Ik ben een eerstejaars student en ik ga voor de ELS richting kiezen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het zelf ook nog wat vaagjes vind maar ik hoop dat ik wat vragen voor je kan beantwoorden
1. Kun je kort samenvatten wat de inhoud van de opleiding is (wat je leert)?Je leert vanalles wat. Uiteraard paardgericht als voeding, beweging, voeding etc maar ook hoe een business in elkaar steekt, marketing classes en financing. Het 'uiteindelijke goal' is om een eigen business op te zetten/over nemen/functie in hebben.
2. Welke vakken krijg je?Dit verschilt erg per term. (=periode van 10 weken) Term 1 was erg veel basis; basis biology en marketing classes om iedereen een beetje op hetzelfde niveau te krijgen. Term 2 was erg paardgericht met classes over voeding, beweging, breeding etc. Het vorig term wat ik nu net achter de rug heb was puur financieel en business gericht dus lessen in financing, hoe steekt een bedrijf en management in elkaar. Totaal niet mijn ding, en in de richting ELS ga je dit ook minder krijgen dan bijv EBE. Het volgend term moeten we product bedenken, wat we hier verder nog mee moeten doen weet ik nog niet.
3. Welke vakken krijg je \ activiteiten doe je die paardegerealeerd zijn?Zoals ik al zei is term 2 tot nu toe het echte paardgerichte term met de 'echte' paardenvakken, maar staat het wel centraal. In de lessen met financing gaat het bijv om een fokkerij of een grote pensionstal, dat soort dingen. Ook zijn alle projecten paardgericht, bijv het onderzoeken van een eigen-gekozen stal, zijn we op bezoek gegaan bij de fabriek van PAVO en in het eerste term een project voor Divoza. Omdat het in het eerste jaar nog allemaal een grote groep is (de twee paardenrichtingen en de andere twee richtingen van Animal Husbandry bij elkaar) en dit in het tweede jaar opsplitst zal het vanaf het tweede jaar wel wel nog specifieker 'paard' zijn.
Ook ga ik over een paar weken van school uit naar Horses & Dreams (een soort Horse Event in Duitsland) om hier een weekje achter de schermen als vrijwilliger te werken. Dit is van school uit en de hele klas gaat mee, enorm leuk en uiteraard handig om wat connecties te leggen en een kleine start te maken in de equine world!
4. Hoe is het engels? Het niveau? Ik vind engels namelijk moeilijk (sta een 6), maar op de site staat dat het bij een 4 moet lukken.Enorm kort door de bocht; het Engels van de docenten is schrikbarend slecht. Halen then en than door elkaar en komen regelmatig niet op woorden, met gebrekkig grammatica. However het Engels is wel redelijk belangrijk. Ik heb bijv vorige week een presentatie moeten geven wat wel groot deel van je cijfer is, maar daar wordt wel allemaal op geoeffend en gelukkig is mijn docent native American dus die spreekt wel een goed woordje

Maar met 'slecht' Engels kun je je goed redden. Alle docenten en het merendeel van je klasgenoten zijn Nederlands, en het moeilijkste is in het begin de paardgerichte termen in het Engels weten, maar hier zit je zo in.
5. Zit er paardrijden in de opleiding?Nop
6. Wat verwachte je aan het begin van de opleiding, en klopt het met wat je uitendelijk gedaan hebt \ doet?To be honest had ik totaal geen verwachtingen

Het leek me allemaal enorm leuk maar ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten na meerdere opendagen, na de meeloopdag werd het me iets duidelijker, maar nog steeds een beetje vaag omdat je natuurlijk maar 2 lessen meeloopt.
7. Wat houdt je diploma in? Wat voor een diploma krijg je? (welke bevoegdheden)Je krijgt een Bachelor diploma.
8. Zijn er bepaalde eisen om toegelaten te worden? En zijn er uberhaupt toelatingen of mag iedereen die wil de opleiding gaan doen?Toen ik vorig jaar begon moest je scheikunde in je pakket hebben (god knows why, we doen nooit iets scheikundigs tot nu toe.) maar hiervoor kon/moest je een zomercursus doen. Ze willen het nu geloof ik strenger aanpakken maar dat weet ik niet.
9. Kun je kort het eerste tm het vierde jaar beschrijven? (wat je gedaan hebt \ doet, zoals stage etc)*slik* ik ben natuurlijk eerstejaars student, dus daar kan ik je niet zo veel bij helpen. In de eerste is het gewoon lessen volgen, elk term een nieuw project met je klasgenoten. In het eerste term van jaar 2 moet je 10 weken stagelopen, dit is echt een onderzoeksstage om een jezelf een blik te laten werpen in hoe de paardenwereld in elkaar steekt. Ik ga naar een Akhal Teke fokkerij in Estland
10. Waar mag je stage lopen?Overal waar je maar wilt; ze willen het liefst dat je 't buitenland op zoekt. Zoals ik al zei ga ik dus naar een AT fokkerij in Estland, maar de meesten in mijn klas zoeken de 'paardenlanden' (US, UK, Duitsland) op en gaan op een grote sportstal of fokkerij stage lopen. Van school uit zijn er bijna geen restricties, ze wensen je succes met het zoeken en ze horen het wel van je. Uiteindelijk kan je hier wel hulp mee vragen als je er echt niet uit komt, maar dit moet je echt zelf doen. Je eerste stage is een onderzoekende stage, voor ELS studenten mag je op een primair bedrijf stage lopen (fokkerij, stal etc) maar de EBE studenten moeten iets secundairs doen. (stamboek, adviseren, evenementen organiseren bijv) In de derde/vierde heb je een stage van 6 maanden, wat je hierbij moet doen is mij nog niet bekend.
11. Wat voor een soort beroepen kun je door deze opleiding later beoefenen?Vanalles en nog wat. Je kan dus zelf een stal opzetten of bijv gaan werken in het management, maar je kan ook adviseren bij bijv PAVO, evenementen organiseren of werken bij een stamboek. Het is enorm breed en het ligt er maar net aan welke kant je op wilt en wat je goed ligt.
12. Zou je je rooster \ tijden hier willen plaatsen. Bijvoorbeeld maandag van 8 tot 15.00 school, dinsdag 9.00 tot 16.00 etc. Zodat ik een idea er van heb.Elke week anders

Ja, je krijgt elke week een ander rooster. Je hebt gerust een week amper les, en dan de volgende week helemaal vol. Het is echt gatenkaas, soms in een week zelf. Als je graag wilt kan ik wel even screenshots maken van mijn rooster, maar dat kan ik beter even pb'en denk ik. Over het algemeen heb ik ongelooflijk weinig les, meer dan genoeg tijd voor ponylief
13. Hoelang en wanneer heb je stage? En mag je geheel zelf het bedrijf kiezen?In term 1 year 2; dus officieel van 1 sept tot 1 nov. Al vertrek ik begin augustus en kom ik eind oktober terug. Zolang je op 1 nov maar terug bent en je je werk van je stage ingelevert heb mag je dit zelf invullen, daar zijn ze erg vrij in. Ook zoals ik al zei mag je alles helemaal zelf uitzoeken.
Ik vind mijn opleiding enorm leuk, erg leuke klasgenoten en ik vind het allemaal erg leuk en interessant. Al zijn er aan de andere kant wel enorm veel minpunten. VHL is
enorm chaotisch en hier moet je goed tegen kunnen. Ik zit op dit moment dus tot over m'n oren in de stress, van afgelopen week dat ik tentamens had. Dan ben ik van mezelf sowieso een erg gestressed persoon maar ik kan er erg slecht tegen als het bijv onduidelijk is welke toetsen ik wanneer heb, en wat ik er voor moet leren. En dat gaat echt erg onduidelijk. Dan was dit term ook niet mijn sterkste punt (financing) met erg veel overlappende vakken met veel docenten die je drie keer les kwamen geven en dan weer 'verdwenen,' incl weinig duidelijkheid wat je nou voor de toetsen moet kunnen en kennen. Het gebrekkige Engels van de docenten werkt hier zeker niet in mee. Uiteraard klinkt dit enorm negatief maar er wordt door mijn hele klas erg veel geklaagd, maargoed dat kan alleen maar positief voor jou zijn dat ze het misschien volgend jaar verandernen