HBO studenten + paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:17

Ik heb gedurende mijn HBO studie 2 paarden op stal gehad die ik altijd alle 2 reed en actief uitbracht in de wedstrijdsport!
Inmiddels voor mijn universitaire premaster bezig en nog steeds 2 wedstrijd paarden op stal.
Gaat prima dus! Overigens HBO diploma gewoon binnen 4 jaar gehaald, geen vertragingen oid.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 18:19

Evony schreef:
Ik heb gedurende mijn HBO studie 2 paarden op stal gehad die ik altijd alle 2 reed en actief uitbracht in de wedstrijdsport!
Inmiddels voor mijn universitaire premaster bezig en nog steeds 2 wedstrijd paarden op stal.
Gaat prima dus! Overigens HBO diploma gewoon binnen 4 jaar gehaald, geen vertragingen oid.

En hoe leer jij dan ? Ben je bv. uitstekend goed in plannen en uit je hoofd stampen? Of had je op de havo alleen maar tienen?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:19

Ik heb weken dat paardrijden er echt een beetje bij inschiet.
School, werken... dan staan mijn paard en sociaal leven op een laag pitje. :')
Heb haar daarom ook in volpension staan. :)
Maar over het algemeen lukt het prima!
In drukke periodes ben ik 2 dagen in de week op stal, in rustige periodes 7 :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:24

Het ligt heel erg aan je mentaliteit en hoe zwaar je studie is. Sommige HBO studies hebben 2 dagen school en voor de rest thuiswerk. Vaak moet je dan een half jaar lang nog stage lopen bovenop je 2 dagen school. Het is absoluut te doen, ik kan je alleen niet aanraden om dit te doen als je ook nog eens twee uur heen en weer moet reizen. Je moet ervoor kunnen zorgen dat je pony iets is wat je leuk vindt, en niet een verplichting. En ik denk dat het ook zeker in goed overleg met je ouders moet gaan. Een studie kan wel weinig contacturen hebben, maar grote kans dat je wel veel thuiswerk moet doen. En denk maar aan je tentamenweken, dat is behoorlijk pittig. Ik leer voor één vak nu net zo veel als ik voor mijn hele eindexamens geleerd heb. Zorg dat je wel een systeem hebt waarin je bijvoorbeeld iemand anders kan regelen om dingen te doen als voeren of beweging geven als jij je tentamens moet leren, of na een slopende schooldag gewoon geen energie meer hebt. Als jij om half 9 moet beginnen zou je dus om half 7 uit huis moeten. Dat is erg vroeg. Een dag van half 9 tot 3 wordt voor jou een dag van half 7 tot 5. En dan moet je ook nog een pony doen.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 18:33

Emmaa_ schreef:
Het ligt heel erg aan je mentaliteit en hoe zwaar je studie is. Sommige HBO studies hebben 2 dagen school en voor de rest thuiswerk. Vaak moet je dan een half jaar lang nog stage lopen bovenop je 2 dagen school. Het is absoluut te doen, ik kan je alleen niet aanraden om dit te doen als je ook nog eens twee uur heen en weer moet reizen. Je moet ervoor kunnen zorgen dat je pony iets is wat je leuk vindt, en niet een verplichting. En ik denk dat het ook zeker in goed overleg met je ouders moet gaan. Een studie kan wel weinig contacturen hebben, maar grote kans dat je wel veel thuiswerk moet doen. En denk maar aan je tentamenweken, dat is behoorlijk pittig. Ik leer voor één vak nu net zo veel als ik voor mijn hele eindexamens geleerd heb. Zorg dat je wel een systeem hebt waarin je bijvoorbeeld iemand anders kan regelen om dingen te doen als voeren of beweging geven als jij je tentamens moet leren, of na een slopende schooldag gewoon geen energie meer hebt. Als jij om half 9 moet beginnen zou je dus om half 7 uit huis moeten. Dat is erg vroeg. Een dag van half 9 tot 3 wordt voor jou een dag van half 7 tot 5. En dan moet je ook nog een pony doen.

Ja dat is zo, heb nu iedergeval besloten om op kamers te gaan, dus als ik een leuk paardje vind gaat ie mee :)

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:33

karlli schreef:
TS, ik wil nog even als eerstejaars student (inderdaad aan VHL, ELS/EBE) zeggen dat er inderdaad in het eerste jaar veel basis werk, en theorie wordt gedaan, dit is dus ook om iedereen op hetzelfde niveau te krijgen, tuurlijk ligt het er maar net aan hoe veel je al van dit soort zaken af weet. Maar de eerste paar maanden is toch echt heel erg wennen aan het engels (weet niet wat je daar nu voor staat?) Het vak engels zelf is heel anders, geen grammatica ect. maar echt puur formeel schrijven/presenteren enz.

Verder komen (niet eens van alle vakken) alleen de power points online, als deze al gebruikt worden tijdens de colleges, en vaak wordt er wel degelijk meer verteld dan alleen staat op de power points. Het rooster verder is heel wisselend met niet heel veel contacturen en regelmatig dagen vrij, dit brengt dus ook verantwoordelijkheid en plannen met zich mee, en (naar horen zeggen van anderen) is inderdaad het eerst jaar nog allemaal redelijk makkelijk, maar het tweede jaar het je buiten school schijnt echt een stuk meer tijd nodig om je in alle materie te kunnen verdiepen.

Naast rooster uren heb je natuurlijk ook nog projecten, verslagen ect. zeker op t HBO zijn deze gewoon heel aanwezig, wij hebben elke periode dan ook minimaal een groepsproject.

Tuurlijk ligt het eraan wat je gaat doen (wedstrijden ect.), maar ikzelf heb dan wel geen paard maar doe nu nog erg veel anderen dingen naast mijn studie waarvan ik denk volgend jaar ook echt keuzes moet gaan maken om wat ik nog wil blijven doen en wat niet.

Verder kun je me natuurlijk altijd nog een pb'tje sturen met vragen :)

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:36

Ik studeer aan de universiteit en heb daarnaast ook mijn eigen paard. Ik houd nog genoeg tijd voor hem over gelukkig! Ik train hem bijna elke dag en rijd ook wedstrijden.
Ik woon wel nog gewoon thuis en ik heb 2 dagen per week een bijrijder genomen. Achteraf gezien was dat qua tijd niet nodig geweest want ik hou genoeg tijd over om vaak met mijn bijrijder mee te gaan voor de gezelligheid dus we doen het vaak samen.
Als je het gewoon goed indeelt en plant is het prima te doen! :)

Verschilt natuurlijk wel per opleiding en of je makkelijk leert .

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:43

Voor mij zou een (eigen, waar je dus eigenlijk elke dag heen moet) paard + HBO echt een no go zijn.

Ik had het zo vreselijk druk met huiswerk rond de beoordelingsweken (soms was ik in totaal wel 70 uur per week bezig) dat ik geen eens tijd had om aan een paard te dénken.
Maargoed, ik had m'n studie ook niet helemaal goed aangepakt :D ben er dan ook mee gestopt. Ondertussen heb ik een geweldig bijrijdpaard voor ongeveer 2 dagen per week :+: en ik ga zéker proberen om dat gewoon te blijven doen als ik in september weer met (dezelfde) studie begin op de kunstacademie.

Ik ga daarbij hulp krijgen van een planner. Heb op school aangegeven dat ik dat graag wil en dat kan :)
Misschien zou je ook zoiets kunnen doen? Als ze dat bij jou op school hebben natuurlijk.

Nogmaals ik persoonlijk zou het elke dag niet trekken maar hoop een paar dagen in de week wel. Maar, er zijn vast ook genoeg mensen die meér zelfdiscipline hebben en het gewoon wel redden, zoals Anne_Sproet :D

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:43

Ik had de eerste 2 jaar dat ik naar het HBO ging ook een reistijd van 1,5 tot 2 uur. Ik ben toen op kamers gegaan, en omdat ik graag tot mijn 18e door wou met mijn pony en nog graag Z wou starten ben ik 's avonds steeds heen en weer gereisd om te rijden... Het is wat je er voor over hebt, met een strakke planning lukt het wel!

Ik woon nu bij mijn vriend, paard bij mijn ouders nog op stal, maar ik studeer nu dichterbij huis en heb m'n rijbewijs. Ik rij met de auto naar school omdat ik geen OV meer heb, maar het is voor mij makkelijk te doen nu..

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:53

Erg verschillende reacties, de studie zelf zal wel meespelen dan denk ik.
Hier namelijk de combi HBO (eerstejaars) en 2 paarden en wat mij betreft tijd zat. Prima rooster, soms een lange dag maar dat is niet anders, een dagje vrij voor de paarden mag ook weleens. Soms moet ik laat beginnen en dan kan ik ze zo voor school nog doen. Ik hoef heel vaak voor slechts 2 lesuurtjes naar school. En ik heb ook regelmatig een vrije dag. Tentamenperiodes gaan ook prima, 24/7 leren kan toch niet en naar school hoef je dan niet dus leren en paardrijden valt prima dagelijks in te plannen.

Ik woon wel thuis en daar staan de paarden ook. Ik ben een uurtje onderweg naar school, enkele reis.

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:56

Ik volg even :)

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:59

Ik ben student diergeneeskunde op de de universiteit in Antwerpen en zit dan ook op kamers hier :P Mijn paard staat nog in Nederland, maar voor doordeweeks heb ik een hele fijne bijrijdster die ook een steentje bijdraagt aan de kosten! Als ik haar niet had gehad had ik het niet gered, maar nu zorg ik dat ik doordeweeks mijn schoolwerk zoveel mogelijk af maak zodat ik in het weekend mijn paardje kan rijden en ik rijd ook nog wedstrijden! Het is te doen, maar je moet er goed over nadenken of de kosten te doen zijn en hoe je zit met reizen etc. Een goede bijrijder is zeker een aanrader :)

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 20:27

Marielle_93 schreef:
Erg verschillende reacties, de studie zelf zal wel meespelen dan denk ik.
Hier namelijk de combi HBO (eerstejaars) en 2 paarden en wat mij betreft tijd zat. Prima rooster, soms een lange dag maar dat is niet anders, een dagje vrij voor de paarden mag ook weleens. Soms moet ik laat beginnen en dan kan ik ze zo voor school nog doen. Ik hoef heel vaak voor slechts 2 lesuurtjes naar school. En ik heb ook regelmatig een vrije dag. Tentamenperiodes gaan ook prima, 24/7 leren kan toch niet en naar school hoef je dan niet dus leren en paardrijden valt prima dagelijks in te plannen.

Ik woon wel thuis en daar staan de paarden ook. Ik ben een uurtje onderweg naar school, enkele reis.

Poeehh jaa hele verschillende reacties.... Heb mezelf voorgenomen; ga lekker paardjes kijken (over mij heen laten komen) etc, mocht ik echt helemaal hoteldebodel van 1 zijn dan ga ik de uitdaging aan. Mocht ik blijven twijfelen doe ik het niet.

Mag ik vragen hoe de HAVO voor jou was? Haalde je dit met twee vingers in je neus of had je er meer moeite mee? Ik heb voor de HAVO , mijn mavo diploma gehaald en de HAVO valt nu van mij erg pittig, dit is ook omdat ik op de mavo een hele andere manier van leren gewend was.

Jildau

Re: HBO studenten + paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:29

Ik heb ook een paard naast een HBO studie en meer dan genoeg tijd voor hem. Ligt aan jezelf, je mentaliteit en aan de studie uiteraard. ;)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:32

Ik doe een bachelor/master van 4 jaar en wij hebben 14 paarden momenteel. Moeder en ik doen het samen, maar het is toch wel veel werk voor mij ook. Ik reis 2 uur per dag naar school en heb bijna hele dagen les. Op woensdag ben ik zelfs om half 8 pas thuis 's avonds. Ik heb nooit geld om uit te gaan dus dat maakt niet zoveel uit :') Maar zou m'n paarden nooit verkopen om wat in een cafeetje te kunnen zitten. Ik vind het nog wel te combineren, en ik heb altijd tijdens school paarden gehad dus ik vind het vaak een zwak excuus! Ik moet ook theorie volgen, examens maken en daarbij nog creatief zijn en praktijk maken dus daar steek ik ook enorm veel tijd in. Maar goed, van de ene kant kan ik niet over anderen praten, ik heb bv nooit tijd nodig om te studeren ik heb alles op een dag wel geleerd voor een examen. Als je echt heel veel tijd nodig hebt voor leren dan kan ik me er nog wel wat van voorstellen maar als je voor het uitgaan een paard verkoopt... Dat had je van te voren wel kunnen weten. Voor mij gaan de paarden toch voor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:33

- studeer je dan 24/7?

Gelukkig niet, maar het verschilt heel erg. Bij mijn opleiding had je steeds blokken van 12 weken. De ene keer was het veel projectmatig werken en kon je veel zelf indelen met je groep. Dan hoefde ik maar een paar uurtjes op school te zijn en had ik genoeg tijd. Andere periodes zat ik van 9 tot 5 op school. Ik woonde thuis en moest 2 uur heen en 2 uur terug reizen naar huis. Tijdens zo'n periode had ik weinig tijd voor mijn pony's. Pap voerde ze 's ochtends, ik deed de verzorging 's avonds. Ze aan het werk zetten deed ik dan niet, maar ze staan altijd 24/7 buiten dus ze kregen hun beweging wel.

Als je goed plant is het wel te doen hoor, maar je moet wel een backupplan hebben voor als je in en drukke periode zit. Het ligt er ook aan hoeveel je ernaast doet. Ik had uiteraard een bijbaantje in het weekend en ik voetbalde ook nog (2x trainen en zondags wedstrijd), dus ik had wel erg weinig vrije tijd.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 20:35

chimello schreef:
Ik doe een bachelor/master van 4 jaar en wij hebben 14 paarden momenteel. Moeder en ik doen het samen, maar het is toch wel veel werk voor mij ook. Ik reis 2 uur per dag naar school en heb bijna hele dagen les. Op woensdag ben ik zelfs om half 8 pas thuis 's avonds. Ik heb nooit geld om uit te gaan dus dat maakt niet zoveel uit :') Maar zou m'n paarden nooit verkopen om wat in een cafeetje te kunnen zitten. Ik vind het nog wel te combineren, en ik heb altijd tijdens school paarden gehad dus ik vind het vaak een zwak excuus! Ik moet ook theorie volgen, examens maken en daarbij nog creatief zijn en praktijk maken dus daar steek ik ook enorm veel tijd in. Maar goed, van de ene kant kan ik niet over anderen praten, ik heb bv nooit tijd nodig om te studeren ik heb alles op een dag wel geleerd voor een examen. Als je echt heel veel tijd nodig hebt voor leren dan kan ik me er nog wel wat van voorstellen maar als je voor het uitgaan een paard verkoopt... Dat had je van te voren wel kunnen weten. Voor mij gaan de paarden toch voor.

Zoo wat gaaf! 14 ! en train je ze op hoog niveau of niet ? trouwens wat bedoel je met : 'vind ik een zwak excuus', dat ze het dier wegdoen vanwege studie?
Een meisje bij mij op stal gaat ook volgend jaar studieren en verkoopt haar paard omdat ze het helemaal zat is en in Amsterdam wil gaan wonen en daar elk weekend wil gaan feesten,
dat wil ik dus niet haha

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:36

Esmeehh schreef:
Evony schreef:

En hoe leer jij dan ? Ben je bv. uitstekend goed in plannen en uit je hoofd stampen? Of had je op de havo alleen maar tienen?

Plannen? Waardeloos haha
Tienen op de havo? Zeker niet, heb zelfs 2x over havo 5 gedaan. :+

Moet zeggen dat ik redelijk makkelijk stof tot mij kan nemen! Ik moet gewoon echt colleges volgen (ook al bereid ik ze niet voor) want daar onthou ik gewoon veel van. Verder kan ik over het algemeen vaak voor de tentamenperiode begint wel de motivatie vinden om te gaan zitten en te leren.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 20:38

capopjekop schreef:
- studeer je dan 24/7?

Gelukkig niet, maar het verschilt heel erg. Bij mijn opleiding had je steeds blokken van 12 weken. De ene keer was het veel projectmatig werken en kon je veel zelf indelen met je groep. Dan hoefde ik maar een paar uurtjes op school te zijn en had ik genoeg tijd. Andere periodes zat ik van 9 tot 5 op school. Ik woonde thuis en moest 2 uur heen en 2 uur terug reizen naar huis. Tijdens zo'n periode had ik weinig tijd voor mijn pony's. Pap voerde ze 's ochtends, ik deed de verzorging 's avonds. Ze aan het werk zetten deed ik dan niet, maar ze staan altijd 24/7 buiten dus ze kregen hun beweging wel.

Als je goed plant is het wel te doen hoor, maar je moet wel een backupplan hebben voor als je in en drukke periode zit. Het ligt er ook aan hoeveel je ernaast doet. Ik had uiteraard een bijbaantje in het weekend en ik voetbalde ook nog (2x trainen en zondags wedstrijd), dus ik had wel erg weinig vrije tijd.

Ahaa okee, maar hoe bevalt jou dat reizen? is dat niet ontzettend vermoeiend? lijkt me dat je wel veel laat thuiskomt...
ik heb verder geen hobby's ernaast, doe verder ook niet aan sport (al zou ik heel graag weer eens willen dansen) ga bijna nooit uit,
word wel steeds positiever nu ik al die reacties lees :)

dankjulliewel allemaal he ! steld mij gerust :D

capopjekop

Re: HBO studenten + paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:40

Dat reizen ben je op een gegeven moment wel beu, maar ik had er nooit een hekel aan. Mooi alvast leren of relaxt op de tablet een spelletje spelen of een boekje lezen. Ik vond het zonde van mijn geld om op kamers te gaan terwijl ik een gratis ov had. Het zou dan wel heel duur worden om dan mijn 3 pony's te houden. Als ik haast had pakte ik weleens de auto, dan was ik er binnen 3 kwartier.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 20:41

Citaat:
Plannen? Waardeloos haha
Tienen op de havo? Zeker niet, heb zelfs 2x over havo 5 gedaan. :+

Moet zeggen dat ik redelijk makkelijk stof tot mij kan nemen! Ik moet gewoon echt colleges volgen (ook al bereid ik ze niet voor) want daar onthou ik gewoon veel van. Verder kan ik over het algemeen vaak voor de tentamenperiode begint wel de motivatie vinden om te gaan zitten en te leren.

Haha okee! Plannen is bij mij ook waardeloos en het is nog maar de vraag of ik dit jaar ga slagen (gaan we natuurlijk wel van uit)
ik weet van mezelf ook dat ik veel meer onthoud als de leraar het tegen mij verteld, dus dat bv. in colleges daar ben ik met jou dan ook gelijk in.
welke opleiding doe je als ik vragen mag?

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 20:42

capopjekop schreef:
Dat reizen ben je op een gegeven moment wel beu, maar ik had er nooit een hekel aan. Mooi alvast leren of relaxt op de tablet een spelletje spelen of een boekje lezen. Ik vond het zonde van mijn geld om op kamers te gaan terwijl ik een gratis ov had. Het zou dan wel heel duur worden om dan mijn 3 pony's te houden. Als ik haast had pakte ik weleens de auto, dan was ik er binnen 3 kwartier.

ahaa okee, ja dat snap ik dan als je ze alle drie graag wilt houden!
bedankt voor je reactie :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:48

Esmeehh schreef:
chimello schreef:

Zoo wat gaaf! 14 ! en train je ze op hoog niveau of niet ? trouwens wat bedoel je met : 'vind ik een zwak excuus', dat ze het dier wegdoen vanwege studie?
Een meisje bij mij op stal gaat ook volgend jaar studieren en verkoopt haar paard omdat ze het helemaal zat is en in Amsterdam wil gaan wonen en daar elk weekend wil gaan feesten,
dat wil ik dus niet haha

Wij fokken tinkers maar kleinschalig. Ik rij niet heel vaak maar ben wel van plan dressuur weer op te pakken en dan een van de hengsten uit te brengen. Nu is het in het weekend wel rijden en als ik een dag vrij heb maar als ik om half 7 thuis ben ben ik blij dat ik na het voeren enzo even rustig kan zitten thuis.
Ja, dat mensen wegens studie het paard wegdoen terwijl een studie nu ook weer niet een hele dag in beslag neemt. Maar dan heb ik het over van die meisjes die dagelijks uitgaan en hun paard maar verwaarlozen in de zin van ze gaan nog maar af en toe naar een manege. En dan is het de "studie" die hun tijd rooft. Nee, jouw uitgaansleven doet dat, niet de studie :+

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:52

Esmeehh schreef:
Poeehh jaa hele verschillende reacties.... Heb mezelf voorgenomen; ga lekker paardjes kijken (over mij heen laten komen) etc, mocht ik echt helemaal hoteldebodel van 1 zijn dan ga ik de uitdaging aan. Mocht ik blijven twijfelen doe ik het niet.

Mag ik vragen hoe de HAVO voor jou was? Haalde je dit met twee vingers in je neus of had je er meer moeite mee? Ik heb voor de HAVO , mijn mavo diploma gehaald en de HAVO valt nu van mij erg pittig, dit is ook omdat ik op de mavo een hele andere manier van leren gewend was.

De havo ging mij best goed af, ik kom zelf trouwens ook van het vmbo en heb eerst dat diploma gehaald. Ik deed alleen nooit meer dan nodig was dus op de havo waren de cijfers wel iets minder, en de overgang vmbo/havo was hier en daar toch wat switchen in het leren en de hoeveelheid leren etc inderdaad. Nu op het HBO merk ik dat totaal niet meer, ik vind de studie leuk, ben áltijd aanwezig en hoewel leren natuurlijk niet echt 'leuk' is vind ik de vakken wel echt interessant. Dat was op de havo natuurlijk ook minder. Het gaat op het HBO nu zo lekker dat als ik dit jaar alles haal ik de stap naar de universiteit eigenlijk wel wil maken.

De hoorcolleges moet ik zelf weten of ik ze volg, bij de werkcolleges heeft mijn opleiding ook nog een aanwezigheidsplicht. Ik heb veel aan de colleges en ik denk dat dat er bij mij er wel voor zorgt dat ik goed bij ben en de stof begrijp.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:59

marjan19 schreef:
Ik had de eerste 2 jaar dat ik naar het HBO ging ook een reistijd van 1,5 tot 2 uur. Ik ben toen op kamers gegaan, en omdat ik graag tot mijn 18e door wou met mijn pony en nog graag Z wou starten ben ik 's avonds steeds heen en weer gereisd om te rijden... Het is wat je er voor over hebt, met een strakke planning lukt het wel!

Ik woon nu bij mijn vriend, paard bij mijn ouders nog op stal, maar ik studeer nu dichterbij huis en heb m'n rijbewijs. Ik rij met de auto naar school omdat ik geen OV meer heb, maar het is voor mij makkelijk te doen nu..

Ik deed overigens de Havo ook met 2 vingers in m'n neus, leer ook erg makkelijk...