Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je positief of negatief over passend onderwijs?

Positief. Ik ben leraar/lerares.
4 (4%)
Negatief. Ik ben leraar/lerares.
60 (64%)
Positief. Ik ben ouder/familie/kennis.
9 (9%)
Negatief. Ik ben ouder/familie/kennis.
20 (21%)

Totaal aantal stemmen: 93

dems75

Re: Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:41

Hier ook een lk basisonderwijs met een aantal kinderen met "etiketje" in de klas, o.a. ADHD/PDD-NOS (1 kind), kind met onderontwikkelde visuele perceptie, twee meerbegaafden enz enz.
Maar pfffff....wat een druk van alle kanten en zo weinig tijd/ruimte/mogelijkheden om alle kinderen passend onderwijs te kunnen bieden. Heb vorig jaar geprobeerd een meisje naar het speciaal onderwijs te laten gaan (IQ van 60, licht verstandelijk beperkt en kind is doodongelukkig....) maar nee hoor....we moeten wel de leerlingentelling hoog houden, want leerlingen verliezen is natuurlijk niet de bedoeling....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:59

dems75 schreef:
Heb vorig jaar geprobeerd een meisje naar het speciaal onderwijs te laten gaan (IQ van 60, licht verstandelijk beperkt en kind is doodongelukkig....) maar nee hoor....we moeten wel de leerlingentelling hoog houden, want leerlingen verliezen is natuurlijk niet de bedoeling....

Helaas herken in dit soort taferelen. Echt, mijn haar gaat hiervan overeind staan, vreselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:09

dems75 schreef:
Hier ook een lk basisonderwijs met een aantal kinderen met "etiketje" in de klas, o.a. ADHD/PDD-NOS (1 kind), kind met onderontwikkelde visuele perceptie, twee meerbegaafden enz enz.
Maar pfffff....wat een druk van alle kanten en zo weinig tijd/ruimte/mogelijkheden om alle kinderen passend onderwijs te kunnen bieden. Heb vorig jaar geprobeerd een meisje naar het speciaal onderwijs te laten gaan (IQ van 60, licht verstandelijk beperkt en kind is doodongelukkig....) maar nee hoor....we moeten wel de leerlingentelling hoog houden, want leerlingen verliezen is natuurlijk niet de bedoeling....

Mag ik aan jou vragen wat je doet om haar toch mee te kunnen krijgen in je klas en wat dat voor je klas doet? Mag ook per pb.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:21

daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar... kijk ik heb een klas van 10 kids met allemaal een "stempeltje".. maar als je in het basisonderwijs werkt met allemaal verschillen...
respect...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:45

Ik probeer feitelijke voordelen te vinden van passend onderwijs, en dan voornamelijk voor het kind. Maar dat lijkt bijna niet aanwezig te zijn. Kunnen jullie voordelen noemen voor de kinderen?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:52

Kinderen zitten meer in hun eigen buurt op school. Op deze manier hebben ze meer contact met kinderen uit hun eigen buurt.

Sommige kinderen die met busjes naar een speciale school verderop worden gebracht, hebben soms minder aansluiting bij de buurtkinderen. Ze komen later thuis van school door de reistijd waardoor er soms minder tijd over blijft om na schooltijd te spelen. Als ze dan ook nog eens wat ´apart gedrag´ kunnen vertonen is begrip en aansluiting lastig.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:46

Maar daar hebben de ouders toch al eerder aan gedacht?!
Tis toch niet zo dat de ouders het zo prettig vinden wanneer hun kind naar speciaal onderwijs gaat? Je wilt je kind toch zo "normaal" mogelijk zonder grote etiketten die super zichtbaar zijn wanneer ze naar een speciale school zijn geweest.
Je wilt het beste voor je kind en soms is dat speciaal onderwijs, dat kies je niet zonder daar goed over na te denken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:07

Joolien schreef:
Ik probeer feitelijke voordelen te vinden van passend onderwijs, en dan voornamelijk voor het kind. Maar dat lijkt bijna niet aanwezig te zijn. Kunnen jullie voordelen noemen voor de kinderen?

In goede omstandigheden zijn die er wel: kinderen leren met verschillen omgaan, leerlingen trekken zich aan elkaar op, het is minder stigmatiserend, ze kunnen naar school in hun eigen omgeving. Een inclusieve omgeving is zeker heel goed, en er is een grote groep die met wat ondersteuning goed kan functioneren maar waar het bovendien ook veel meerwaarde heeft om in het regulier onderwijs te blijven.

Wat belangrijk is, is volgens mij allereerst dat de grens niet makkelijk te trekken is. Er zou een grote overlap moeten zijn, waarbij je per leerling in het grijze gebied kunt bepalen wat de beste plek is. Als ze een stabiele basis in de groep in het regulier hebben, zet dan vooral zoveel mogelijk in om ze daar ook kansen te geven. Zijn het kinderen die niet alleen vastlopen maar zich ook erg ongelukkig voelen vanwege de afstand, geef ze dan een plekje op het speciaal onderwijs.

De theorie van 'alles inclusief' is zeker niet haalbaar. Maar met een goede uitvoering (zeg, gewoon 30% docenten erbij) is het wel heel goed mogelijk om een veel bredere basis van kinderen gewoon lekker samen in de klas te hebben, met al hun verschillen. En daar zou het zeker leuker en beter van worden, het in hokjes plaatsen van leerlingen nu vind ik niet ideaal.

Als bezuiniging is het 'passend onderwijs' echter volslagen absurd. Voeg daar de bezuinigingen en chaos rondom de jeugdzorg en jeugdggz bij en er gaan een aantal kinderen onwijs tussen wal en schip vallen.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:08

Ik zag dit topic en meteen kwam bij mij de volgende vraag te binnen schieten. Hoe redden deze leerlingen zich in de toekomst, bijvoorbeeld op een MBO in combinatie met passend onderwijs?

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:19

Heel slecht waarschijnlijk. Passend onderwijs is pas passend als er meer (veel meer!) geld komt om ambulant begeleiders aan te stellen, onderwijsassistenten, meer leerkrachten en speciale materialen. En dan heb ik het nog niet gehad over het zeeeer matige salaris van leerkrachten.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:32

Kanttekening is wel dat een deel van de kinderen die in het verleden op het SBO zaten daar niet hadden hoeven zitten. Dit omdat het leerkrachthandelen van bep. scholen meer dan onvoldoende was.
Die leerlingen zien je door strengere eisen gelukkig steeds minder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:45

Coby schreef:
Kanttekening is wel dat een deel van de kinderen die in het verleden op het SBO zaten daar niet hadden hoeven zitten. Dit omdat het leerkrachthandelen van bep. scholen meer dan onvoldoende was.

Absoluut.
Worden deze kinderen overigens nu ook werkelijk beter opgevangen? Daar heb ik zelf niet zoveel zicht op (nog niet zoveel ouders gesproken die daarmee te maken hebben gehad bv.)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:47

De eisen waaraan basisscholen moeten voldoen worden gelukkig steeds strenger. Zodat deze kinderen ook daadwerkelijk geholpen worden. Nadeel is wel dat een bepaald deel vervolgens overvraagd wordt en daarna alsnog op het SBO terecht komt. Maar dan vaak met ernstige gedragsproblemen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:56

Hier ook een leerkracht, groep 8 basisonderwijs. In de basis vind ik het een goed idee. Helaas is het in de praktijk amper tot niet te realiseren. Zonder te overdrijven zal ik vertellen waarom ik denk waarom.

Mijn huidige klas bestaat uit 28 leerlingen. Met een aantal is iets 'speciaals'. Bijvoorbeeld een leerling met pdd-nos, twee adhd'ers, drie dyslecten en nog een aantal leerlingen welke wat minder makkelijk leren, maar zonder een duidelijke beperking. Als school zou je deze speciale leerlingen onderwijs op maat moeten kunnen bieden. Dat betekent leerlingen op eigen leerlijnen, extra aandacht en instructie. Dat kan als je er een of twee hebt, maar een hele hoop kinderen met speciale behoeften en andere aanpak, een grote groep 'gemiddelde' leerlingen, een aanatal die daar boven uitsteken, ouders waar je mee te maken hebt, zij verwachten dat hun kind maximaal aandacht krijgt en alles wat er van bovenop gelegd wordt, is het heel moeilijk om nog een beetje fatsoenlijk les te geven.

Ik loop de halve dag gefrustreerd rond, heb te weinig tijd om mijn lessen goed voor te bereiden, alles goed na te kijken, het gedane terug te koppelen naar de llen, fijn contact met ouders te onderhouden, alle commissies goed te laten draaien, de administratie etc. Je hebt simpelweg teveel leerlingen in de klas en te weinig tijd om alles goed te laten draaien. Ik heb geen hulp in de klas in de vorm van een klassenassistent of wat dan ook. Alles doe je alleen, iedereen verwacht veel. Minder leerlingen, meer tijd, minder dat MOET. Dan zou het beter te realiseren zijn.

En dan heb ik het nog niet eens over de beloning. Tuurlijk, je hebt veel vakantie. Maar ik heb de afgelopen maand z'n 60 uur per week gemaakt en mijn werk is nog niet af.

Nog een kleine toevoeging; er is een groot tekort aan kennis en ervaring met speciale kinderen in het reguliere onderwijs. Leerkrachten die niet willen en/of kunnen. Helpt ook niet mee.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:06

Shadow0 schreef:
Coby schreef:

Absoluut.
Worden deze kinderen overigens nu ook werkelijk beter opgevangen? Daar heb ik zelf niet zoveel zicht op (nog niet zoveel ouders gesproken die daarmee te maken hebben gehad bv.)

Feit is wel dat het veel basisscholen aan kennis en ervaring ontbreekt. Leerkrachten die niet kunnen of willen, gebrek aan mogelijkheden en middelen. Ook bij ons op school zie ik kinderen die niet op hun plek zitten bij ons (of dat nou aan een leerkr ligt, ouders, leerling, school of wat anders) en dat kan voor iedereen een bron van frustratie zijn.

Ik las ergens over dat er een groot grijs gebied moet zijn zodat kinderen per geval bekeken moeten worden wanneer er een overplaatsing zou kunnen plaatsvinden. Dat is er al. Door het samenwerkingsverband kunnen leerlingen op geschiktere scholen geplaatst worden en ook op SBO scholen. Het wordt nu juist per geval bekeken, er wordt alleen gezocht naar een oplossing dichterbij of minder drastisch.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:27

Ik ben het er trouwens toch ook niet mee eens dat het zo onmogelijk is als veel leerkrachten zeggen dat het is. Een heel groot probleem zit 'm in de inrichting van het onderwijs en het lesmateriaal, dat toch erg gericht is op eenvormigheid. Maar montessorischolen, vrije scholen en andere systemen kunnen al sinds jaar en dag wel omgaan met grote differentiatie binnen de klas, doordat het hele systeem veel meer gericht is op zelfredzaamheid en differentiatie.

Wat verder meespeelt is ons gebrek aan lef om structuren los te laten: richtingen als montessori staan of vallen met de leerkracht. Bij een goede leerkracht is het een systeem dat het heel veel goeds uit de leerlingen kan halen en ze veel leert. Als de leerkrachten niet goed zijn, kan het wel veel grotere achterstanden opleveren. Die verantwoordelijkheid durven we niet meer aan leerkrachten en scholen te geven, en dus wordt alles dichtgetimmerd met toetsen en protocollen - met als directe gevolg dat je differentatie en aansluiting bij de leerling weer niet meer mogelijk is.

Ander voorbeeldje: het meer inzetten van de verantwoordelijkheid van kinderen naar elkaar toe. Zo gingen wij in de bovenbouw 's ochtends een momentje lezen met de 3e groepers. Voor de kleintjes een goede oefening, zo 1 op 1. (En dat is dus ook heel makkelijk op verschillende niveau's te doen. Als je goed lesmateriaal hebt.) Voor de achtstegroepers iets waar ze trots op waren. En in de bovenbouw werd die tijd besteed aan de leerlingen die overbleven. Werkte prima en was een erg leuke en interessante invulling.
Maar als je het nu zou opperen denk ik dat er veel weerstand op komt: de kwaliteit van de 8stegroepers is niet gewaarborgd bv, en je kunt toch niet zomaar een 20 minuten van de dag aan zuivere leertijd inpikken want het levert geen meetbare leerprestatie op, dus oh no!

Maar dat is dus meer hoe we onszelf in de weg zitten, en niet omdat het onmogelijk is.

En verder mist ook enorm het adaptief lesmateriaal, bv door computers: oefeningen opgeven en nakijken gebeurt dan door technologie, kun je je als leerkracht bezig houden met het kind zelf. (Af en toe nakijken is prima, maar heel veel daarvan is repetitief werk dat weinig toegevoegde waarde heeft, behalve dan voor kind dat de feedback nodig heeft.)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:57

Zou het prettig vinden als er 2 docenten voor de klas zouden staan.
Dan kun je de grote klassen aan en denk ik dat het eerlijker is naar de leerlingen.
Zo hadden wij op de lagere school een juf die toch wel duidelijk de meisjes voor trok. Een heel jaar duurt eeuwig voor die kinderen...
en heb je dus controle en ondersteuning en zouden er dus ook "meer" "speciale" kinderen in een klas kunnen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:08

Voortrekken lijkt mij wel erg onprofessioneel en zeker niet standaard hoor.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:18

Shadow0 schreef:
Coby schreef:

Absoluut.

Daar wil ik dan op reageren:
Ik ben het er absoluut over eens dat onze zoon zich nu (Cluster 4) 10x beter voelt en gedraagt dan toen in dat ene jaar groep 3 in het regulier. En dat hij op dát moment ECHT deze vorm van onderwijs nodig had, zo ver was hij "heen" ( -in één schooljaar tijd -O- )
En ja: hij blijkt pdd-nos te hebben. En ja: nog steeds heeft hij wel een speciale aanpak nodig op sommige momenten.
Maar wat Coby hierboven zegt is hem in feite wel overkomen; mijn gevoel is nog steeds "Het had niet zó gehoeven".
Shad0w wat bedoel je met "nu ook werkerlijk beter opgevangen"? Waar? Terug op het regulier, in het vervolgonderwijs of als ze uiteindelijk toch op het s(b)o zitten??

In ieder geval:
Onze zoon is nu stukken beter af, de verbetering trad al binnen enkele weken op.
Zijn gedrag was in een schooljaar tijd zó bergafwaarts gegaan dat hij naar cluster 4 moest.
Loopt hij het "gevaar" om met de wet P.O. teruggeplaatst te kunnen worden? Misschien wel.
Kan hij dat aan? Alleen als de school er voldoende voorbereiding, begeleiding en begrip in stopt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:27

MamaMiesje schreef:
Shad0w wat bedoel je met "nu ook werkerlijk beter opgevangen"? Waar? Terug op het regulier, in het vervolgonderwijs of als ze uiteindelijk toch op het s(b)o zitten??

Een deel van de leerlingen die eerst naar het S(B)O gingen, gaan er nu niet meer heen omdat ze niet aan de criteria voldoen. En dat er anders naar gekeken wordt is ook goed - eerst waren sommige scholen er nogal makkelijk in om leerlingen af te schuiven. (Geen zin in, doei, zoek het maar uit.) Dat is ook de reden dat die regels veranderd zijn.

Maar krijgen die kinderen die nu niet naar het SBO gaan nu op hun eigen school echt betere begeleiding? Of vallen ze simpelweg tussen wal en schip? Dat weet ik gewoon niet, ben niet bekend genoeg daarmee.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:28

denice schreef:
Voortrekken lijkt mij wel erg onprofessioneel en zeker niet standaard hoor.

Het was niet extreem, maar als kind kon ik het wel merken.

Maar iedereen heeft toch leuke en minder leuke leraren gehad?
Dat heeft met vanalles te maken... De 1 of de ander kan gewoon beter passen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:29

Ik merk wel dat nieuwe leerlingen zich beter begrepen voelen op het SBO. Dit omdat ze nu ook zien dat er veel meer kinderen zijn met bijv. dyslexie, dyscalculie, gedragsproblemen en/of pilletjes.
'Juf? Waarvoor zijn al die pilletjes die ze moeten slikken?'. Of 'ik heb ook die pillen, maar praat daar nu nog niet over..'
En dat geeft rust.

Wat betreft beschikking passend onderwijs. Heeft je kind een tijdelijke beschikking dan is nog niet besloten dat het SBO een geschikte plek is. Die tijdelijke beschikking kan een keer verlengd worden en zal dan overgaan op een beschikking of niet.
Dus wanneer je kind een beschikking heeft gekregen zal hij niet naar het regulier onderwijs hoeven binnen dat samenwerkingsverband.
Maar... stel je verhuisd van Friesland naar Drenthe. Dan is dat anders en zal de basisschool beslissen in samenspraak met het samenwerkingsverband of zij die hulp ook kunnen geven.

Wat betreft SBO kids in het regulier.. Ik heb wel eens invalwerk gegeven waar een kind achter mijn buro zat, gezicht tegen de muur met volledig eigen programma. Die hoefde die dag ook niet uitleg want deed alles zelfstandig |(

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:39

Shadow0 schreef:
Maar krijgen die kinderen die nu niet naar het SBO gaan nu op hun eigen school echt betere begeleiding? Of vallen ze simpelweg tussen wal en schip? Dat weet ik gewoon niet, ben niet bekend genoeg daarmee.

Tjah, dat weet ik ook niet.
Ik HOOP maar dat die kids de gelegenheid hebben gekregen om naar een echt goede en welwillende school teruggeplaatst te worden.
Maar dat staat en valt met de leerkrachten aldaar inderdaad.

Ik ken iemand die een autistisch zoontje heeft die op cluster 2 zat. En die is dit jaar teruggeplaatst naar het regulier. In een groep 3 (als het geen 3-4 was...) van bijna 30 of zo...
Dan sta je niet te juichen, ondanks dat haar andere twee kinderen -met ook gebruiksaanwijzing, het daar goed deden.
Maar het gaat nu heel goed met hem, omdat hij toevallig (?) een juf treft die het helemaal begrijpt en er voor gáát. Maar wat zou er dan volgend schooljaar gebeuren? Weer dezelfde juf? Of een ander? En kan hij/zij het ook aan?
Blijft elk schooljaar weer afwachten denk ik en dat zou ik wel heel spannend vinden allemaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:46

Coby: maar zo'n eigen programma is alleen een probleem omdat de rest van de klas het niet doet. Op montessori (en diverse andere onderwijsvormen) heeft iedereen een eigen programma, en dan maakt het in elk geval niet uit of iemand een eigen route volgt en zelfstandig werkt. En kun je gewoon tijd nemen voor de kinderen individueel of in kleine groepjes.

(En dat geldt trouwens net zo hard voor hoogbegaafde leerlingen die op dezelfde manier nog wel eens apart worden gezet met hun eigen programma. Leuk voor de individuele uitdaging, maar als je de enige bent, wel erg de uitzondering, dat is niet leuk.)

Maar inderdaad. Ik vind SBO erg waardevol en ben zeker geen voorstander van iedereen maar in het regulier proberen te krijgen (desnoods met flink proppen.)

MamaMiesje: dat lijkt me inderdaad ook niks. Al is er natuurlijk de hoop dat als het met een juf goed gaat, de school die juf ook langer kan gebruiken als hulp. Zo zou het natuurlijk ook eigenlijk moeten: gewoon de mensen in je team gebruiken die bepaalde dingen kunnen.

(Alleen... het werkt niet omdat er gewoon geen rek meer in zit, vaak ook niet in de teams. Ik snap dat leerkrachten die in hun eentje al een eigen klas moeten draaien van 30+, niet ook nog eens leerlingen in andere klassen kunnen begeleiden. En tegelijkertijd is het natuurlijk dom om alle ervaring van de leerkracht en samenwerking in het ene jaar helemaal weg te gooien in het volgende. Een andere manier van werken zou ook goed kunnen passen in het regulier onderwijs, daar zou je het SBO niet per se voor nodig moeten hebben.)

Veel dilemma's rondom SBO wat dat betreft. Alle kanten zijn erg begrijpelijk.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:48

Ik hoor vaker van ouders dat die blij zijn dat hun zoon of dochter op een VSO zitten. Met name om de kleine groepen en de manier van aanpak.