Bijles Grieks

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bijles Grieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:07

Ik zal straks even een foto maken van de meest recente les waar we mee bezig zijn! Waarschijnlijk voor jou echt ontiegelijk simpel, maar goed, ik vind het lastig. :P

Zou fijn zijn! Ik moet nu helaas eerst eventjes eten. :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:10

Misschien is het voor mij wel zo simpel dat ik het jou kan uitleggen? :)*

_O- Wie weet, ik wil je best helpen hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:13

Zou wel erg fijn zijn ja! :D
Dan zal ik hier straks even wat foto's plaatsen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:36

Mijn schema zal ik later (misschien vanavond) nog plaatsen. :)

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben! Deze les gaan we als het goed is de volgende keer doen (of hebben we al een deel gedaan, idk.)

Afbeelding

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:42

Ik ga zo eten en daarna zal ik er even naar kijken :D Weet je trouwens dat je de antwoorden op internet kan vinden? Voor als je er echt niet uitkomt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:43

Kan je ze echt op internet vinden? Dat had ik niet door. :')
Super, dankjewel! Ik ben wel om half 7 weg naar paardrijden, maar daarna ben ik er wel weer om het te lezen en te reageren. :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:48

Hahha _O-
Die site ga ik opslaan en onthouden! Dankjewel! Dat is echt heel erg handig, dan kan ik checken wat ik wel/niet goed heb gedaan. :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:49

Ik gebruikte hem om alles na te kijken of als ik het echt niet meer snapte :) Gewoon even naar Boek > Pallas > Druk 2 oid gaan.

Ik ga nu eten en dan zal ik jouw tekst eens bekijken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:51

Daarom, dat ga ik ook zeker doen. Niet afkijken, want daar schiet ik niets mee op. :') Maar wellicht kan ik zo alvast dingen voor de volgende les voorbereiden zodat ik op zo'n moment beter mee kan komen. :)

en als we weer onverwachte so's hebben over de tekst dat ik het dan een beetje ken. :')

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:21

Ja dat ging ik ook net zeggen, vertalingen kun je terugvinden. Let wel op dat ze vaak door leerlingen zijn gemaakt dus niet altijd 100% foutloos :') Maar wel heel fijn als je er even niet uitkomt.

Haha ik zit helemaal fanatiek te proberen je tekst te vertalen uit mijn hoofd... Helaas heb ik mijn woordenboek hier niet bij de hand en je onthoudt niet elk woordje meer na 3 jaar 0,0 Grieks doen... Maar ik zou je met basisdingetjes misschien ook nog wel kunnen helpen.

Maak je niet teveel zorgen over die proefvertaling, je doet wat je op dit moment kunt doen en dan kun je daarna met je docente aan de slag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:43

Inderdaad! Ik krijg van alle kanten hier op bokt hulp, dus dat vind ik echt héél erg fijn! :D
Ik was eerst bang dat jullie allemaal niet meer zouden helpen, omdat ik hierdoor wel echt gemotiveerd wordt en op weg wordt geholpen. :j

100% foutloos hoeft het van mij ook allemaal niet te zijn, als het maar in de buurt komt. :')

Inderdaad! Helaas denk ik niet nog een bijles te kunnen krijgen vóór de proefvertaling, dus ben dan op mezelf aangewezen en op jullie. :P Maandag heeft iedereen vrij, dinsdag moet ik eerder weg om naar het ziekenhuis te gaan en woensdag heb ik dacht ik de proefvertaling al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:38

Mijn docente heeft iemand kunnen regelen die mij bijles wilt geven, ik heb van haar al een mailtje gehad en even kijken hoe het nu verdergaat. In de vakantie zelf nog even oefenen. :)

Als eerste heb ik deze schema's gemaakt, daarna ga ik eerst de grammatica nog even leren, dan even lekke r naar buiten en dan aan de tekst beginnen. :)
Hopelijk kunnen jullie het lezen! Mocht je tips hebben of fouten zien dan hoor ik het graag!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze tekst heb ik gepakt uit onze vorige boeken en dus ook de vorige methode, en dat was Kosmos.
Afbeelding
Afbeelding

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:16

Ziet er al goed uit hoor je schema's! Inderdaad goed om met kleuren te werken, maakt het voor jezelf overzichtelijk en zo makkelijker te onthouden :)
Kennis van grieks is hier helaas te ver weg gezakt om te kunnen zien of het schema verder daadwerkelijk klopt gramaticaal, maar dat zal vast goed komen :')

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:22

Volgens mij kloppen je schema's. Heb je ook een schema van de naamvallen gemaakt? Zoiets is altijd handig om bij te hebben (en ook gewoon van buiten leren natuurlijk). Leuk om te horen dat je je zo inzet, komt helemaal goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:05

Dankjewel beide! :D

Bhriseis schreef:
Volgens mij kloppen je schema's. Heb je ook een schema van de naamvallen gemaakt? Zoiets is altijd handig om bij te hebben (en ook gewoon van buiten leren natuurlijk). Leuk om te horen dat je je zo inzet, komt helemaal goed!

Schema van de naamvallen heb ik niet, maar dat staat toch behoorlijk overzichtelijk op het blad dat wij hebben gekregen. :j

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:12

Die goed van buiten leren! Net als een gedichtje, elke dag een keer opzeggen :)

Ik krijg allemaal nostalgische gevoelens als ik die teksten van jou zie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:13

Ga ik zeker doen! Nog eventjes rusten (net paardgereden) en dan 'lekker' alles leren en ook maar met de woorden voor mijn SO aan de slag. :D Hopelijk lukt het me om een beetje een goed cijfer te halen, in ieder geval boven de 4. :')

Leuk, nostalgische gevoelens. :Y)
Je mag best meedoen hoor. :j

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:19

Haha dat is heel lief :D

Komt wel goed! De inzet is er in elk geval +:)+
En je leerkracht zal er ook rekening mee houden dat je in elk geval op eigen houtje om bijles vraagt. Dat wekt een heel goede indruk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:21

De motivatie is er ja! Nu nog hopen dat ik kan doorzetten als ik écht begin met leren. :D Want ik háát woordjes leren want het is echt moeilijk. :')

Waar ik nu mee ga beginnen is de grammatica. Elke 10/15 minuten even 5 minuten leren het eerste uur, daarna ga ik woordjes leren en elke 20 minuutjes nog een keer de grammatica herhalen. Hopen dat het er dan een beetje in zit en dan beginnen aan de teksten. :D

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:29

Kun je niet kijken of je ergens de werkboeken zelf kunt aanschaffen? Daar zitten best veel nuttige opdrachten in namelijk. Misschien tweedehands wel ergens te vinden.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:30

Tijdens het tweede middelbaar had ik een opstandige fase en haatte ik woordjes leren enorm... daarom deed ik het toen soms op de wc :')

Ze elke dag herhalen scheelt enorm. Bij de woordjes die je niet kan zet je een kruisje, waardoor je ze uiteindelijk slechts 1 x p.m. (bijvoorbeeld) volledig moet herhalen, en de kruisjes herhaal je elke dag!
Verzin je ook truukjes bij de moeilijke woorden? Ezelsbruggetjes schreef ik in potlood naast het woordje :)

Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:36

Dat is inderdaad wel een optie ja, voor latijn hebben we namelijk wel een werkboek. :j Ik ga eens kijken!

Bhriseis,
Het enige probleem is dat dat toch wel flink veel tijd kost, en die tijd heb ik niet altijd. Helaas. :Y) Ik ga inderdaad wel de woordjes beter bijhouden! Het scheelt gelukkig wel dat we een woordenlijst hebben bij de proefvertalingen. :) Is wel een goed idee ja!

Ik leer woorden in WRTS. Ik bedenk er meestal in mijn hoofd wel een ezelsbruggetje bij, maar die schrijf ik dan nergens bij. Want als ik het uit het boek leer leer ik de volgorde ipv de betekenis van het woord. Helaas heb ik nu problemen met ezelsbruggetjes. Toch ga ik er weer mee aan de slag, dankjewel!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:39

Om woordjes te leren had ik ook nog een methode.
Ik leerde eerst de woorden zoals ze in het boek stonden, dus lezen, overschrijven, afdekken enz.. Daarna dacht ik vaak dat ik ze kende, maar in de praktijk wist ik vaak de volgorde en plek.
Dus van een A4-tje maakte ik vierkantje blaadjes van 5x5 ongeveer. Op de voorkant schreef ik het griekse woord +eventueel naamval en op de achterkant de vertaling(en). Die briefjes legde ik op een stapel en husselde ik door elkaar. Daarna ging ik het nog een keer oefenen. Bij de tweede keer husselen verdeelde ik de stapels in woordjes die ik wel wist en woordjes die ik niet wist. De woordjes die ik niet wist gingen op een aparte stapel en die herhaalde ik regelmatig.

Misschien helpt dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:41

Dat is ook wel een goed idee om mee te beginnen ja! Zelf werk ik altijd met WRTS maar ik wordt altijd pissig als ik wel 10x achter elkaar hetzelfde woord niet weet. :')
Dankjewel! Daar ga ik dan ook eens mee aan de slag, mocht het zo niet lukken. :D

Edit; woensdag staat trouwens mijn eerste bijles gepland! Die dag heb ik helaas wel al een SO, maar dat komt hoop ik wel goed. Vrijdag heb ik een proefvertaling, dus hopelijk haal ik dan boven de 5. Daar zou ik al blij mee zijn. :)