Kosten op kamer wonen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:36

ligt er denk ook aan hoe zelfstandig je bent en of je je zelf prima
zou kunnen redden; leren, huishouden, koken, boodschappen doen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:36

Ik woon voor 300 euro p.m (inclusief) in Utrecht op 17m2. Ik heb zo'n 20 euro per week aan boodschappen wat op zo'n 80 euro in de maand neerkomt. Daarnaast betaal ik m'n telefoon zelf a 32 euro, inboedelverzekering is iets van 7 euro en m'n zorgverzekering van 108 euro. Ik heb studiefinanciering van 280, loon van ongeveer 350 euro in de maand en mijn zorgtoeslag van 70 euro in de maand. Daarnaast spaar ik elke maand zo'n 100/150 euro :)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:37

Xjewillemijn schreef:
ligt er denk ook aan hoe zelfstandig je bent en of je je zelf prima
zou kunnen redden; leren, huishouden, koken, boodschappen doen.

Maar daar heeft een huisbaas sowieso niet echt wat mee te maken. Of je nu 15 of 25 bent, je zult toch voor je eigen eten moeten zorgen.. :D
Het gaat meer om het feit dat als er wat gebeurd, dat jullie wel minderjarig zijn. Volgens mij kan de huisbaas dan ook eerder aansprakelijk worden gesteld.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 14:38

Muurp schreef:
300/350 euro is een mooie prijs voor Groningen. :j Dan kun je een redelijk grote kamer krijgen op een centrale plek. Het meeste staat ook rond die prijs online.
Ben je al lid van de facebookpagina van Kamer in Groningen?

@Mette; het gaat ook niet om je gedrag. De meeste huisbazen kijken niet om naar hun huis en zouden het niet eens erg vinden als het huis half wordt afgebroken.. :')
Maar het is wel een verantwoordelijkheid. Je bent namelijk nog minderjarig.

Ja, ik wil ook niet een klein hokkie hebben.
Ik heb er alleen bar weinig verstand van welke plaatsen ik moet bekijken.. :D

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:38

Ik weet ook niet of je als minderjarige een huurcontract mag tekenen? Zover ik weet moet je daar 18 voor zijn omdat je aansprakelijk word gesteld voor de huurachterstanden schade enz.... Maar ik kan me vergissen hoor!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:39

Ik ben misschien niet helemaal het goede voorbeeld wbt student zijnde, maar ik heb ongeveer 850 aan inkomen elke maand en dat gaat er ook elke maand uit. 470 huur (woon dan ook wel in een paleisje) en ik geef met al het gemak in de wereld 50 euro per week uit aan eten. Daar horen ook de snelle hapjes op het station, of de Starbucks voor in de trein bij. Van 50 in de week red ik het dan wel makkelijk, maar 25 of 30 gaat weer met moeite. Het geld wat ik overheb in mijn maand gaat naar rijlessen, leuke dingen doen of winkelen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:40

Volgens mij moeten je ouders dan inderdaad tekenen. Dan staan zij garant. Maar dat kan ik ook verkeerd hebben...

@Sharon, ik stuur je even een berichtje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:40

Boompje1985 schreef:
Ik weet ook niet of je als minderjarige een huurcontract mag tekenen? Zover ik weet moet je daar 18 voor zijn omdat je aansprakelijk word gesteld voor de huurachterstanden schade enz.... Maar ik kan me vergissen hoor!!!

Volgens mij is dat bij het onderhuren van een studentenkamer niet echt aan de orde. Huurcontracten staan ook vooral voor de staat van de kamer. Bij mij hebben voor mijn eerste kamer mijn ouders ook moeten tekenen :j

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 14:45

Dat lijkt mij ook wel minimaal!
Maar 15 vind ik eigenlijk wel te jong..

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:46

_sharonnn schreef:
Muurp schreef:
300/350 euro is een mooie prijs voor Groningen. :j Dan kun je een redelijk grote kamer krijgen op een centrale plek. Het meeste staat ook rond die prijs online.
Ben je al lid van de facebookpagina van Kamer in Groningen?

@Mette; het gaat ook niet om je gedrag. De meeste huisbazen kijken niet om naar hun huis en zouden het niet eens erg vinden als het huis half wordt afgebroken.. :')
Maar het is wel een verantwoordelijkheid. Je bent namelijk nog minderjarig.

Ja, ik wil ook niet een klein hokkie hebben.
Ik heb er alleen bar weinig verstand van welke plaatsen ik moet bekijken.. :D

Als je tips nodig hebt qua wijken waar het wel/niet leuk is om te wonen, pb maar even!
Heb 8 jaar in Groningen gewoond op een aantal verschillende adressen dus ik kan je er wel wat over vertellen.

Mettee

Re: Kosten op kamer wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:53

Ja ik moet nu al naar een mbo en reizen is onmogelijk dus een andere mogelijkheid is er niet...

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:06

Mette1998 schreef:
Ja ik moet nu al naar een mbo en reizen is onmogelijk dus een andere mogelijkheid is er niet...

Hoezo is reizen onmogelijk? :) Ik heb twee jaar twee uur heen en twee uur terug per dag gereisd. Opzich was dat best te doen. 15 en op kamers.. Met alles respect hoor, maar ik vind het erg jong om al je eigen boontjes te doppen..

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 15:49

Eens met bovenstaande..
Je hebt je ouders dan nog wel nodig..

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:10

_sharonnn schreef:
25 euro per week denk ik? :)

Excuses, per week inderdaad. 25 euro per maand is wel heel weinig. :')

Edit: Wat betreft op jezelf wonen op je 15e... Je mag pas op jezelf wonen als je 16 jaar bent en met 16 jaar heb je wel toestemming nodig van je ouders. Vermoedelijk zijn zij dan ook degene die het huurcontract voor jou tekenen.

http://www.jongerengids.be/large/home/m ... ijdsladder

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:07

Emmaa_ schreef:
Ik ben misschien niet helemaal het goede voorbeeld wbt student zijnde, maar ik heb ongeveer 850 aan inkomen elke maand en dat gaat er ook elke maand uit. 470 huur (woon dan ook wel in een paleisje) en ik geef met al het gemak in de wereld 50 euro per week uit aan eten. Daar horen ook de snelle hapjes op het station, of de Starbucks voor in de trein bij. Van 50 in de week red ik het dan wel makkelijk, maar 25 of 30 gaat weer met moeite. Het geld wat ik overheb in mijn maand gaat naar rijlessen, leuke dingen doen of winkelen.

Paleis bedoel je zeker :D

Ik betaal zelf 250 per maand voor 13 m2, en een eigen keukenblokje. Douches en toiletten zijn wel gedeeld.
Qua boodschappen ben ik tussen de 100 en 200 euro kwijt per maand.
In mijn huis krijgen we geld voor schoonmaken, dus als je regelmatig schoonmaakt houdt je geld over. Ook helpt samen eten enorm om de kosten te drukken. :)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:43

Adamootje schreef:
_sharonnn schreef:
25 euro per week denk ik? :)

Excuses, per week inderdaad. 25 euro per maand is wel heel weinig. :')

Edit: Wat betreft op jezelf wonen op je 15e... Je mag pas op jezelf wonen als je 16 jaar bent en met 16 jaar heb je wel toestemming nodig van je ouders. Vermoedelijk zijn zij dan ook degene die het huurcontract voor jou tekenen.

http://www.jongerengids.be/large/home/m ... ijdsladder

Die website is van België, kan zijn dat dat in België anders geregeld is.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:57

340 huur
230 collegegeld
135 zorgverzekering
30 3telefoon
150 boodschappen
5 huispot

Dat is al 890 euro per maand, zonder enige extra's als een keer iets leuks doen of nieuwe kleren, laat staan onvoorziene kosten, een keer je fiets kapot, wasmachine die gerepareerd moet worden etc. Uitwonende beurs met Max aanvullend is rond de 500 geloof ik. Plus 70 zorgtoeslag. Verder werken en bij lenen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 00:06

Trek daar 230 + 115 af en er blijft 545 over :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:14

Als je "niet al te klein" wil wat je noemt, hoeveel m² reken je dan? Ik denk dat je voor 1 iets grotere kamer al gauw €400 moet rekenen. Boodschappen zo'n €15 per week.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:40

antje_vip schreef:
Als je "niet al te klein" wil wat je noemt, hoeveel m² reken je dan? Ik denk dat je voor 1 iets grotere kamer al gauw €400 moet rekenen. Boodschappen zo'n €15 per week.

Dat ligt er heel erg aan waar je zit. ik had voor iets meer als 300 30m2 (incl verwarming; met eigen keuken en badkamer) op 5 min lopen van school, en 5 min fietsen van het centrum.
Nu is enschede dan ook wel goedkoop hoor:p

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:35

135 euro voor zorgverzekering vind ik overigens behoorlijk veel... zeker voor een student.
Ik betaalde vorig jaar 115 euro en nu nog maar 67 euro. Overigens heb ik nu wel een maximaal eigen risico (vorig jaar niet). Dus mocht je een zorgverzekering hebben van 135 euro in de maand, kijk vooral eens verder voor volgens jaar. CZ direct is erg goedkoop voor mensen onder de 30 en ook de aanvullende pakketten zijn prima te betalen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 08:49

Ik wil minimaal 16 m2 en dat is haalbaar voor 300-350 euro in Groningen :)
Had al even gegluurd!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:01

de studenten die voor 15-25 euro per week eten kunnen volgens mij toch niet gezond eten. Ik eet al voor een tientje per week aan fruit (van de markt) dus zou dan nog 5 euro overhebben voor de rest.

Als je elke dag macaroni met tomatensaus maakt, dan zul je het wel redden met die 25 euro. Maar denk niet dat dat gezond is.... en als student zijnde wil je ook wel eens alcohol? Is ook duur!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:19

Ik kook altijd met verse producten, maar gebruik lang niet altijd alles op 1 dag. Dan maak ik de volgende dag gewoon wat anders met de groenten die ik over heb. :) Het enige wat je er dan nog bij hoeft te kopen is vlees (wat ik lang niet altijd eet). Aardappelen haal ik in een kg zak, dus daar kan ik wel even van eten.

En verder let ik ook op door gewoon regelmatig naar de reclames te kijken. :) Helpt ook .

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 09:23

Oh trouwens onbeantwoorde pb's beantwoord ik zodra ik op m'n laptop zit!

Qua eten, ik ben daar vrij creatief in, dus dat zal wel goed komen en het is niet dat het op €50 vast zit :)