18 maanden van huis, wat zouden jullie doen?(poll)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij solliciteren en indien aangenomen, gaan?

Ja, solliciteren en gaan!
321 (86%)
Nee, thuisblijven
49 (13%)

Totaal aantal stemmen: 370

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:42

Ik denk ook niet dat de mensen aan de andere kant het waarderen als je hun tijd gaat verspillen met solliciteren voor een baan.... waarop je dan ineens doodleuk nee zegt als je hem krijgt -O-

Terwijl zij wellicht allerlei andere mensen afgewezen hebben die wel dolgraag wilden gaan... is zowel voor die andere sollicitanten als het bedrijf niet echt tof als je zo laconiek solliciteert zonder dat je zeker weet dat je echt graag wilt gaan.

Maak je ook geen goede naam mee en wie weet wanneer je die mensen nog eens tegenkomt in je verdere carrière, dan herinneren ze jou als die draaikont waar ze niet op kunnen bouwen :=

Sanned

Re: 18 maanden van huis, wat zouden jullie doen?(poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:47

Daar ben ik het niet mee eens pmarena. Tuurlijk solliciteer je niet als je van te voren al weet dat je toch niet gaat. Maar bij dit soort functies zullen er veel gegadigden zijn en kan je er niet van uit gaan dat je de baan krijgt. Als je dan wordt aangenomen begrijpen zij het waarschijnlijk ook wel als je toch nee zegt, omdat de baan toch nogal veel van je vraagt.
Als jij echt op zoek bent naar een baan solliciteer je toch ook niet maar op één functie tegelijk omdat je bang bent dat je er misschien wel bij twee wordt aangenomen en dan tegen eentje nee moet zeggen? Een sollicitatieprocedure kan maanden duren, en als je dan je pijlen op maar één bedrijf richt en je wordt niet aangenomen, kan je weer helemaal overnieuw beginnen. Zo kan het wel erg lang duren voordat je een baan hebt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:47

Oh PM jij ziet ook overal beren op de weg! :D

Kijk.. ik denk maar zo: je bent geen bioloog geworden om achter de geraniums te zitten. Die zijn misschien ook wel een leuk studie-object, maar Antartica is spannender.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:56

Ik heb geen idee waarom TS deze studie is gaan doen, misschien wel helemaal niet om verre oorden te gaan verkennen :P

IRL is alles gewoon niet zo romantisch als je hoopt wanneer je net van school komt, en dingen die helemaal geweldig zijn door je roze bril kunnen echt enorm tegenvallen en allerlei consequenties hebben.

Je hoeft je daar niet door te laten verlammen natuurlijk, maar het ook even door je roze bril heen laten breken is toch wel verstandig zodat je die kant van het verhaal ook meeneemt en niet alleen maar heel naïef de "kijk mij eens stoer zijn" route volgt :)

En wees eerlijk, stel jij bent degene die over de sollicitaties gaat, er zijn verschillende hele leuke / veelbelovende kandidaten en je kiest na lang overleg en overwegen persoon X, waarna die zegt: "mja ik heb er nog eens over nagedacht maar eigenlijk wil ik toch geen 18 maanden van huis weggaan" dan sta je toch wel even -O- te kijken, of niet dan :P

Dat wist je immers vantevoren dat dat erbij hoorde.... ik kan het me voorstellen dat je het best kan begrijpen maar toch wel iets zal hebben van _-:( had daar even eerder over nagedacht voordat je mijn / onze tijd ging zitten verdoen -O-

Maargoed, ik neem aan dat ze bij een sollicitatiegesprek al flink door zullen vragen om de twijfelkonten er uit te halen, en die vallen dan als het goed is gewoon al direct af waardoor je niet in die positie terechtkomt :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-03-14 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:00

Pfoe, dit is best lastig.
Ik zou sowieso solliciteren en afwachten wat hier uitkomt. Misschien word je wel niet aangenomen en dan wordt de keuze voor jou gemaakt, maar het zou zonde zijn als je het niet probeert en dan misschien spijt krijgt dat je deze onwijs gave kans hebt laten liggen.

Ik wil je in ieder geval succes wensen met de keuze die je maakt. Ik blijf dit topic volgen, want ik ben wel benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:00

Ik zou solliciteren, tijdens de gesprekken kan je pas echt beslissen of het wat voor je is.
Kijk je kan thuis blijven voor je vriend en paard.
Maar dan gaat je relatie binnen 3 jaar toch uit. En je paard krijgt volgende week toch last en je moet hem in laten slapen.
Zit je mooi te kijk.
Mijn partner en ik zijn in de 37 jaar dat we samen zijn een aantal keren gescheiden geweest omdat manlief in het buitenland zat. Soms maar een paar weken, wel eens 8 maanden en soms maar 4 maanden
20 jaar geleden best lastig, telefoon ging nog via een draadje.
Maar tegenwoordig is met internet zoveel contact mogelijk. Ja zelfs op Antarctica.
En als het goed zit tussen jullie zit het goed. Ook op afstand.
En je paard blijft lastig. Misschien kan je een verzekering afsluiten zodat je met spoed terug kan als hij ziek wordt en je moet beslissen om hem te laten gaan. Kost wat maar dat geeft wel rust.

Succes met je keuzes.
Er is meer mogelijk dan je denkt. Als je maar beide wilt meedenken.

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:05

Solliciteren kan altijd, misschien kan je zo meer te weten komen over de inhoud van de functie. 18 maanden (dat is gewoon langer dan een JAAR..) van huis terwijl ik een vriend en een paard heb zou voor mij een no-go zijn. Ik zou het gewoon niet eerlijk vinden tegen over mijn vriend/paard. Maar ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent, hoe lang je al samen bent met je vriend, tot in hoeverre je paard van jou afhankelijk is, etc. Maar voor mij zouden 18 maanden van vriend/paard weg echt geen optie zijn.. :o

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:06

Sarah, ik zou ervoor gaan!
Solliciteer gewoon en kijk hoe het loopt.
Je paarden redden het wel, en je vriend overleefd het ook.

In ieder geval solliciteren, kom je er niet doorheen, dan heb je het in ieder geval geprobeerd.
Ik vind dit echt iets voor jouw!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:09

Hoe zit het met de andere mogelijkheden TS?

Is deze job iets wat je nodig hebt om je kansen op de arbeidsmarkt te verhogen, of geraak je zonder deze ervaring ook wel aan een job die bij je past?
Indien je momenteel niet voldoende jobmogelijkheden hebt in Nederland zou ik dit toch sterk overwegen, als je dit op je CV kan zetten heb je echt iets waarmee je het verschil kan maken.

Buiten het feit dat je paarden en een vriend hebt, zijn er nog redenen waarom je zou thuisblijven? Ben je iemand die zich makkelijk aanpast op een nieuwe plek of heb je het heel moeilijk met verandering?
Zou je er heel veel moeite mee hebben om anderhalf jaar weg te zijn of lijkt dat je juist heerlijk?

Ongeacht wat wij zeggen blijft de keuze aan jou natuurlijk! Heb je al eens lijstjes gemaakt met voor- en tegenargumenten? Dat kan altijd helpen om je keuze iets meer rationeel voor te stellen :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:10

Ik heb zo'n 2 jaar in het buitenland gewoond. Ging als au-pair werken. Weliswaar geen lange relatie, maar wel 2 paarden. Stonden bij m'n ouders, vaders was zo lief om de dagelijkse verzorging te doen en een vriendin van me kwam ze poetsen en berijden. Geen dag spijt van gehad. Ondanks dat mijn paard in die tijd slecht is geworden en ik haar daarna nooit meer heb kunnen berijden en zelfs vrij snel heb moeten in laten slapen. Heb ik het een geweldige ervaring gevonden en zou ik het zo weer doen.

Dat gezegd, dat ga ik waarschijnlijk ook weer doen :+ Ik wil als ik mijn studie af heb een jaar naar Australië vertrekken. Nog steeds 2 paarden ( 1 nieuwe ;) ) Waarvan 1 van (nu) 24. Maar dat zou voor mij geen reden zijn om niet te gaan.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:14

Antarctica, wat een droom! Ik zou SOWIESO gaan, maar ben ook bevooroordeeld omdat ik zelf hoop om over een tijd als onderzoeker daarheen te mogen.

Ik ga je gewoon een cheesy quote geven: "Live so you never regret the things you didn't do". En je weet diep in je hart zelf denk ik al waar je spijt van zou krijgen - gaan of niet gaan. Succes met de keuze :)

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:18

Ik zou eerst eens vragen hoe het met de verloning zit? :)
Als je dan nog de eindjes aan elkaar moet knopen zou ik het niet doen, maar voor een mooi loon klinkt het al meteen aantrekkelijker. (Want tja, voor niets gaat enkel de zon op)...

Hier lijkt de moeilijkheid me gewoon exact de locatie en de tijdspanne.
1) Het is Antartica dus paarden meenemen is al geen optie.
2) Anderhalf jaar is net te kort om alles en iedereen mee te slepen, en net te lang om alles te moeten missen.

Moest het een mooie jobaanbieding in het buitenland zijn voor een langere periode zou ik gewoon vriend en paarden meeslepen. (Als het Sol was toch.. Frits bv zou daar al te oud voor zijn..)
Ik heb die 6 maanden in Canada echt niemand gemist... Skype en internet maken alles erg makkelijk tegenwoordig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:32

Even tussendoor: toch gek hoe mensen zo kunnen verschillen. Velen hier roepen dat dit een once-in-a-lifetime ervaring is. Ik denk dat je mij niet ongelukkiger zou kunnen maken door mij 18 maanden op Antarctica te droppen.
Gelukkig, dat we allemaal andere dromen en verlangens nastreven.
Maar wat ik hiermee wil zeggen is dat je je geen keuze moet laten opdringen.

In welk onderzoeksstation zou je terecht komen?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:41

Ik ga al nooit mee op vakantie vanwege mijn verzorgpaard dus ik zou al helemaal niet 18 maanden weg gaan als je een 'ziek' paard hebt én een vriend. Maar de meningen verschillen altijd op bokt en het is natuurlijk wel een kans die je misschien maar een keer krijgt. Ga eens goed praten met je vriend en zoek iemand die je helemaal vertrouwt die voor je paarden kan zorgen en ze rijden. Misschien word het dan al wat makkelijker maar doe vooral wat JIJ wilt, de meningen hier zijn toch verdeelt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:43

Ik snap je keuze maar het is een vreselijke naiefe keuzen, deze keuze kan je toekomst bepalen, relaties kunnen overgaan.

Maar je zult moeten blijven werken tot je 67-ste ong.
Ik zou iig solliciteren en kijken hoe ver je komt, dan kan je later nog altijd nadenken.
Stel dat je de 1e ronde niet doorkomt hoef je je later nooit af te vragen van "wat zou het als"

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:47

Daar komt bij, als ik je topic over het onderzoek op de Noordzee lees dan spat daar zoveel enthousiasme van af dat ik denk, gaan.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:51

Jannepauli schreef:
Oh PM jij ziet ook overal beren op de weg! :D

Kijk.. ik denk maar zo: je bent geen bioloog geworden om achter de geraniums te zitten. Die zijn misschien ook wel een leuk studie-object, maar Antartica is spannender.

Eens :j

Misschien een moeilijke periode maat later kijk je terug en dan krijg je waarschijnlijk spijt.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:56

Ik zou ook solliciteren! het is je enige kans waarschijnlijk, en het staat ook super goed op je CV.

Tuurlijk snap ik dat je paarden verlaten niet alles is, en ook je vriend, maar he, heti s 18 maanden. zoek iemand die je volledig vertrouwt om je paard te verzorgen. Hoe staat je paard er nu voor? gaat hij hard achteruit? zo niet en is het al een paar jaar redelijk stabiel, is de kans dat je overleefd. neem afscheid van haar als je weg gaat.

Ik zou het echt doen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:08

Als je geen vriend/paarden had was het simpeler kiezen. Het lijkt simpel gewoon gaan en alles achterlaten maar zo werkt het niet altijd voor de meeste mensen.

Realistisch gewoon soliciteren, gaande weg is er meer duidelijk hoe en wat.. soliciteren is nog geen ja zeggen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:10

Gini schreef:
Even tussendoor: toch gek hoe mensen zo kunnen verschillen. Velen hier roepen dat dit een once-in-a-lifetime ervaring is. Ik denk dat je mij niet ongelukkiger zou kunnen maken door mij 18 maanden op Antarctica te droppen.
Gelukkig, dat we allemaal andere dromen en verlangens nastreven.
Maar wat ik hiermee wil zeggen is dat je je geen keuze moet laten opdringen.

In welk onderzoeksstation zou je terecht komen?

Nja denk ook dat mensen zo reageren gezien de TS zelf deze richting heeft gekozen en haar OP erg neigt naar 'wel gaan'.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:12

Solleke_Noah schreef:
Ik studeer in juni af als bioloog, het was altijd al mijn droom mariene biologie te gaan doen. Nu is er een hele coole vacature vrijgekomen: wetenschappelijk onderzoeker (stalen verzamelen) op een onderzoeksstation in Antarctica! Midden tussen de pinguïns en de zeehonden. Je hoort het al, een droomfunctie :+ (en mijn profiel sluit aan op wat ze zoeken).

Maar... de job duurt 18 maanden. Ik ben 8 jaar samen met mijn vriend, en heb twee paarden. Eén van de twee paarden is 23 jaar en heeft gezondheidsproblemen (COPD). Er is dus een zeker risico dat zoiets kan mislopen in 18 maanden tijd....

Ik vrees dat de keuze dus al een beetje voor mij gemaakt is -O- Maar het blijft rondmalen in mijn hoofd. Dus dacht ik, laat ik eens vragen wat bokt zou doen :D Misschien heb ik dan wat gemakkelijker vrede met mijn keuze :)

Dus: wat zou jij kiezen? En waarom? (even ervan uit gaande dat de sollicitatie dus lukt en je de job krijgt!)

Tuurlijk kan er van alles gebeuren, maar als je moet wachten op het 'juiste moment', maw het moment waarop je probleemloos zoiets zou kunnen doen, vergeet het dan maar, dan kun je nooit weg. Er is altijd wel iets.

Bereid alles goed voor, en ga! Via skype kun je best contact houden en zelfs je paarden geregeld even zien; het is natuurlijk niet hetzelfde, maar toch! Denk dat jouw vriend misschien wel eens kan langskomen en misschien ga jij met kerst bijvoorbeeld wel naar huis. 18 maanden is zo om. Deze kans kan heel bepalend zijn voor je verdere carrière: hierdoor kan het zijn dat je de dingen kunt doen die je graag doet in plaats van een functie te krijgen die 'wel aardig' is.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:23

Mensen die zeggen gaan denken die ook na over de praktische gevolgen?
TS zit met twee paarden, die niet op pension staan, die ze ook niet weg wilt doen. Die moeten dat anderhalf jaar ook verzorgt worden.
Ik laat dat echt niet door jan en allemaal doen, hoor, alleen mijn vriend of m'n ouders. Maar je kunt het toch niet maken om die verantwoordelijkheid anderhalf jaar op iemand af te schuiven als je er niet voor betaald?
Als je je er wel voor betaald (fulltime verzorging) kost zoiets per paard al snel tussen de twee à driehonderd euro. Laten we zeggen 500 per maand. Zit je op 500 * 18 = 9000 + nog andere kosten.
Neem aan dat TS haar vriend tussendoor maar ook nog wil zien dus komen ook kosten van ticket bij.
Ik kan in niemands z'n portemonnee kijken natuurlijk maar ik weet niet of ik het allemaal zo zou kunnen betalen hoor, en ik vind dat ik m'n vriend niet ff anderhalfjaar met m'n paard kan opschepen of hele hoge stallingskosten voor m'n paarden omdat ik weg wil.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:28

Esmeej333 schreef:
Mensen die zeggen gaan denken die ook na over de praktische gevolgen?
TS zit met twee paarden, die niet op pension staan, die ze ook niet weg wilt doen. Die moeten dat anderhalf jaar ook verzorgt worden.
Ik laat dat echt niet door jan en allemaal doen, hoor, alleen mijn vriend of m'n ouders. Maar je kunt het toch niet maken om die verantwoordelijkheid anderhalf jaar op iemand af te schuiven als je er niet voor betaald?
Als je je er wel voor betaald (fulltime verzorging) kost zoiets per paard al snel tussen de twee à driehonderd euro. Laten we zeggen 500 per maand. Zit je op 500 * 18 = 9000 + nog andere kosten.
Neem aan dat TS haar vriend tussendoor maar ook nog wil zien dus komen ook kosten van ticket bij.
Ik kan in niemands z'n portemonnee kijken natuurlijk maar ik weet niet of ik het allemaal zo zou kunnen betalen hoor, en ik vind dat ik m'n vriend niet ff anderhalfjaar met m'n paard kan opschepen of hele hoge stallingskosten voor m'n paarden omdat ik weg wil.

En waarom niet, ik heb al die maanden dat ik alleen zat zonder man voor het huis gezorgd, de kinderen de administratie enz enz.
Het is iets wat hij heel graag doet, wie ben ik om te zeggen dat ik dat niet wil doen voor hem.
Met hulp van vriend en ouders en wat paarden vriendinnen moet het best rond te breien zijn.

De opleiding heeft vast ook wat gekost, fijn dat je op deze manier invulling geeft aan je opleiding, en het staat super op je CV

Voor elk probleem is een oplossing, als je wil tenminste.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:44

Ik zou het niet zelf niet doen! Ik heb 3 jaar lang een lange afstands relatie gehad en ben blij dat we nu eindelijk samen kunnen zijn! Je moet doen wat jr zelf wilt maar 18 maanden is heeeeeeel erg lang!! En je kunt niet zomaar terug! Maar 18 maanden op een mensenleven is natuurlijk weer niets...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:47

Ik ben benieuwd wat je vriend er van zegt?
Het is een mooie kans, als je het graag doet zou ik zeggen doen!!
De paarden worden wel verzorgt en met vriendlief kan je gelijk zien of de relatie echt goed is.
En idd misschien mag je wel eens in de zoveel tijd naar nederland.

Ik zou het nooit kunnen, langer als 6 dagen weg heb ik heimwee naar me dieren. ( En na me man natuurlijk maar die is normaal mee op vakantie)
Als we om de 5 jaar 5 weken naar australie gaan dan gaat het opzicht goed, dan mis ik me dieren wel maar niet dat ik stel op sprong naar huis moet.
Misschien omdat je zo druk bent met familie bezoeken en de weken daar dan omvliegen.