Sfeer op werk, te bizar voor woorden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:55

Joolien schreef:
Ik moest haar net wat vragen, even een bevestiging en soms is ze nog al krengig, dus ik was helemaal zenuwachtig. Wat doe ik mezelf aan denk ik soms. :n

Ik ken dit gevoel zo erg... :n Iedere keer vraag ik me op voorhand af "zal ik gewoon een antwoord krijgen, wordt ik gewoon genegeerd alsof ik lucht ben omdat hij met 'dringender' zaken bezig is, of krijg ik weer een snauw?" Het is gewoon echt niet fijn werken op zo'n bedrijf.

En ik heb mezelf al voorgenomen dat ik niet meer op mijn kop ga laten zitten. Ik ben maanden heel braaf geweest en geknikt en geëxcuseerd, omdat ik een kans had op een vast contract en ik inderdaad dacht "het lijkt misschien maar erg, het wordt wel beter, het is maar een periode..." Nu ben ik erg genoeg gewoon aan het wachten tot ik eindelijk ontslaan wordt en mezelf kan focussen op het zoeken van een veel beter werk, hoe moeilijk in deze tijden ook.
Maar anderzijds durf ik mij ook niet te hard te verzetten of te veel samen te spannen met mijn collega's, want ik heb dan weer schrik dat dit nefast gaat zijn als potentiële nieuwe werkgevers referenties opvragen...ik wil niet overkomen als een arrogant kind met een grote bek want dat ben ik echt niet, maar in zulke situaties tegen zulke bazen 'beleefd assertief' blijven is soms echt een hele grote uitdaging -O-
Het enige positieve is dat je je goede bazen wel echt driedubbel en dik weet te waarderen :D . Ik zou mijn vorige werkgever willen gaan knuffelen bijna :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:58

Ik heb hier 9 maanden gewerkt, lang genoeg dacht ik zo. In het begin was het overigens sporadisch dat er iemand werd toegeschreeuwd, nu dagelijks.
Ik heb overigens nu ook al 1,5e week geen pauze omdat diegene die mij normaal over neemt met vakantie is. En ik kan niet achter mijn bureau weg. Dat is ook balen, want meestal is de pauze juist om even uit te hijgen en met de collega's te babbelen zodat je dingen kwijt kunt over de situatie. Dat lukt nu minder.

Nou idfd precies zo Kwanyin :j

kamsel

Re: Sfeer op werk, te bizar voor woorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:12

Als een paard over een stalgenoot heenwalst, loop je dan ook weg?
Of als er een bekend staat als lastig met naar de wei brengen, doe je het dan wel of laat je het aan ander over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:15

kamsel schreef:
Als een paard over een stalgenoot heenwalst, loop je dan ook weg?
Of als er een bekend staat als lastig met naar de wei brengen, doe je het dan wel of laat je het aan ander over?

Dan ben ik de eerste die te hulp springt, vandaar dat ik het me misschien zo aantrek. Alleen dit keer is helpen misschien niet echt op zijn plaats. Al ben ik wel heel geneigd mocht er weer een incident voor mijn neus gebeuren om er wat van te zeggen. Maar het is met paarden gwoon zoveel makkelijker, die lees ik moeiteloos, kan ik goed hanteren en ik ben duidelijk en assertief. Waarom kan ik dat met mensen niet een beetje meer....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:16

Paarden reageren op een terechte correctie, bazen ontploffen des te harder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:17

Caira schreef:
Paarden reageren op een terechte correctie, bazen ontploffen des te harder...

Ja dat is het verschil denk ik. :') Ik zal mijn baas even met een wortelstok benaderen :') _O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:20

is ook een slechte vergelijking. Je hebt geen arbeidsovereenkomst met je paard, je krijgt er geen salaris van :)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:21

Was mn baas maar een paard, dat zou echt leuk zijn :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:22

Nou ik weet niet of ik het leuk vind als mijn merrie mijn baas was hihi. Dan zou ik hele dagen bestellingen op moeten nemen. Appel please, glaasje water, wortel...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:39

Oh Joolien, wat heb jij toch een mooi brein :) .

Dit topic is er niet voor niets, je hebt een verantwoordelijkheid en je weet het. Jij gaat weg, aan jou om mevrouw de directrice te helpen. Want reken er maar op dat die ook niet gelukkig is en je met weinig inspanning veel kunt doen. Hier op bokt kun je moed en inspiratie verzamelen om iets te doen. Het is juist net als bij woeste paarden, wat zou je doen met een paard die constant aan de kletter gaat of mensen trapt? Waarschijnlijk zou in zijn stal laten staan, de andere kant op kijken en in zijn sop gaar laten koken niet helpen.

Wat je nu voor haar kunt doen is vragen. Bijvoorbeeld; "Ik heb het idee dat de zaken hier niet zo gaan als je wilt; kan ik misschien iets voor je doen?". En (belangrijk!) elke keer dat ze contact heeft met iemand en normaal met die persoon omgaat: aangrijpen om te bekrachtigen (door toevállig daarna een kopje koffie te brengen of een compliment te maken over haar blouse/kapsel/werk).

Dierentrainers zijn de beste mensentrainers, vergeet dat niet. Agressie komt 9 van de 10 keer uit onzekerheid, en hoe verhelp je onzekerheid? Juist door het zelfvertrouwen te versterken! Kritiek geven werkt averechts.

Als je echt niet durft zou ik een brief schrijven en geven als je weggaat. Ook daarin géén kritiek (daarmee maak je het gedrag gegarandeerd erger) maar stip de dingen aan die je juist wél waardeerde in haar (dat ze -relatief- aardig was voor jou, haar leuke handschrift, er is vast wel íets) en geef dan heel subtiel een suggestie hoe ze misschien haar personeel zou kunnen motiveren door positieve communicatie.

Succes!!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:44

ga mee met hierboven. Als het ineens erger wordt dan denk ik aan een bedrijf dat slecht gaat? baas met problemen. ( stress - overspannen- persoonlijke sfeer). wel heel vervelend om tussen te zitten en zielig voor je collega s.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:56

sallandval schreef:
Oh Joolien, wat heb jij toch een mooi brein :) .

Dit topic is er niet voor niets, je hebt een verantwoordelijkheid en je weet het. Jij gaat weg, aan jou om mevrouw de directrice te helpen. Want reken er maar op dat die ook niet gelukkig is en je met weinig inspanning veel kunt doen. Hier op bokt kun je moed en inspiratie verzamelen om iets te doen. Het is juist net als bij woeste paarden, wat zou je doen met een paard die constant aan de kletter gaat of mensen trapt? Waarschijnlijk zou in zijn stal laten staan, de andere kant op kijken en in zijn sop gaar laten koken niet helpen.

Wat je nu voor haar kunt doen is vragen. Bijvoorbeeld; "Ik heb het idee dat de zaken hier niet zo gaan als je wilt; kan ik misschien iets voor je doen?". En (belangrijk!) elke keer dat ze contact heeft met iemand en normaal met die persoon omgaat: aangrijpen om te bekrachtigen (door toevállig daarna een kopje koffie te brengen of een compliment te maken over haar blouse/kapsel/werk).

Dierentrainers zijn de beste mensentrainers, vergeet dat niet. Agressie komt 9 van de 10 keer uit onzekerheid, en hoe verhelp je onzekerheid? Juist door het zelfvertrouwen te versterken! Kritiek geven werkt averechts.

Als je echt niet durft zou ik een brief schrijven en geven als je weggaat. Ook daarin géén kritiek (daarmee maak je het gedrag gegarandeerd erger) maar stip de dingen aan die je juist wél waardeerde in haar (dat ze -relatief- aardig was voor jou, haar leuke handschrift, er is vast wel íets) en geef dan heel subtiel een suggestie hoe ze misschien haar personeel zou kunnen motiveren door positieve communicatie.

Succes!!!

Ik pb je even ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:04

Nou precies, rustig, duidelijk en assertief zijn. Geldt niet alleen voor dieren, ook voor mensen.
Heeft niks te maken met je baas 1 op 1 te vergelijken met een paard, maar wel met het stellen van grenzen en het bewaken van die grenzen. (Hoewel het af en toe wel helpt om toe te denken dat wanneer die 500 kg doet wat ik wil, wat die 80 kg me nou maken wil ;) )

En je als een voetveeg laten behandelen omdat je salaris van diegene krijgt, dat vind ik zo'n onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:06

kamsel schreef:
Nou precies, rustig, duidelijk en assertief zijn. Geldt niet alleen voor dieren, ook voor mensen.
Heeft niks te maken met je baas 1 op 1 te vergelijken met een paard, maar wel met het stellen van grenzen en het bewaken van die grenzen. (Hoewel het af en toe wel helpt om toe te denken dat wanneer die 500 kg doet wat ik wil, wat die 80 kg me nou maken wil ;) )

En je als een voetveeg laten behandelen omdat je salaris van diegene krijgt, dat vind ik zo'n onzin.

Mja het is heel simpel, er zitten hier ook een paar ouderen van boven de 50, die kunnen geen kant op, want ze komen ergens anders niet meer aan de bak, dus ze moeten hier wel blijven. En dat lijkt me helemaal erg...

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:21

Joolien schreef:
Lins_Vetra schreef:
Maar wat is dan het doel van dit topic? :D Ik vind het vrij gemakkelijk om te zeggen: "ik doe er niks mee, krijg ze het heen en weer", maar aan de andere kant er wel zo mee zitten.

Dat rijmt bij mij niet :D

Moet een topic altijd een doel hebben? Ik wil alleen maar mijn hart luchten omdat ik merk dat ik het makkelijk verwerk als ik het kan uiten.
Het enige wat ik me afvraag is of de arbo hier iets aan kan doen maar goed, dat heb ik arbo zelf al gevraagd. Al hoor ik evengoed of mensen hier juridische kennis avn hebben :)

Haha nee hoor, even je hart luchten is prima, maar anders zou je wat gerichtere tips krijgen misschien.
Ik kan me overigens helemaal vinden in de post van Sallandval!

Nogmaals heel veel succes! Hoop dat je tóch iets kan betekenen en met een beter gevoel de deur uitloopt binnenkort!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:42

Heb ooit ook eens zo'n baas gehad, daar hadden alle werknemers al snel aangeleerd dat als ie weer eens begon te bulderen (kon je aan het begin van de gang allang horen, soms zelfs al in de lift en zijn kantoor was helemaal achterin een redelijk geluiddichte kelder) we gewoon wegliepen en we wel verder gingen praten als ie afgekoeld was. Bij hem werkte dat wel redelijk, maar die was zich ook bewust van zijn woede-uitbarstingen en wist (als ie afgekoeld was tenminste) ook wel dat we in elk geval gelijk hadden wat betreft het op dat moment weglopen. En dat werkt ook alleen als een redelijke groep vaste werknemers dat gelijktijdig gaat toepassen.

Hoe het bij jou aan te pakken? Ik heb geen idee. Maar ik zou mezelf ook niet meer stress op de hals halen dan nodig is, dus ik zou ook geen dingen gaan doen voor collega's die je eigen carriere eventueel nog kunnen schaden (referenties, onderlinge contacten tussen bedrijven) en tegen een baas ingaan wordt meestal wel hoog opgenomen, en blijft ook lang rondzingen. Dus kan je heel erg lang last van houden.

Ik ben in zo'n geval best bereid collega's te helpen met uitzoeken wat ze zouden kunnen doen en de ARBO inschakelen, of de vakbond als je daar lid van bent (maar dat heb jij ook al gedaan), maar daarmee houdt het voor mij ook op. Het is ook niet de bedoeling dat je nog stress hebt van dat bedrijf als je er allang weer weg bent toch?

In elk geval sterkte met je laatste daagjes daar.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:55

Ik herken het ook heel erg, ben tijdens de twee banen die ik tot nu toe heb gehad sinds mijn afstuderen, en vooral tijdens mijn laatste baan ook gekleineerd, geïntimideerd, beschuldigd van dingen die ik niet deed.. En mijn collega's net zo. De grond werden ze ingestampt, tot huilens toe. Steeds maar op je tandvlees lopen en de uren op de klok wegkijken, maar ik dacht dan maar zo dat ik in ieder geval 'blij' mocht zijn dat ik werk had. Door een reorganisatie bij mijn laatste baan had ik de mogelijkheid om qua werk mee te verhuizen naar de andere kant van het land, maar dan bij voorbaat al wetende dat ik als voetveeg behandeld zou gaan worden, een slecht salaris zou blijven houden en geen leven meer over hebben door de lange reistijd.

Ik heb toen besloten om dat niet te doen, en hoewel ik nu geen enkele bron van inkomsten meer heb (uitkering is op, en bijstand heb ik geen recht op) en dus teer op mijn spaarcentjes, ben ik nog elke dag blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Ook ben ik me aan het omscholen zodat ik als ZZP'er aan de slag kan, zodat ik deze situaties niet meer tegen hoef te komen.

TS: hou vol, die paar dagen kunnen er ook nog wel bij, moet je dan maar denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:00

Vandaag nog even doorbijten...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:17

Ik heb vandaag mijn laatste dag, ik ga mijn collega's wel enorm missen, maar de sfeer die kan me echt gestolen worden. Toch zal het raar zijn om na zo'n lange tijd de deur achter me dicht te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:22

Caira schreef:
Ik heb vandaag mijn laatste dag, ik ga mijn collega's wel enorm missen, maar de sfeer die kan me echt gestolen worden. Toch zal het raar zijn om na zo'n lange tijd de deur achter me dicht te trekken.

Ja ik vind het ook heel moeilijk om mijn collega's gedag te zeggen vandaag, met sommigen heb ik een hele goede klik. Het is gelukkig nog rustig vandaag.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:30

ik las dat jij geen pauze mag houden, heb je dit bij de arbo aangegeven? want dat is een van de belangrijkste dingen dat ze actie gaan ondernemen, jij hebt recht op je pauze en ik weet dat je in een k.u.t, situatie zit, maar als ik jou was zal ik hem gewoon nemen, dit is niet menselijk,

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:13

Als ik dat eerder had bedacht had ik dat kunnen doen ja, mar goed ik werk nog maar 4 dagen en dan hebi k wel weer pauze als t goed is...

Ahhhh ik zit helemaal in de bonen, ze hebben iets gedaan bij mij persoonlijk(wijdt ik niet over uit, enkel via pb) en nu moet ik dat straks na werktijd aan de baas vragen. Ik schiet al compleet in de stress, verdomme. En waarom moet dat na werktijd? Sjonge jonge :n Ik ga echt kapot hier.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:17

Geen collega die even wil wachten op je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:19

Ik heb besloten niet te gaan, ik trek dat nu echt niet. Ik zit nu al trillend achter mijn bureau en moet mijn huilen inhouden. Ik neem mijn vriend mee volgende week ofzo.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:23

Als het geen haast heeft.. zou ik het ook niet doen en gewoon steun meenemen.
Leg het naast je neer... je lost het andere keer op. Strekte!