jenaplan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:12

Samiyah schreef:
Ik vind dat je zeker naar het kind moet kijken. Niet alleen voordat je je beslissing hebt genomen maar zeker ook als het kind er al zit.

Ik werd ook op een Jenaplan gezet omdat mijn ouders goede ervaringen hadden gehoord van vrienden. En mijn broer ging er eerst heen, dat ging allemaal super. Hij heeft ook geen problemen ondervonden tijdens/na zijn basisschool tijd. Maar mijn broer is heel anders dan ik (verschil van dag en nacht qua karakter), voor hem werkte het wel en voor mij niet.

En dat is de reden waarom ik ook naar het kind wil kijken en niet alleen naar het gezin of waar kind nummer 1 op school zat.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 18:24

Vind zeker dat je naar het kind moet kijken. Nu blijft het er in ons gezin maar bij 1 kind, maar ik vind de gepaste school wel belangrijker dan "makkelijk" voor de ouders.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:48

Het lijkt me een combinatie van de twee: wij hebben als ouders voor een jenaplanschool gekozen omdat wij er zelf wat in zagen. Maar ook omdat we het idee hadden dat het voor onze dochter een goed idee zou kunnen zijn. Na de zomer begint de tweede ook op dezelfde school maar zij heeft een heel ander karakter en of dit systeem iets voor haar is zullen we moeten afwachten. Maar dan kan je altijd nog wisselen, als je merkt dat het bij een bepaald kind anders uitpakt. Dat kan op eender welke school gebeuren. En dat ligt vaak niet alleen aan het systeem maar ook aan andere externe factoren (samenstelling van de klas, sfeer in de klas, welke leerkracht,...)

sneeuwpop

Re: jenaplan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 19:15

Wij zijn vanmorgen geweest om te kijken en zijn erg enthousiast.
Kinderen allemaal lekker bezig, zonder verveelde blikken. Keken even op en gingen uit zichzelf weer verder. Hebben echt in de klassen gestaan en de uitleg van de juf meegeluisterd.
Nu doet deze school wel aan toetsen en geven ook wel volgens de norm les in uren nederlands en rekenen.vakken als geschiedenis worden meer in opdrachtvorm gegeven.
Worden bij de taken goed in de gaten gehouden dat ze het halen leerlingen die sneller of langzamer zijn wordt het werk op aangepast.

En de inspraak en hulp van de ouders spreekt me aan. Bij de psz zijn het er met moeite een paar die willen helpen, terwijl daar dat veel meer de verwachting is dat je wel wil helpen.