Hoeveel spaar(de) jij als student?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:06

Probeer toch wel min 100,- per maand. Helaas gaat dat niet altijd :') Paard, school, auto, kleren, telefoon kost toch allemaal aardig wat in de maand!

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:21

Wat een verschillen qua sparen tijdens de studie.
Ik ben thuiswonend en heb als basisinkomen basisbeurs en een klein deel aanvullend + zorgtoeslag en daarnaast nog een baantje.
Mijn lasten zijn: collegegeld, telefoonabonnement en de zorgverzekering. Boeken doe ik 50/50 met mijn ouders en de pony staat gratis thuis (spullen moet ik zelf betalen).
Sparen verschilt bij mij heel erg per maand, afgelopen vakantie heb ik veel kunnen werken en daardoor wel veel opzij kunnen zetten :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:25

Doel is om iedere maand 450/500 te sparen, kom helaas niet heel vaak boven de 325 uit :o

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:30

Barbabientje schreef:
Wat ik me afvraag, geen ervaring mee, wat krijg je op het MBO als collegegeld en voor stufi? Niet om te veroordelen of iets, maar gewoon uit nieuwsgierigheid :)

Collegegeld en boeken kwamen bij mij rond de 1800 uit...

stufi is uitwonend 255...

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:32

Tsja.. ik werkte fulltime (50 uur of meer, pizzakoerier :+ ) naast mijn school (20 uur)

en minimum studifinanciering

Dus is spaarde 200 a 300 euro in de maand en kocht wat ik wilde. Dus vaak nieuwe broeken enzo..

Ik was elke dag kapot en had geen energie om ook maar iets te doen.. maar ik had wel geld.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:35

Ailill schreef:
Doel is om iedere maand 450/500 te sparen, kom helaas niet heel vaak boven de 325 uit :o

:') Ik doe het je niet na

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:54

ynskek schreef:
Barbabientje schreef:
Wat ik me afvraag, geen ervaring mee, wat krijg je op het MBO als collegegeld en voor stufi? Niet om te veroordelen of iets, maar gewoon uit nieuwsgierigheid :)

Collegegeld en boeken kwamen bij mij rond de 1800 uit...

stufi is uitwonend 255...

Maar dat hangt er ook nog van af of je aanvullend hebt of niet. Als je ouders er niet gunstig bij zitten kan dat voor jou wel gunstig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:57

Barbabientje schreef:

Boeken €900,-
Schoolgeld €1180,-

Stufi: €79,-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-09-14 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:57

Ja, doelde ook op de standaardbeurs zeg maar :j

Kijk een HBO studie is nl al 1900 euro collegegeld, maar vroeg me af ofdat je als HBO en MBO dezelfde standaard basisbeurs krijgt :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:58

Ik spaarde destijds 500 euro per jaar. Maar volgens mij kreeg ik in de vakantie 250 van mijn ouders.
Belastingteruggaaf en vakantiegeld waren dan de rest van die 500.
Kreeg een uitwonende beurs en werkte op zaterdag bij de post. Verdiende dan 130 euro per maand bij.

Kon nog geen winterjas kopen in die tijd :)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:58

Klopt Renske....

die stufi is basis beurs...

meer krijg ik in ieder gevak niet tenzij ik ga lenen

Snippergroen

Re: Hoeveel spaar(de) jij als student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:01

Ik spaar tussen de 100 en 200 euro per maand voor mijn vakantie naar Australië volgend jaar :) ( en voor als ik tussendoor een keer een duurdere uitgave moet doen uiteraard). Ik woon nog thuis en hoef naast mijn boodschappen niks te betalen, maar mijn stufi gaat wel naar mijn ouders. Mijn inkomsten komen dus alleen uit mijn bijbaantje.

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:03

Ik heb nog trauma's van mijn studietijd.
Ik kreeg 79 studiefinanciering. Ouders gescheiden maar verdienden beiden teveel.
Moeder kon net rondkomen, vader alcoholist en had overal schulden. Dus kon daar ook niets van verwachten.

Kleding moet ik ook al sinds mijn 12e zelf betalen sinds de scheiding.

Sochtends half 7 in de bus en savonds 7 vaak pas thuis. Mocht blij zijn als dat 5 uur was.

Studie moest ik zelf betalen net als al mijn eigen rekeningen. Ik kreeg toen minimale zorgtoes. lag en aan vaste lasten zat ik toen op 150 euro rekeningen,kleding kon ik niet halen want was geen geld voor. En dan moest ik de school nog betalen iedere maand. 1500 boeken en studie was 2200 euro per jaar.

Werken deed in dan in een vis bedrijf snachts zodra ik thuis kwam was het omkleden en de nacht in tot 5 uur sochtends. Douchen alles klaar maken en weer met de bus en daar maar even de 1.5 uur slaap pakken dat de reis duurde.

Na een half jaar was ik zo gebroken dat ik wilde stoppen met de opleiding omdat ik het niet rond kreeg. In de weekenden al het achterstallige huiswerk maken en leren. En toen na 6 maanden stage begon kon ik helemaal niet meer werken en kreeg ik 0,0 aan verdiensten. En had ik alleen uitgaven.

Toen heeft mijn vriend de laatste 1200 van mijn studie betaald.
Ik eindigde met een 8 gemiddeld maar bleef zitten doordat mijn klasgenoten mij niet mochten en niet kon samenwerken met mijn klasgenoten (vind je het gek als jij wel je huiswerk maakt maar ik achter hun kont aan moest zitten dat zij hun deel moesten maken, terwijl ik al nergens tijd voor had. En ik dan volagens de lerares ook hun deel had moeten maken als het maar op tijd kwam)

Nou na dat jaar was ik het dus zo zat dat ik ben gestopt en ben gaan werken volledig. Kon studiefinanciering terug betalen. En ook nog eens mijn reiskosten. Daar ben ik nu eindelijk vanaf terwijl ik al 5 jaar niet meer op school zit.

Heel verhaal.. Maar ik ga nooit meer terug naar die school. En voor het beroep wat ik wilde doen was niet eens diploma nodig.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:02

xTammyy schreef:
Je hoort altijd van die verhalen dat de studenten het zo zwaar hebben en ze elke week voor dat de stufi komt op droog brood moeten leven.. Of ja, dat maken ze er zelf van natuurlijk :P
Ik studeer zelf ook maar ben wel benieuwd hoeveel andere studenten nou sparen. Ik hou al het hele jaar (min de zomer maanden) mijn financiën bij en kan op die manier precies zien hoeveel ik al gespaard heb.
Gemiddeld spaar ik zo'n 150 euro per maand, hoe zit dat bij andere bokkers in hun studenten tijd?

Wat krijg je van je ouders, uitwonend / thuiswonend / hoeveel erbij werken.. enz enz enz.... niet echt te vergelijken. Of je elke avond gaat stappen en in een studentenhuis woont, of nog bij je ouders en 's avonds thuis bent....

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:17

Tot aan volgende maand spaarde ik niks. Kon het niet, kreeg 'maar' 100 euro stufi, loop 10 maanden stage (4 dagen per week) en krijg dus maar een kleine bijdrage aan stagevergoeding. Werk niet bij, belastingtechnisch en ook omdat ik geen 6/7 dagen wil werken :n.
Overigens betaal ik alles zelf, studie, boeken enz.
Ik heb een halfjaar studie vertraging opgelopen en krijg het laatste half jaar geen stufi meer. Nu ga ik vanaf oktober maximaal bijlenen om zo een spaarpotje te kunnen creeëren. Wil na mijn studie het huis uit, en wil eventueel een spaarpotje hebben mocht ik niet meteen een baan kunnen vinden. Ook voor het laatste half jaartje school wil ik in ieder geval mijn schoolgeld kunnen betalen. Ik ga proberen vanaf volgende maand zo'n 400 euro gemiddeld te sparen. Zal in december wel minder zijn (kerstcadeau's :)) ) en hoop dat ik dit jaar eindelijk eens een nieuwe winterjas kan gaan halen :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:22

Ik krijg uitwonende stufi en ik leen bij. Ik wil wel een baan maar ik heb straks 3 stagedagen, 2 collegedagen en omdat mijn broer emigreert naar Friesland moet ik mijn paard weer oppakken.

Ik heb een appartement, krijg zorgtoeslag, huurtoeslag, huur is 350, gwl 80, internet 30, netflix 8 en ik heb een gat in mijn hand.

Maar mijn ouders springen bij, ik heb oppaskindjes waar ik overdreven betaald word en ik eet veel met vrienden sinds ik single ben. Dat scheelt enorm in mijn leefgeld.

Studie en alles erbij betalen mijn ouders. Ik ben wel echt enorm verwend.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:37

Ik zit heel gunstig op het moment qua sparen... :o
Ik studeer duaal, dat betekent dat ik al salaris krijg (305,- per maand) en ook nog stufi (100,-).
Boekengeld en collegegeld heb ik zelf betaald van mijn spaarrekening, maar als ik alles dit jaar haal krijg ik dit terug van de instelling waarvoor ik werk.
Ook woon ik nog bij mijn ouders, wat zeer gunstig is! Zij krijgen mijn zorgtoeslag.

Verder heb ik nog 3 bijbaantjes: ik pas bij 2 gezinnen op (meestal 1 of 2 keer per week), ik werk bij een fotostudio (ongeveer 2 avonden per maand) en ik geef iedere week minstens 2 paardrijlesjes.

Spaar al het geld op en geef het zo nu en dan uit aan een etentje, nieuwe kleren (indien nodig) en ik ga ongeveer 1 keer in de maand een avondje uit. Dus op het moment kan ik veel sparen, maar heb ik het onwijs druk met alles bij elkaar!

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:09

Ik wil wel graag sparen maar wil eerst die 1900 collegegeld terug betalen aan mijn ouders.
Ik woon op kamers en ben nog 17 dus ook ik krijg nu nog geen stufi.

Ik wil ook niet telkens bij mijn ouders aankloppen voor geld maar het is echt lastig om normaal rond te komen aangezien ik op school ook nog praktijk moet lopen ( zowel in het weekend als door de week met tijden die kunnen beginnnen om 6.00 en kunnen eindigen om 23.00)

Ik heb nu wel een baantje hier gevonden en kan dus beginnen met geld verdienen in mn studentenstadje haha thuis heb ik ook een baantje maar daar heb ik nu niks aan met praktijk want ik kan gewoon niet naar huis..

als mijn praktijk is afgelopen zal mijn inkomen schommelen van 200-300 euro.
Mijn ouders betalen mijn kamer van mijn stufi en het overige schieten zij bij.
Daarnaast krijg ik nog 150,- voor eten, kleren, boeken en dat soort dingen.

dus dan wil ik het liefste 200 p.m. gaan afbetalen aan mijn ouders en mocht ik meer overhouden gaat dat ook naar mijn ouders als ik het dan heb afgelost gaat het naar mijn spaarrekening aangezien ik daar nu ook al geld vanaf moest halen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:12

Ik spaarde toen niks xD er ging alleen maar geld van m'n spaarrekening af :')

Ben nu aan het werk, dan is t makkelijk sparen als je nog thuis woont :p

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:15

Sparen, wat is dat?

Ik woon nog thuis, heb gelukkig een vrij grote spaarrekening die mijn ouders voor mij hebben gespaard en krijg 100 euro stufi per maand. Maar sparen komt niet echt veel van.. Soms hou ik die 100 euro over, maar 9 van de 10 keer echt niet -O- Sowieso moet ik 80 euro per maand overzetten naar mijn grote spaarrekening (afgesproken met mijn vader), telefoon is 25 euro per maand (betaalt mijn vader soms nog). Collegegeld betaal ik van mijn grote spaarrekening (evenals boeken en dat soort dingen). Verder heb ik geen baan, dus mijn enige inkomen is mijn stufi en zorgtoeslag.
Ik probeer nu wel een spaarpotje aan te leggen omdat ik over een paar maanden wil verhuizen naar Amsterdam. Maarja, zie daar maar eens een betaalbare kamer te vinden.

Edit: Vanaf januari krijg ik misschien aanvullende beurs, dus dan krijg ik wel iets meer dan 100 euro per maand :)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:44

Sparen heb ik ook al enige tijd niet meer gedaan.

Ik zou waarschijnlijk wel wat kunnen sparen als ik mijn best zou doen. Ik ben begin dit jaar verhuisd (anti-kraak) naar een andere plaats, en eigenlijk is alleen mijn supermarkt nog op fietsafstand :p Dan zou ik het openbaar vervoer kunnen pakken voor alles, heb immers gratis OV, maar dat houdt dan wel ik dat ik voor mijn werk enkele reis minimaal een uur langer onderweg ben, en datzelfde geldt voor mijn school, stage, paarden, en sociale aangelegenheden.

Daarnaast kies ik er ook bewust voor om verschillende sporten te blijven doen (sportschool, paarden en roller derby), dit is een sociale aangelegenheid en is zowel fysiek als mentaal voor mij belangrijk.

Daarentegen ga ik nooit op vakantie, ga ik nooit uit en doe ik geen 'gekke dingen'.

Ik heb mij best wel lang zorgen gemaakt om mijn financiën, maar dit heeft mij meer kwaad dan goed gedaan. Zolang dat kan, moet je wel proberen te blijven genieten van het leven. Als dat inhoudt dat ik het mij dagelijks wat makkelijk kan maken door tijd uit te sparen en de auto te pakken, en meerdere keren per week te gaan sporten, dan maar geen dure vakanties en gekke uitjes..

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 00:55

Op dit moment niks...
Ik heb wel een baantje (0 uren contract) maar ik loop nu 32 uur per week stage + nog 1 dag school dus van werken komt nu niks. Daarnaast betaal ik m'n studie zelf en woon ik op mezelf dus ik zou niet weten hoe ik zou moeten sparen. :+ (ik heb ook een aanvullende lening bij DUO)

Heb in de zomervakantie wel kunnen sparen, hele vakantie fulltime gewerkt. Helaas wordt dat geld gelijk gestoken in de betaling van m'n studie. Zo leuk om student te zijn :))

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 01:46

Ligt natuurlijk enorm aan je situatie, toen ik in het begin nog thuis woonde was het een leuk extraatje. Maar als je uit huis gaat gaat het toch hard. Huur, zorgverzekering, paard, eten... Dat ga je niet halen voor 260 euro in Amsterdam. Neem daarbij een studie waarbij je veel stage loopt en een vakgebied waar stagevergoedingen niet bestaan.Tja, alleen op de zaterdag werken zet ook niet zo veel zoden aan de dijk :P Ach, het is de goedkoopste lening die je ooit zult krijgen, dus ik leen lekker bij en vind dat het allemaal goed gaat komen later!

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 05:35

Sparen lukt bijna niet. Ik houdt per maand momenteelongeveer 10 over. Daar moet ik alle leuke dingen +rijlessen met Lady van betalen (wat momenteel dus even niks is.
Ik krijg (baisis + aanvullend) ongeveer 400 studi.
Gaat van af(ruim gerekend): 185 schoolgeld, 110 zorgverzekering, (momenteel) 70 ivm eigen risico afbetalen, 24 telefoon abbo,

Als ik mijn eigen risico heb afbetaald hou ik dus zo'n 80 in de maand over.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:48

Hadden jullie ook al een bedrag gespaard voordat jullie het huis uit gingen? Of voordat jullie gingen studeren?