wat verdient een 15 jarige?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:37

ik ben op mijn 17e begonnen met werken... voor 32 uur per week kreeg ik zo'n 700 euro netto inclusief reiskostenvergoeding...

is netto inclusief reiskostenvergoeding dus zo'n 5 euro per uur...

er van uitgaande dat ik €150 per maand aan een maandabonnement voor het OV kwijt was...

dan kom je op 550 netto...

met 32 uur per week werk je ongeveer 139 uur per maand...

dan kom je met 550 op € 3.96

En daar heb ik mijn eigen visagie en kappersopleiding van betaald... om vervolgens weer totaal iets anders te gaan doen...

Voor niets kwam bij ons alleen de zon op zeg maar... wouden we meer te besteden hebben hadden we maar iets aan werk/ klusjes te gaan doen... van enveloppen vullen tot mappen insteken en de was strijken....

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:38

Je hoeft je zeker niet te verdedigen en er zijn heus wel mensen die heel goed met geld om gaan (gelukkig maar). Maar over het algemeen gaat het echt berg afwaarts merk ik. Misschien valt het me nu meer op als vroeger, kan natuurlijk ook hoor, ben van een andere generatie ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:39

Toen ik 15 was verdiende ik 4.20 ongeveer (dacht ik) incl. vakantiegeld en allemaal andere bonussen erbij. :') zonder dat kom je uit op 3.95

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:41

xSlvna schreef:
kimberly1995 schreef:

Dan ben jij gewoon een verwende snotaap. -O- En een dramaqueen, want 30 uur werken voor een simpel paar schoenen? :') Wat voor schoenen heb je dan? Dikke Nike Airmax ofwat?

Verwende snotaap omdat ik me niet laat uitbuiten? Is gewoon een kwestie van afwegen of je vrijetijd je 2,50/3 per uur waard is.

30 x 3 is 90 eu, krijg je net een standaard paar pumas voor.

Ben ik verwend omdat ik liever in oude kloffie loop dan me vrije tijd verpest voor wat geld? Maakt mij dat verwend? Erg. Dat maakt jou kortzichtig, dat verteld niks over mij.

En waarom zou een kind voor minder MOETEN werken, ik ga alleen werken als het zich loont want ik heb het geld niet nodig. Ik loop liever een jaar op 1 paar schoenen dan dat ik werk voor een mini centje ( waarvan ik mijn uurloon al weer opeet door de honger die ik meestal krijg van werken).

Heb 1,5 jaar gewerkt, wel voor een fatsoenlijk salaris, dat maakt mij niet verwend, ik stel gewoon preoriteiten. Ik ga later ook niet voor 1600 in de maand werken als dat NIET NODIG is.

Waarom moet je op pumas lopen dan? Of vind ik het me het geld niet waard om 1 paar Pumas te kopen? Loop liever 3x mooi op goedkopere schoenen dan 1 paar Pumas. Scheelt misschien dat ik ook de hele week op die schoenen aan het werk ben en die dus verslijten..

Ik vind jou inderdaad verwend, omdat jij vind dat je uitgebuit wordt. Stel je niet zo vreselijk aan. Weet je wie uitgebuit worden? Dames die jouw kleding en schoenen maken in landen, zoals bijvoorbeeld Bangladesh, voor een loon waarvan zij nog steeds honger moeten lijden. Als ze dan pech hebben werken ze ook nog onder vervelende arbeidsomstandigheden en in een ruimte, wat je niet eens meer veilig durft te noemen. En maar klagen steen en been. Wees gewoon blij met wat je wel hebt. Je mag van mij best eens een beetje zeuren of een beetje klagen als het tegen zit, maar zet het daarna wel weer van je af om de realiteit onder ogen te zien. Mag jij mij nog eens zeggen wie er nou in deze wereld uitgebuit worden.. Het is je recht om te werken, niet je plicht. Maar werken wordt in deze tijd wel beloond. Respect moet je verdienen en dus heb ik meer respect voor mensen die liever werken voor wat minder, dan mensen die lopen te klagen dat ze niet aan kinderarbeid willen doen als dat niet nodig is. :')

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:43

Angelkisssss schreef:
Je hoeft je zeker niet te verdedigen en er zijn heus wel mensen die heel goed met geld om gaan (gelukkig maar). Maar over het algemeen gaat het echt berg afwaarts merk ik. Misschien valt het me nu meer op als vroeger, kan natuurlijk ook hoor, ben van een andere generatie ;-)

Het is met iedere generatie wel wat. Mensen vinden dat het 'vroeger' beter was en als dingen 'anders' zijn dan dat ze gewend zijn, ligt het meteen aan de jeugd van tegenwoordig. Terwijl het vaak zo is dat we opgevoed zijn door een andere generatie en die ons bepaalde normen en waarden meegegeven heeft. Altijd grappig hoe krom het in elkaar steekt. Ach, leven en laten leven. :o

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:43

Angelkisssss schreef:

Iedere generatie heeft zijn goede en slechte kanten, en ook dat is een generalisatie. Denk niet dat dat iets te maken heeft met beter of slechter, zoals jij het noemt.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:44

bij ons werk ik voor 3,50 per uur. krijg daarbij heerlijk avondeten , je mag altijd zeggen in de keuken 'mag ik een broodje ( noem maar op met wat)
en alle fooi word eerlijk over de uren verdeeld van iedereen. ( voorbeeld, 9 man personeel, 8 hebben r 10 uur gewerkt en 1 9 uur, het fooi bij elkaar is 250 euro ( ja echt vaak zoveel) word het dus over totaal 89 uur verdeeld, en dan x de uren die je gewerkt hebt) zo kom ik vaak met 13 jaar, na 10 uurtjes werken met 40/50 euro thuis, 1x per week is toch 200 euro in de maand, waarvan ik de hoefsmid betaal en gewoon alles wat ik hebben wil)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:44

Het is dan toch ook mijn recht om niet te gaan werken voor zo een zielige loon? Waarom zou ik werken om spullen te kopen die ik niet mooi vind.

Nogmaals ik MOET niet werken en alles wat ik verdien is voor de leuk, dan moet het wel leuk blijven en kan ik baantjes beter openhouden voor mensen die het wel nodig hebben.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:45

Cyella schreef:
Angelkisssss schreef:
Ik vind het bijna grappig dat sommige kinderen te beroerd zijn om te werken voor ong 4,- euro per uur. Wat denken jullie dat jullie ouders verdienen per uur?? Even van een modaal (35.000-40.000 per jaar) inkomen uit gaande betekend dat rond de 18-20 euro per uur. En daar hebben ze voor gestudeerd. Geld groeit nog steeds niet aan een boom hoor ;-). De jeugd van tegenwoordig denk dat alles maar aan komt waaien geloof ik.

Ik ga me niet eens verdedigen, maar voor zo'n generalisatie ben ik echt allergisch. Ook niet echt verstandig om zo'n opmerking te plaatsen in dit topic, beetje provocerend...

Ik toch ben ik als "jeugd" het wel met haar eens. De mentalitie onder vele van ons (dus echt niet allemaal) is gewoon verkeerd. En ook over de toekomst hebben vele een verkeerd beeld. Ik doe VWO en veel scholieren denk dat ze straks universiteit gaan doen met 2 vingers in de neus en dan dik binnen zijn. Ik twijfel over mn studie omdat er in sommige studie's bijna geen banen zijn te krijgen. En ikzelf heb geen idee hoe groot nu eigenlijk de kosten zijn als je straks volwassen bent maar nu is je baantje puur voor de leuk en de extra's maar straks is het pure nood om te moeten werken omdat je anders niet rond komt.

Sorry hoor slvna (kan even niet terug gaan om te kijken hoe je je naam schrijft). Maar dat zijn percies het soort mensen waar ik een beetje een afkeer tegen heb. Het handje ophouden en zelf niks willen doen. De beurs van andere leegtrekken via bijstand vragen. Kom van je luie kont af en maak er iets van! Ynskek geeft een heel mooi voorbeeld, met een baantje je opleiding betalen en dan met die opleiding een mooie baan krijgen. Dan heb je er pas echt zelf hard voor gewerkt!
En een paar schoenen voor 90 euro! Zo duur heb ik ze nog nooit gehad! En je zegt het zelf goed, puma. Waarom wil je perse van die merken? De plaatselijke schoenenzaak heeft ook hele leuke schoenen voor een beetje normale prijzen.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:48

nounou... ik koop ook altijd nike air max en ben altijd 150+ euro kwijt.
simpelweg omdat DAT de schoenen zijn waar ik van houd, en zij kan het ook hebben bij een merk.
het : moet je persee op DIKKE nike air max lopen vind ik echt nergends op slaan.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:50

cheybinky schreef:
bij ons werk ik voor 3,50 per uur. krijg daarbij heerlijk avondeten , je mag altijd zeggen in de keuken 'mag ik een broodje ( noem maar op met wat)
en alle fooi word eerlijk over de uren verdeeld van iedereen. ( voorbeeld, 9 man personeel, 8 hebben r 10 uur gewerkt en 1 9 uur, het fooi bij elkaar is 250 euro ( ja echt vaak zoveel) word het dus over totaal 89 uur verdeeld, en dan x de uren die je gewerkt hebt) zo kom ik vaak met 13 jaar, na 10 uurtjes werken met 40/50 euro thuis, 1x per week is toch 200 euro in de maand, waarvan ik de hoefsmid betaal en gewoon alles wat ik hebben wil)

Das zeker een mooi baantje! Bevriend houden die baas van je ;) ik zou wel oppassen. Met 13 jaar mag je nog niet in de horeca werken, dat mag pas vanaf 15 jaar. En ondanks dat je denkt van niet wordt daar op gecontroleerd (zo stond ook laatst bij ons de belastingdienst voor de deur op een drukke avond) en dan is niet alleen je baas verkeerd bezig maar jij ook.

xSlvna

cheybinky schreef:
simpelweg omdat DAT de schoenen zijn waar ik van houd, en zij kan het ook hebben bij een merk.
het : moet je persee op DIKKE nike air max lopen vind ik echt nergends op slaan.

Nee we moeten lekker dingen kopen die we niet leuk vinden van het geld waar we voor werken.

Kom op je werkt voor een doel en als je geen doel hebt dan werk je voor de lol en laat ik goedkope schoenen niet lollig vinden.

ynskek
Moderator Algemeen

Schoenen van 90 euro kan ik momenteel van een studiefinanciering helemaal niet meer betalen... Dan heb ik liever 2 of 3 paar van 20 euro van de VanHaren dan 1 paar merkschoenen...

kimberly1995

xSlvna schreef:
Het is dan toch ook mijn recht om niet te gaan werken voor zo een zielige loon? Waarom zou ik werken om spullen te kopen die ik niet mooi vind.

Nogmaals ik MOET niet werken en alles wat ik verdien is voor de leuk, dan moet het wel leuk blijven en kan ik baantjes beter openhouden voor mensen die het wel nodig hebben.

Ik zeg ook niet dat je moet werken, dat is ieder zijn goed recht. Maar om zo belachelijk te doen, dat je jezelf niet laat uitbuiten is gewoon te zielig voor woorden naar mijn mening. Alsjeblieft zeg, gedraag je naar je leeftijd. De wereld is slecht, boeh. Je komt er vanzelf wel achter hoe de vork in de steel zit en dat je simpelweg op den duur geen keuze meer hebt. Dan laat je jezelf graag 'uitbuiten', volgens jouw gedachtegang.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:51

welshfan97 schreef:
Ik toch ben ik als "jeugd" het wel met haar eens. De mentalitie onder vele van ons (dus echt niet allemaal) is gewoon verkeerd. En ook over de toekomst hebben vele een verkeerd beeld. Ik doe VWO en veel scholieren denk dat ze straks universiteit gaan doen met 2 vingers in de neus en dan dik binnen zijn. Ik twijfel over mn studie omdat er in sommige studie's bijna geen banen zijn te krijgen. En ikzelf heb geen idee hoe groot nu eigenlijk de kosten zijn als je straks volwassen bent maar nu is je baantje puur voor de leuk en de extra's maar straks is het pure nood om te moeten werken omdat je anders niet rond komt.

Sorry hoor slvna (kan even niet terug gaan om te kijken hoe je je naam schrijft). Maar dat zijn percies het soort mensen waar ik een beetje een afkeer tegen heb. Het handje ophouden en zelf niks willen doen. De beurs van andere leegtrekken via bijstand vragen. Kom van je luie kont af en maak er iets van! Ynskek geeft een heel mooi voorbeeld, met een baantje je opleiding betalen en dan met die opleiding een mooie baan krijgen. Dan heb je er pas echt zelf hard voor gewerkt!
En een paar schoenen voor 90 euro! Zo duur heb ik ze nog nooit gehad! En je zegt het zelf goed, puma. Waarom wil je perse van die merken? De plaatselijke schoenenzaak heeft ook hele leuke schoenen voor een beetje normale prijzen.

Ik ben 19, woon niet meer thuis, doe HBO en werk nog eens daarnaast. Behoor daarmee vanwege mijn leeftijd tot de 'jeugd van tegenwoordig'. Over de houding van de jeugd valt veel te zeggen, maar mijn ouders -en veel leeftijdsgenoten met hun- wisten vroeger ook niet wat ze wilden doen. Dat is gewoon moeilijk op die leeftijd. Het feit of je motivatie hebt om te werken en te studeren('Je best doen') is persoonsgebonden, dat was vroeger ook. Dat je geen motivatie hebt, en geen idee welke richting je op wilt, is een slechte houding ja. Maar dat is iets van alle tijden. Tegenwoordig is er ook zoveel aanbod, vroeger konden vrouwen gewoon de huishoudschool doen, en de mannen konden kok worden of het leger in. Neemt niet weg dat veel exemplaren van onze leeftijd hooguit asociaal doen en zijn, maar daarom heb ik straks een prima loon en 'alles' wat ik wil, zij moeten dan nog geld bijeen schrapen om rond te komen ;)

Over de schoenen discussie: het is een kwestie van prioriteiten. Als je zelf alles krijgt vergoed, en geld over hebt, waarom zou je dan niet puma's of nikies kunnen kopen? Heeft niks te maken met verwend zijn. Als je het echter noodzakelijk vind om zo'n schoenen te kopen, dan zijn je prioriteiten verkeerd. Of je dan verwend bent of niet, daar kan ik niet over oordelen.
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 08-07-14 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Winged

Uh dames volgens mij gaan we nu gigantisch van het onderwerp af. Maak dan een topic aan met een stelling dat de jeugd van tegenwoordig zo lui is.

Overigens: Dat ik vanaf mijn 15de heb gewerkt heeft mooi bijgedragen aan mijn CV. Puur om te laten zien dat ik vroeger héb gewerkt. Bouwen aan je toekomst :) Ook voor 2,50 per uur.
Laatst bijgewerkt door Winged op 08-07-14 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Alsof je tegen een muur praat. Ik heb die goedkope (en dure) schoenen niet nodig, waarom zou ik er dan moeite voor doen?

Ben niet verwend, heb gewoon niks nodig.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:52

cheybinky schreef:

Jij voelt je nou persoonlijk beledigt op iets wat ik niet persoonlijk bedoel? Nike air max vind ik hartstikke mooie schoenen, maar heb er simpelweg het geld niet voor over. Dat jij dat wel hebt is helemaal prima voor mij en waarschijnlijk werk jij er dan ook voor -en loop je niet te zeuren dat je uitgebuit word ;)-.

cheybinky

dat weet ik :) het is mijn tante.
sorry ik ben trouwends 14, alleen schreef 13 op, al bijna een jaar 14 maar blijf 13 zeggen.
we worden er inderdaad wel op gecontroleerd, er is controle geweest en die wilde ook het ID kaart van sommige zien. ik zovan o nee daar gaan we. Maar dat hoefde niet , er werd gezegd ja die is een jaar of 17 :')

maar ik snap je punt helemaal :)

kimberly1995

xSlvna schreef:
Alsof je tegen een muur praat. Ik heb die goedkope (en dure) schoenen niet nodig, waarom zou ik er dan moeite voor doen?

Ben niet verwend, heb gewoon niks nodig.

Leer lezen. -O-

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:53

xSlvna schreef:
cheybinky schreef:

Nee we moeten lekker dingen kopen die we niet leuk vinden van het geld waar we voor werken.

Kom op je werkt voor een doel en als je geen doel hebt dan werk je voor de lol en laat ik goedkope schoenen niet lollig vinden.

ik had het ook niet tegen jou :) ik bedoel wat er door iemand hier gezegd word. Iemand zei dat en dat vind ik nergends op slaan.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:57

xSlvna schreef:
Ik hou appelflap geen handje open, hoe kom je er bij. Ik zeg toch dat ik liever in oude kleren loop? Ik draag kleren die ik 3/4/5 jaar geleden heb gekregen, voor verjaardagen krijg etc. Dus welk handje hou ik open?
Welke imbiciel komt met een bijstand? Alsof ik in de bijstand ga zitten, hallo zo lui ben ik ook weer niet. Ik ga gewoon niet werken voor weinig omdat ik LIEVER NIKS HEB DAN ME UIT DE NAAD WERK VOOR IETS WAT IK LEUK VIND. Man.

Al koop ik alleen schoenen van 300 euro, moet toch zelf weten wat ik koop van het geld dat ik zelf verdien. Waarom werken voor 3 eu per uur om iets te kopen wat ik niet nodig heb. Maakt me niet verwend

Je zegt dat je liever niet werkt dan voor weinig werken, ik kan je nu al zeggen dat je later ook geen ruimbetaalde baan krijgt. En misschien verander je van instelling maar eerlijk gezegd vind ik je nu wel lui.
Tuurlijk mag jij dure schoenen kopen, doe wat je wil. Maar roepen dat je uitgebuit wordt is onzin, je stelt gewoon te hoge eisen.

Ikzelf weet idd niet wat ik wil op dit moment qua studie maar doe hard mn best het VWO netjes af te maken en ben heel hard aan het zoeken naar een geschikte studie. Wij zijn de school van nederland met meest uitgebreide orientatieplan mbt de studie, daar ben ik ook heel blij mee. Een tussenjaar met wat lanteflanteren zie ik zelf niet zitten, dan wil ik ook een echt nuttig plan voor zo'n jaar maar ik hoop nog steeds voor mijn eindexamen een geschikte studie te vinden.

kimberly1995

Re: wat verdient een 15 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:59

Ik ga ook werken om mijn studie te betalen.. Alles beter dan een schuld..

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:59

Angelkisssss schreef:
Ik vind het bijna grappig dat sommige kinderen te beroerd zijn om te werken voor ong 4,- euro per uur. Wat denken jullie dat jullie ouders verdienen per uur?? Even van een modaal (35.000-40.000 per jaar) inkomen uit gaande betekend dat rond de 18-20 euro per uur. En daar hebben ze voor gestudeerd. Geld groeit nog steeds niet aan een boom hoor ;-). De jeugd van tegenwoordig denk dat alles maar aan komt waaien geloof ik.

En juist die instelling van sommige, noem geen namen :o Is zo vervelend aan de jeugd van nu. Niet blij met een baantje en als ze er dan een hebben die betaald, werken ze maar halve bak.. Iets met, ik kom niet van mn reet af voor 4 euro..

Hierboven?! Die heeft het begrepen! Hallelujahhh *\o/*

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:01

xSlvna je zegt wel dat je later niet voor minder dan 1600 euro gaat werken in de maand, dat vind ik een ontzettend slechte instelling. Wat denk je dat je verdient als je net af bent gestudeerd (als je al gaat studeren) en wat denk je dat je voor schulden zult hebben?

Naar mij komt het over alsof je het maar normaal vindt dat je veel krijgt betaald in het leven en anders maar liever niet werkt omdat het dan toch niet 'loont'.

Ontopic: Toen ik 15 was verdiende ik 2,59 dus minimumloon, daar kwam dan nog wel fooi bij van ongeveer 70 euro per maand. Dit minimumloon levert inderdaad niet veel op qua geld, maar ik heb er wel een dosis ervaring van gekregen.