Wat vind jij van een baan in de paardenbranche...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:59

En dat is niet zoveel anders dan bij andere opleidingen!
Ik werk als docent bij de maatschappelijk werk opleiding. Ook hier komt nog geen 50 procent uiteindelijk voor langere tijd in dit vak terecht. Want ook daar zegt het (HBO) diploma lang niet alles.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:02

Rowdine schreef:
Ik snap niet dat ouders hun kinderen niet behoeden voor een vrijwel altijd nutteloze paardenopleiding. Echt ik zou het mn kinderen verbieden!

Wat ben ik blij dat mijn ouders mij zelf de keus hebben gegeven welke opleiding ik wilde volgen. Adviseren mag maar verbieden? :n

Schoentje

Re: Wat vind jij van een baan in de paardenbranche...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:22

Ook een goede groom of stalmanager is onmisbaar!
Ook zonder paardrijtalent kun je dus goed de kost verdienen in dit vak. Goede grooms zijn namelijk schaars en als je die goede gevonden hebt, dan wil je die houden en betaalt de baas daar ook naar.
Maar ook daarin moet je weer geluk hebben.

Natuurlijk zijn er klootzakken die elk personeelslid als voetveeg gebruiken. Daar moet je dan zo snel mogelijk wegwezen en naar iets nieuws zoeken. Van de andere kant moet je ook niet te snel opgeven, je zal jezelf eerst moeten bewijzen, voordat je dat hoger salaris krijgt.
Wanneer je steeds met een ontevreden gevoel stopt met een baan, op bedrijven waar andere personeelsleden jaren in dienst blijven, dan moet je je inderdaad af gaan vragen of je wel geschikt bent voor het vak.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:28

Rowdine schreef:
Ik snap niet dat ouders hun kinderen niet behoeden voor een vrijwel altijd nutteloze paardenopleiding. Echt ik zou het mn kinderen verbieden!

Verbieden vind ik wel erg ver gaan! Mee denken en adviseren is beter.

Ik heb die opleiding wel gedaan en een fantastische tijd gehad hoor!! Gezellige meiden en veel lol. Ik wist helemaal niet goed wat ik wilde gaan doen na mijn mavo dus was dit een mooie tussen opleiding. Ik doe er vandaag de dag dan niet veel meer mee behalve af en toe een lesje geven maar wou het toch ook niet missen hoor. Heb er wel leren werken!!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:32

Schoentje schreef:
Ook zonder paardrijtalent kun je dus goed de kost verdienen in dit vak. Goede grooms zijn namelijk schaars en als je die goede gevonden hebt, dan wil je die houden en betaalt de baas daar ook naar.

Natuurlijk zijn er klootzakken die elk personeelslid als voetveeg gebruiken. Daar moet je dan zo snel mogelijk wegwezen en naar iets nieuws zoeken. Van de andere kant moet je ook niet te snel opgeven, je zal jezelf eerst moeten bewijzen, voordat je dat hoger salaris krijgt.
Wanneer je steeds met een ontevreden gevoel stopt met een baan, op bedrijven waar andere personeelsleden jaren in dienst blijven, dan moet je je inderdaad af gaan vragen of je wel geschikt bent voor het vak.

Dat zijn ware woorden!
Als je het gemopper hier leest, haast ieder die zich te goed voelt,neerkijkt op het werk, je voor gek verklaart als je dat wilt doen, dan krijg je ook weinig waardering en dat geldt voor iedere andere baan. (maar er wel van willen profiteren door ergens voor een schijntje te willen staan, of je paard beleerd wilt hebben) De goeden uiteraard niet te na gesproken!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:37

Als al die penny meisjes eens op zouden houden om voor minder dan het minimumloon dubbele diensten te draaien dan zou je gewoon weer eens iets kunnen verdienen als stalmedewerker.

Ik ben zelf al heel lang werkzaam in de paardenbranche,maar heb mezelf goed ontwikkeld.
Ben er dus een tijd naast blijven werken in de horeca en heb gezorgd dat ik leerde rijden en lesgeven.
Nu fulltime werkzaam als instructrice en dressuuramazone en kan er prima van rondkomen.
Heb ook op wat stallen gewerkt,tegen een prima salaris,maar ben blij dat ik dat niet meer doe.
Het af en aan rijden van paarden is geen pretje.Als ik 10 of 12 paarden per dag rijd ben ik gebroken.
Nu rij ik er max 5 en dat is zat.Ik wil graag gezond oud worden.
De enige hokken die ik nog mest zijn die van mijn eigen paarden.

Maar de drukte op een sportstal vind ik geweldig.De chaos vh af en aan paarden klaarzetten,zadelen,afzadelen,molen draaien,spullen ruimen:heerlijk!
Het is net horeca:rennen tot je er bij neervalt!

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:47

Ik doe HBO diermanagement en ik wil in het 3e jaar de richting paard&management gaan kiezen.
Er is mij gewaarschuwd voor de lage baankansen, maar waar heb je tegenwoordig wel hoge baankans? En moet ik iets doen wat ik leuk vind en mijn hart volgen, of moet ik een opleiding doen die ik totaal niet leuk vind, zodat ik tot mijn 67e de zekerheid van een baan heb, waar ik uiteindelijk misschien wel niets aan vind?

Daar komt nog bij dat je met HBO paard&management meerdere kanten op kunt. Ik heb op school bijvoorbeeld ook vakken zoals bedrijfskunde, recht en statistiek gehad. Wij worden hier niet opgeleid tot paardenverzorgster of stallenuitmester. Het is wel de bedoeling dat wij iets op HBO-niveau gaan doen, op een bedrijf met paarden. Of dat makkelijk gaat worden om daar een baan te vinden? Geen idee, maar het is maar net wat je er zelf van maakt. Of je er veel mee verdient? Geen idee, ik denk niet dat ik super veel ga verdienen later. Maar ik ga wel alle kansen aangrijpen die op mijn pad komen, en ik heb het idee dat er best veel eventuele mogelijkheden zijn qua banen. (Evenementenorganisatie, op kantoor bij KWPN, KNHS, manager van een stal/fokbedrijf/hengstenhouderij etc, paardenvoedingsbedrijven etc). Je kunt er dus alle kanten mee op. Of er veel vraag is naar zulk soort functies? Ik denk het niet, maar het is dus niet waar dat als je in de paardensector werkt, dat je dan ook gelijk wordt ingezet als stalhulp.

En ja, tuurlijk, zoals ik dit nu typ lijkt deze opleiding superleuk en heel positief qua banen, maar ik weet dat ik moet vechten voor mijn plaats, maar wat ik eigenlijk vooral wilde zeggen (en wat ik net ook al heb gezegd) is dat een baan in de paardenbranche niet inhoudt dat je continu stallen moet uitmesten. De meeste mensen met banen in de paardenbranche willen persé paarden rijden/verzorgen als baan, maar ik zou het ook niet erg vinden om later op kantoor te komen bij een groot bedrijf wat met paarden heeft te maken oid. Ik zie wel wat er op mijn pad komt, ik ga proberen om zo leuk mogelijke stages te vinden en ik ga ook zorgen dat ik veel vrijwilligerswerk kan doen. Ik heb bijvoorbeeld in januari al geholpen bij ICNN Drachten en wil binnenkort ook weer bij andere grote evenementen helpen. Zo leer je wel veel mensen kennen en kun je contacten opbouwen!

Of ik later snel een baan ga krijgen? Ik heb werkelijk geen idee, maar ik heb het erg naar mijn zin op deze opleiding en ik ga mijn hart volgen! Ik hoop dat het goed komt allemaal!
Ik vind het jammer dat er gelijk zo negatief wordt gepraat over werken in de paardensector. Tuurlijk geef ik mensen vaak gelijk, dat het vechten voor je plaats is en dat je vaak niet veel verdient. Maar ik vind dat iedereen moet studeren wat hij of zij leuk vindt, (en als je dan iets studeert waar de baankans erg laag is, vind ik wel dat je goed moet nadenken over je keuze) en zo lang je maar hard genoeg voor je baan vecht heb ik er vertrouwen in dat het je gaat lukken! (:

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:53

Schoentje schreef:

Maar heb je als groom dan echt die opleiding nodig? Paard bandages om doen en vlechten kan je ook zonder zo'n opleiding leren.
Natuurlijk zullen de juiste mensen ook wel een top baan in deze branche vinden, maar je hoeft er geen opleiding voor gevolgd hebben. De kennis die namelijk nodig is, leer je meer in de praktijk dan uit een boek.
Daarom lijkt mij het veel verstandiger om als opleiding iets anders te kiezen dan paarden, dan heb je altijd iets om op terug te vallen mocht het niet werken in de paardenbranche.
Maar wat je in de praktijk dus ziet, is dat de mensen die de paardenopleiding gaan doen denken dat ze de nieuwe anky's in progress zijn. Tenzij je echt de bedrijfskant(dus ook economie en management) kiest, is het over het algemeen een nutteloze opleiding die echt geen streepje voor geeft op iemand die zonder opleiding als stalknecht begonnen is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:55

ambre schreef:
Als al die penny meisjes eens op zouden houden om voor minder dan het minimumloon dubbele diensten te draaien dan zou je gewoon weer eens iets kunnen verdienen als stalmedewerker.

Nee. Zelfs in GB (waar een en ander toch wel ietsje beter geregeld is) is de uiteindelijke kwaliteit van medewerkers erg wisselend. Niet alleen qua inzet maar ook inzicht.......

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:58

miss_lizje schreef:
Maar heb je als groom dan echt die opleiding nodig? Paard bandages om doen en vlechten kan je ook zonder zo'n opleiding leren.
Natuurlijk zullen de juiste mensen ook wel een top baan in deze branche vinden, maar je hoeft er geen opleiding voor gevolgd hebben. De kennis die namelijk nodig is, leer je meer in de praktijk dan uit een boek.
Daarom lijkt mij het veel verstandiger om als opleiding iets anders te kiezen dan paarden, dan heb je altijd iets om op terug te vallen mocht het niet werken in de paardenbranche.
Maar wat je in de praktijk dus ziet, is dat de mensen die de paardenopleiding gaan doen denken dat ze de nieuwe anky's in progress zijn. Tenzij je echt de bedrijfskant(dus ook economie en management) kiest, is het over het algemeen een nutteloze opleiding die echt geen streepje voor geeft op iemand die zonder opleiding als stalknecht begonnen is.

Hier (met dat dikgedrukte) ben ik het inderdaad mee eens. Als je echt de paardenhouderij 'stalhulp' kant kiest zegmaar, vind ik ook niet heel nuttig, aangezien je ook stalhulp kunt zijn zonder opleiding. Maar als je inderdaad de economie&management kant kiest, denk ik dat je opleiding best nuttig kan zijn! Maar zoals ik in mijn vorige post ook noemde, het is echt wat je er zelf van maakt, waar je je stages doet, of je ook nog eventueel vrijwilligerswerk er bij doet om contacten op te bouwen etc etc... Je moet gewoon wel vechten voor je plaats, dat is een ding dat zeker is!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:04

Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat ook stalhulpen ook veel moeten weten over paarden. B.v. hoe een paard zijn wereld ervaart, dat maakt dat je beter nadenkt over het op stal zetten. Of dat paarden in familieverband gelukkiger en rustiger zijn. Dan maakt dat je misschien beter nadenkt over de vele wisselingen in groepssamenstelling. Over voedselopname, dat leidt weer tot een verstandiger voerbeleid. Nieuwe inzichten zijn belangrijk om te leren en toe te passen. Dat leert niet iedereen van z'n baas, de paardenwereld kan namelijk vrij conservatief zijn...en vooral uitgaan van: dat doen wij altijd zo!

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:04

Naskapower schreef:
Ik ga beginnen aan mbo paardenhouderij, niet omdat ik op een stal wil werken maar omdat de opleiding hoefsmid alleen in combinatie met paardenhouderij kan (of je moet een arbeidscontract hebben). Paardenhouderij als opleiding om dan de rest van je leven als sloofje op een stal te werken zie ik zelf ook niet zitten.

Dit is niet waar. Ik doe de opleiding hoefsmid en dan de bol variant zonder paardenhouderij ernaast. In zwolle is prima geregeld.

Ik vind dat opleidingen als paardenhouderij en paard en sport gewoon afgeschaft moeten worden. Het klinkt heel mooi en dat is ook logisch want ze vergeten te vertellen dat je een hele dikke bankrekening nodig hebt om er echt wat mee te kunnen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:10

Als groom heb je inderdaad niet per se een opleiding nodig. Hoewel je op die opleidingen wel nuttige kennis en nog belangrijker, contacten via stages op kunt doen.
Maar als je de nodige ervaring met paarden, contacten genoeg en geen ambitie naar een managementfunctie hebt, dan is een opleiding overbodig.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:18

ikke schreef:
ambre schreef:

Nee. Zelfs in GB (waar een en ander toch wel ietsje beter geregeld is) is de uiteindelijke kwaliteit van medewerkers erg wisselend. Niet alleen qua inzet maar ook inzicht.......

Ik heb het niet over de kwaliteit en inzet vd medewerker,die wisselt in iedere branche.
Het gaat om de arbeidsvoorwaarden.Bij de HEMA gaat niemand 60 uur werken voor minder dan het minimumloon en maar 40 uur uitbetaald krijgen.
Ik heb ooit een gesolliciteerd naar een baan als ruiter en ze wilden me graag hebben:maar alleen zwart en voor 10€ per uur.
Voor iemand van toen bijna 40 met mijn ervaring vond ik het een schandalig voorstel.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:48

Ik heb vorig jaar mijn goed betaalde baan als bakker opgezegd om in de paarden te gaan werken. Ik maakte minder uren, en verdiende meer. Maar het eindresultaat was een burn-out omdat ik me niet gelukkig voelde in wat ik deed.
Dus zonder verder diploma de paardenwereld in. Ik werk harder, draai meer uur en verdien minder (niet schandalig laag trouwens) maar hier ben ik gelukkig. En dat is voor mij wat telt!

Een opleiding in de paarden vind ik zelf trouwens niet bijdragen. Voor de stal waar ik werk zoek ik ook regelmatig personeel en iemand met een diploma heeft niet per definitie voorrang op iemand zonder. Het gaat bij ons ook niet per definitie om bakken met ervaring, maar vooral om je instelling, je inzicht en je aanpassingsvermogen.

Ik heb overigens niet alles zomaar klakkeloos geaccepteerd. Er zijn inderdaad heel wat onderbetaalde baantjes in de paardenwereld. Ik werk op een stal waar alles goed voor elkaar is, goed salaris en acceptabele uren. Voor nu zou ik niet anders willen, maar ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:50

Citaat:
Het is wel de bedoeling dat wij iets op HBO-niveau gaan doen, op een bedrijf met paarden.

Hoeveel hbo-functies verwacht je op zo een bedrijf? ;)

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:05

Vriendin van mij wilde vroeger "iets" met paarden. Haar vader zei dan: zorg dat je een meisje met een paard blijft en geen paardenmeisje wordt. Ze heeft zich er aan gehouden;-)

Op de manege waar ik stond deden de meiden echt niks anders dan stallen mesten, slepen met paarden (wei, stal, stapmolen) en de boel alweer aanvegen. En dat vast voor een slecht loon.

Mijn pensionhouder werkt ook hard voor weinig maar wel eigen baas. Dat lijkt mij stukken prettiger. Ik heb zelf een leuke baan die niks met paarden geeft te maken en paard is hobby <3

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:12

Een baan in de paarden?
Ohh daar droomde ik vroeger van.

Een eigen manege, met enorm veel grond.
40 pension stallen erbij, 24 manege paarden, zodat ze allen niet te veel hoeven te lopen.
Manege paarden en ponys gescheiden. Veulen opfok erbij.
Veulens bij de manege paarden in, zodat ze elkaar allemaal opvoeden in een paddock paradise systeem.
Zodat zowel de veulens als de manege paarden altijd buiten lopen.
De pensionpaarden in stallen van 4 x 4 met uitloop van 4 x 8, zodat dezen zo veel mogelijk frisse lucht krijgen. Ook kleine paddock paradises voor de pensionpaarden, zodat ze allen zo veel mogelijk beweging krijgen.
Een grote dressuurbuitenbak met een heg er om heen en witte hekjes.
Een springveld, met houten witten omheining.
Een 35 x 70 bak, voor de manege en een 20 x 60 bak voor een vereniging.

Hou maar op.... hou maar op....

CRASHHHH, uit haar droom gevallen.
Zoveel geld zal je nooit krijgen... Punt.

Als voor opleiding van mijn huidige opleidingen, heb ik paardenhouderij gedaan.
Alsnel wordt je wakker geschud.
Je mest boxen uit, en staat de hele dag te vegen, en rommel van pensionklanten achter hun kont aan op te ruimen.
Met dierverzorging, wat ik erna heb gedaan, was dit toch iets anders.
Bij melkveehouderijen, pluimveehouderijen en varkenshouderijen waar ik allemaal mijn stage dagen heb gemaakt, om zo veel mogelijk te zien, en er achter te komen, wat ik nou allemaal NIET leuk vind. Bij deze bedrijven, vind ik het zelfs, ondanks dat er vaak meer dieren aanwezig zijn dan op stallen of manege's veel gemoedelijker zijn. Bij de meeste bedrijven wordt er echt gekeken naar zo best mogelijke omgeving, dat de dieren het beste presteerden. Want heb jij de boel niet voor elkaar, leveren je koeien minder melk, je varkens minder vlees en zo ook je kippen.

Nu doe ik dierenarts assistente. Lijkt mij op dit moment een ontzettend uitdagende baan.
Er is niet veel werk in te krijgen, daar ben ik me super van bewust.
Daarom blijf ik hierna niet stil zitten, en ga verder in de kinderen.

Kinderen?? Maar dat is een hele andere richting? Ja klopt!
Naast dieren, vind ik kinderen geweldig!
Ik geniet er nu al van, als kinderen lachen, spelen en dingen leren.
Maar ook als kinderen huilen, wil ik graag troosten, al licht er wel aan, wat voor voorval er is geweest natuurlijk.

Dus hierna, Kinderpedagogie.
Is daar werk in? Ja.. Maar dat licht er maar net aan waar jij heen wilt.
Het is erg breed, waardoor de banen vrij flexibel staan.

In de paarden?
Of je moet een krachtig niveau hebben gereden, een naam hebben opgebouwd en daardoor je centen kunnen verdienen met lesgeven, en opbouwend: trainen van andersmans paarden.

Of je moet een kap geld bezitten of erven. Want als sloofje op een grote stal? Je moet het maar leuk vinden, maar persoonlijk? Ik pas.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:09

maralyn schreef:
Een baan in de paarden?
Ohh daar droomde ik vroeger van.

Een eigen manege, met enorm veel grond.
40 pension stallen erbij, 24 manege paarden, zodat ze allen niet te veel hoeven te lopen.
Manege paarden en ponys gescheiden. Veulen opfok erbij.
Veulens bij de manege paarden in, zodat ze elkaar allemaal opvoeden in een paddock paradise systeem.
Zodat zowel de veulens als de manege paarden altijd buiten lopen.
De pensionpaarden in stallen van 4 x 4 met uitloop van 4 x 8, zodat dezen zo veel mogelijk frisse lucht krijgen. Ook kleine paddock paradises voor de pensionpaarden, zodat ze allen zo veel mogelijk beweging krijgen.
Een grote dressuurbuitenbak met een heg er om heen en witte hekjes.
Een springveld, met houten witten omheining.
Een 35 x 70 bak, voor de manege en een 20 x 60 bak voor een vereniging.

Hou maar op.... hou maar op....

CRASHHHH, uit haar droom gevallen.
Zoveel geld zal je nooit krijgen... Punt.

Als voor opleiding van mijn huidige opleidingen, heb ik paardenhouderij gedaan.
Alsnel wordt je wakker geschud.
Je mest boxen uit, en staat de hele dag te vegen, en rommel van pensionklanten achter hun kont aan op te ruimen.
Met dierverzorging, wat ik erna heb gedaan, was dit toch iets anders.
Bij melkveehouderijen, pluimveehouderijen en varkenshouderijen waar ik allemaal mijn stage dagen heb gemaakt, om zo veel mogelijk te zien, en er achter te komen, wat ik nou allemaal NIET leuk vind. Bij deze bedrijven, vind ik het zelfs, ondanks dat er vaak meer dieren aanwezig zijn dan op stallen of manege's veel gemoedelijker zijn. Bij de meeste bedrijven wordt er echt gekeken naar zo best mogelijke omgeving, dat de dieren het beste presteerden. Want heb jij de boel niet voor elkaar, leveren je koeien minder melk, je varkens minder vlees en zo ook je kippen.

Nu doe ik dierenarts assistente. Lijkt mij op dit moment een ontzettend uitdagende baan.
Er is niet veel werk in te krijgen, daar ben ik me super van bewust.
Daarom blijf ik hierna niet stil zitten, en ga verder in de kinderen.

Kinderen?? Maar dat is een hele andere richting? Ja klopt!
Naast dieren, vind ik kinderen geweldig!
Ik geniet er nu al van, als kinderen lachen, spelen en dingen leren.
Maar ook als kinderen huilen, wil ik graag troosten, al licht er wel aan, wat voor voorval er is geweest natuurlijk.

Dus hierna, Kinderpedagogie.
Is daar werk in? Ja.. Maar dat licht er maar net aan waar jij heen wilt.
Het is erg breed, waardoor de banen vrij flexibel staan.

In de paarden?
Of je moet een krachtig niveau hebben gereden, een naam hebben opgebouwd en daardoor je centen kunnen verdienen met lesgeven, en opbouwend: trainen van andersmans paarden.

Of je moet een kap geld bezitten of erven. Want als sloofje op een grote stal? Je moet het maar leuk vinden, maar persoonlijk? Ik pas.

Het is misschien een brutale vraag, maar waar betaal jij al die opleidingen van? Dierverzorging, dierenartsassistente, kinderverzorging... Poeh! En bovendien vind ik het dan niet zo verstandig om drie opleidingen te kiezen waar weinig werk in zit. Door de vergrijzing komen er ook minder kinderen en de markt zit bomvol met pedagogen mét professionele ervaring.

Hoewel ik best snap dat hier veel mensen zijn die aangeven dat ze hun hart volgen en doen wat ze leuk vinden, is uitzicht op een baan en een vast inkomen toch ook wel fijn. Net als niet per se avonden en weekenden te hoeven werken. Ik denk dat een combinatie van een goede, nuttige opleiding (zoals inderdaad bedrijfskunde, economie en management) en veel ervaring opdoen met paarden, vrijwilligerswerk doen, je gezicht laten zien, zorgen dat je een netwerk opbouwt enz. uiteindelijk een betere basis voor een baan in de paardenwereld biedt dan een opleiding die je echt alleen maar voorbereidt op een paardenbestaan.

ps. Overigens zit er een spelfout in je 'handtekening'

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:26

Er zullen vast meer fouten in staan. En is dat niet zo, dan ben ik allang blij.
Nederlands is niet mijn sterkste vak, maar ik probeer daar wel mijn best voor te doen.
Dank voor je Feedback Tink.

Ik krijg op dit moment studiefinanciering, en daarnaast werk ik op donderdag avond en op zaterdag achter de kassa. Komende 24 maanden, heb ik nog volledig recht op studiefinanciering.
Daarna ga ik deels over op leenstelsel en op al mijn opgespaarde geld.

Ook woon ik niet meer thuis, waardoor mijn stufi, erg hoog licht. Hier kan ik goed van sparen, samen met mijn baan. Daardoor kan ik, en wil ik al die opleidingen doen.
Zo duur is het allemaal niet, als jij jezelf er maar voor in zet.

Maar dierverzorging heb ik gebruikt als voor opleiding, zodat ik niveau 4 mocht gaan doen.
Paraveterinair en kinderpedagogie, zit een heel ander verhaal aan. Dat kan ik beter op PB uitleggen.

Over kinderen, ben ik het niet met je eens. Vergrijzing trekt ook weg. Aangezien de mensen voordat er gemechaniseerd werd, nu toch aardig aan hun einde van hun latijn beginnen te komen. Dit bedoel ik overigens niet bot of negatief! Absoluut niet!! Maar de gezinnen met 6 tot misschien wel 10 kinderen, beginnen langzaam uit te roeien.

Ik denk dat je een vertekend beeld hebt over kinderpedagogie.
Je kan namelijk door leren, vanuit cursussen en deeltijdopleidingen naar logopediste.
Je kan op kinderdagverblijven aan het werk, en zelfs bij jeugdzorg.

En dat laatste, daar voel ik wel wat voor.
Het helpen van ouders en kinderen.
Daar blijft werk in zitten, zolang er communicatie problemen blijven bestaan tussen ouders en kinderen.
Of erger nog, geweld...

Ook heb ik nagevraagd bij jeugdzorg instanties in de buurt, of er daadwerkelijk vraag naar personeel is. En wat toch wel schrikbarend is, is dat niet veel studenten, de kant van jeugdzorg op willen, wegens nare ervaringen, of negatieve ideeën.

Of dit in de toekomst veranderen gaat? Is voor hen ook nog onbekend.
Dagverblijven door kinderen zullen wel geknepen worden. Aangezien het duur is, ouders toch liever er voor kiezen om daarvoor thuis te blijven en elkaars kinderen op te vangen. Want dit mag.

Alsnog kan ik dan verder kijken voor een HBO studie.

Kort om:
Ik kies er liever voor, om door te studeren, dat ik moet investeren vanuit een lening, dat ik daadwerkelijk een baan vind dat bij me past. I.p.v. op de paarden of dieren te blijven hangen, minimumloon verdienen en op je 40e al zijn, omdat jou knieën, je schouders of andere lichaamsdelen, te sterk overbelast zijn, gevolge van het zware werk.

Edit:

Ik krijg niets van mijn ouders, laat ik daar alvast duidelijk in zijn.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:37

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, dat verheldert de zaak. Ik snap je keuzes wel hoor, maar in je vorige bericht leek het een beetje alsof je aan het studiehoppen was. Nu snap ik dat het bewuste keuzes zijn.

Maar goed, we gaan erg off-topic. Ts heeft denk ik weinig meer aan deze post :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:48

Hihi, is goed tink.

Ja, mijn studiekeuzes zijn wel geheel doordacht.
Hierna wil ik zo spoedig mogelijk aan het werk, en anders extra cursussen volgen om me ergens in een bijstaand vak te gaan specialiseren, met de hoop op een sterkere baangarantie.

Nee, van het studiehoppen houd ik niet. "Of je maakt het af, of je begint er niet aan." is mijn motto.

Ik ben het met je eens.

Voor meer vragen, mag er gepbt worden :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:04

xxLady schreef:
Daar komt nog bij dat je met HBO paard&management meerdere kanten op kunt. Ik heb op school bijvoorbeeld ook vakken zoals bedrijfskunde, recht en statistiek gehad. Wij worden hier niet opgeleid tot paardenverzorgster of stallenuitmester. Het is wel de bedoeling dat wij iets op HBO-niveau gaan doen, op een bedrijf met paarden. (:

Zolang je maar niet de illusie hebt dat je in het niet-dierenwereldje terecht kunt met je diermanagement opleiding. Dat is wel wat ze je voorhouden, maar de praktijk wijst heel anders uit.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:14

Iris82 schreef:
xxLady schreef:
Daar komt nog bij dat je met HBO paard&management meerdere kanten op kunt. Ik heb op school bijvoorbeeld ook vakken zoals bedrijfskunde, recht en statistiek gehad. Wij worden hier niet opgeleid tot paardenverzorgster of stallenuitmester. Het is wel de bedoeling dat wij iets op HBO-niveau gaan doen, op een bedrijf met paarden. (:

Zolang je maar niet de illusie hebt dat je in het niet-dierenwereldje terecht kunt met je diermanagement opleiding. Dat is wel wat ze je voorhouden, maar de praktijk wijst heel anders uit.

Mee eens. De economische vakken die je krijgt aan de HAS vormen een basis, maar vallen in het niet bij de vakkennis die je meekrijgt in volledig economische opleidingen. Tot 2008 kon je er goed mee terecht in het bedrijfsleven, maar ik ken ook afgestudeerden die het liefst het stukje 'paard' of 'dier' van hun diploma zouden schrappen, omdat het juist tegenwerkt om een baan in het bedrijfsleven te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:09

Ook ik heb de opleiding Paardenhouderij gedaan, ik kon deze naast mijn opleiding Dierverzorging doen en het heeft me uiteindelijk maar een jaar extra gekost.
Ik heb veel plezier in de opleiding gehad en heb er zeker geen spijt van.
Uiteindelijk ben ik bij mijn werk blijven hangen dat ik tijdens de opleiding al deed dus ik werk niet met de paarden maar van de opleiding heb ik zeker geen spijt.