de leerlingen die toevallig al goed waren in Frans een hoog cijfer halen.

Als we dat niet willen, en gym meer het 'uurtje beweging' willen laten wat het nu is, is dat prima, maar dan ook geen cijfers. Hooguit voor inzet of werkhouding.

Nadine_S

Nayomie schreef:
Broccoli schreef:
Goede vraag!
Ik had zelf een gloeiende hekel aan gym. En als het een keuzevak was geweest had ik het zeker laten vallen. Aan de andere kant vraag ik me af hoeveel meiden/jongens er uiteindelijk zouden kiezen voor het vak Gym...
Tuurlijk is het goed om te bewegen, maar of die 2 uur gym overgewicht voorkomen? Ik denk t eerlijk gezegd niet.

Het is niet alleen het stimuleren van sporten om overgewicht te voorkomen, maar voornamelijk om de leerprestaties omhoog te halen.

Je bedoelt van de overige vakken? Hoe werkt dat dan? Lekker :o? maar oprecht benieuwd :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:36

Wendy schreef:
Geef mij dan mar turnen, dan word je niet uitgescholden door je team' maatje' omdat jij het voor hem verpest. Je hebt dan gewoon geen team, heerlijk.

Hmm, maakte voor mij weinig uit eigenlijk. Bij softbal en trefbal (the horror := ) was ik meestal laatste reserve. Dus ik stond meestal aan de kant. Had niemand echt last van (maar het is 1 van de redenen dat ik niet echt geloof in die conditiebevorderende effecten :) )

Bij turnen kreeg ik ook nooit echt een kans om mee te doen: 1 poging, eventueel een 2e, maar daarna moest je weer achteraan sluiten. En dus kreeg ik nooit de kans om iets te leren, om te voelen hoe je iets moet doen. En dus liep ik jaren voor de vorm naar de springplank / trampoline, en dan weer terug naar de rij.

Word je niet moe van, leer je niks van, het was alleen vervelend. En af en toe kreeg je daar dan een punt voor (onvoldoende.) Ik werd niet actief uitgescholden. Ik heb in mijn gymlessen vooral heel veel gewacht tot het weer voorbij was.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:36

LicentioFide schreef:
Het moet afgeschaft worden. Wat denk je daarvan.

Helemaal mee eens (sprak de natuurkunde docent :D)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:37

EskeGirl schreef:
NatasjavE schreef:
Absoluut afschaffen gym. Gym is sport en dat moet men thuis maar . Gebruik die uren voor onderwijs op maat.

Maar gym op school,....nee hoor ik zeer nutteloos. Extra lessen in waar het kind moeite mee heeft of voor verbreding en verdieping.

En inderdaad,...ik had er een hekel aan vroeger. Zeker op het laatst altijd de gymles gespijbeld.
Net als Godsdienst....mogen ze ook afschaffen.

Maar godsdienst wordt meestal op christelijke scholen gegeven, dan is het toch logisch? (Moet zeggen dat 3 kwart op mijn school niet gelovig is :Y) )
j

Ik heb inderdaad op een aantal christelijke scholen gezeten. En daar altijd de Godsdienstlessen gespijbeld. In het eerste jaar heb ik een werkstuk gemaakt waarin ik uiteengezet heb waarom ik Godsdienst het meest nutteloze vak ever vond en daar hebben ze uit weten op te maken dat het mij mennes was en er nooit iets over gezegd dat ik niet kwam opdagen.

Met gym idem dito. Ieder les binnen basketbal iedere les buiten softbal. :roll:
Vreselijk. En ik was er best goed in hoor.

Maar ohhhhhhh wat stom.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:38

Twilight

ik was altijd blij dat bij ons gym idd een cijfer gegeven werd puur op inzet en werkhouding, deed jij je bst ookal was je er geen held in, kreeg je wel netje een voldoende, helaas wel de coopertest altijd, maar zelfs met mijn astma, slaagde ik erin wel een 5,5 of een 6 te halen ^^

PeerAppel

Een fatsoenlijke coopertest kunnen lopen ligt niet alleen aan conditie. Ook aan doorzettingsvermogen wat weer te maken heeft met hoeveel waarde je eraan hecht.
Ik geef altijd direct op bij een voldoende, ik geef er namelijk niks om.

Niniane

Nee, absoluut niet.

Het is een belangrijk onderdeel van je ontwikkeling en het is gezond voor je lichaam. Vaak is het zo dat dit zowat de enige vorm van echte lichaamsbeweging is die kinderen/jongeren waaraan zij doen in een week. Lichamelijke activiteiten bevorderen de prestaties met betreft het leren ook.
Bovendien vind ik ook dat de gemiddelde tiener te ongezond is met totaal geen conditie. Een coopertest moet gewoon uitgelopen kunnen worden zonder moeite en simpele basisoefeningen als sit-ups e.d. hoor je ook te kunnen.

Esmee_RS

Nayomie schreef:
Broccoli schreef:
Goede vraag!
Ik had zelf een gloeiende hekel aan gym. En als het een keuzevak was geweest had ik het zeker laten vallen. Aan de andere kant vraag ik me af hoeveel meiden/jongens er uiteindelijk zouden kiezen voor het vak Gym...
Tuurlijk is het goed om te bewegen, maar of die 2 uur gym overgewicht voorkomen? Ik denk t eerlijk gezegd niet.

Het is niet alleen het stimuleren van sporten om overgewicht te voorkomen, maar voornamelijk om de leerprestaties omhoog te halen.

Daar heb ik nog niks van gemerkt.. :Y)
Overigens hebben wij ook de 2 laatste uren gym. En dan ook echt het 8e en het 9e terwijl we daarvoor al vanaf het eerste les hebben gehad. Iedereen is dan wel een soort van moe, dus hebben de meeste mensen minder zin om goed je best te doen met gym. En het hele idee er achter om je je concentratie oid voor de lessen erna te verbeteren heb je dan ook niks meer aan..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:40

Klopt, ik heb nu eerste 2 uur gym en dan nog 6 uur les. Ben altijd moe en overprikkelt dan, niks extra concentratie :=

Nayomie

Coopertest? Had ik altijd een 10+ op. Jammer dat ik dat al 2 jaar niet meer gedaan heb. :')

@Esmee_98, laatste 2 uur is ook niet heel tactisch gekozen van school.

Anoniem

Ik vind vakken als Godsdienst of Levensbeschouwing juist extreem nuttige vakken die je zo veel meer invulling zou kunnen geven dan ze nu krijgen. Als je op christelijke scholen nou eens de ins en outs van de islam zou leren, of van het jodendom, zou heel Nederland wellicht een stuk minder racistisch zijn, of in ieder geval veel meer begrip kunnen opbrengen voor andermans geloof. Dat is imo een stuk meer waard dan een beetje rondhupsen wat je niet eens echt lichaamsbeweging kan noemen.

NatasjavE

Coopertest. Ohhhh...help dit topic haalt alle trauma's naar boven.

Coopertest liep ik zelfs het grootste deel van de jongens eruit. Maar ohh wat saai om te doen.

Lekker hardlopen in het bos is zo veel leuker.

Of gewoon paardrijden natuurlijk.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:42

Emmaa_ schreef:
Ik vind vakken als Godsdienst of Levensbeschouwing juist extreem nuttige vakken die je zo veel meer invulling zou kunnen geven dan ze nu krijgen. Als je op christelijke scholen nou eens de ins en outs van de islam zou leren, of van het jodendom, zou heel Nederland wellicht een stuk minder racistisch zijn, of in ieder geval veel meer begrip kunnen opbrengen voor andermans geloof. Dat is imo een stuk meer waard dan een beetje rondhupsen wat je niet eens echt lichaamsbeweging kan noemen.

Wij kregen bij godsdienst ook les over jodendom, islam, hindoeisme en boeddhisme. Ook synagoge en moskee bezocht, heel interessant :j
Maar goed, ik vind beide vakkan niet heel leuk :Y)

_Alarm_wlkp

Voor mij part mag het afgeschaft worden :') als ik mee deed had ik wel altijd iets dat er gebeurde..
Van zware spierscheur in de elleboog door basket, tot gebroken knieschijf, tot weet ik wat allemaal.
Vervloekte het dus als ik wel een x kon... sporten is gezond zeggen ze dan _O-

_Zoe

Ik vind ook dat gym een keuzevak zou moeten worden. Natuurlijk zijn er mensen die het echt leuk vinden maar zelf vond ik het verschrikkelijk, het omkleden, buiten gymen vanaf het voorjaar als het nog ijskoud is etc etc. Het ging tot zo ver dat ik zelfs m'n been in liet tapen en weken op krukken heb gelopen omdat ik er zo'n hekel aan had :'). Ik vond het gewoon totaal onnozel om te gymen terwijl ik elke dag ook nog meerdere pony's reed, had ik genoeg energie voor nodig :P En zag niet in wat het voor nut had om een beetje te gaan turnen of handballen als je daar niks mee hebt, en nog steeds zie ik dat niet in. Mensen die het zelf leuk vinden moeten zeker de keus hebben, maar mensen als ikzelf hadden ook de keuze moeten hebben het niet te doen zonder daar zelf zoveel moeite voor te moeten doen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:44

CMLotte schreef:
Gym moet naar mijn mening absoluut geen keuzevak worden. Wij hebben op school wel keuze gym. Dan heb je om de 3 weken keuze uit steeds verschillende sporten (waaronder paardrijden.) Je moet eens zien hoeveel kinderen er uit mijn klas niet normaal een cooper of piepjes test kunnen lopen. Zullen die dus op een sport zitten? :n Wij hebben op school een sport klas. Die kan je als keuze vak kiezen. :j

Wauw, eerlijk gezegd vind ik dit dus behoorlijk gemeen en dé reden om sport als keuzevak te moeten laten worden. En weet je waarom? Ik heb last van mijn knieeen, krijg daar vanaf nu fysiotherapie voor, heb er zooltjes voor etc. Mijn conditie is rennend dus érg slecht, kan ik daar wat aan doen? Nee. Van fietsen/zwemmen/paardrijden krijg je ook conditie, maar niet de conditie die helpt bij een coopertest. Dat is namelijk ander soort conditie. ;) Dus hoe weet je dan dat die mensen niet sporten? Wat een onzin zeg...

Daarentegen baal ik er wél van dat ik niet (meer) kan hardlopen. (Was net begonnen om mijn conditie op te krikken).

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:45

LindyH schreef:
Het zou op zich best een serieus schoolvak mogen zijn, maar dan moeten ze het ook als een serieus vak aanbieden. Dus niet het hele jaar een beetje voetballen en dan één keer per jaar een coopertest, of wat voor test dan ook. Als je zoiets test dan moet je leerlingen ook voldoende mogelijkheden bieden om daarvoor te trainen en beter te worden tot minimaal een voldoende.

Wij gingen vroeger de les voor de coopertest één keer hardlopen. Dat sloeg nergens op natuurlijk. Zo'n test is dan pure marteling. Nog lichamelijk gevaarlijk ook.

Je kunt leerlingen bij Frans ook niet het hele jaar Franse films laten kijken en dan voor het rapport opeens een toets geven, zodat alleen de leerlingen die toevallig al goed waren in Frans een hoog cijfer halen.

Als we dat niet willen, en gym meer het 'uurtje beweging' willen laten wat het nu is, is dat prima, maar dan ook geen cijfers. Hooguit voor inzet of werkhouding.
Mee eens. :j Met name in de onderbouw speelden we vooral voetbal en hockey, waarbij de mensen die die sporten vanaf 0 moesten leren ook 0 aandacht kregen van de docent en ook aanzienlijk lager scoorden. Niet heel verwonderlijk dat mijn inzet na 3 jaar ook tot 0 was teruggelopen. :') Wij deden dan niet de coopertest, maar de shuttle run test. En eens per jaar mochten we sprinten, dat waren echt de enige twee onderdelen waarop ik hoger haalde dan een 6.5 (en meteen een 10 binnensleepte).

In de bovenbouw mochten we kiezen wat we gingen doen en sommige sporten, zoals golf en rugby, gebeurden ook onder begeleiding van een fatsoenlijke coach in plaats van onze gymdocenten. Met name rugby wordt toch een stukje minder gevaarlijk en een stuk leuker als er iemand bij staat die wél weet waar hij het over heeft en ook voldoende overwicht heeft om duidelijk te maken dat je houden aan de regels toch wel een vereiste is als je niet wilt dat de helft van de klas met nekletsel en de andere helft met ontwrichte schouders eindigt. :))

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:45

Ik vind absoluut dat het verplicht moet blijven! Obesitas wordt een steeds groter probleem dus het is belangrijk om kinderen te blijven motiveren te blijven sporten en niet alleen de hele dag binnen achter de computer te zitten. Nou vind ik inderdaad wel dat het leuk moet blijven, en je niet een onvoldoende hoort te krijgen als je wel je best doet maar de coopertest je totaal niet ligt, daar kan je niet echt iets aan doen. Het moet een middel zijn om kinderen lekker bezig te laten blijven en een beetje afwisseling zijn tijdens de gewone lessen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:46

Ongemotiveerde docenten moeten ze afschaffen. :+

Ik vond gym best wel leuk, je kon je ei er in kwijt, maar ik vond de invulling an sich niet heel nuttig. De docenten stonden er maar een beetje bij. Gymmen met een doel zou het meer moeten worden denk ik. Dat iedere leerling bijvoorbeeld persoonlijke doelen stelt voor dat jaar en dat je daar aan werkt.
Dat kan voor de een zijn 40 km hardlopen of voor de ander pure conditie opbouw. Dat miste ik zelf altijd wel.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:51

Ik vond gym altijd verschrikkelijk. Niet omdat ik niet van sporten hou, maar omdat ik daar toch wel het meest gepest en gekleineerd ben. Ik ben gefotografeerd door klasgenoten tijdens omkleden keihard onderuit getrapt met voetbal en ik kreeg de bal ook nooit in team sport als ik hem zelf niet kaapte. Gymtijd was de tijd dat ik het kwetsbaarst was voor mijn klasgenoten.
Daarnaast ben ik ontzettend hypermobiel en heb weinig core-stabiliteit. Gym was voor mij altijd pijnlijk. Gevoetbald? Dan kon ik er op rekenen dat ik savonds niet meer kon lopen van de pijn. Handstand doen heb ik een 0 voor gehad omdat ik door mijn ellebogen ging (de verkeerde kant op dus nog nog gillen van de pijn ook).
We hadden ook weinig afwisseling, en de "sporters" kregen altijd hun zin en alle aandacht. En omdat dansen en paardrijden geen sporten waren en mij eigenlijk ook als minderwaardig zag. De enige gymlessen die "leuk" waren voor mij was trefbal of judo. Daar gebruikte ik mijn hypermobiliteit in het voordeel mee en kregen ze me nooit te pakken. Maar wel dan weer schelden als ik de bal niet ving en teruggooide naar het "uitvak", ballen vangen kon ik niet.
Daarnaast mochten (ook wel "gelukkig") we niet douche na gym omdat daar geen tijd/geld/whatever voor was. Als je dus eerste uren gym had mocht je daarna nog de hele dag op school zitten. En ondanks dat je halve deo flessen leegspuit op je lichaam blijft het toch niet zo aangenaam. Al had ik nooit of ter nimmer willen douchen met die feeksen uit mijn klas. Maar vies voelde ik mij altijd wel.

Thesserd

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:55

Er zullen misschien wat aanpassingen gedaan moeten worden. Het zou voor iedereen leuk moeten zijn vind ik. Maar keuzevak van maken zou ik niet doen. Het is heel goed dat studenten gestimuleerd worden om te bewegen. Ik vraag me alleen wel af of gym op school helpt bij het daadwerkelijk gaan sporten in de vrije tijd van studenten, maar goed.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:58

Moeilijk, ik vind aan de ene kant dat het verplicht moet blijven zoveel jongeren die alleen maar thuis op de bank spelletjes spelen, en er is ook steeds meer overgewicht bij kinderen valt me op! Ik vind denk ik dat het op de basisschool verplicht moet blijven maar op de middelbare wel verplicht maar meer gericht op wat je leuk vind. Dus keuzelessen. Waarbij je dus steeds kAn kiezen wat je leuk vind en daar elke week in schooltijd moet sporten, maar dus wel wat je leuk vind!