Ziekmelden bestaat niet meer?????

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:07

Manda schreef:
Ja ik heb wat mails uitgedaan, naar collega's (om vervanging te zoeken...), naar de teamcoach en die overkoepelend leidinggevende...
dan heb je imo al weer meer gedaan dan zou moeten, daar wordt je teamcoach voor betaald..

Val ik weg en kunnen mijn collega's niet invallen, hebben we dus echt een probleem omdat er simpelweg gewoon geen deskundigheid is om die clienten op te vangen....
dan is dat alsnog NIET JOU PROBLEEM,!

Ik kan inderdaad best vervangend werk doen, kantoorwerk of misschien zelfs ook een paar clienten waar je niet ver voor hoeft te lopen of lang hoeft te staan
Nee, hoe nobel ook, jij moet niet lopen met die voet.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:10

Manda schreef:
Bedankt voor de reacties!

Ja ik heb wat mails uitgedaan, naar collega's (om vervanging te zoeken...), naar de teamcoach en die overkoepelend leidinggevende...

Inmiddels ook van 5 van de 7 collega's terug dat ze alle drie de dagen niets kunnen betekenen.... ik ben bang dat dit echt een groot probleem gaat worden. Het verpleegkundig team is destijds opgezet omdat hier clienten gedaan worden door een hoger deskundigheids niveau omdat er in de andere, op dat moment, werkzame teams geen deskundigheid zit die dat mag en kan doen. Val ik weg en kunnen mijn collega's niet invallen, hebben we dus echt een probleem omdat er simpelweg gewoon geen deskundigheid is om die clienten op te vangen.... en zeker op vrijdag en het in het weekend ... En ik trek me dat echt aan want degene die de dupe worden zijn mijn clienten, vreselijk vind ik dat....

Ik kan inderdaad best vervangend werk doen, kantoorwerk of misschien zelfs ook een paar clienten waar je niet ver voor hoeft te lopen of lang hoeft te staan.

Ik ga mee met de mensen boven mee, ik snap dat je je verantwoordelijk voelt, en je teamcoach maakt daar nu handig misbruik van door jouw een schuldgevoel aan te praten. Maar het is niet aan jou om vervanging te regelen. Desnoods zullen ze een uitzendkracht moeten inhuren o.i.d. maar hoe dan ook is het hun probleem.ZE kunnen jou niks verwijten.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:17

Precies Shadow, helemaal mee eens.
Verzuim is vreselijk negatief en duidt niet alleen op (ernstig) tekortschieten, maar ook op nalatig zijn.
Ik vind dat geen correcte benaming voor ziek zijn.

Maar goed ik ken de zorg en de idioterie erin.

TS: je bent niet in staat om je werkzaamheden uit te voeren. En je leidinggevende moet er niet jouw probleem van maken. Haar baan, haar taak. Heel zwart wit, maar iedereen is vervangbaar (ze moet er misschien alleen een beetje moeite voor doen in deze vakantieperiode).
En als ze passend werk hebben, dan is dat mooi meegenomen voor zowel jezelf als voor de organisatie.

har166

Re: Ziekmelden bestaat niet meer?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:54

En ik sta er van versteld dat ze geen back up hebben voor een team(lid) met een dergelijke functie. Stel dat je minder uren wilt werken of zwanger wordt of iets ergs als in het ziekenhuis terecht komen dan moet er toch iemand zijn die jouw taken kan overnemen? Ik werk in het onderwijs dus heb makkelijk praten maar ik zou ook niet voor een organisatie willen werken die me zo onder druk zet en zich blijkbaar niks aantrekt van de gezondheid van zijn eigen personeel.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:00

Bij mij op de afdeling is het in drukke tijden ook alle hens aan dek. Dan moet ik er ook niet aan denken dat iemand ziek wordt of uitvalt of wat dan ook. Maar als dat dan om welke reden dan ook toch gebeurd (gelukkig niet vaak), dan probeer ik het toch op te lossen (aangezien ik daarvoor ben aangenomen :+ ). Wellicht andere teams samenstellen, zodat alle klanten toch worden bediend. Of ik huur een concullega in als dat op die termijn lukt. En in het uiterste geval zullen we het bezoek aan de klant moeten verschuiven. Soms is het niet anders.

Nu zit ik niet in de zorg, dus daar kan ik (gelukkig) niet over meepraten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:04

Lees dit topic met kromme tenen krijgend mee.
Je zal maar enkele reis Onze Lieve Heer hebben gekregen.
Wat dan? D'n Duvel bellen dat ie even wat anders moet doen. }>
Ik weet het is zwart wit, maar toch.
Krijg wel eens het gevoel dat dit het enige excuus is naar een werkgever toe om ziek te mogen zijn.

TS, je voet moet langer mee dan vandaag.
Dit zijn geen grapjes.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:18

Ziek is ziek. Of dat nou gaat om een flink gekneusde voet of een flinke griep. Feit is dat jij niet je werk uit kan voeren.
Je teamleider/manager wordt er voor betaald dit op te lossen, absoluut niet dat jij dit moet doen.
Ik snap dat je je verantwoordelijk voelt tegenover je cliënten, maar wat hebben zij eraan als jij nu doorgaat en straks alsnog in de ziektewet beland?

Laat je teamleider het lekker oplossen em ga jij met je voet omhoog. :-)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:19

Morganlefay schreef:
Lees dit topic met kromme tenen krijgend mee.
Je zal maar enkele reis Onze Lieve Heer hebben gekregen.
Wat dan? D'n Duvel bellen dat ie even wat anders moet doen. }>
Ik weet het is zwart wit, maar toch.
Krijg wel eens het gevoel dat dit het enige excuus is naar een werkgever toe om ziek te mogen zijn.

TS, je voet moet langer mee dan vandaag.
Dit zijn geen grapjes.

Dan zal ik je maar niet vertellen wat ik heb meegemaakt toen mijn vader op het randje lag...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:33

Het is net een plaag in de zorg, maar zo hard als dit heb ik het nog niet meegemaakt.

Op mijn vorig werk, werd de arbeidsgeneesheer er een tijdje idioot snel bijgehaald.
Er werd heel rot gereageerd op afmeldingen, ze geloofde mijn collega's niet en wouden ze eigenlijk ook niet in ziekteverlof hebben.
Met gevolg dat ze vaak minder lang ziekteverlof aanvragen.... Toen de pesterijen met de arbeidsarts begonnen, kregen de collega's juist meer tijd van de arts. _O-
Die tactiek hebben ze dus ook snel laten vallen.

Maar Ts heel rot van je patiënten, maar je kan niet alles op jezelf nemen. Je zult toch aan jezelf moeten denken anders kan je helemaal niks betekenen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:35

Thuiszorg is over het algemeen cao vvt en daar zit ik ook in.
Tuurlijk mag je je wel ziekmelden, maar met zoiets moeten ze je ook vervangend werk aanbieden. Dus op kantoor mensen plannen lijkt me nog niet eens zo'n slecht idee...
Maar verder, ziek = ziek. Jij kan nu je werk niet uitvoeren dus je moet je ziek melden (en niet met je vriend overleggen... Gewoon ziek melden) en dan moeten zij je vervangend werk geven.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:38

Hoe sneller je weer beter bent, hoe eerder je goed en hopelijk weer lang voor je clienten kan zorgen...

Gewoon ziek melden, je clienten kijken jou er echt niet op aan als er niet voor ze gezorgd word, daar kan je gewoon niets aan doen met je voet. (als ze je er wel op gaan aankijken, ze zijn misschien een beetje dom). Je werkgever moet dan maar een buitenbedrijf inhuren om voor je clienten te zorgen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 18:50

Bedankt voor de vele reacties erop! Dat geeft me toch ook wel steun, ik voel me echt onwijs schuldig dat ik me ziek moet melden maar ben eigenlijk ook niet van plan mijn overuren en vakantiedagen hiervoor op te offeren...
De teamcoach zei volgens mij namelijk ook iets over dat ziekteuren onder haar team zou vallen en dit niet gunstig is voor de cijfers? van het team en daarom overuren en/of vakantiedagen opnemen beter zou zijn "in dit geval", en ze melde ook nog even erachteraan "als ik nou echt ziek zou zijn dan ..." dit vond ik ook zo rot, dat ik door mijn ziekmelding ook nog eens de cijfers van het team naar beneden haal en zei kennelijk vind dat ik hiervoor mijn inkomen maar moet laten schieten en dus niet ziekmelden. Ik ben behoorlijk teleurgesteld!!

Inmiddels van alle collega's bericht gehad dat ze niets voor me kunnen betekenen. Het flebureau heeft inmiddels ook een mail uitgedaan naar alle andere teams en flexmedewerkers zag ik, dus het is intern nu ook opgepakt. Van de overkoepelend leidinggevende heb ik ook een mail met beterschap, dat ik ziekgemeld sta en bij beter ik dit moet melden bij de teamcoach.
Ik verwacht eigenlijk ook nog een bericht wat ik wel kan betekenen.... En ergens ben ik er bang voor dat vrijdag iedereen gewoon naar huis gaat en niemand de verantwoordelijk opgepakt heeft, of iedereen denkt dat een ander het wel gedaan heeft, om het team draaiende te houden (de dienst is een zelfstandige dienst, je start en eindigd alleen), het begint 15:00 maar voordat de eerste klachten binnen stromen bij de zorgcentrale dat er niemand aan het werk is is het al zeker paar uur later en is er niemand meer op kantoor hier... ik zie dit helaas zo gebeuren en zal echt niet rustig zitten als ik niet weet dat het echt opgepakt is.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:50

Als leidinggevende in de zorg kan ik het niet nalaten te reageren. Ziekmelden is inderdaad niet meer aan de orde. Ziekteverlof dien je aan te vragen bij je leidinggevende. De leidinggevende moet een inschatting maken of je volledig of mogelijk deels arbeidsongeschikt bent. Mi heel reeel dat een werkgever goed wil bekijken of je toch nog iets kunt betekenen, de werkgever betaald immers ook het salaris door. Nee, de ziektewet zoals die vroeger bestond is niet meer, de werkgever is nu zelf verantwoordelijk. Vroeger werd de ziekmelding aan het uwv gestuurd en deden zij beoordeling en betaling.

Ja, ziek is ziek, maar het zou ook fijn zijn als het vanuit het werkgeversperspectief bekeken wordt. Een leidinggevende heeft gewoon verplichtingen, een daarvan is de eerste beoordeling van verlofaanvraag. Niet zo heel gek toch.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:00

Alleen dan wel jammer dat er in dit betreffende team wordt gesproken over cijfers en de invloed van de ziekmelding erop.
De leidinggevende zal toch niet door de telefoon kunnen zien hoe de voet er aan toe is.
Ziekmelding moet beoordeeld worden door een arbo of huisarts en niet door een leidinggevende.

Ik hoop voor jou ts dat er tijdig een vervanger voor je is geregeld. Ik kan heel goed begrijpen dat je je verantwoordelijk voelt voor mensen die afhankelijk van je zijn. Maar toch niet gaan werken, ook al wordt er zoveel druk gelegd. Eerst beter worden anders krijg je alleen maar meer last van je voet

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:02

Jazeker wel, de eerste beoordeling tot toekenning verlof doet de leidinggevende.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:03

Daatje schreef:
Als leidinggevende in de zorg kan ik het niet nalaten te reageren. Ziekmelden is inderdaad niet meer aan de orde. Ziekteverlof dien je aan te vragen bij je leidinggevende. De leidinggevende moet een inschatting maken of je volledig of mogelijk deels arbeidsongeschikt bent. Mi heel reeel dat een werkgever goed wil bekijken of je toch nog iets kunt betekenen, de werkgever betaald immers ook het salaris door. Nee, de ziektewet zoals die vroeger bestond is niet meer, de werkgever is nu zelf verantwoordelijk. Vroeger werd de ziekmelding aan het uwv gestuurd en deden zij beoordeling en betaling.

Ja, ziek is ziek, maar het zou ook fijn zijn als het vanuit het werkgeversperspectief bekeken wordt. Een leidinggevende heeft gewoon verplichtingen, een daarvan is de eerste beoordeling van verlofaanvraag. Niet zo heel gek toch.

Niet om t een of ander, maar sinds wanneer mag een leidinggevende bepalen of iemand ziek is of niet? Bij mij weten ben je niet eens verplicht te melden wat je hebt aan je leidinggevende (uiteraard is het sociaal wenselijk). Een arbo arts is er om te bepalen of iemand ziek is of niet.

Edit: Typfout. Overigens ben ik gewoon geïnteresseerd waarom dat nu ineens wel zou mogen.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:06

Ja, en een leidinggevende beoordeeld of ziekteverlof toegekend wordt. Bij twijfel is het de leidinggevende die de bedrijfsarts inschakeld. Ik ben van mening dat als er een goede werkrelatie is tussen werknemer en werkgever, er vaak niet eens een bedrijfsarts in beeld hoeft te komen bij kortverzuim.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 19:07

Ik heb ook gezegd dat ik zeker iets kan betekenen, ik kan kantoorwerk doen en eventueel wat clienten waar je niet ver voor hoeft te lopen of lang hoeft te staan. Ik heb gister 4 uur achter elkaar gestaan en gelopen met een ontzettend pijnlijke voet, ik werd er gewoon misselijk van hoe pijn het deed maar ik ben niet gestopt en heb mijn werk afgemaakt omdat ik wist wat een problemen het zou geven als ik midden in een dienst zeg, ik kan niet meer ik stop ermee. Het was een inschattingsfout van mij om hiermee aan het werk te gaan dus die consequenties heb ik gisteren ook gedragen. Maar mijn voet is er echt niet beter op geworden, mijn huisarts schrok er dus echt van hoe het er vandaag uitzag en daar schrok ik dan weer van...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:10

Daatje schreef:
Ja, en een leidinggevende beoordeeld of ziekteverlof toegekend wordt. Bij twijfel is het de leidinggevende die de bedrijfsarts inschakeld. Ik ben van mening dat als er een goede werkrelatie is tussen werknemer en werkgever, er vaak niet eens een bedrijfsarts in beeld hoeft te komen bij kortverzuim.

Dit is zo bizar dat ik hier eigenlijk alleen maar zo op kan reageren
_O- _O- _O-

Een leidinggevende die beoordeeld of je ziek bent? Of zoals jij het noemt…ziekteverlof toekennen. Het moet niet gekker worden.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:11

Daatje schreef:

Maar in wat voor gevallen weiger je zo'n ziekteverlof dan? Enkel als je twijfel terecht is (dus bepaald door een arbo arts) of ook als jij bv. Vind dat je met een gekneusde voet wel kan werken?

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:12

Ik reageer ook zeker niet op jouw handelen hoor, volgens mij prima gedaan. Maar ik vind de negatieve reacties en onjuiste info wat jammer. Beterschap!

kwita

dat is geen eenvoudig kneuzinkje, laat je niet afschepen ... je bent ziek. je moet er mee rusten punt uit , overmacht! -O-

Furrow

Kinke schreef:
Daatje schreef:

Dit is zo bizar dat ik hier eigenlijk alleen maar zo op kan reageren
_O- _O- _O-

Een leidinggevende die beoordeeld of je ziek bent? Of zoals jij het noemt…ziekteverlof toekennen. Het moet niet gekker worden.

Ben ik blij dat in België de arts dat doet, en bij twijfels op termijn van het hoofd de arbeidsarts dit kan ontkrachten of bevestigen. :)

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:14

Anders laat je je huisarts maar met je leidinggevende bellen. De leidinggevende kan dan haarfijn uitleggen aan de huisart hoe belangrijk de cijfers dan wel niet zijn. Hoe moeilijk is t nou om een vervanger te vinden met al die werklozen?

Alle gekheid op een stokje, je had niet eens hoeven uitleggen waarom je je ziek meldde. Maar ok. Wel goed van je in ieder geval dat je aangaf vervangend werk te kunnen doen (meer kan je ook niet doen om je goede wil te tonen). Luister bij het aangeven hiervan alsjeblieft wel naar de huisarts.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:16

Ben ik ook blij dat ik in België woon of toch niet in die sector zit. Ten eerste heeft mijn baas absoluut geen zaken met mijn medische problemen en ten tweede wil ik dat iemand die er jarenlang voor gestudeerd heeft bepaald of ik arbeidsgeschikt ben of niet, niet iemand die er vooral aan zijn winstmarges denkt.