Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rowdine schreef:Ik snap niet dat ouders hun kinderen niet behoeden voor een vrijwel altijd nutteloze paardenopleiding. Echt ik zou het mn kinderen verbieden!
Schoentje schreef:Ook een goede groom of stalmanager is onmisbaar!
Ook zonder paardrijtalent kun je dus goed de kost verdienen in dit vak. Goede grooms zijn namelijk schaars en als je die goede gevonden hebt, dan wil je die houden en betaalt de baas daar ook naar.
Maar ook daarin moet je weer geluk hebben.
Natuurlijk zijn er klootzakken die elk personeelslid als voetveeg gebruiken. Daar moet je dan zo snel mogelijk wegwezen en naar iets nieuws zoeken. Van de andere kant moet je ook niet te snel opgeven, je zal jezelf eerst moeten bewijzen, voordat je dat hoger salaris krijgt.
Wanneer je steeds met een ontevreden gevoel stopt met een baan, op bedrijven waar andere personeelsleden jaren in dienst blijven, dan moet je je inderdaad af gaan vragen of je wel geschikt bent voor het vak.
Schoentje schreef:Ook een goede groom of stalmanager is onmisbaar!
Ook zonder paardrijtalent kun je dus goed de kost verdienen in dit vak. Goede grooms zijn namelijk schaars en als je die goede gevonden hebt, dan wil je die houden en betaalt de baas daar ook naar.
Maar ook daarin moet je weer geluk hebben.
Natuurlijk zijn er klootzakken die elk personeelslid als voetveeg gebruiken. Daar moet je dan zo snel mogelijk wegwezen en naar iets nieuws zoeken. Van de andere kant moet je ook niet te snel opgeven, je zal jezelf eerst moeten bewijzen, voordat je dat hoger salaris krijgt.
Wanneer je steeds met een ontevreden gevoel stopt met een baan, op bedrijven waar andere personeelsleden jaren in dienst blijven, dan moet je je inderdaad af gaan vragen of je wel geschikt bent voor het vak.
ambre schreef:Als al die penny meisjes eens op zouden houden om voor minder dan het minimumloon dubbele diensten te draaien dan zou je gewoon weer eens iets kunnen verdienen als stalmedewerker.
miss_lizje schreef:Maar heb je als groom dan echt die opleiding nodig? Paard bandages om doen en vlechten kan je ook zonder zo'n opleiding leren.
Natuurlijk zullen de juiste mensen ook wel een top baan in deze branche vinden, maar je hoeft er geen opleiding voor gevolgd hebben. De kennis die namelijk nodig is, leer je meer in de praktijk dan uit een boek.
Daarom lijkt mij het veel verstandiger om als opleiding iets anders te kiezen dan paarden, dan heb je altijd iets om op terug te vallen mocht het niet werken in de paardenbranche.
Maar wat je in de praktijk dus ziet, is dat de mensen die de paardenopleiding gaan doen denken dat ze de nieuwe anky's in progress zijn. Tenzij je echt de bedrijfskant(dus ook economie en management) kiest, is het over het algemeen een nutteloze opleiding die echt geen streepje voor geeft op iemand die zonder opleiding als stalknecht begonnen is.
Naskapower schreef:Ik ga beginnen aan mbo paardenhouderij, niet omdat ik op een stal wil werken maar omdat de opleiding hoefsmid alleen in combinatie met paardenhouderij kan (of je moet een arbeidscontract hebben). Paardenhouderij als opleiding om dan de rest van je leven als sloofje op een stal te werken zie ik zelf ook niet zitten.
ikke schreef:ambre schreef:Als al die penny meisjes eens op zouden houden om voor minder dan het minimumloon dubbele diensten te draaien dan zou je gewoon weer eens iets kunnen verdienen als stalmedewerker.
Nee. Zelfs in GB (waar een en ander toch wel ietsje beter geregeld is) is de uiteindelijke kwaliteit van medewerkers erg wisselend. Niet alleen qua inzet maar ook inzicht.......
maralyn schreef:Een baan in de paarden?
Ohh daar droomde ik vroeger van.
Een eigen manege, met enorm veel grond.
40 pension stallen erbij, 24 manege paarden, zodat ze allen niet te veel hoeven te lopen.
Manege paarden en ponys gescheiden. Veulen opfok erbij.
Veulens bij de manege paarden in, zodat ze elkaar allemaal opvoeden in een paddock paradise systeem.
Zodat zowel de veulens als de manege paarden altijd buiten lopen.
De pensionpaarden in stallen van 4 x 4 met uitloop van 4 x 8, zodat dezen zo veel mogelijk frisse lucht krijgen. Ook kleine paddock paradises voor de pensionpaarden, zodat ze allen zo veel mogelijk beweging krijgen.
Een grote dressuurbuitenbak met een heg er om heen en witte hekjes.
Een springveld, met houten witten omheining.
Een 35 x 70 bak, voor de manege en een 20 x 60 bak voor een vereniging.
Hou maar op.... hou maar op....
CRASHHHH, uit haar droom gevallen.
Zoveel geld zal je nooit krijgen... Punt.
Als voor opleiding van mijn huidige opleidingen, heb ik paardenhouderij gedaan.
Alsnel wordt je wakker geschud.
Je mest boxen uit, en staat de hele dag te vegen, en rommel van pensionklanten achter hun kont aan op te ruimen.
Met dierverzorging, wat ik erna heb gedaan, was dit toch iets anders.
Bij melkveehouderijen, pluimveehouderijen en varkenshouderijen waar ik allemaal mijn stage dagen heb gemaakt, om zo veel mogelijk te zien, en er achter te komen, wat ik nou allemaal NIET leuk vind. Bij deze bedrijven, vind ik het zelfs, ondanks dat er vaak meer dieren aanwezig zijn dan op stallen of manege's veel gemoedelijker zijn. Bij de meeste bedrijven wordt er echt gekeken naar zo best mogelijke omgeving, dat de dieren het beste presteerden. Want heb jij de boel niet voor elkaar, leveren je koeien minder melk, je varkens minder vlees en zo ook je kippen.
Nu doe ik dierenarts assistente. Lijkt mij op dit moment een ontzettend uitdagende baan.
Er is niet veel werk in te krijgen, daar ben ik me super van bewust.
Daarom blijf ik hierna niet stil zitten, en ga verder in de kinderen.
Kinderen?? Maar dat is een hele andere richting? Ja klopt!
Naast dieren, vind ik kinderen geweldig!
Ik geniet er nu al van, als kinderen lachen, spelen en dingen leren.
Maar ook als kinderen huilen, wil ik graag troosten, al licht er wel aan, wat voor voorval er is geweest natuurlijk.
Dus hierna, Kinderpedagogie.
Is daar werk in? Ja.. Maar dat licht er maar net aan waar jij heen wilt.
Het is erg breed, waardoor de banen vrij flexibel staan.
In de paarden?
Of je moet een krachtig niveau hebben gereden, een naam hebben opgebouwd en daardoor je centen kunnen verdienen met lesgeven, en opbouwend: trainen van andersmans paarden.
Of je moet een kap geld bezitten of erven. Want als sloofje op een grote stal? Je moet het maar leuk vinden, maar persoonlijk? Ik pas.
xxLady schreef:Daar komt nog bij dat je met HBO paard&management meerdere kanten op kunt. Ik heb op school bijvoorbeeld ook vakken zoals bedrijfskunde, recht en statistiek gehad. Wij worden hier niet opgeleid tot paardenverzorgster of stallenuitmester. Het is wel de bedoeling dat wij iets op HBO-niveau gaan doen, op een bedrijf met paarden. (:
Iris82 schreef:xxLady schreef:Daar komt nog bij dat je met HBO paard&management meerdere kanten op kunt. Ik heb op school bijvoorbeeld ook vakken zoals bedrijfskunde, recht en statistiek gehad. Wij worden hier niet opgeleid tot paardenverzorgster of stallenuitmester. Het is wel de bedoeling dat wij iets op HBO-niveau gaan doen, op een bedrijf met paarden. (:
Zolang je maar niet de illusie hebt dat je in het niet-dierenwereldje terecht kunt met je diermanagement opleiding. Dat is wel wat ze je voorhouden, maar de praktijk wijst heel anders uit.