Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
HorseChica schreef:Interessant topic.
ik ben 19 jaar , woon samen (koopwoning) en had een leuke baan met bijbehorend goed salaris voor mijn leeftijd .
Helaas werk ik sinds kort bij een kledingmagazijn omdat er met mijn diploma's geen fatsoenlijke nieuwe baan te vinden is ( detailhandel) .
Of ik moet gaan vakkenvullen maar daar hebben ze liever 14 jarigen voor.
En ik durf te zeggen dat ik mij soms wel degelijk uitgebuit voel .
ik heb soms werkdagen van 10 uur per dag voor een ***loon van wel €5,50 per uur , waar alles nog vanaf gaat.
En dit onder voor nederlandse begrippen best slechte werkomstandigheden.
Voor iemand die thuis woont is dit natuurlijk een prima uur loon.
Maar ík heb wel elke week de boodschappen te betalen , mijn auto ( die ik nodig ben voor het werk) , mijn paard , verzekeringen, belastingen, en ga zo maar door.
En begrijp me niet verkeerd , het was mijn keuze om uit huis te gaan en mijn paard aan te houden (pure luxe , ik weet het) .
Ik wil met deze post ook absoluut niet in een slachtofferrol kruipen . Maar het is wel behoorlijk frutstrerend om weer als een nummertje behandeld te worden.
Ik werk momenteel 45 tot 56 uur per week om te zorgen dat ik rond kan komen . ( plus volledig huishouden & paard)
En dan val ik nu volgens het uitzendbureau in een keer weer in het hokje "minimum jeugdloon" ....het loon berekent op de jeugd die nog lekker thuiswonend is.....
En dat terwijl ik aantoonbaar meer werk verzet dan mijn oudere collega's .
MarlindeRooz schreef:Ja ik snap dat je met een 19jarige jeugdloon niet rond kan komen wanneer je uitwonend bent.![]()
Echt achterlijk.
MarlindeRooz schreef:Aan de ene kant vind ik dat het niet de verantwoordelijkheid is van de overheid maar aan de andere kant wordt je er uit geconcurreerd als je duurder bent dan een iemand die thuis woont. Misschien kunnen ze een x euro per uur subsidie instellen. Dat is altijd nog goedkoper dan iemand die in de schuldsanering of in de WW / bijstand zit.
MarlindeRooz schreef:Klinkt even heel banketstaaf, maar je hoeft met 19 jaar niet huis te gaan. Behalve als je gaat studeren.
Je ouders zijn namelijk financieel voor je verantwoordelijk tot je 27e...
kimberly1995 schreef:250 euro voor paarden en die andere dingen.. Hoe doe je dat dan? Staan je paarden gratis, of?
, en in de winter kost voordroog 40/50E per maand, leg geld opzij voor oa DA en heb nog een buffer(tje) voor onvoorziene uitgave zoals grotere DA kosten en als de auto/wasmachine het begeeft.
Brainless schreef:kimberly1995 schreef:250 euro voor paarden en die andere dingen.. Hoe doe je dat dan? Staan je paarden gratis, of?
Ik heb ze thuis staan, en in de winter kost voordroog 40/50E per maand, leg geld opzij voor oa DA en heb nog een buffer(tje) voor onvoorziene uitgave zoals grotere DA kosten en als de auto/wasmachine het begeeft.
Kleding haal ik goedkoop oa bij Primark (en krijg gelukkig ook vaak goede merkkleding gratis voor mijn meiden, ik hoef voor volgde winter alleen een winterjas en schoenen te kopen).
Er zijn mensen die met minder rond moeten komen per maand, dus zo slecht heb ik het gelukkig niet.
Wel schieten (betaalde) uitjes er soms bij in, want met 5 man naar een pretpark kost al 100/125 entree en dat is best een boel geld.
Mijn vriendin kan via haar werk soms aan goedkope kaartjes komen (bv Hellendoorn voor 5E pp) en ik kijk altijd uit naar aanbiedingen voor dagjes weg.
Wij zijn nu 4 jaar niet op vakantie geweest, maar volgend jaar staat deze wel in de planning.![]()
Maar daar en tegen wonen wij vrijstaand (wel een klein huisje..) hebben vrij uitzicht, paardjes in de achtertuin en kunnen we nog steeds heerlijk genieten van onze omgeving.
kimberly1995 schreef:MarlindeRooz schreef:Klinkt even heel banketstaaf, maar je hoeft met 19 jaar niet huis te gaan. Behalve als je gaat studeren.
Je ouders zijn namelijk financieel voor je verantwoordelijk tot je 27e...
Ik ga studeren, geen stufi en thuiswonend. Maar in principe zit ik met hetzelfde probleem. Ja, ouders zijn financieel verantwoordelijk voor 21, maar met recessie lang niet altijd haalbaar. En een schuld is ook niet altijd een optie.
MarlindeRooz schreef:kimberly1995 schreef:
Ik ga studeren, geen stufi en thuiswonend. Maar in principe zit ik met hetzelfde probleem. Ja, ouders zijn financieel verantwoordelijk voor 21, maar met recessie lang niet altijd haalbaar. En een schuld is ook niet altijd een optie.
Even heel hard, vanuit de visie van de overheid is dat je eigen probleem want jij kiest er voor om een niet-reguliere studie te doen.
MarlindeRooz schreef:Qimm schreef:Ik zie vaak sportschool in de lijstjes staan... ben ik de enige die dat 'zonde van het geld' vindt?
Ik ben hypermobiel dus krachttraining is best belangrijk voor mij, ik heb nauwlijks genoeg kracht in mijn polsen / gewrichten om mijn lesauto op de handrem te krijgen.![]()
MarlindeRooz schreef:Het is momenteel zelf zo dat het bijna slim is om volledig bij te lenen en dat te beleggen. Dan verdien je aan het geleende geld omdat het rentepercentage zo laag is.
Een vriend van mij doet dat namelijk.