Sollicitatiebrief: do's en dont's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:00

minikatje schreef:
Solleke_Noah schreef:
Bedoel je een motivatiebrief? Ik probeer hem te beperken tot een half blad :)

dan gaat mij never nooit niet lukken :')

Haha :P Ik kies altijd zeg maar bv drie punten uit de vacature waar ik het meest bij aansluit maar ga niet op elk punt apart in. Als mijn CV en brief ze aanspreekt, dan ga ik daar wel verder op in tijdens een gesprek, er moet nog wel iets overblijven om over te praten :P Maar kan nog niet zeggen of de tactiek werkt, ben nog maar pas aan het solliciteren...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:53

ze vroegen verschillende ervaringen plus dat je moest uitleggen waar je affiniteit voor het werkveld vandaan kwam.
kan nu nog 2 sollicitatiegesprekken volpraten met alles wat ik niet verteld heb. :D

Solleke_Noah

Re: Sollicitatiebrief: do's en dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:55

Ok, dat is wat anders, dan vragen ze erom he :D Het vacaturebericht waar ik pas op gereageerd heb was 7 (!!) pagina's lang! Als ik op elk punt moest ingaan was mijn motivatiebrief minstens even lang geworden :')

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:59

Iets anders op om te vallen:

Ik heb eens mijn brief in een behoorlijke doos verstuurd. Kost wat, maar het werkte wel. :j

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:08

Plien91 schreef:
Ik ben werkgever en ontvang ook met regelmaat open sollicitaties.
Ellenlange brieven met eindeloze toelichtingen op het CV lees ik niet eens meer echt kritisch door, die lees ik diagonaal. En je raadt het al: dat wordt 'm dan niet. Spel-, stijl- en grammaticale fouten vind ik ook echt not done in een sollicitatiebrief. Emoverhalen met waarom diegene logopedist is geworden boeien mij niet zo, ik wil gewoon weten welke competenties je hebt en wat ik aan je heb. Originaliteit kan ik wel waarderen.

Grootste afknapper vond ik de sollicitant die naar alle nevenvestigingen van mijn praktijk (allemaal in dezelfde stad!) dezelfde brief stuurde met in elke brief een kleine variatie 'uw praktijk is zo dichtbij' 'het lijkt mij een hele leuke locatie om te werken' en noem maar op. Alsof ik voor iedere vestiging een aparte HRM-er heb. Zeker in mijn vakgebied zou een sollicitant beter moeten weten :=.

ik snap best dat je als werkgever heel veel brieven ontvangt. Maar buiten dat ik het heel onprofessioneel vind zo over een sollicitant te praten, vind ik het ook ronduit bot dit. Het zijn ook maar gewoon mensen die hun best doen. Ik weet niet of je enig idee heb hoe moeilijk het is werk te vinden? Belachelijk moeilijk geloof me.
Wat is er mis met een brief naar meerdere vestigingen? Ik heb ook weleens naar meerdere filialen een brief gestuurd. Dat je voor t ene filiaal er niet door komt hoeft niet altijd te betekenen dat je helemaal niet geschikt bent. En het getuigt alleen maar van moeite om het bij meerdere te proberen.
lijkt me voor een sollicitant leuk en heul motiverend om dit soort dingen te lezen. (Not)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 10:27

Ik zal het vooral moeten hebben van open sollicitaties, waarschijnlijk, dus aansluiting bij een vacature gaat er sowieso niet zijn. :P Ik wil trouwens eigenlijk alleen part-time werken (kan waarschijnlijk niet fulltime door fysieke problemen), is dat iets om direct in de brief te melden of komt dat tijdens een gesprek wel aan bod?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:25

PenP2014 schreef:
Plien91 schreef:
Ik ben werkgever en ontvang ook met regelmaat open sollicitaties.
Ellenlange brieven met eindeloze toelichtingen op het CV lees ik niet eens meer echt kritisch door, die lees ik diagonaal. En je raadt het al: dat wordt 'm dan niet. Spel-, stijl- en grammaticale fouten vind ik ook echt not done in een sollicitatiebrief. Emoverhalen met waarom diegene logopedist is geworden boeien mij niet zo, ik wil gewoon weten welke competenties je hebt en wat ik aan je heb. Originaliteit kan ik wel waarderen.

Grootste afknapper vond ik de sollicitant die naar alle nevenvestigingen van mijn praktijk (allemaal in dezelfde stad!) dezelfde brief stuurde met in elke brief een kleine variatie 'uw praktijk is zo dichtbij' 'het lijkt mij een hele leuke locatie om te werken' en noem maar op. Alsof ik voor iedere vestiging een aparte HRM-er heb. Zeker in mijn vakgebied zou een sollicitant beter moeten weten :=.

ik snap best dat je als werkgever heel veel brieven ontvangt. Maar buiten dat ik het heel onprofessioneel vind zo over een sollicitant te praten, vind ik het ook ronduit bot dit. Het zijn ook maar gewoon mensen die hun best doen. Ik weet niet of je enig idee heb hoe moeilijk het is werk te vinden? Belachelijk moeilijk geloof me.
Wat is er mis met een brief naar meerdere vestigingen? Ik heb ook weleens naar meerdere filialen een brief gestuurd. Dat je voor t ene filiaal er niet door komt hoeft niet altijd te betekenen dat je helemaal niet geschikt bent. En het getuigt alleen maar van moeite om het bij meerdere te proberen.
lijkt me voor een sollicitant leuk en heul motiverend om dit soort dingen te lezen. (Not)

In mijn geval -en in veel gevallen in mijn werkgebied- betreft het geen winkel met meerdere filialen en filiaalmanagers, maar een kleinschalige paramedische praktijk met 1 praktijkhouder/eigenaar/manager en een handjevol personeel in loondienst. Als een sollicitant de website goed doorleest en enige kennis heeft van het werkveld, dan weet hij/zij dat het geen zin heeft om naar iedere vestiging een brief te sturen omdat je hem dan 5x aan dezelfde persoon moet adresseren. Kijk als je solliciteert bij de HEMA dan snap ik dat je naar meerdere filialen een brief stuurt omdat het per filiaal weer wordt bepaald, dat heb ik destijds ook gedaan om een bijbaantje te vinden. Maar naar een praktijk met 3 medewerkers 5 vrijwel identieke brieven sturen is overdreven.
Als een sollicitant dit leest dan hoop ik alleen maar dat diegene er nuttige informatie uit haalt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:41

Citaat:
De briefselectie heeft ertoe geleid dat u vooralsnog niet direct wordt uitgenodigd voor een gesprek. Graag houden wij uw sollicatatie nog even bij de hand. Mogelijk geven de resultaten van de eerste gespreksronde aanleiding om u alsnog uit te nodigen. Wij laten u dit z.s.m. na....weten.

Kreeg vandaag deze reactie terug.
Ben ik te cynisch als ik dit als een verzachtende afwijzing zie?
of is dit heel normaal en kan ik ergens toch nog een klein beetje hoop houden?

vond het niet slecht om als nieuweling zo te scoren tussen 150 anderen :D

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:27

hmm.. ik zou het als afwijzing zien en niet te veel verwachten.
stel ze nodigen 4:mensen uit en dat wordt niks, dan willen ze jou misdchien nog spreken. of wat wij ook wel eens hebben is dat er een eventuele andere vacature binnenkort komt waar je goed in past

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:49

dan was mijn cynische insteek toch juist. Ach wie weet, heb er nog wat openstaan dus ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:21

Ik wil even een upje doen! Wat zijn tegenwoordig goede richtlijnen?

Stel je je zelf nog steeds voor? Bijv: mijn is pietje en ik ben 26... of is dat non info omdat het boven aan je brief staat en in je cv?

Is het na aanleiding of naar aanleiding?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:19

Je voorstellen is overbodig, dat staat allemaal in je CV.
Over je spelling vraag, kijk zelf eerst eens op Google. Het antwoord is zo snel te vinden. Wees vooral origineel en laat je brief een aantal keer controleren. Hoe vaker je een brief schrijft hoe beter je er in wordt. Neem ook de tijd voor je brief, je hoeft de brief niet in 1 avond af te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:30

Ja dat hoor ik meer over dat voorstellen. Maar het staat zo raar als je het er niet in zet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:50

Ik zie op pagina 1 dat een foto not done is maar is dat tegenwoordig ook niet anders? Bijna alle uitzendbureau’s hier in de omgeving willen toch graag een foto bij het cv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:52

Kayleigh_ schreef:
Ik zie op pagina 1 dat een foto not done is maar is dat tegenwoordig ook niet anders? Bijna alle uitzendbureau’s hier in de omgeving willen toch graag een foto bij het cv.

Er is sinds 2014 toch echt behoorlijk wat veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:27

Anoniem schreef:
Kayleigh_ schreef:

Er is sinds 2014 toch echt behoorlijk wat veranderd.

Daarom schrijf ik ook 'tegenwoordig', maar dat heb je misschien over het hoofd gezien.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:34

een foto is leuk, maar geen must.

afhankelijk van de functie waar je op solliciteert en de gevraagde functie eisen zit er best veel verschil in wat iemand wil zien.

- een vacature waar ze ervaring vragen in een speciale richting, kijken ze veelal naar je werkervaring. als dit niet aansluit kun je alles zo perfect doen, je zal niet aangenomen worden. als er iemand is die beter aansluit ,dan heeft het geen zin
- bij functies waar minder op ervaring wordt gelet is het wel erg belangrijk en als ze om een representatief iemand vragen kan een foto juist wel veel toevoegen.

lees de vacature tekst goed door, bestudeer het bedrijf wat hun normen en waarden zijn en pas daar je brief op aan. zonder jezelf helemaal te verliezen natuurlijk.