Bizzybijtje schreef:Ze mogen het wel drinken....
In huiselijke kring, ja.
Maar niet in het openbaar. We hebben het hier over openbaar & niet huiselijke kring
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
xIirtJj schreef:Bizzybijtje schreef:Ze mogen het wel drinken....
In huiselijke kring, ja.
Maar niet in het openbaar. We hebben het hier over openbaar & niet huiselijke kring
xIirtJj schreef:Bizzybijtje schreef:Ze mogen het wel drinken....
In huiselijke kring, ja.
xMyrth schreef:Ik vind die ouder-kind regel slecht.
Je hoeft het kind van de ouder alleen om legitimatie te vragen als je denkt dat de alcohol ook voor het kind is... Ik vraag dus meestal: "Ik zie dat er bier op de kar staat, is dit ook voor uw zoon?". Als ouders slim zijn zeggen ze van niet haha
Daarom is die hele regel ook zo krom
Dusja ik vraag nu bij twijfel gelijk naar een id kaart als ze alcohol willen bestellen. Veel meisjes van onder de 18 bestellen zelf al gewoon een ijsthee of cola enz, jongens van die leeftijd willen nog wel eens proberen om een biertje te bestellen, en als je dan om hun id vraagt dan is het snel 'laat maar' haha. EskeGirl schreef:Niet het hele topic doorgelezen, maar als ik het dus goed begrijp:
Ik ben 16, stel ik ga met mijn moeder boodschappen doen. Mijn moeder neemt een fles wijn en een six-pack bier voor haarzelf en mijn vader mee. Ik zou mijn ID moeten laten zien, cassiere ziet dat ik 16 ben, en we krijgen dus geen drank mee? Dat vind ik eigenlijk van de zotte.
Erg overdreven die regel.
Ze mogen alleen niet verkopen als overduidelijk is dat de drank voor jou is. Als een moeder tegen een caissière zegt dat de drank in kwestie voor pa en ma zelf is, heeft de supermarkt het dus eigenlijk gewoon mee te geven. UMayDream schreef:Het is te merken dat het lastiger inschatten is, ik kreeg gisteren bij het tankstation gewoon sigaretten mee.(ben 17)
Zelf heb ik er gelukkig niet echt mee te maken, ik werk bij de Action en daar worden natuurlijk geen drank en sigaretten verkocht. Alleen rond de jaarwisseling met het vuurwerk moest ik controleren, dat is nog best lastig!

. Nu vind ik het bijzonder interessant of uiterlijk / omstandigheden uitmaken en daarom heb ik in verschillende outfits sigaretten of wijn gehaald. De voorlopige resultaten van mijn prachtige
N=1 studie:xMyrth schreef:Ik vind die ouder-kind regel slecht.
Je hoeft het kind van de ouder alleen om legitimatie te vragen als je denkt dat de alcohol ook voor het kind is... Ik vraag dus meestal: "Ik zie dat er bier op de kar staat, is dit ook voor uw zoon?". Als ouders slim zijn zeggen ze van niet haha
RusselNuwell schreef:Op zich vind ik het idee achter de leeftijdverhoging helemaal niet slecht, alleen de uitvoering is gewoon bar en bar slecht.
Stel je bent 17, rookt sinds je 16e, moet je dan ineens gaan stoppen? Geloven ze nou werkelijk dat dat gaat gebeuren? Daarbij, eerlijk is eerlijk, een groot deel van de belasting die binnenkomt, is belasting van drank, en nu valt dus ineens een groot bedrag aan belasting weg als mensen zich werkelijk aan de regels houden. Beter had de regering gewoon een geleidelijke opvoering van de leeftijd gedaan. Dit jaar alcohol en tabak 17+, volgend jaar pas 18+.
Overigens ben ik 20, hoefde me nooit te legitimeren, en sinds de invoering heb ik me 2 keer moeten legitimeren, waarvan 1 keer voor een pak jus d'orange, met als redenering, ik mocht niet de slijterij in als ik onder de 18 was, was er alleen allang in, en wilde ook daadwerkelijk alleen jus d'orange. Ben ook voor de rest niet vaker gevraagd, terwijl ik echt nog geen 25 lijk.

)
terwijl er maar één zo'n loktiener binnen hoeft te komen om ons een boete van +1000 euro te bezorgen. Vind ik heel vervelend. 
xZiva_ schreef:Dus omdat er een paar mensen hun grenzen niet kennen moeten de andere ervoor boeten?
degene die allemaal al 18 zijn vinden de regel top, maar verplaats je nou eens in een nu 17 jarige?
een jaar lang mogen Drinken, en nu weer een jaar wachten. (en ik drink echt niet veel hoor, maar mijn lievelings drankje is rode Vodka Redbull, en zelfs als het zonder alcohol zou zijn zou ik het drinken) ook zijn de mensen waar ik mee omga vaak 18+
ik kan nu dus vaak niet met hun mee omdat de feesten die eerst 16+ waren nu ook 18+ zijn..
Gek hè?
Op mijn 15e dronk ik echter wel heel veel
Maar als ik het niet mee had gekregen toen was dat toch echt mijn probleem geweest. Verder drink ik sowieso pas flink door sinds mijn 19e-20e, daarvoor alleen af en toe een biertje. Die had ik ook wel kunnen missen
Sommige mensen (op facebook vooral, lach me dood
) doen nu net alsof jongeren geen eigen bankrekening meer mogen hebben ofzo, of alleen nog maar met hun papa of mama in het openbaar mogen verschijnen
Vind het prima dat de leeftijd verhoogd is, want echt, het is een stuk rustiger geworden hier (in de zin van minder vechtpartijen en ander gedoe en meer gezelligheid), en we hoeven heel, heel veel minder kots van de vloer op te dweilen na een drukke avond.