Paard, school, auto, kleren, telefoon kost toch allemaal aardig wat in de maand! Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ynskek schreef:Barbabientje schreef:Wat ik me afvraag, geen ervaring mee, wat krijg je op het MBO als collegegeld en voor stufi? Niet om te veroordelen of iets, maar gewoon uit nieuwsgierigheid
Collegegeld en boeken kwamen bij mij rond de 1800 uit...
stufi is uitwonend 255...
Barbabientje schreef:Wat ik me afvraag, geen ervaring mee, wat krijg je op het MBO als collegegeld en voor stufi? Niet om te veroordelen of iets, maar gewoon uit nieuwsgierigheid
( en voor als ik tussendoor een keer een duurdere uitgave moet doen uiteraard). Ik woon nog thuis en hoef naast mijn boodschappen niks te betalen, maar mijn stufi gaat wel naar mijn ouders. Mijn inkomsten komen dus alleen uit mijn bijbaantje. xTammyy schreef:Je hoort altijd van die verhalen dat de studenten het zo zwaar hebben en ze elke week voor dat de stufi komt op droog brood moeten leven.. Of ja, dat maken ze er zelf van natuurlijk
Ik studeer zelf ook maar ben wel benieuwd hoeveel andere studenten nou sparen. Ik hou al het hele jaar (min de zomer maanden) mijn financiën bij en kan op die manier precies zien hoeveel ik al gespaard heb.
Gemiddeld spaar ik zo'n 150 euro per maand, hoe zit dat bij andere bokkers in hun studenten tijd?
.
) en hoop dat ik dit jaar eindelijk eens een nieuwe winterjas kan gaan halen
Sowieso moet ik 80 euro per maand overzetten naar mijn grote spaarrekening (afgesproken met mijn vader), telefoon is 25 euro per maand (betaalt mijn vader soms nog). Collegegeld betaal ik van mijn grote spaarrekening (evenals boeken en dat soort dingen). Verder heb ik geen baan, dus mijn enige inkomen is mijn stufi en zorgtoeslag.
(ik heb ook een aanvullende lening bij DUO)
Ach, het is de goedkoopste lening die je ooit zult krijgen, dus ik leen lekker bij en vind dat het allemaal goed gaat komen later!