Mag een leraar voor jou bepalen of je naar het toilet mag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:24

Ik heb ook 3 uur na elkaar les en moet dus ook vaak tussen het tweede en het derde uur naar het toilet. De meeste leerkrachten maken er geen probleem van dat ik tussen twee lesuren even mag gaan. Ik heb maar met één leerkracht problemen gehad, toen heb ik dus gezegd "jij wilt niet dat ik naar toilet ga? Oké, dan doe ik ook gewoon geen moeite meer voor jouw lessen". Ik heb mijn boeken weggestoken en ben met mijn hoofd op de bank gaan liggen, en plots mocht ik wél gaan van haar :D

Edit: Maar ik vind het persoonlijk zelf een beetje vervelend om steeds te moeten vragen aan leerkrachten of ik naar toilet mag gaan, daardoor durf ik nog amper iets te drinken op school. Het is niet gezond, maar een kleine blaas is dan ook erg irritant.
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 24-02-14 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:24

xSlvna schreef:
Rosalie, maar hoe vaak heb jij 3 uur les dat je niet eens even naar het toilet kan? Leraren kunnen ieder uur even gaan (tenzij ze eens een blokuur hebben), leerlingen vaak niet. Ik had ook wel eens 4 uur les aan een stuk, moest ik weg ging ik. Ik vroeg het vooraf uit beleefdheid maar bij een nee ging ik ook gewoon.

Als ik 3 uur achter elkaar lesgeef, ga ik zelf niet naar de wc. Ook niet tijdens leswisselingen. Ik zorg dat ik voor die tijd naar de wc ben geweest.

En op het MBO/HBO is het anders. Maar als je 4 uur achter elkaar les hebt zonder pauzes, ben ik het met je eens dat je dan gewoon naar de wc moet kunnen. Ik kan me ook niet voorstellen dat je 4 uur lang naar iemand moet luisteren. Van zulke lessen is vast ook een groot deel zelfstandig werken.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:25

Jeetje, het wordt blijkbaar als normaal gezien?

Laten we alle leerlingen, net als in een bejaardentehuis, dan maar luiers omdoen.

Als ik alleen in de pauze zou mogen drinken, en ik genoeg water drink (wat veel mensen niet doen!). Hou ik het ook geen 100 minuten vol denk ik. Misschien met veel pijn en moeite omdat ik het een echt belangrijke uitleg vind, maar zou het niet voor mijn plezier doen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:26

Urielle schreef:
xSlvna schreef:
Rosalie, maar hoe vaak heb jij 3 uur les dat je niet eens even naar het toilet kan? Leraren kunnen ieder uur even gaan (tenzij ze eens een blokuur hebben), leerlingen vaak niet. Ik had ook wel eens 4 uur les aan een stuk, moest ik weg ging ik. Ik vroeg het vooraf uit beleefdheid maar bij een nee ging ik ook gewoon.

Ik ben dan weliswaar niet Rosalie maarre... heb vaaaaak mijn pauzes overgeslagen omdat er leerlingen problemen te bespreken hadden in de pauze, een mentor of andere collega me aansprak, er gewoon pauzesurveillance was of je nog tussendoor moest gaan kopieren voor iets na de pauze. En heb dus heel wat dagen 6 lesuren of langer geen wc-stop gehad. Leerlingen zitten doorgaans ruimer in hun tijd dan hun docenten :=

Daar kies je toch zelf voor? Op de 3 scholen (VWO, VMBO en MBO) waar ik heb gezeten was er nooit een probleem als de leraar een minuutje later kwam door een toiletstop.

Als ik op werk ben ga ik ook gewoon als ik moet, klaar. Moet ik echt een slokje drinken loop ik de kantine in en drink ik wat. Van wachten tot ik omkiep ga ik namelijk niet harder werken of meer lesstof opslaan.

Edit: Het is toch overigens je eigen probleem als je de lesstof niet meekrijgt omdat je op de pot zit? Heeft een leraar geen last van. Als ik me bedenk hoe vaak klasgenoten van mij in de les weg zijn voor een grote boodschap (een minuutje of 15, 20).
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 24-02-14 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:27

Als ik genoeg water drink, moet ik ook vrij snel weer naar de wc hoor.
Dan maar geen water drinken omdat je anders moet plassen?
Belachelijk :n

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:28

Shadow0 schreef:
En als ze klooien zijn flesjes water of plaspauzes toch alsnog zo verboden?

Dat is dus exact wat ik heb gedaan. En guess what, uiteraard ben jij dan als docent een k*twijf en onredelijk, want eerst mocht het ook en nu ineens niet meer. En ons kent ons dus je komt ook niet weg met 3A wel en 3B niet, want dat weten ze zo en dat is oneerlijk (en dat is het ook). Misschien dat jouw opstelling werkt in een groep vwo-leerlingen, geen idee, die had ik niet.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:33

Ik sta zelf voor de klas, basisonderwijs. Bij ons, of iig in mijn klas mogen de kinderen zonder vragen naar de wc. Behalve tijdens uitleg. Heb nu echt kleintjes, als die écht moeten mogen ze ook tijdens uitleg, liever dat dan dat ik kan gaan dweilen.

Op de wc rottigheid uithalen is van alle leeftijden, dat doen ze zelf met 8 jaar al _O-

Ook mogen ze van mij altijd wat drinken als ze dorst hebben. Heb een tijdje een groep gehad, die hadden allemaal mokken in de kast staan, als ze drinken wilden hebben. Ik drink ook (heel veel) tussendoor, dus leerlingen ook. In de ochtendpauze kan ik niet plassen, ik moet namelijk met mijn kinderen mee naar buiten en daar ook blijven. Ik zal dus wel tijdens de les moeten, als ze aan het werk zijn. Maar meestal ga ik pas tussen de middag.

Blaasontsteking heb ik regelmatig, dan is werken geen optie (iig niet op de 1e dag als ik nog geen medicijnen heb) dan kan ik niet eens opstaan van de wc. Zit dan rustig een hele ochtend op de wc, dan kan ik tenminste ontspannen. "Gelukkig" heb ik het tot nu toe alleen op vrije dagen gehad _O-

Toen ik op de middelbare zat ging ik altijd tijdens de lessen, vooral als er dan een pauze was _O- Was altijd erg braaf, dus mocht gewoon gaan. Stond dan lekker even wat te drinken en te kletsen haha

Denk dat het bij jou misschien nog wel soort van psychisch is geworden, omdat je weet dat je niet mag, moet je juist.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:34

xSlvna schreef:
Daar kies je toch zelf voor? Op de 3 scholen (VWO, VMBO en MBO) waar ik heb gezeten was er nooit een probleem als de leraar een minuutje later kwam door een toiletstop.

Als ik op werk ben ga ik ook gewoon als ik moet, klaar. Moet ik echt een slokje drinken loop ik de kantine in en drink ik wat. Van wachten tot ik omkiep ga ik namelijk niet harder werken of meer lesstof opslaan.

Edit: Het is toch overigens je eigen probleem als je de lesstof niet meekrijgt omdat je op de pot zit? Heeft een leraar geen last van. Als ik me bedenk hoe vaak klasgenoten van mij in de les weg zijn voor een grote boodschap (een minuutje of 15, 20).

Nee, daar kies je niet zelf voor. Je collega's op dezelfde gang (EN uiteraard teamleiders, (con)rectors, en eigenlijk iedereen van conciërge tot beveiliging) zijn NIET blij als jouw groep leerlingen op de gang loopt te klieren terwijl jij op de pot zit. Sowieso is een les voor een docent vaak niet gelijk afgelopen bij de bel en zit de volgende klas al in je lokaal. 'Allemaal naar buiten nu, ik moet piesen :+ ! ' Nee, dat is hem ook niet.

En als 1 leerling naar de wc gaat is het geen probleem, maar het is WEL irritant als je elke 5 a 10 minuten weer een wissel hebt, het geloop door de klas, 'Juf, als René terug is, ben ik dan de volgende?'. 'En ik daarna?' en de estafette die ontstaat met de gangpas. De hele groep wordt onrustig en ik erbij.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:35

_lies_ schreef:
Als ik genoeg water drink, moet ik ook vrij snel weer naar de wc hoor.
Dan maar geen water drinken omdat je anders moet plassen?
Belachelijk :n

Dat doe je toch ook als je weet dat je even niet naar de wc kunt, zoals reizen? Ik ga voor die tijd iig geen flesje water drinken. Ik drink af en toe een slokje. En als ik thuis ben drink ik meer, omdat ik dan wel een wc bij de hand heb en kan gaan als ik moet.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:37

Urielle, wat voor klas geef jij wel niet les dan?

We hadden op het VMBO gewoon de afspraak "Er mag één persoon naar het toilet", dus als iemand binnen kwam stond vaak een ander op, geen gevraag, geen stoelen-geknal maar gewoon rustig de een naar de ander. Daar heeft een medeleerling geen last van, ook jij zelf niet als je gewoon je les voortzet zonder de wc-ganger aan te spreken of na te kijken. ;)

Magrathea

Re: Mag een leraar voor jou bepalen of je naar het toilet mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:46

Ik lees echt met open mond dit topic. Kan je niet 100 minuten vooruit zonder plaspauze? Volgens mij ben je dan echt zwaar aan de blaasontsteking. Ik ga misschien eens in de drie uur naar het toilet... Kan prima hoor :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:48

Magrathea schreef:
Ik lees echt met open mond dit topic. Kan je niet 100 minuten vooruit zonder plaspauze? Volgens mij ben je dan echt zwaar aan de blaasontsteking. Ik ga misschien eens in de drie uur naar het toilet... Kan prima hoor :)

Bij mij is dat ook :j Na 12 jaar hetzelfde systeem (twee uur les, pauze, twee uur les, pauze, 3 uur les) heb ik een "plasritme" :+ Ik moet telkens plassen in de pauzes, super handig :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:48

Iolanthe schreef:
Magrathea schreef:

Bij mij is dat ook :j Na 12 jaar hetzelfde systeem (twee uur les, pauze, twee uur les, pauze, 3 uur les) heb ik een "plasritme" :+ Ik moet telkens plassen in de pauzes, super handig :D

:') Dat is wel handig ja

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:49

Magrathea schreef:

Wat een onbegrip. Hoeveel drink je dan? Vroeger dronk ik veels te weinig, toen hoefde ik ook nooit naar de wc nee. En misschien heeft ze inderdaad gewoon een kleinere blaas of toch een probleem. Als je zwaar aan de blaas ontsteking zit hou je die 50 minuten niet eens vol hoor. 100 minuten is bijna 2 uur he.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:50

xSlvna schreef:

We hadden op het VMBO gewoon de afspraak "Er mag één persoon naar het toilet", dus als iemand binnen kwam stond vaak een ander op, geen gevraag, geen stoelen-geknal maar gewoon rustig de een naar de ander. Daar heeft een medeleerling geen last van, ook jij zelf niet als je gewoon je les voortzet zonder de wc-ganger aan te spreken of na te kijken. ;)

Ik geef geen les meer, ben nu huismoeder en werk een beetje bij in de thuiszorg.
In het verleden heb ik van alles lesgegeven, hoofdmoot VMBO B/K met en zonder LWOO, maar erboven en eronder ook.

Afspraak op de scholen was trouwens ofwel dat het niet mocht. ofwel dat je het als docent maar moest regelen en het bij iedereen verschilde.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:51

Ofwel ben ik zo gestressd tijdens de lessen dat ik onbewust alles ophou, maar dat denk ik niet :+

Wel stom dat ik nu een onregelmatig lesrooster heb -O- :D

muntdrop, geen onbegrip hoor, ik snap het alleen niet. Waarom zouden sommigen het wel kunnen ophouden en anderen niet. Zo groot zal het verschil in grootte van de blaas toch ook niet zijn? En ik drink genoeg ;) Zeker de laatste tijd, sinds een paar weken drink ik véél meer dan voorheen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:54

Zo groot zal het verschil niet zijn? Nee wat we zijn ook allemaal ongeveer even groot (niemand van 2,10m hoog en niemand van 1,40m hoog) hè. :+

Alles verschilt bij iedereen.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:59

Ja, natuurlijk verschilt iedereen ;) Maar zoveel dat sommigen veel langer kunnen ophouden dan anderen? Dat "train" je toch ook een beetje of zat dat deel tussen mijn oren?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:01

Iolanthe schreef:
Zo groot zal het verschil in grootte van de blaas toch ook niet zijn?

Ik denk idd eerder dat het een verschil is in werking van de nieren, en gevoeligheid voor de prikkel. Maar dat het erg uiteenloopt is me in elk geval wel erg duidelijk geworden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:02

Sommige dingen kún je gewoon niet trainen. Ik heb ook om bepaalde vaste tijden honger, en dan eet ik, les of geen les. Hier hebben mijn klasgenoten én leraar geen last van.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:04

xSlvna schreef:

Volgens mij begrijp jij het verschil niet helemaal tussen leerkracht - leerling. ;)

Als leerling is iets misschien niet storend, maar als leerkracht wel.

Je bent namelijk bezig met je lesstof uit te leggen, je wordt onderbroken, moet de draad opnieuw oppakken.. bent ondertussen aan het denken 'Goh, Jantje is toch al wel een tijdje weg?', en dan komt de volgende die graag even een toiletbezoekje wilt.

Bovendien schreef je in een eerder bericht: ''dat is toch niet jouw probleem als de leerling de lesstof mist en het dan niet weet''. Eh. Jawel, dat is het wel.
Zeker op een basisschool. Want ik ben degene die dat moet analyseren achteraf en mogelijk een plan moet opstellen, ik ben degene die er meer tijd in moet steken om dan die lesstof nog eens uit te leggen, ik ben degene die een gesprekje met ouders moet aangaan ''want het ligt toche cht niet aan Jantje dat hij een onvoldoende heeft behaald.'

Even 'dramatisch' gezien. Het is echt niet zo gemakkelijk als jij het ziet ;)

Goh, wat een toiletbezoek te weeg brengt.

@TS; welke school zit je als ik vragen mag (Ik woonde ook in Z-L).
Ga in de leswissel van het 1e en 2e uur en dan zou je toch wel je plas moeten kunnen ophouden voor de rest van de les.

Iolanthe

Shadow0 schreef:
Iolanthe schreef:
Zo groot zal het verschil in grootte van de blaas toch ook niet zijn?

Ik denk idd eerder dat het een verschil is in werking van de nieren, en gevoeligheid voor de prikkel. Maar dat het erg uiteenloopt is me in elk geval wel erg duidelijk geworden.

Verschil in de werking van de nieren had ik inderdaad niet aan gedacht :)

Kleine_Reijn

Iolanthe schreef:
Ja, natuurlijk verschilt iedereen ;) Maar zoveel dat sommigen veel langer kunnen ophouden dan anderen? Dat "train" je toch ook een beetje of zat dat deel tussen mijn oren?

Ik moest het vroeger trainen van mijn moeder xd. Als we dan weer eens een fietstocht gingen doen, moest ik altijd om het halfuur/uur naar de wc en dan zei ze:
"Je leert het maar op te houden!"
Zo heb ik het steeds langer leren ophouden!
Nu irriteer ik me soms aan mensen die elk halfuur naar de wc moeten op school.

Maar de werking van de nieren... Tjee, daar dacht ik idd ook niet aan. Terwijl ik het wel leer op school (a)

Bij ons mag je gewoon gaan wanneer je moet. Behalve tijdens een toets.
Maar als je moet gaan, dan moet je toch echt! Mja, ik zit ook op het MBO
Laatst bijgewerkt door Kleine_Reijn op 24-02-14 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:08

xSlvna schreef:
Sommige dingen kún je gewoon niet trainen. Ik heb ook om bepaalde vaste tijden honger, en dan eet ik, les of geen les. Hier hebben mijn klasgenoten én leraar geen last van.

Zo hou je het ook in stand. Je lichaam gaat ook naar de klok werken, als je altijd om 6 uur eet, heb je om half 7 gierende honger als je een keer later gaat eten. Mensen die de ene keer om 6 uur eten en de andere keer om 8 uur hebben daar minder last van.
Idem met toiletbezoeken.

Mijn vriend heeft de irritante gewoonte om 's avonds drie keer binnen het kwartier naar de wc te gaan, vreselijk! Maar dat zit zo in zijn systeem dat zijn lijf dat nu eist. Imo is het over als hij het een tijdje negeert maar goed :+

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:09

Magrathea schreef:

Dat heb ik ook 's morgens als ik bij het ontbijt een koud glas ijsthee drink. Wedden dat ik halverwege het eerste uur naar de wc moest. Ik ging dan altijd na het eerste uur, ook al kwam ik te laat bij het tweede. Nooit echt gezeur mee gehad, wel eens commentaar, maar dan heb ik wel een weerwoordje, het moet niet gekker worden.