moslims, hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:42

purny schreef:
Wat is er nou erger, een dier dat 4 minuten levend ligt dood te bloeden of een reis met zijn allen van 10 uur op elkaar gepakt en dat ze nergens heen kunnen? Het is allebei erg maar geef mij dan maar het ritueel slachten.

Wat erger is? Nou da's niet moeilijk.
Een dier dat 4 minuten lang de moord stikt in zijn eigen bloed.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:54

piendepien schreef:
halal slachten, heb je dat ooit gezien?
Dat ze een dier zo de keel doorsnijden zonder verdoving en dat dat beestje daar ooit wel 4 minuten levend ligt leeg te bloeden, ooit gezien?
Ik vind het verschrikkelijk dieronvriendelijk en totaal onnodig.

Heb jij ooit een dier onverdoofd geslacht zien worden door het doorsnijden van de hals?
De laatste keer dat ik erbij was (er werd een geit geslacht voor de kerst), gebeurde dat door iemand die wist wat hij deed en die een scherp mes gebruikte, en dat was razendsnel voorbij. Het ene moment stond de geit nog aan een touwtje te grazen, het volgende moment werd hij meegenomen onder een boom, werd de hals in één beweging doorgehaald en werd er meteen een pannetje onder gehouden om het bloed op te vangen. Het beestje heeft zijn laatste mekker niet eens meer af kunnen maken, zo snel was dat gebeurd. Eén iemand hield hem stevig vast, de ander pakte de kop en sneed de hals door en vrijwel meteen zag je zijn blik op 'dof' gaan.
Heel indrukwekkend en ergens heeft het ook iets heel moois om te zien dat er mensen zijn die zo goed weten wat zij doen en die binnen no-time een geitje weten te ontdoen van zijn leven, zijn jas en zijn organen zonder één keer te aarzelen of mis te snijden.

Bovenstaande voorbeeld was uiteraard niet halal (moslims vieren geen kerstmis), maar als de slachter wel moslim zou zijn geweest, als hij de geit met zijn kop richting Mekka had gedraaid in plaats van richting het pad, en als hij tijdens het slachten een gebed had gepreveld, dan denk ik niet dat dat heel veel had veranderd aan de snelheid van slachten en het dierenleed dat daarmee gepaard gaat.

Punt is dat als iemand met ervaring en verstand van zaken en met geschikt materiaal een dier slacht, dit zeker niet een lange, akelige doodsstrijd hoeft te betekenen. Dat een dier nog een tijdje bloedt voordat het leeg is, dat doet er niet toe. Het gaat erom hoe snel de bloeddruk in de kop wegvalt, en dat is vrijwel direct nadat alle grote bloedvaten in de hals worden doorgesneden en open gehouden (kop achterover gedrukt, zodat het slap omlaag zakken van de kop niet de bloedvaten dichtdrukt en het leegstromen ervan vertraagt).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:56

Maar als je de keus zou moeten kiezen tussen een transport vol met stress of ritueel slachten...

050206051012

Re: moslims, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:57

Nou, mijn idee... als ik mocht kiezen; een lang rot leven met een pijnloze dood of een lang gelukkig leven met een dood van 4 minuten, tja... ik zou het wel weten.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:10

[/quote]
Quellian schreef:
Nou, mijn idee... als ik mocht kiezen; een lang rot leven met een pijnloze dood of een lang gelukkig leven met een dood van 4 minuten, tja... ik zou het wel weten.

Hoezo een lang rot leven?

Bij een slachterij wordt niet gevraagd wie er een lang rot leven heeft gehad of een lang gelukkig leven.

Ten eerste is het leven vaak al veel te kort.
En ten tweede: De ene gedeelte van de aanvoer gaat naar de snijlijn en het andere gedeelte naar de schietlijn.

Welke kant wil jij op?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:16

Ik zou het fijn vinden dat mensen verder kijken dan naar enkel de manier van sterven.
Veel mensen vinden de bio industrie blijkbaar geen probleem, want hee... de dood is razendsnel! De dood wel ja, maar dat ze jaren in hokken hebben gestaan waar ze hun kont letterlijk niet in kunnen keren (mijn paarden stonden bij een varkensfokker, de varkens konden niet eens hun eigen jongen verzorgen, ze konden er niet eens naar kíjken!) interesseert weinig. Oh en dan het transport nog even achterwege gelaten!

Mensen vinden het onbekende 'eng', keel doorsnijden is anders dan wat hier maatschappelijk aanvaard is en dat vind ik jammer, de kortzichtigheid.

Ik kijk liever naar het leven van een dier dan naar de manier waarop het gedood wordt voor consumptie. En geloof mij; de boeren waar dan ook ter wereld, die hun eigen vee opeten, die gaan ze echt niet laten slachten met een pin.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:18

Quellian schreef:

Koeien die halal geslacht worden hebben het gedurende hun leven niet beter of slechter dan degene die niet halal geslacht worden. Ze nemen alleen een ander deurtje bij de slachter.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:21

Heb je daar ook een bronvermelding van, Peppertree? Ik ben dan erg benieuwd naar het artikel waarin dit wordt bevestigd, dan kan ik mijn slager vrijdag uitmaken voor rotte vis voor het feit dat hij me in de zeik neemt met bio-oliebol.

amintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:22

Gewoon normaal doen.
Zij houden zich aan hun waardes hier, wij houden ons ook aan onze waarden en normen.

Je hoeft ze natuurlijk niet verplichten een hand te schudden enz, maar ik zou persoonlijk nergens rekening mee houden.

Heb wel 1x erg rare blikken gekregen, ik was vergeten dat het rammadam was voor hun en bood een zak chips aan :+
hebben ze wel beleefd afgeslagen maar ik kreeg toch een rare blik van 'hé weet jij niet dat het rammadam is ?!"
heb ik me niets van aan getrokken, ik hoef hun dingen niet te onthouden :P

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:29

Het keurmerk Halal kent geen eisen voor wat betreft milieu of dierenwelzijn:

http://www.milieucentraal.nl/keurmerken ... alal-vlees

Dus als er niet ook het keurmerk voor biologisch bij staat, bij je slager, is het een 'gewone' koe, met een gewoon leven, die net even iets rottiger aan zijn eind is gekomen.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:30

Een varken heeft in zijn leven maar 1 topdag en dat is de dag dat ie naar de slachterij gaat: kan ie in de vrachtwagen eindelijk eens zien onderweg hoe een weiland er uitziet....

Voor halal slacht bestemde dieren hebben per definitie echt geen beter leven gehad. Integendeel.

De plofkip wordt ook gewoon halal geslacht. Het mestkalf ook. Melkvee dat nooit buiten komt ook.

De boer die hier zijn eigen rund opeet gaat gewoon naar het slachthuis doorgaans wordt deze dan gewoon geschoten en dan gesneden.
Dan heb ik het over Nederland.

Maar bio industrie daar was het niet om te doen.

Mijn vraag aan Quellian was welke kant je oploopt als je mocht kiezen?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:30

Ja als je te maken krijgt met iemand om de werkvloer die je geen hand wil schudden zou ik dat ook persoonlijk nemen. Dat is discriminerend en hoef je helemaal niet te aanvaarden. Zo iemand zou al snel van werk veranderen met mij in de buurt. Ik ben heel open en sociaal, werk geregeld met andere nationaliteiten en dit heeft nog nooit voor problemen gezorgd, maar iedereen een hand schudden en mij niet ? ... wacht maar ~~}>

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:33

Zo dit gaat toch wel erg off-topic zeg. Is het halal slachten dan echt het enige waar bij moslims aan gedacht wordt?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:34

betadine schreef:
Ja als je te maken krijgt met iemand om de werkvloer die je geen hand wil schudden zou ik dat ook persoonlijk nemen. Dat is discriminerend en hoef je helemaal niet te aanvaarden. Zo iemand zou al snel van werk veranderen met mij in de buurt. Ik ben heel open en sociaal, werk geregeld met andere nationaliteiten en dit heeft nog nooit voor problemen gezorgd, maar iedereen een hand schudden en mij niet ? ... wacht maar ~~}>

Of je vraagt even hoe zij iemand dan wel begroeten.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:36

Jennyj01 schreef:
betadine schreef:

Of je vraagt even hoe zij iemand dan wel begroeten.

Nou of zij lezen zich even in hoe je iemand hier begroet?

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:43

Britta31 schreef:
Wat ik mij dan weer afvraag, word het bidden doorbetaald of is dat eigen tijd(pauze).

Vaak wordt dit niet onder werktijd gedaan, maar doen ze het bidden thuis inhalen

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:43

Pffff... als ik dit topic lees, schaam ik me voor mijn mede-Nederlanders. Zit respect en tolerantie niet meer in de opvoeding?

TS, het siert je dat je op zoek gaat naar meer informatie over de andere culturen bij jou op de werk vloer. Laat je blik niet vertroebelen door zwartkijkers. Je hoeft jezelf nooit weg te cijferen voor iemand anders, maar dat is ook iets volledig anders dan "rekening houden met iemand anders". En dat verschil zien veel mensen in dit land blijkbaar niet meer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:47

Snadrem schreef:
Pffff... als ik dit topic lees, schaam ik me voor mijn mede-Nederlanders. Zit respect en tolerantie niet meer in de opvoeding?

TS, het siert je dat je op zoek gaat naar meer informatie over de andere culturen bij jou op de werk vloer. Laat je blik niet vertroebelen door zwartkijkers. Je hoeft jezelf nooit weg te cijferen voor iemand anders, maar dat is ook iets volledig anders dan "rekening houden met iemand anders". En dat verschil zien veel mensen in dit land blijkbaar niet meer.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan +:)+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:51

Ik houd met moslims niet meer of minder rekening dan met ieder ander. Heb veel met Turkse mannen gewerkt en heb nog nooit problemen gehad, geven en nemen meer niet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:53

Whoknows schreef:
Nou of zij lezen zich even in hoe je iemand hier begroet?

Is er dan maar één manier hoe 'we' elkaar hier begroeten?
Er zijn genoeg mensen (ook autochtone, niet-islamitische Nederlanders) die absoluut geen behoefte hebben aan die eeuwige drie kleffe zoenen waarbij je ongewild mag meegenieten van iemands aftershave, zijn zweet of zijn laatste maaltijd.
Als iemand daar geen behoefte aan heeft en dit duidelijk even afhoudt, dan wordt er misschien wat vreemd gekeken maar er wordt meestal geen enorm probleem van gemaakt.
'Ok, jij wilt niet zoenen? Prima, dan niet'

Als iemand mij netjes wil begroeten maar liever geen vreemde mannen aanraakt en mij dus geen hand wil geven, dan hoeft dat voor mij ook geen probleem te zijn. Sleutelwoord hierbij is wederzijds respect.
Het gaat erom dat je beiden laat zien dat je elkaar respecteert en serieus neemt, dat is waar het bij een begroeting om gaat. Dat zou los moeten staan van het elkaar wel of niet aanraken.
Laatst bijgewerkt door oomens op 16-09-14 17:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:56

Gaan we nu echt offtopic een discussie beginnen over Halal slachten? You got to be kidding me... En dan ook nog heel misplaatste onjuiste berichten ( 4 minuten een doodstrijd? Waar haal je die onzin vandaan... Ik ben er wel eens bij geweest en dat is gewoon onzin)

TS vraagt tips hoe zij rekening met de moslims op werk kan houden. Dat siert TS, dat zij bereid is rekening met andere normen en waarden rekening te houden. Vervolgens krijgt TS in 4 pagina's 3 tips.. En verder is het allemaal "Moslims moeten zich aan ons aan passen, ons land"
Zucht.. %)

En dan ook nog de zwarte Pieten discussie erbij halen.. Serieus?!

* Plaats vervangende schaamte* :n

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:01

Daks schreef:
je niet aanpassen.
Hun moeten het ook maar accepteren.
Wij moeten hun rare gewoontes als geen handen schudden ook maar accepteren.
Dus als jij een kilo varkensvlees naast hun wilt eten veel plezier.

Zie in je profiel dat je 28 bent..Ik vind dit een erg puberale reactie.. Hoezo als TS zelf rekening wilt houden met moslims, moet zij dat niet doen? Wie ben jij om te zeggen dat zij gewoon een kilo varken naast hun moet eten.

Als iedereen nou eens wat rekening met elkaar hield, was de wereld toch wat mooier :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:03

En waarom is het onbeleefd als iemand je geen hand wilt geven?? Wat mis ik? Een knikje met het hoofd of een vriendelijke glimlach of gewoon "goedemorgen" is toch ook gewoon een vorm van respect? Ik snap serieus het probleem niet zo :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:04

leeneliefje schreef:
xxCYNNxx schreef:
Nou idd; extreme christenen zijn net zo erg als extreme moslims.

Ben ik het mee eens!

Eigenlijk maakt het mij ook niet uit wat voor soort geloof je hebt. Zolang jij hebt gesolliciteerd op een functie en je tijdens je gesprekken, brieven en de rest van je sollicitatie procedure hebt laten blijken geschikt te zijn voor een functie dan moet je die gewoon goed kunnen uitvoeren. Het lijkt me erg vreemd dat ze iemand aannemen voor een functie waarbij je moet samenwerken die weigert een hand te geven en wegens culturele gronden moeite heeft met samenwerken met een vrouw. Dan is deze persoon makkelijk gezegd gewoon niet geschikt, of dat nou door z'n geloof, kapsel of lievelingskleur is. Als je op een bepaalde manier met je collega's om moet gaan in je functie, dan doe je dat gewoon.

vind ik dus ook, misschien waren de gesrpekken met een man.
Ik denk niet dat je tijdens een gesprek mag vragen ' gezien uw baard wil ik u toch vragen of u vrouwen ook handjes geeft' :')

Beetje raar dat die persoon is aangenomen. Zoiets kom je tijdens het sollicitatie gesprek toch al wel achter?[/quote]

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:04

Nessah schreef:
En waarom is het onbeleefd als iemand je geen hand wilt geven?? Wat mis ik? Een knikje met het hoofd of een vriendelijke glimlach of gewoon "goedemorgen" is toch ook gewoon een vorm van respect? Ik snap serieus het probleem niet zo :)

Het is onbeleefd om onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen.
Het zou inderdaad een ander verhaal zijn als hij zowel mannen als vrouwen geen hand wilde geven :)