Ziektewet en einde contract,wat moet ik doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Ziektewet en einde contract,wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:51

Bel eerst even met uwv, afdeling wia. Zij kunnen nog beter vertellen wat jij moet doen.

Maar stuur iig een mail naar je werkgever dat je je per X datum volledig ziek meld

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:02

Douraque schreef:
Even nog een opmerking: wet werk en zekerheid is nog niet van kracht, per 1 januari 2015 een gedeelte en per 1 juli 2015.

Best wel kwalijk eigenlijk als het UWV op hun site informatie meldt die niet klopt!

Daarnaast is het wel altijd goed denk ik om ook de bron te geven van informatie hierover, bv de oorspronkelijke wettekst met artikel. Zelfs als je medewerker bent is dat belangrijk, want ik ben zelf helaas meerdere keren verkeerd voorgelicht door medewerkers van het UWV. (En dan wordt het er niet eenvoudiger op kan ik verzekeren.)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:06

Als je Googled op wet, werk en zekerheid en dan naar de website van de overheid gaat kan je dit vinden. Ik zit momenteel op mijn mobiel

Edit: even snel google gepakt en de eerst me hit
http://www.recron.nl/k/n106/news/view/5 ... hoven.html

En zoek maar op wetsvoorstel 33 318

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:27

Douraque schreef:
Even nog een opmerking: wet werk en zekerheid is nog niet van kracht, per 1 januari 2015 een gedeelte en per 1 juli 2015.

Klopt helemaal. Het is 2015. Is onlangs toch toe besloten om het uit te stellen naar 2015. De flexregels zijn wel gewijzigd per begin dit jaar. Ik heb onlangs twee dagen arbeidsrecht achter de rug en er volgen er nog twee in het najaar. Is voornamelijk gericht op wat ik nodig heb voor mijn werk dus ik ben geen arbeidsjurist. Ik vind het wel reuze interessant en ga me er waarschijnlijk verder in verdiepen.

Ik heb wel een vraagje voor je Douraque, waarom moet TS zich wenden tot de afdeling WIA van het UWV?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:35

Tivoli schreef:
Overigens,mijn arts heeft niet gezegd dat het door mijn werk is opgelopen,maar dat het mogelijk door mijn werk is ontstaan.
Het zijn vaak die kleine woordjes waar je goed op moet letten,ook ik zelf.
Dat kan het verschil maken tussen sterk staan of een flater slaan.
Ik snap heel goed dat mijn arts geen definitieve uitlatingen hierover durft te doen en dat liever over laat aan een arboarts of een ander die hier voor in wordt gezet. (Toch?)

An sich maakt het toch niet uit hoe je blessure is ontstaan? Je bent door omstandigheden niet capabel om het werk dat je wordt aangeboden uit te voeren.

Als je toch al zeker weet dat je er over 3 weken uit moet, vraag ik me af of je nog aangepast werk zou moeten accepteren (als je dat al zou kunnen). Iemand die dat weet?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:44

Ik denk dat je nu op de goede weg zit TS.
1. Meld je ziek zowel telefonisch als per mail.
2. Je kan het UWV bellen om alvast je verhaal te doen. Kan zeker geen kwaad.
3. vraag als je je ziek meldt of je kan worden gezien door een bedrijfsarts. Zet dit ook in je mail ter bevestiging.

Het is dan aan je werkgever om actie te ondernemen en een bedrijfsarts in te schakelen. Zorg wel dat je thuis bent want mochten ze een huisbezoek door een controleur inregelen en je bent er niet dan kan je daar gelazer mee krijgen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:08

Ik kan alleen maar mensen die werken aanraden lid te worden van een bond.
Dat sta je gewoon sterker en krijg je de hulp die je nodig hebt op dat moment.
De kosten wegen echt niet af tegen de nadelen die je anders ondervind.
Zeker in tijden als deze

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:18

Eens met quartel. De bond kan bovendien ook helpen in communicatie met het UWV als dat nodig is. Overigens: je kunt vaak zodra je lid bent kort advies krijgen, intensievere juridische steun heeft vaak een wachttijd (bv van een jaar) voor het gratis is, of de regel dat het niet om een al lopend conflict moet gaan. Wel even in de gaten houden dus.

Maar als je nog 2 jaar te maken zou kunnen hebben met je werkgever kan het zeker van pas komen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:23

Shadow0 schreef:
Eens met quartel. De bond kan bovendien ook helpen in communicatie met het UWV als dat nodig is. Overigens: je kunt vaak zodra je lid bent kort advies krijgen, intensievere juridische steun heeft vaak een wachttijd (bv van een jaar) voor het gratis is, of de regel dat het niet om een al lopend conflict moet gaan. Wel even in de gaten houden dus.

Maar als je nog 2 jaar te maken zou kunnen hebben met je werkgever kan het zeker van pas komen.

Klopt......als je lid word dan heb je het eerste jaar te maken met een eigen bijdrage als je gebruik wilt maken van een jurist. Dus je betaald dan ook niet het volledige bedrag. Na dat jaar is juridische bijstand gewoon gratis. Ik ben al sinds mijn eerste werkdag lid en heb er zeker geen spijt van. 1 telefoontje en je hebt antwoord op al je vragen met het juiste advies er bij.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:32

ik heb in mijn directe omgeving te maken gehad met een geval als TS beschrijft, het UWV is daarin echt heel behulpzaam geweest , de betreffende persoon was ziek , zou lange termijn ziek zijn , werkgever heeft niet ziek gemeld, maar persoon thuis laten blijven met behoud van salaris en bij het eerste moment waarop beëindiging mogelijk was, contract beëindigd (onder het mom van verschillende visies die niet verenigbaar zouden zijn) dit betrof trouwens een leerlingcontract waarbij voortgang van de opleiding een voorwaarde is van voortzetting samenwerking
toen is pas contact met uwv op gang gekomen, maar persoon heeft eerlijk uitgelegd hoe het gelopen is, UWV heeft toen de persoon direct ziek gemeld met terugwerkende kracht, contact opgenomen met de voormalig werkgever , die is dus daadwerkelijk op het matje geroepen , en de betreffende persoon kreeg alle medewerking vanuit het UWV.
Ik zou in een geval als dit waarbij lidmaatschap bond niet aan de orde is op dit moment) gewoon ziek melden bij werkgever (inclusief een melding direct naar P&O)
en daarnaast contact opnemen met het UWV met de vraag of de ziekmelding is doorgekomen bij hen of niet .

daarna is het gewoon kijken wat de werkgever doet
hou voor jezelf ook even overzichtelijk wanneer je je eerste ziekmelding deed , wat jij hebt geprobeerd en wat de werkgever heeft aangeboden etc qua vervangende werkzaamheden etc , gewoon het hele verloop van de zaak zeg maar .
evt zelf contact opnemen met de arbo arts waar je werkgever gebruik van maakt (zou je bij P&O moeten kunnen vragen welke organisatie ze mee werken)
van daar uit kun je dan verder(dus gewoon de molen zijn gang laten gaan)
ik zou er namelijk niet van uit gaan dat je contract verlengd gaat worden als ik zie hoe de werkgever zich tov jou opstelt
je toch koste wat kost aan het werk hebben terwijl jij eigenlijk echt rust moet houden , het drammen en gedwingelandij ik heb het idee dat er alleen maar vanuit hen gekeken word, om nog even gebruik te maken van je diensten voor je contract klaar is
therapeutisch werken etc , daar kun je beter de begeleiding van een arbo arts bij hebben zodat de werkgever een advies krijgt ipv dat de werkgever gewoon maar wat doet.
zeker ter bescherming van jou zelf.

dus kies in ieder geval echt voor jezelf en je gezondheid nu

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 11:44

UPDATE:

Alle gekheid op een stokje...

Mijn contract werd zoals verwacht niet verlengd. Mijn (ex)baas drukte mij op het hart dat ik mij geen zorgen hoefde te maken en me moest richten op mijn herstel.
Hij zou mij bij het UWV ziek uit dienst melden.
Mijn contract verliep op 5 augustus.
Het UWV hoorde contact met mij op te nemen en ik zou een papier thuis krijgen met de bevestiging van het einde van mijn contact (hij had het mij telefonisch gemeld namelijk).

Enkele dagen geleden bedacht ik mij ineens dat ik waarschijnlijk al lang bericht had moeten hebben.
(misschien late reactie,maar ja,een kind met vakantie en de tijd gaat ongemerkt voorbij!)
Ik heb noch van mijn werkgever,noch van het UWV post gehad.

Ik ben gaan bellen met het UWV,zij hebben helemaal niks over mij binnen gekregen. Mij werd geadviseerd aan mijn ex-werkgever mijn eerste ziektedag op te vragen.
Gister kreeg ik dan eindelijk per email een overzicht van mijn aanwezigheid.
Wat schept mijn verbazing??
Mijn baas heeft mij enkele dagen voor de afloop van mijn contract beter gemeld!!! -:(-
Volgens hem ben ik nog een week volledig aanwezig geweest voor mijn contract eindigde.
Dit is pertinent NIET WAAR.
Ik kan dit zelfs zwart op wit bewijzen omdat ik op 1 augustus nog opnieuw ben ingespoten bij mijn arts,en ik volgens mijn baas die dag de hele dag aanwezig was _-:(

Dit alles heb ik doorgespeeld aan het UWV en zij gaan nu bekijken hoe en wat nu verder.

Dit kan toch niet zomaar??

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:46

Ik hoop dat je werkgever vervolgd wordt wegens fraude. Maar ik weet niet of dat kan... In elk geval sta jij wel sterk met je bewijs lijkt me :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:52

eis een ziek uitdienst registratie, dat scheelt een hoop gesukkel meld je aan bij het uvw als werkloos en ziek en laat je beoordelen door de uvw arts, maar vraag de eerse een ww uitkering aan (en ja dan moet je 13 wk solliciteren!, meld je dan ook tevens meteen ziek anders krijg je geen oproep voor de arts!)

hier had ik ook zo een baas, zit in het zelfde schuitje. -:(- baas gaat vrij uit zelf ben je de klos

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:07

Man man man wat een varkens zijn sommige werkgevers ook, maar eerlijk gezegd ben je zelf ook een beetje naïef geweest. Als ik me iets vergis is hiervoor gewaarschuwd in dit topic.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:12

Vraagje tussendoor.

Als je ziek uit dienst gaat ben je dan sollicitatie plichtig?

Uwv verteld mij van wel maatslag ik zo lees dat je in de zw komt en niet in de ww vraag ik het me.toch af

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 12:26

bliver schreef:
Man man man wat een varkens zijn sommige werkgevers ook, maar eerlijk gezegd ben je zelf ook een beetje naïef geweest. Als ik me iets vergis is hiervoor gewaarschuwd in dit topic.

Klopt :)
Juist aan de hand van dit topic heb ik alles in mijn macht gedaan om te zorgen dat het goed zou worden geregeld omdat ik al vermoedde dat het niet helemaal eerlijk liep.
Het is niet zo dat ik niks met die adviezen gedaan heb,maar uiteindelijk had ik geen pionnen meer om te zetten. Want ik kan hoog of laag springen,maar als mijn werkgever niet doet wat hij beloofd,kan ik hem moeilijk thuis op gaan wachten :Y) Hij weigert simpelweg om ook maar iets schriftelijk af te handelen.

Maar ik heb gelukkig alle info in een soort tijdlijn bewaard inclusief datums en tijdstippen van telefoongesprekken...

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 12:30

schrikdraad schreef:
Vraagje tussendoor.

Als je ziek uit dienst gaat ben je dan sollicitatie plichtig?

Uwv verteld mij van wel maatslag ik zo lees dat je in de zw komt en niet in de ww vraag ik het me.toch af

Aangezien ik net ophang met het UWV...
Ja, je bent sollicitatieplichtig!
Want hun bekijken pas achteraf of jij echt 'ziek' was.
Er is mij zojuist verteld dat ik inderdaad sollicitatieplicht heb en binnen 48uur wordt opgeroepen voor een ...tja.... hoe zal ik het noemen...vleeskeuring? :Y)
Hij vertelde me ook dat ik 4 weken vanaf de dag dat de ziekmelding is gedaan,van hun een 'uitspraak' krijg.
Bij mij is die ziekmelding dus vandaag handmatig en telefonisch doorgevoerd,dus ik moet nog sowieso 4 weken wachten.In die 4 weken moet ik het standaard proces voor een uitkering doorlopen.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:34

Is die werkgever ook de baas van het hele bedrijf of was het jouw afdelingsmanager? Anders kun je misschien contact opnemen met de baas van je baas om te vragen of hij het normaal vind dat er zo met mensen om wordt gegaan. Wie weet kan die nog helpen. }:)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:36

Ik heb een afspraak staan om op 1 of andere werk gesprek te komen. Maar ik wordt nu precies op mijn laatste eigenlijke werk dag geopereerd en zit langdurig in het gips.
Mag niet lopen.
gaat wat worden.

Ook mocht ik ergens op gesprek mogen komen weet ik echt niet hoe.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:13

uwv bellen die kunnen je het zo uitleggen.
Arboarts is nooit ten nadelen van jou. ja ze willen zo snel mogelijk reintegratie, maar dat wil jij ook toch?
Je werkt nu dus je lichaam naar de kl*te om maar contractverlenging te krijgen.

Als je in de ziektewet blijft, kun je geen ontslag krijgen, maar wordt je contract ook niet verlengd.
Ik zou die tijd gebruiken om uit te kijken anar een andere baan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:24

Aangezien jouw exbaas niets op papier wenst te zetten, heb jij wel een officiele einde-contract-brief thuis gehad?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 14:56

Rocamor schreef:
Aangezien jouw exbaas niets op papier wenst te zetten, heb jij wel een officiele einde-contract-brief thuis gehad?

Nee.
Maar in het contract zelf stond al dat het een tijdelijk contract was?
Dus dan is het toch niet automatisch verlengd?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:25

Bij een tijdelijk contract met een einddatum is contract geëindigd. Tenzij je de dag volgend op je laatste werkdag wederom komt werken, dan is die stilzwijgend verlengd onder dezelfde voorwaarden + voor dezelfde duur

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:39

Douraque schreef:
Bij een tijdelijk contract met een einddatum is contract geëindigd. Tenzij je de dag volgend op je laatste werkdag wederom komt werken, dan is die stilzwijgend verlengd onder dezelfde voorwaarden + voor dezelfde duur

En hoe zit dat dan als je over zou moeten naar contract onbepaalde tijd? En in dit geval een medewerker in de ziektewet? Stel ze gaat morgen werken of meldt zich morgen om aan te geven dat ze openstaat voor vervangend werk (als dat kan), zou ze dan nog gewoon bij deze werkgever werken? Of is dat nu (2 weken na einde contract, maar niets zwart op wit van werkgever) te laat?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:42

2 weken is sowieso te laat.

Het gaat echt om de volgende werkdag opvolgend de dag van einde. Als iemand ziek is en einde contract, val je terug op het uwv. Als je op de die dag volgend op aangeeft vervangende werkzaamheden te kunnen doen + wordt gegeven, dan zou ik zeggen voortzetting van het dienstverband. Afhankelijk van aantal tijdelijke contracten, kan er sprake zijn van onbepaalde tijd