De CSE's komen eraan!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nardxash

Re: De CSE's komen eraan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:09

Zoiets ik weet het echt niet mee

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:09

Wat ben ik blij dat ik dat niet meer heb haha

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:11

Britt, 18 jaar, 6 Gymnasium op het RSG Lingecollege (of ook wel rsg ik-kan-niks-regelencollege).

Maandag 12 mei: Nederlands
Dinsdag 13 mei: Scheikunde
Woensdag 14 mei: Biologie
Maandag 19 mei: Natuurkunde
Dinsdag 20 mei: Grieks en Wiskunde B
Donderdag 22 mei: Engels

Bij mij hangt het er enorm vanaf of ik slaag..

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:12

Riraito schreef:
Ik ben heel goed in scheikunde, is er iets wat je niet snapt? Ik ben geen leraar, maar mijn klasgenoten vinden me heel handig als lopend scheikundeboek xD

ik heb sinds vorig jaar veel moeite ermee (we hebben ook niet de beste leraar, wel een hele aardige) ik vind het vaak lastig om door te hebben hoe het zit. en ik moet ook altijd weten waarom iets is. anders snap of onthoudt ik het niet. met heel veel bijlessen en denken het helemaal te snappen had ik voor mijn SE dit jaar een 4.2... herkansen 4.6... SE erna, amper tijd gehad om er echt iets aan te doen, snapte het een beetje. meteen een 4.8...
het rekenwerk vind ik moeilijk. vooral de mol. ik weet wel wat je moet doen. maar ik krijg het niet door omdat je met 2 eenheden werkt. de theorie vind ik veel makkelijker en interessanter.
tijdens de proefwerken begin ik van oke, we gaan er zo veel mogelijk van maken. en de helft is gokken en half gemaakt opdrachten. ik ga overal twijfelen over wat ik nou precies moet doen. en alle kleine uitzonderingen... pff, was dat nou zo of zo. of ze gewoon vergeten en de opdr fout hebben. ik vindt het lastig dat er een heel verhaal omheen geluld wordt.

de stof van vorig jaar lijk nu wel veel makkelijker. dat is al iets :o
ik moet nog veel in mijn rekenmachine zetten...

(veel hiervan geldt ook voor wiskunde)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:13

Weerstand heeft te maken met hoe makkelijk een draad (of iets anders) de stroom doorlaat. R=U/I (weerstand = spanning/stroomsterkte). R is in Ohm, U in Volt en I in Ampere (met zo'n streepje xD)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:13

Ohmy natuurkunde, wat ben ik blij dat ik dat heb laten vallen. _O-

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:14

nardxash schreef:

Je hebt bij een spanning in een stroomkring met een apparaat ook een bepaalde stroomsterkte door dat apparaat. Maar deze stroomsterkte is ook afhankelijk van het apparaat zelf. Je kunt je eigenlijk voorstellen dat er een wachtertje voor het apparaat staat, die maar een bepaalde hoeveelheid 'stroom' doorlaat. Hoe groter en selectiever dat mannetje is, hoe groter de weerstand en hoe minder stroom er door het apparaat heen gaat.

Je kunt de weerstand berekenen met de formule: R (Weerstand in Ohm) = U (De spanning in Volt) / I (De stroomsterkte in Ampère)

Ghostattack

Hier problemen met Wiskunde B en laatste tijd ook Scheikunde := Sta voor wisk nu 4.9 en sk 5.2, dus moet het allebei met de examens zien op te halen

Destination

:wave:
Desiree, 17, VWO
maandag 12 mei: Nederlands
maandag 19 mei: geschiedenis
woensdag 21 mei: engels
vrijdag 23 mei: Latijn

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:15

mzara schreef:
Riraito schreef:
Ik ben heel goed in scheikunde, is er iets wat je niet snapt? Ik ben geen leraar, maar mijn klasgenoten vinden me heel handig als lopend scheikundeboek xD

ik heb sinds vorig jaar veel moeite ermee (we hebben ook niet de beste leraar, wel een hele aardige) ik vind het vaak lastig om door te hebben hoe het zit. en ik moet ook altijd weten waarom iets is. anders snap of onthoudt ik het niet. met heel veel bijlessen en denken het helemaal te snappen had ik voor mijn SE dit jaar een 4.2... herkansen 4.6... SE erna, amper tijd gehad om er echt iets aan te doen, snapte het een beetje. meteen een 4.8...
het rekenwerk vind ik moeilijk. vooral de mol. ik weet wel wat je moet doen. maar ik krijg het niet door omdat je met 2 eenheden werkt. de theorie vind ik veel makkelijker en interessanter.
tijdens de proefwerken begin ik van oke, we gaan er zo veel mogelijk van maken. en de helft is gokken en half gemaakt opdrachten. ik ga overal twijfelen over wat ik nou precies moet doen. en alle kleine uitzonderingen... pff, was dat nou zo of zo. of ze gewoon vergeten en de opdr fout hebben. ik vindt het lastig dat er een heel verhaal omheen geluld wordt.

de stof van vorig jaar lijk nu wel veel makkelijker. dat is al iets :o
ik moet nog veel in mijn rekenmachine zetten...

(veel hiervan geldt ook voor wiskunde)

Heb je al hier gekeken? :
https://www.youtube.com/user/scheikundelessen

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:15

Ik heb nog geen natuurkunde examen gedaan, maar dat wist ik nog :3

En de mol bij scheikunde is idd voor veel mensen moeilijk. Ik vergeet het nooit meer, want ik had er op vwo toen zo'n moeite mee dat ik voor de herkansing ZO VEEL heb geleerd dat het mijn hoofd niet meer uit wil.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 18:35

WisA en sk is voor mij ook altijd het struikelblok geweest... Herkenbaar dus haha. Ik heb ook NLT decentraal al afgesloten het kan idd ook niet centraal dus ook voor mij een vak minder. Daarbij komt ook nog dat ik Cambridge had, dus nog een vak minder :D

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:50

Leonyr schreef:
nardxash schreef:

Je hebt bij een spanning in een stroomkring met een apparaat ook een bepaalde stroomsterkte door dat apparaat. Maar deze stroomsterkte is ook afhankelijk van het apparaat zelf. Je kunt je eigenlijk voorstellen dat er een wachtertje voor het apparaat staat, die maar een bepaalde hoeveelheid 'stroom' doorlaat. Hoe groter en selectiever dat mannetje is, hoe groter de weerstand en hoe minder stroom er door het apparaat heen gaat.

Je kunt de weerstand berekenen met de formule: R (Weerstand in Ohm) = U (De spanning in Volt) / I (De stroomsterkte in Ampère)
dank je wel

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:23

Als ik dat zo zie ben ik heel blij met C&M _O-

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:36

Haha zou ik ook zijn, ik heb een soort van E&M haha

enidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:39

Destination schreef:

Same here :)) Toen ik het koos noemden mensen het een 'pretpakket', maar diezelfde mensen hebben nu ontzettend veel moeite met biologie, economie, scheikunde in hun E&M of N&G pakket..

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:25

enidan schreef:
Destination schreef:

Same here :)) Toen ik het koos noemden mensen het een 'pretpakket', maar diezelfde mensen hebben nu ontzettend veel moeite met biologie, economie, scheikunde in hun E&M of N&G pakket..

Nog iemand hier _O-
Ik heb dan wel economie maar dat vind ik best te doen :j

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:29

Zijn er hier trouwens mensen van havo die daarna nog vwo gaan doen?
Aangezien ik niet ben toegelaten bij de opleiding die me het leukst leek zou ik het wel willen doen.
Ik heb echter al sinds de 4de geen wiskunde meer..
En ik geloof dat vwo niet zonder wiskunde kan toch? :=
We gaan school er nog voor bellen, ik hoop echt dat het kan.
Heb nooit universiteit willen doen dus het boeit me niet eens heel veel als ik dan geen geldig diploma heb :+
Tis meer dat m'n ouders niet willen dat ik een jaar niks doe :Y)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:32

Bij VWO is wiskunde inderdaad verplicht :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:35

Ik ga absoluut geen VWO doen na de havo :')

Ik ga HRM studeren in Leiden en echt mn hart ligt daar.

Plus ik zou het nooit redden op 't vwo

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:38

Ik zat in de 3de op vwo maar het was toen eerder dat je al die vakken nog hebt dat ik t niet zou redden, dan maar naar 4 havo ipv blijven zitten in de 3de :P
Ik zou het best kunnen, ben alleen errug lui :Y)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:39

Ik kom van vwo, als je nu al ergens moeite mee hebt dan wordt dat 10 keer erger op het vwo. Ik haal nu net aan voldoendes voor wiskunde, toen echt 2'en en 3'en. Volgens mijn vrienden van het vwo, mag je dan echt blij zijn als je even veel onvoldoendes haalt als voldoendes in je toetsweek...

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:43

Ik kan het echt wel, maar ik heb vermoedelijk dyscalculie waardoor gewoon rekenen vanaf de basisschool al moeilijk was. Is nooit extra aandacht aan besteed dus alleen maar verslechterd..
Haalde in 4havo 4en/met moeite 5en voor wiskunde, maar dat haalde ik vanaf de eerste al..
De rest van de vakken die ik nu heb had ik prima cijfers voor op vwo, alleen wiskunde dus niet :P

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:44

Ik ben al een behoorlijke tijd klaar met mijn middelbare school, maar ik wil jullie allemaal heel veel succes wensen :D.

Doe je best, laat je niet gek maken en een hele belangrijke tip: ontspan! Het lijkt nu waarschijnlijk allemaal heel moeilijk, maar als je een beetje hebt opgelet de afgelopen jaren komt het allemaal goed!

Ik ben enorm benieuwd hoe mijn leerlingen het er dit jaar van af brengen :).

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:56

Voor mensen die de mollen bij scheikunde moeilijk vinden (en het niet begrijpen met de formules), ik gebruik altijd verhoudingstabellen! En dan mol boven en gram onder, de atoommassa is in gram per mol dus dan krijg je 1,00 mol en .... gram. En dan kan je zo naar grammen of mollen omrekenen! Dit heeft echt mijn leven gered. Ik doe die opdrachten zonder enige moeite!