Verplicht een studie doen die je niet wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Re: Verplicht een studie doen die je niet wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:24

Ik wil ook best mee naar de opendag hoor. Als je bang bent de weg niet te vinden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:31

Jorinda schreef:
Ik kan me eigenlijk alleen maar bij de rest aansluiten. Een studie doen die je niet leuk vindt, maar dichterbij, is minder makkelijk vol te houden dan een studie die je wel leuk vindt waar je wat verder voor moet reizen. Ik zou dus lekker gaan doen waar jij je goed bij voelt! En anders ga ik wel een keertje met je mee met de trein naar Utrecht. ;)

dit wilde ik je voorstellen, maar wordt je dus al aangeboden. Ik zou zeker geen studie doen die je niet leuk lijkt. Die hou je niet vol.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 14:01

Haha, bedankt voor alle lieve aanbiedingen. Maar ik heb dus waarschijnlijk al iemand gevonden en mijn moeder wil misschien mee naar de open dag. Die snapt het toch iets meer dan mijn vader.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:01

Riraito schreef:
Haha, bedankt voor alle lieve aanbiedingen. Maar ik heb dus waarschijnlijk al iemand gevonden en mijn moeder wil misschien mee naar de open dag. Die snapt het toch iets meer dan mijn vader.

*\o/* +:)+ !!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:10

Wat een leuke wending in dit topic, met bokkers die spontaan ter hulp schieten en moeder die toch initiatief neemt! Gaat je allemaal echt wel lukken TS!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:12

Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek (Life Sciences)

Wat is dit een HLO of Levensmiddelentechnologie

Ik zeg er is weinig werk in deze branche en lang niet zo leuk als op school.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:16

tita schreef:
Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek (Life Sciences)

Wat is dit een HLO of Levensmiddelentechnologie

Ik zeg er is weinig werk in deze branche en lang niet zo leuk als op school.

Dit is een HLO opleiding. Life Science kan ook nog een chemie gerelateerde richting zijn. Werk zat in te vinden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:19

Werk zat????

Ik vraag me af waar die wijsheid vandaan komt. (zegt de chemicus)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:23

tita schreef:
Werk zat????

Ik vraag me af waar die wijsheid vandaan komt. (zegt de chemicus)

Eigen ervaring.... Maar goed, laten we het topic niet al te veel vervuilen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:27

Ik heb alleen jouw berichten gelezen ts. Ik denk dat het belangrijk wordt dat je je nu op je eigen toekomst gaat richten. Nooit met het OV is toch echt een kwestie van doen. Ik zou juist nu mijn "ballen" laten zien door wel dingen te ondernemen, te zoeken naar een baantje en op stap te gaan met de trein. Hoe meer jij je zelfstandig toont hoe meer je vader je zal kunnen geloven als je zegt dat je het echt wilt en kunt.

Want als ik eerlijk ben, als mijn dochter nooit echt zelf zoiets heeft ondernomen en het ook niet laat zien dat ze het echt wilt zou ik ook mijn twijfels hebben. Een studie is kostbaar en hij heeft imo wel een punt met zijn twijfel over de afstand. Dus toon je daadkracht, leun niet teveel meer op je ouders maar zie in dat, als je wat wilt bereiken, je dat zelf moet gaan doen. Gaat je zeker lukken!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:53

Even advocaat van de duivel hoor ondanks dat er schot in de zaak komt.... Aan de ene kan snap ik de ouders ook wel, hun moeten er immers voor betalen. Dus iedereen kan roepen dat je moet doen wat je leuk vindt, en daar ben ik ook wel voor, maar zolang je er niet zelf voor betaald zal je dit soort zaken in overleg moeten doen. Dus belangrijk is dat je met goede argumenten komt waarom je juist in Utrecht wil studeren en een stap richting zelfstandigheid wil zetten. Gezien je niet veel gezien hebt is dat stukje reizen een mooi begin, en als je de studie ook nog leuk vind is het helemaal top. Ik kan me haast niet voorstellen dat als je met goede argumenten komt dat je ouders nog steeds nee zeggen. En vraag op tijd studiefinanciering aan en een studenten-ov, dan reis je gratis naar school ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:22

wel apart. Wie betaald de studie? Als jij t zelf betaald dan kun jij doodsimpel zelf bepalen wat je wilt studeren.
Als je ouders betalen, dan zou ik hen toch een voorleggen wat er gebeurt als jij de studie niet leuk vindt en er niks meer voor wilt doen ivm gebrek aan motivatie.
Ze kunnen jou beter zelf iets laten kiezen en zeggen dat zij enkel en alleen 4 jaar studie betalen en als jij toch nog een keer wisseld van studie dat je bv het laatste jaar zelf moet bekostigen.
Dat zou een betere optie zijn

Waarom laten ze je iets kiezen in zwolle? terwijl ze weten dat de studies daar jou neit aanspreken? dan weet je toch bij voorbaat als dat je geld gaat verspillen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:25

friendly schreef:
Even advocaat van de duivel hoor ondanks dat er schot in de zaak komt.... Aan de ene kan snap ik de ouders ook wel, hun moeten er immers voor betalen. Dus iedereen kan roepen dat je moet doen wat je leuk vindt, en daar ben ik ook wel voor, maar zolang je er niet zelf voor betaald zal je dit soort zaken in overleg moeten doen. Dus belangrijk is dat je met goede argumenten komt waarom je juist in Utrecht wil studeren en een stap richting zelfstandigheid wil zetten. Gezien je niet veel gezien hebt is dat stukje reizen een mooi begin, en als je de studie ook nog leuk vind is het helemaal top. Ik kan me haast niet voorstellen dat als je met goede argumenten komt dat je ouders nog steeds nee zeggen. En vraag op tijd studiefinanciering aan en een studenten-ov, dan reis je gratis naar school ;)

Maar voor de kosten maakt het niet uit of ze in Utrecht gaat studeren of Zwolle. Je zegt 't zelf al, reizen is toch gratis :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:33

Klopt, maar het lesgeld niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:36

friendly schreef:

Genoeg studenten die zelf het lesgeld ophoesten dmv bijbaantjes en studiefinanciering. Als ik straks weer naar school wil (toevallig ook op de HU) moet ik het ook zelf ophoesten..

TS, wat fijn dat je moeder wat meer met je meedenkt, hopelijk ziet je moeder dat het reizen met het OV vanaf 't harde naar de HU reuze meevalt!
Het is echt een onwijs simpele reis, bij utrecht centraal stap je op de bus en wordt je zowat voor de deur daar afgeleverd.. Gewoon de grote stoet studenten volgen en dan komt het goed :)

Als je moeder heeft gezien waar je terecht wil komen zal het wellicht ook al makkelijker gaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:41

friendly schreef:

Nee maar dat is niet anders in Utrecht of in Zwolle. Dus het argument duur en geld is geen argument om TS te dwingen in Zwolle te gaan studeren (of nou ja, tenzij je het hebt over verplicht iets doen wat TS niet leuk vind en moeten stoppen :+ )

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:42

Klopt, maar haar ouders willen haar in Zwolle hebben dus zullen ze dat zonder problemen willen betalen. Maar zoals ik het nu lees komen ze nog wel tot inkeer en mag ts gewoon naar utrecht. Hoop ik althans.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:45

Riraito schreef:
Ik snap ze ook wel een beetje, maar ze geven me de kans ook niet om het te proberen. Een baantje heb ik niet, geld is er genoeg.

Ik zal ze dit topic morgen laten lezen, maar waarschijnlijk heb ik het verhaal volgens hen dan weer totaal veranderd in mijn eigen voordeel (dat is namelijk altijd zo).

De vakken die ik nu niet leuk vind gaan ook niet altijd goed. Ik zie mezelf dus écht geen studie doen waar ik niks mee heb en waar ik het niet goed ga doen.

Bedankt voor alle reacties :o

Dit klinkt als een volwassene klein houden, sorry. Als één van mijn kinderen dit vroeger had gezegd: Baantje heb ik niet, geld zat! Dan zou ik me als ouder even flink achter de oren krabben waar in de opvoeding ik tekort was geschoten.
Ga op kamers, weg uit huis en grow up. Studiebeurs is 297 euro per maand, neem er een baantje bij of leen desnoods volop als ouders niets willen bijdragen (komt later toch bij jullie terecht)en maak wat van je leven.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 16:11

Over wie wat gaat betalen waren we het nog niet eens, maar ik moet sowieso een deel betalen.

Werken doe ik nu ook nog niet, nooit gedaan ook. Wat dat betreft ben ik gewoon te laat geweest (en een beetje lui). Er sluiten hier momenteel heel veel winkels en niemand wil je meer hebben. Dan had ik toen ik 16 was meer kans gehad, zodra je te oud wordt mag je ophoepelen. Ik zou misschien nog bij de Jumbo kunnen, maar dan alleen in het weekend maar dan kan ik mijn moeder niet helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:22

Riraito schreef:
Over wie wat gaat betalen waren we het nog niet eens, maar ik moet sowieso een deel betalen.

Werken doe ik nu ook nog niet, nooit gedaan ook. Wat dat betreft ben ik gewoon te laat geweest (en een beetje lui). Er sluiten hier momenteel heel veel winkels en niemand wil je meer hebben. Dan had ik toen ik 16 was meer kans gehad, zodra je te oud wordt mag je ophoepelen. Ik zou misschien nog bij de Jumbo kunnen, maar dan alleen in het weekend maar dan kan ik mijn moeder niet helpen.

Als je 18 bent, kun je ook bij benzinestations reageren op vacatures. Is geen vervelend werk en niet zo idioot eng als vaak wordt geroepen :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:35

Bij de drogist nemen ze ook nog wel 18 jarigen aan. Waar een wil is, is een weg ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:47

TS, ik heb alleen jouw posts op de eerste pagina gelezen en toen moest ik al heel erg lachen, ligt niet aan jou maar aan je ouders (nou ja, ook wel aan jou).

Jullie maken het elkaar wel heel moeilijk. Je ouders hebben jou totaal niet zelfstandig opgevoed maar verwachten vervolgens wel van jou dat jij je vanaf het moment dat je 18 bent geworden zelf kan redden. Als jij dat vervolgens wilt gaan proberen door een studie uit te zoeken die je wat lijkt en daarbij wat verder moet reizen, trappen ze heel hard op de rem want dat gaat hun kleine meisje natuurlijk nooit lukken. Duh.

Je hebt inmiddels al wat aanbiedingen van mensen die met je mee willen naar open dagen en zoals gezegd, het openbaar vervoer heb je zo door, daar hoef je geen rocket scientist voor te zijn of worden. Ga voor die leuke studie die je wilt, die is waarschijnlijk veel beter vol te houden dan de suffe studie om de hoek. Is gelijk een mooie manier om zelfstandiger te worden en als de studie echt leuk is en het reizen valt je na een jaar toch zwaar, dan ga je lekker in Utrecht wonen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:44

lastig ts. waar een wil is is een weg inderdaad. en sluit me aan bij maflinger inderdaad.
aan de ene kant wil je heel graag zelfstandig zijn, maar laat je je stoppen door je ouders
je ouders willen dat je zelfstandig bent, maar zodra je zelf een keuze wilt maken, gaan ze toch weer voor je beslissen.

veranderen is lastig.. maar zet 'm op!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:08

Ik snap op zich ook wel dat je geen baantje neemt als je een beetje voor je moeder moet zorgen.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:52

Magrathea schreef:
Jeetje, het is de trein waar we het over hebben :') als je nou elke dag drie keer over de Wallen in Amsterdam moest waar allerlei onguur volk ligt te azen op meisjes om te gijzelen, maar nee.

:')

(laat dat nou zo'n beetje een van de veiligste buurten zijn btw)