Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
belle_boef"
[quote="Michelle_96 schreef:Michelle_96 schreef:Ik snap het opzich wel van ts..
Ik ben 17 zit dagen van half 9 tot 4 op school werk 4 avonden van 6 tot 9 en dan nog de zaterdag.. Maar ik moet nu ook gaan minderen want ik sta hierdoor gewoon niet op overgaan.. Doe overigens 2de jaar mbo.
Ik heb trouwens nog nooit vrij gevraagd om leuke dingen te gaan doen, alleen omdat we iets belangrijks gingen doen waarmee ik mee moest.
Een hoofdcaissiere heeft wel eens vrijgevraagd om naar Mysteryland te gaan. Dat reken ik ook onder leuke dingen.
Meggie_x schreef:[naam] schreef:Och och wat was iedereen hier verstandig op zijn 16e. En oh wat werkten jullie allemaal hard. Respect hoor!
TS, wil je nog wel werken? Heb je het geld nodig? Is het echt om de leuke dingen, of heb je ook moeite met je schoolwerk?
Als ik jou was zou ik voor mezelf goed nagaan waar de schoen wringt: Ben je echt een zeikerd? Of zijn er factoren die de boel lastig maken, maar die niet heel eenvoudig uit te leggen zijn?
Bedenk dat je geld nodig hebt voor je leuke dingen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om weg te gaan, een half jaartje de boel aan te kijken en daarna weer een (ander) baantje op te pakken. Werken moet je nog lang genoeg, dus ik zou vooral kijken waar voor jou nu de prioriteiten liggen.
Als je wil blijven, zorg dan dat je een gesprek krijgt met een leidinggevende. Vraag om wat meer vaste werkmomenten, dan weet je in ieder geval dat je dan geen leuke dingen kan doen. De pauzes zal je mee moeten dealen denk ik, tenzij je collega's er ook zo over denken, dan kunnen jullie wellicht gezamenlijk actie ondernemen.
Het geld is zeker wel nodig, want ik wil leuke dingetjes kunnen kopen voor mn zusje en mn studie betalen.
Maar ik denk inderdaad dat het het 2e punt is wat je noemt. "Of zijn er factoren die de boel lastig maken, maar die niet heel eenvoudig uit te leggen zijn?"
Meggie_x schreef:xSlvna schreef:Ik ken het, toen school begon ben ik ook teruggevallen na 3/4 uur per week en dat was enkel de zaterdag ochtend, mochten ze zaterdagavond of op de zondag iemand nodig hebben werd ik gevraagd en ging ik wel werken, maar mijn leider hield gelukkig wel rekening met mijn wensen.
Maar ja, ik voel me dus zo'n zeikerd als ik dat door ga geven, dat is de hele rede dat ik dit topic heb geopend. In de hoop op tips.
Zeker nu voor mij niet duidelijk is wie mijn leidinggevende is xD
We krijgen een nieuwe namelijk.
PenP2014 schreef:Het kan wel een beetje minder tegen TS niet?
Als je de hele week naar school gaat, daarnaast werkt en wat dacht je van huiswerk. misschien ook nog wel een hobby (paard/pony) hebt is het goed zoeken naar tijd voor sociale contacten en dat soort dingen. Dat is als "volwassene" al zo. Kan je nagaan op je 16e. Puberteit etc. Vreet al genoeg energie. Plus dat je hersens helemaal nog niet zover ontwikkeld zijn dat je prioriteiten kan stellen. Bovendien waar legde jij je prioriteiten op je 16e. Bij een fulltime werkleven of vrienden? Datis wat je nu moet gaan leren. Dus opmerkingen als welkom in het echte leven en stel je niet aan vind ik dan een beetje flauw!
TS ik denk dat je t best een gesprek met je leidinggevende aan kan vragen om te kijken wat de mogenlijkheden zijn. Ik kan me voorstellen dat het allemaal wat zwaar valt maar probeer toch om goed te plannen! En soms moet je inderdaad gewoon dingen accepteren. Je werkgever kan niet je rooster om jou heen plannen, maar je kunt best je grenzen aangeven!
Ik zou ook niet weten wanneer dan 

Serendipity1 schreef:[/quote]Och och wat was iedereen hier verstandig op zijn 16e. En oh wat werkten jullie allemaal hard. Respect hoor!
TS, wil je nog wel werken? Heb je het geld nodig? Is het echt om de leuke dingen, of heb je ook moeite met je schoolwerk?
Als ik jou was zou ik voor mezelf goed nagaan waar de schoen wringt: Ben je echt een zeikerd? Of zijn er factoren die de boel lastig maken, maar die niet heel eenvoudig uit te leggen zijn?
Bedenk dat je geld nodig hebt voor je leuke dingen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om weg te gaan, een half jaartje de boel aan te kijken en daarna weer een (ander) baantje op te pakken. Werken moet je nog lang genoeg, dus ik zou vooral kijken waar voor jou nu de prioriteiten liggen.
Als je wil blijven, zorg dan dat je een gesprek krijgt met een leidinggevende. Vraag om wat meer vaste werkmomenten, dan weet je in ieder geval dat je dan geen leuke dingen kan doen. De pauzes zal je mee moeten dealen denk ik, tenzij je collega's er ook zo over denken, dan kunnen jullie wellicht gezamenlijk actie ondernemen.
[ quote]
demo_love schreef:PenP2014 schreef:Het kan wel een beetje minder tegen TS niet?
Als je de hele week naar school gaat, daarnaast werkt en wat dacht je van huiswerk. misschien ook nog wel een hobby (paard/pony) hebt is het goed zoeken naar tijd voor sociale contacten en dat soort dingen. Dat is als "volwassene" al zo. Kan je nagaan op je 16e. Puberteit etc. Vreet al genoeg energie. Plus dat je hersens helemaal nog niet zover ontwikkeld zijn dat je prioriteiten kan stellen. Bovendien waar legde jij je prioriteiten op je 16e. Bij een fulltime werkleven of vrienden? Datis wat je nu moet gaan leren. Dus opmerkingen als welkom in het echte leven en stel je niet aan vind ik dan een beetje flauw!
TS ik denk dat je t best een gesprek met je leidinggevende aan kan vragen om te kijken wat de mogenlijkheden zijn. Ik kan me voorstellen dat het allemaal wat zwaar valt maar probeer toch om goed te plannen! En soms moet je inderdaad gewoon dingen accepteren. Je werkgever kan niet je rooster om jou heen plannen, maar je kunt best je grenzen aangeven!
Jeej, meningsgenoot!
Ik vind jullie ook wel hard hoor, school vergt ook tijd en stress.
Ik moet er niet aan denken dat ik in V6 zoveel zou moeten werken, school op zich met 30 contacturen per week was al een uitdaging. Een werkgever moet ook niet teveel verwachten van 16-jarigen.
Ik zou gewoon proberen een gesprek aan te vragen en te overleggen. En willen ze niet in discussie, dan zou ik toch een andere werkgever gaan zoeken, desnoods met vaste tijden.

muntdrop schreef:Bij de ah waar ik eerst werkte wouden ze mensen juist niet langer dan 3 uur inroosteren omdat ze geen pauzes wouden geven. Voor één dag stonden dus ook gerust 15 mensen voor de kassa ingepland
Maar ik zou gewoon overleggen wat er mogelijk is. Ik heb bijvoorbeeld ook een heel wisselend rooster vanwege mijn studie, en mits ik alles op tijd doorgeef vinden ze het totaal geen probleem. Ook genoeg mensen die bijvoorbeeld maar standaard 1 vaste avond en 1 dag in het weekend werken. Dus gewoon overleggen
Blijheid schreef:Ik vind het nogal veel voor een 16 jarige eerlijk gezegd. Toen ik op de middelbare school zat was ik gemiddeld toch wel van 8 tot 3 op school, en op een normale dag deed ik een uur huiswerk. In het weekend zaterdag meestal de hele dag op wedstrijd, maar zondag toch wel een uurtje of 3 a 4 huiswerk. Daarnaast nog af en toe vriendinnen zien, pony deelde ik met mijn zusje dus zeg doordeweeks 4x op stal, 3 uur per keer. En 's avonds lag ik echt om 9 uur wel op bed omdat ik gewoon óp was.
Daarnaast ook nog moeten werken, ik had het echt niet gekund hoorIk zou ook niet weten wanneer dan
Dat jullie dat wel allemaal kunnen, superfijnmaar iedereen is anders, onthoud dat wel
Als ik TS was zou ik dus een ander baantje zoeken met minder uren. Het is een BIJbaantje, en blijkbaar kan je dit niet aan naast je school als je ook nog (heel normaal en heel belangrijk op jou leeftijd) gezellig met vriendinnen wil afspreken. Werken kan je hele leven nog.
En de pony was zowel van mijn zusje als van mij, en ook mijn ouders zelf hadden er ook veel plezier mee. Echt een familiepony 
En dat veranderde uiteraard ook toen ik ouder werd, nu (huidige pony staat aan huis) betaal ik stalgeld aan mijn ouders, en kostgeld voor het thuis wonen
Meggie_x schreef:purny schreef:En wat waren jou ervaringen toen je 16 was? Kwa werk en school?En ik vind het vervelend om iedere morgen om 6.45 paraat te staan. Zelfs in het weekend en op zondag. Wen er maar aan, welkom in het echte leven.
Meggie_x schreef:Bonjour schreef:Ga je ook nog naar school of heb je alleen die baan? Als het dat laatste is ben je een zeikerd eerste klas...jeemig zeg. Hoe denk je dat dat later gaat als je fulltime moet werken om rond te komen? En dan ook je huishouden, paard en sociale leven hebt. 9uur werken op een dag, kind je bent 16 je doet net of je bejaard bent ofzo. Kom op zeg! Dat is de gemiddelde werktijd die een persoon werkt op een dag hoor.
Ik ga ook nog 21 uur per week naar school excl. huiswerk.
Ik werk trouwens in een groot filiaal met zo'n 45 kassamedewerkers.
@destination. Het gaat niet om 7 uur. Dat vind ik juist prima. Maar 9 uur achter elkaar vanaf 1 tot 10 vind ik gewoon naar. Alleen ik voel me een zeikerd als ik dat door geef.
Het probleem is dat ik afspraken wil maken zoals Hanmar zegt maar dat ik met mijn leidinggevende niet goed kan praten omdat ze nooit echt daar de tijd voor nemen. Dan moet het op een briefje op kantoor. En niet iedereen die daar binnenloopt hoeft mijn problemen te weten.

Bonjour schreef:[/quote]Ga je ook nog naar school of heb je alleen die baan? Als het dat laatste is ben je een zeikerd eerste klas...jeemig zeg. Hoe denk je dat dat later gaat als je fulltime moet werken om rond te komen? En dan ook je huishouden, paard en sociale leven hebt. 9uur werken op een dag, kind je bent 16 je doet net of je bejaard bent ofzo. Kom op zeg! Dat is de gemiddelde werktijd die een persoon werkt op een dag hoor.
vuurneon schreef:Ik kan het wel begrijpen, ik kon het er ook niet even bij doen. 13 uur werken vond ik op die leeftijd teveel in combi met school, paard en vrienden en gezondheid (oftewel, ik werkte elke vakantie volledig om zo voor het hele jaar extra geld bij elkaar te sprokkelen en toen ik op de universiteit zat werkte ik ook wel tussendoor)
Ik heb het destijds ook gewoon op mijn werk overlegd en alle begrip ervoor! Leer je alleen maar van
Weet je, niemand is gelijk. Dat bokker Pietje het wel kan, wil niet zeggen dat jij het óók kan. T is mooi voor de mensen die het met 2 vingers in de neus doen, maar niet iedereen is gelijk,
En daarbij is het werk ook gewoon niet leuk.
Het lijkt wel alsof hier werken het enige in het leven is dat telt... Werk je nou om te leven of leef je om te werken? TS, ik zou toch eens bij de AH proberen als dat je qua uren meer aanspreekt. Want ondanks dat het lijkt alsof je pas meetelt als je keihard werkt, is dit echt niet zo. Hard werken en succesvol zijn staat immers niet gelijk aan datgene dat echt telt; Geluk. En je lijkt nu met je huidige baan niet gelukkig. Veranderen dus! Monster schreef:Cayenne schreef:TS, wat voor soort baan wil je later gaan doen?
Dat ik vroegah 16 was, zat ik 2 volle dagen van 9tot 4 op school, liep 3 dagen stage van 8 uur enals het mogelijk was croste ik daarna door naar mijn werk om een dienst te pakken(soms dus 16-urige werkdagen) elk weekend werkte ik ook minimaal 8uur op een dag..
En dan nu het leukste; in de gehandicapten zorg doen ze niet aan pauzes..
zoals je kan lezen, "werkte" ik 7 dagen in de week, daarnaast had ik een sociaal leven, ging ik uit en had de zorg van 2 paarden.
Jeetje, hoe krijg je het voor elkaar?Ik vind echt dat er heel veel mensen zijn die hier zo hard werken. Misschien is het voor jullie wel slim om je te realiseren dat dat echt niet voor iedereen weg gelegd is, dat is niet altijd een kwestie van niet willen. Maar ik zou dat gewoon nooit kunnen, terwijl ik nog zoveel meer zou willen. Ik vind inderdaad niet dat de TS een luilak is oid, maar ik kan me voorstellen dat wat meer plannen prettiger is. TS zou je misschien met je werk kunnen regelen dat je bepaalde uren vast werkt? Dat plant makkelijker.
Ik kan me totaal niet in jou inleven..
Als je niet als een zeikerd over wil komen schrijf je je wensen op een blaadje, loopt het kantoor binnen en geeft dit af. Probleem opgelost lijkt mij zo? Denk dat ze je eerder zeikerig over vinden komen als je telkens iets afwijst omdat het rooster je niet bevalt.
Zo kun je ze ook wijzen op je wensen, misschieneen tip om erbij te vermelden dat je in goed overleg wel eens wilt afwijken van je wensen(laat je wel zien dat je graag wilt als dit echt nodig is)