cassieres en nix 18

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:06

Bizzybijtje schreef:
Ze mogen het wel drinken....

In huiselijke kring, ja.
Maar niet in het openbaar. We hebben het hier over openbaar & niet huiselijke kring

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:06

xIirtJj schreef:
Bizzybijtje schreef:

In huiselijke kring, ja.
Maar niet in het openbaar. We hebben het hier over openbaar & niet huiselijke kring

Zij zitten toch aan de kassa? Of niet dan? Dus verkopen ze het uit naam van de supermarkt waar ze werken. Maar zij zijn degene die het meegeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:09

xIirtJj schreef:
Bizzybijtje schreef:

In huiselijke kring, ja.

Jij zei dat ze het niet mogen drinken. Dat mogen ze dus wel, in huiselijke kring.
Kassamedewerkers verkopen het niet, zij rekenen het enkel af. Lijkt voor jou geen groot verschil misschien, maar dat is het natuurlijk wel degelijk.

Jiskaa

Re: cassieres en nix 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:18

Ik snap de regel op zich wel, maar het is soms zo enorm krom! Mijn stiefmoeder kan niet zwaar tillen en moest wat kratten bier ophalen voor een verjaardag. Haar zoon is 17 en die kan ze niet eens meevragen om te helpen sjouwen :/. Ze durfde het gewoon niet aan. Dan denk ik wel eens van, jemig, moet het nou zo? Zij betaalt het bier, niet mijn stiefbroertje. Die is er puur om te sjouwen. Zou hij het nou zelf afrekenen vind ik het wat anders.

Ikzelf ben 24 en mij wordt het ook vaak genoeg gevraagd om mijn ID te laten zien, meestal hou ik 'm al paraat om de kassieres voor te zijn. Die krijgen al genoeg ellende om hun oren de hele dag denk ik dan. Die doen ook gewoon hun werk en kunnen er niks aan doen. Daar heb ik wel begrip voor. Maar sommige winkels slaan echt door in de regels.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:29

Ik vind die ouder-kind regel slecht.

Je hoeft het kind van de ouder alleen om legitimatie te vragen als je denkt dat de alcohol ook voor het kind is... Ik vraag dus meestal: "Ik zie dat er bier op de kar staat, is dit ook voor uw zoon?". Als ouders slim zijn zeggen ze van niet haha :')

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:30

xMyrth schreef:

Je hoeft het kind van de ouder alleen om legitimatie te vragen als je denkt dat de alcohol ook voor het kind is... Ik vraag dus meestal: "Ik zie dat er bier op de kar staat, is dit ook voor uw zoon?". Als ouders slim zijn zeggen ze van niet haha :')

Dat is indd zo te omzeilen haha :') Daarom is die hele regel ook zo krom :')

Larissa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:17

Ik werk bij een cafe op het terras en moet sinds 1 januari ook om een id vragen als ik eraan twijfel of diegene oud genoeg is. Af en toe is het zo lastig in te schatten! Denk je oh nou die meiden zijn vaste een jaar of 15, bestellen ze een liefmans oid, vraag ik om hun id, zijn ze 2 jaar ouder als mij (ik ben 18) :+ Dusja ik vraag nu bij twijfel gelijk naar een id kaart als ze alcohol willen bestellen. Veel meisjes van onder de 18 bestellen zelf al gewoon een ijsthee of cola enz, jongens van die leeftijd willen nog wel eens proberen om een biertje te bestellen, en als je dan om hun id vraagt dan is het snel 'laat maar' haha.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:24

Niet het hele topic doorgelezen, maar als ik het dus goed begrijp:
Ik ben 16, stel ik ga met mijn moeder boodschappen doen. Mijn moeder neemt een fles wijn en een six-pack bier voor haarzelf en mijn vader mee. Ik zou mijn ID moeten laten zien, cassiere ziet dat ik 16 ben, en we krijgen dus geen drank mee? Dat vind ik eigenlijk van de zotte.
Erg overdreven die regel.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:33

Hoe langer je erover nadenkt hoe gekker de regel inderdaad is... En van dat 'ouderlijk gezag ondermijnen', in de situaties die hierboven worden genoemd vind ik wel dat dat gedaan wordt. Stel ik ben 17, mocht vorig jaar nog drinken dus mag nu nog steeds drinken van mijn moeder. Ik ga samen met haar boodschappen doen, en we nemen wat wijn mee. Wie zijn zij dan om te bepalen dat we het niet meekrijgen omdat ik dan 17 zou zijn? Als er een ouder bij is, is het toch duidelijk dat (mocht de drank überhaupt voor het kind zijn) zij er geen problemen mee hebben? In huiselijke kring mag gedronken worden, dat is het pakkie aan van de ouders en niet van de wet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:40

EskeGirl schreef:
Niet het hele topic doorgelezen, maar als ik het dus goed begrijp:
Ik ben 16, stel ik ga met mijn moeder boodschappen doen. Mijn moeder neemt een fles wijn en een six-pack bier voor haarzelf en mijn vader mee. Ik zou mijn ID moeten laten zien, cassiere ziet dat ik 16 ben, en we krijgen dus geen drank mee? Dat vind ik eigenlijk van de zotte.
Erg overdreven die regel.

Dat is dus ook helemaal geen regel en al helemaal geen wet :) Ze mogen alleen niet verkopen als overduidelijk is dat de drank voor jou is. Als een moeder tegen een caissière zegt dat de drank in kwestie voor pa en ma zelf is, heeft de supermarkt het dus eigenlijk gewoon mee te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:10

Precies. Maar supermarkten krijgen een boete wanneer ze alcohol aan iemand verkopen die te jong is, dus vermoed ik dat ze daarom het zekere voor het onzekere nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:23

Ze verkopen het niet aan iemand die te jong is, maar aan de vader of moeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:25

Maar hoe zit het dan met de wettelijke legitimatieplicht? Vallen supermarkten onder de "instanties" die daar officieel naar mogen vragen?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:31

Ik moest eens sigaretten halen voor mijn schoonbroer bij het tankstation. Ze zien me komen aanrijden in de auto en vragen doodleuk mijn id voor te kijken of ik wel 18 ben. (Dit is in belgie) hoewel ik die 18 ook wel al even gepasseerd ben.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:33

Jans schreef:
Maar hoe zit het dan met de wettelijke legitimatieplicht? Vallen supermarkten onder de "instanties" die daar officieel naar mogen vragen?

Je mag weigeren om het te tonen maar de supermarkt mag ook weigeren om de drank mee te geven dus daar schiet je nog niks mee op

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:36

Ik vind het sowieso krom, ik ging van de week boodschappen doen met mijn broer (hij is 27 en ik ben 23) Ik betaalde. Wij hoefden beide geen legitimatie te laten zien. De mevrouw achter ons, die een flesje wijn had, wel. En dat terwijl zij er beduidend ouder uitzag als mijn broer.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:42

UMayDream schreef:
Het is te merken dat het lastiger inschatten is, ik kreeg gisteren bij het tankstation gewoon sigaretten mee. := (ben 17)
Zelf heb ik er gelukkig niet echt mee te maken, ik werk bij de Action en daar worden natuurlijk geen drank en sigaretten verkocht. Alleen rond de jaarwisseling met het vuurwerk moest ik controleren, dat is nog best lastig!

Dat doet me eraan denken: toen ik 7 jaar was werd ik wel eens naar de "sigarenmevrouw" gestuurd om een pakje Gauloise te halen voor één van mijn vaders oud-leerlingen... Wauw wat een andere tijd was dat! :z
(Nog mazzel voor die student dat ik de uitspraak van het woord "Gauloise" kon onthouden op weg naar het winkeltje.) :D

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:04

Van de week had ik een klant in de winkel ( volwassen man van 40 +) die met zijn dochter van 2 jaar bij de plus een kratje bier mee wilde nemen bij zijn andere boodschappen..
Kreeg hij het niet mee omdat hij een minderjarige bij zich had... Man was woest en heel blij dat hij van mij wel zijn kratje mee kreeg.. Het slaat soms heel erg door, al ligt dat meer aan de cassiere dan aan het beleid.. Mensen geven allemaal hun eigen invulling er aan.. Word steeds gekker

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:10

@stoer, dat is toch echt van de zotte?! Te belachelijk voor woorden gewoon.

Ik ben 22 en moet me officieel dus nog legitimeren, prima. Ik heb het toch altijd bij me en ik heb er geen moeite mee als het me wordt gevraagd. Punt is dat het me al 5 jaar niet meer is gevraagd :+. Nu vind ik het bijzonder interessant of uiterlijk / omstandigheden uitmaken en daarom heb ik in verschillende outfits sigaretten of wijn gehaald. De voorlopige resultaten van mijn prachtige ;) N=1 studie:

*in nette werkkleding waarbij ik eerst iets voor m'n bedrijf kocht en expliciet om een bon vroeg 'want anders heb ik een probleem met m'n accountant' en daarna nog sigaretten wilde - niet hoeven legitimeren
*in nette kleding alleen een pakje sigaretten vragen - kreeg het zo mee
*in huiskloffie, makeuploos, met bril op - niet hoeven legitimeren
*tussen de middag tussen alle scholieren in -ook niet
*fles wijn bij mijn kar vol weekboodschappen - nope
*alleen een fles wijn en wat te snacken - idem

En mijn vriend kreeg het laatst niet mee omdat hij zich niet kon legitimeren terwijl hij 25 is. Kortom: een waterdicht systeem lukt ze toch niet. er blijft altijd een grijs gebied, voor sommigen pakt dat leuk uit en voor veel anderen (zoals de man uit de post van stoer) is het, en terecht, een grote bron van irritatie.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:16

Op zich vind ik het idee achter de leeftijdverhoging helemaal niet slecht, alleen de uitvoering is gewoon bar en bar slecht.
Stel je bent 17, rookt sinds je 16e, moet je dan ineens gaan stoppen? Geloven ze nou werkelijk dat dat gaat gebeuren? Daarbij, eerlijk is eerlijk, een groot deel van de belasting die binnenkomt, is belasting van drank, en nu valt dus ineens een groot bedrag aan belasting weg als mensen zich werkelijk aan de regels houden. Beter had de regering gewoon een geleidelijke opvoering van de leeftijd gedaan. Dit jaar alcohol en tabak 17+, volgend jaar pas 18+.

Overigens ben ik 20, hoefde me nooit te legitimeren, en sinds de invoering heb ik me 2 keer moeten legitimeren, waarvan 1 keer voor een pak jus d'orange, met als redenering, ik mocht niet de slijterij in als ik onder de 18 was, was er alleen allang in, en wilde ook daadwerkelijk alleen jus d'orange. Ben ook voor de rest niet vaker gevraagd, terwijl ik echt nog geen 25 lijk.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:47

xMyrth schreef:

helaas zit de regel zo niet in elkaar.. heb met een controleur gesproken en die vertelde dat je helemaal geen alcohol of tabak mag verkopen aan iemand jonger dan 18. hebben we gevraagd hoe het zat met kleine kinderen. je moet tot een leeftijd van 13/14 jaar kijken en of hun geestelijkin staat zijn om te roken of te ddrinken.

moet zeggen die regel is gewoon k.t. heel veel ruzie al aan de kassa gehad en zo erg dat er een collega bedreigd is

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 01:16

RusselNuwell schreef:
Op zich vind ik het idee achter de leeftijdverhoging helemaal niet slecht, alleen de uitvoering is gewoon bar en bar slecht.
Stel je bent 17, rookt sinds je 16e, moet je dan ineens gaan stoppen? Geloven ze nou werkelijk dat dat gaat gebeuren? Daarbij, eerlijk is eerlijk, een groot deel van de belasting die binnenkomt, is belasting van drank, en nu valt dus ineens een groot bedrag aan belasting weg als mensen zich werkelijk aan de regels houden. Beter had de regering gewoon een geleidelijke opvoering van de leeftijd gedaan. Dit jaar alcohol en tabak 17+, volgend jaar pas 18+.

Overigens ben ik 20, hoefde me nooit te legitimeren, en sinds de invoering heb ik me 2 keer moeten legitimeren, waarvan 1 keer voor een pak jus d'orange, met als redenering, ik mocht niet de slijterij in als ik onder de 18 was, was er alleen allang in, en wilde ook daadwerkelijk alleen jus d'orange. Ben ook voor de rest niet vaker gevraagd, terwijl ik echt nog geen 25 lijk.

Ohja, het is echt heel slecht als jonge mensen stoppen met roken :z

Begrijp me niet verkeerd, ik heb gerookt sinds mijn 15e, maar ik vind het nogal raar dat hier met de argumenten "ze mochten het eerst wel en nu niet meer" gesmeten wordt... Kom op, we hebben het over alcohol en tabak! Is het echt zo erg als mensen tussen de 16 en 18 het nu bij een colaatje moeten houden tijdens het uitgaan? Kom op zeg, die regeling is er niet voor niks. Ik heb werk in een disco waar vorig jaar ook veel van die feesten waren waar veel jongeren tussen de 16 en 20 op af kwamen, er stond gegarandeerd bij elk van die feesten wel een ambulance voor de deur omdat een paar mensen hun grenzen niet kende, elk weekend vechtpartijen... Noem maar op. Nee hoor, blij dat we daar (deels) vanaf zijn. (Deels omdat er op de non-alcoholische feesten die bovenstaande feesten hebben vervangen gewoon thuis wordt ingedronken, maar goed... Op frisdrank halen we de meeste winst, jeuj :+ )
En het erge is: wij houden ons netjes aan de regels want we hebben wel betere doelen om het geld van de boetes aan te besteden. Maar niet elke disco hier in de buurt doet dat en dat kost ons gewoon klanten :\ terwijl er maar één zo'n loktiener binnen hoeft te komen om ons een boete van +1000 euro te bezorgen. Vind ik heel vervelend.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 01:24

Dus omdat er een paar mensen hun grenzen niet kennen moeten de andere ervoor boeten? :n

degene die allemaal al 18 zijn vinden de regel top, maar verplaats je nou eens in een nu 17 jarige?
een jaar lang mogen Drinken, en nu weer een jaar wachten. (en ik drink echt niet veel hoor, maar mijn lievelings drankje is rode Vodka Redbull, en zelfs als het zonder alcohol zou zijn zou ik het drinken) ook zijn de mensen waar ik mee omga vaak 18+
ik kan nu dus vaak niet met hun mee omdat de feesten die eerst 16+ waren nu ook 18+ zijn..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 01:31

xZiva_ schreef:
Dus omdat er een paar mensen hun grenzen niet kennen moeten de andere ervoor boeten? :n

degene die allemaal al 18 zijn vinden de regel top, maar verplaats je nou eens in een nu 17 jarige?
een jaar lang mogen Drinken, en nu weer een jaar wachten. (en ik drink echt niet veel hoor, maar mijn lievelings drankje is rode Vodka Redbull, en zelfs als het zonder alcohol zou zijn zou ik het drinken) ook zijn de mensen waar ik mee omga vaak 18+
ik kan nu dus vaak niet met hun mee omdat de feesten die eerst 16+ waren nu ook 18+ zijn..

Bij ons mag je er nog steeds in als je 16 bent, je krijgt alleen geen alcoholbandje.
Ik vind het fantastisch, vroeger was er altijd gezeik ("Maar als je nou wat minder Bacardi in die baco deed, krijg ik het dan wel?"), nu is het gewoon duidelijk. Oh en dat feest vorige week was (voor de feestgangers) echt top! Stond stampvol en iedereen had het naar zijn zin. En dat zonder alcohol. :) Gek hè?
Okee, ik verplaats me in een 17 jarige... Hmmm... Toen ik 17 was dronk ik bijna niets, en als ik al dronk was het bij oudere vrienden thuis :j Op mijn 15e dronk ik echter wel heel veel :+ Maar als ik het niet mee had gekregen toen was dat toch echt mijn probleem geweest. Verder drink ik sowieso pas flink door sinds mijn 19e-20e, daarvoor alleen af en toe een biertje. Die had ik ook wel kunnen missen :+

Maar dan nog, we hebben het hier over alcohol. Niet een één of andere primaire levensbehoefte. Alcohol drinken is geen recht :? Sommige mensen (op facebook vooral, lach me dood := ) doen nu net alsof jongeren geen eigen bankrekening meer mogen hebben ofzo, of alleen nog maar met hun papa of mama in het openbaar mogen verschijnen :+ Vind het prima dat de leeftijd verhoogd is, want echt, het is een stuk rustiger geworden hier (in de zin van minder vechtpartijen en ander gedoe en meer gezelligheid), en we hoeven heel, heel veel minder kots van de vloer op te dweilen na een drukke avond.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:46

xZiva_ schreef:
Dus omdat er een paar mensen hun grenzen niet kennen moeten de andere ervoor boeten? :n.

Nee.... Omdat het gewoon barslecht is voor onvolgroeide hersenen om alcohol te drinken... Ook als je er niet van in coma raakt.