Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

little_king schreef:Even de brief over getikt.Citaat:Graag vragen wij jou aandacht voor het volgende.
Werkgevers worden gestimuleerd door de overheid om ouderen en/of (gedeeltelijk) arbeidsongeschikte werknemers in dienst te nemen of te houden. Een werkgever kan voor deze groepen werknemers beroep doen op (subsidie)regelingen en of/premie kortingen.
[naam werkgeer] heeft financieel belang bij het benutten van deze mogelijkheden.
Voor u als werknemer heeft dit verder geen gevolgen
[Naam] heeft als werkgever het recht om twee maanden na indiensttreding aan een medewerker te vragen of een bepaalde subsidie- en/of premiekortingsregeling op hem of haar van toepassing is.
Volgens artikel 38 van de ziektewet is een medewerker verplicht o aan de werkgever deze informatie te verstrekken.
Ik zie in deze brief nergens een vraag over keuring of ziekte. Er staat juist in deze brief uitgelegd waarom werkgever informatie wilt, om EVENTUEEL een beroep te kunnen doen op subsidieregelingen.
Indien je op meerdere vragen ja hebt geantwoord op het bijgevoegde vragen formulier dan verzoeken wij je bijgevoegde machtiging in te vullen. Met deze machtiging geef je het UWV toestemming om aan [naam] de noodzakelijke gegevens te verstrekken.
Ook indien je alle vragen met nee hebt kunnen beantwoorden willen wij het formulier toch ingevuld en ondertekend terug ontvangen
_kajo_ schreef:En die uitkering hangt samen met de ziekte en daar mag de werkgever niet naar vragen.
Shadow schreef:Ceriadwen: jij hebt het ook over ziekte gehad (herniavoorbeeld.)

Ceriadwen schreef:Was in een hele andere context,

Konstantine schreef:Die heb ik niet hoor, zo diep gaan we er niet op in.
Ik ben gewoon benieuwd wat de TS gedaan heeft of van plan is te doen.
En ik vraag me af of het wel slim is om bij HRM te vragen waar je staat betreffende contractverlenging alvorens dit ding in te vullen. Als dat ding inderdaad naar iedereen in het bedrijf gestuurd is en TS functioneert gewoon goed, moet je dan wel slapende honden wakker maken door over die verlenging te beginnen?
pluisje88 schreef:@ electra: ik ben in de afgelopen jaren het nodige rond geweest wat betreft bedrijven, maar ik ken dit niet. Ik vraag me af of het wel echt zo normaal is. Geloof het nog niet zo hard...
Jou opmerking van zie alleen maar voordelen en geen nadelen ben ik als toekomstig P&O-er absoluut niet mee eens. Afhankelijk van de organsiatie kunnen er wel degelijk minder leuke gevolgen zijn
@ Konstantine: het ligt er maar net aan wat voorn soort bedrijf het is. Niet alle bedrijven gaan netjes met hun medewerkers om en HR zal zich moeten aanpassen aan het beleid van de organisatie. HR is alles behalve onafhankelijk. Daarbij bepaalt HR niet of iemands contract wordt verlengd.
@ TS: al bij het UWV langs geweest? ben wel benieuwd wat zij zeggen over dit verhaal
@ Shadow: eens. Werkgever mag er niet naar vragen maar veel mensen weten dit niet. werkgevers maken hier misbruik van door dit dus wel te vragen en er bij vergeten te vertellen dat ze niet verplicht zijn te antwoorden...
Hier wordt vanuit organsiaties erg veel mee geknoeid en absoluut niet altijd netjes mee omgegaan. Ik kan een hele grote internationale organisatie noemen die het schoolvoorbeeld vormt over hoe je dus niet met je medewerkers mag omgaan...
pluisje88 schreef:Als er eventueel aanspraak gemaakt kan worden op ziektebeeld dan moe. Je dat als werknemer melden ja. Maar volgens mij mag de werkgever er nie. Op deze manier naar vragen. Volgensmij valt dit onder de wet op de privacy net als de reden van ziekte eigenlijk ook niet bevraagd mag worden door de werkgever