Het leed dat opleiding kiezen heet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:30

Air schreef:
r_lolita schreef:
Ik gaf een voorbeeld, dat als je iets echt graag wilt dat uiteindelijk wel lukt. That's it? Tuurlijk is zo'n opleiding makkelijk en bij mij zit ook echt meer als de helft bij ons op school omdat ze de dieren zo lief vinden. Die komen er later echt niet en gaan uiteindelijk toch een andere kant op en geven ze zelf ook toe, maar zolang je er voor blijft vechten als je het echt zo graag wilt, denk ik dat dat wel moet lukken hoor.
Ik denk dat dat iets is waar je zelf voor kiest, om dat te willen. en ja, dat kan hard werken zijn. Maar er is volgensmij nog nooit iemand dood gegaan aan werken?

Dan heb je een verkeerd beeld ervan helaas. In deze tijden werkt het gewoon niet zo.

Dat denk ik niet, maar het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk! :+

Anoniem

Re: Het leed dat opleiding kiezen heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:04

Tja als je het heel rooskleurig inziet... dan kijk je het inderdaad vanaf de andere kant.

Met hard werken komen er echter niet ineens banen vrij, en je moet wel bijzonder uitzonderlijke cijfers, en projecten en uitwissselingsprojecten hebben gedaan wil je opvallen tussen de 100en anderen die hun papiertje dierverzorging hebben, want er stromen er echt op het moment een hoop uit vanaf de opleiding dierverzorging, met dezelfde veronderstelling als jij hebt op dit moment; ik werk heel hard dus ik kom ergens en ik wil wel met dieren werken.

Met dieren werken is al hard werken an sich, maar om hard te werken moet je wel een baan hebben, anders kan je werken wat je wil, maar niet in de dierensector als daar nou eenmaal geen werk is en als je dat echt oprecht gelooft, dat de wereld op jou zit te wachten, dan kom je van een hele koude kermis thuis denk ik.. Dat is wat wij gelukkig wel uitgelegd kregen op school; als je wil doen wat je wil doen, moet je verdomd goed boven de rest uitsteken voordat je daar kunt komen; werken in een dierentuin werd al gezegd dat dit vrijwel onmogelijk is, om uberhaupt een stageplek te vinden laat staan een werkplek te krijgen was al moeilijk, omdat er zo ontzettend veel (open) sollicitaties zijn. Veel kinderboerderijen draaien op vrijwilligers en als ze al betaald krijgen, dan is dat echt niet veel. Dan houd je de dierenwinkels wellicht over of de veebedrijven, maar onthoud dat dit vaak ook familiebedrijven zijn en voor het werken in een dierenwinkel hoef je inmiddels niet eens meer je diploma dierverzorging te hebben. Het wordt gezien als een pre, maar ze zien liever iemand met verstand van allerlei getalletjes, verkoop en voorraad bijhouden.

Er zijn volgens mij twee takken waar je echt bijna onmogelijk aan de bak komt, tenzij je je eigen toko begint, en dat is in de dierensector en in de paardensector. Daarom is het zo ontzettend jammer dat er ontzettend veel leerlingen die opleidingen volgen en in de veronderstelling raken of worden gebracht dat ze heus wel werk hebben... Was er maar zoveel werk als zoveel mensen op het moment geloven, dan had ik geen seconde getwijfeld en direct m'n studie afgemaakt en paravetrinair er ook nog wel bij. Maar zoveel werk is er nou eenmaal niet, en zeker niet in de dierensector.
Je leraren zullen echt niet allemaal vroeger als droom hebben gehad om leraar te worden. Die zullen hoogst waarschijnlijk een hele andere dierendroombaan hebben gehad. Vraag daar eens heel eerlijk aan, wat zij vroeger wilden worden of zijn geweest, en waarom ze dit niet meer zijn of kunnen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:25

Het voorstel was om een half jaar niveau 2 te gaan doen en in september naar niveau 3 door te stromen. Niet om het niveau, maar omdat anders de druk te groot wordt als ik halverwege het jaar in niveau 3 terecht komt.
Maar nu de studiefinanciering.
Wat gebeurd er als je van niveau 3 naar 2 gaat? Zonder diploma behaald te hebben op niveau 3.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:01

Terugbetalen wat je hebt gekregen/geleend. Je krijgt minder (denk ik) en dit is geen gift, maar ook dit moet je terugbetalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:45

Update: Ik mag niveau 3 doen, maar nu is het de vraag of ik in februari in mag stromen of niet.
Als het niet mag moet ik in september instromen en zit ik die maanden zonder studiefinanciering en moet ik hard opzoek naar een baan.

Maar ik mag woensdag een dagje mee lopen, dus dan is het erop of eronder.
Dan wordt beslist of ik in mag stromen of niet. Er wordt gekeken naar de grote van de klas en hoe ik en de leraar van die opleiding er tegen aan kijken.

Hebben bokkers nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 01:50

Jezelf zijn en echt laten zien dat je gemotiveerd bent en het echt wilt! Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:25

Ik ga een plan van aanpak maken over hoe ik de opleiding ga doen, over hoe ik al het gemiste stof en opdrachten in ga halen ect ect.... Dat ga ik morgen aan de leidinggevende persoon van die opleiding geven en hopelijk nemen ze het mee in hun keuze.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:58

AmoorM schreef:
Ik ga een plan van aanpak maken over hoe ik de opleiding ga doen, over hoe ik al het gemiste stof en opdrachten in ga halen ect ect.... Dat ga ik morgen aan de leidinggevende persoon van die opleiding geven en hopelijk nemen ze het mee in hun keuze.

+:)+ superplan, zo laat je ook zien dat je gemotiveerd bent! Verder gewoon jezelf zijn, dan komt het vast goed.
Ik denk dat je sowieso een goede keuze hebt gemaakt. Ook al nam je de werkgelegenheid niet mee in je beslissing, ik denk dat je met dierverzorging weinig kanten op had gekunnen.
Wij hebben zelf een boerderij en veebedrijven die op zoek zijn naar fulltime personeel zijn zeldzaam. En zoeken ze al iemand dan moet het ook iemand zijn die van aanpakken weet en flink wat kracht heeft, meisjes hebben vaak de voorkeur niet. En daarbij kijken ze ook naar de kosten en hebben ze liever een stagair of een pool.
In een dierenwinkel kun je vaak inderdaad ook aan de slag zonder dierenverzorging. Ze hechten tegenwoordig meer waarde aan je communicatieve vaardigheden en commercieel inzicht dan echt een opleiding dierverzorging, al is vakkennis wel een grote pré natuurlijk.

En je kunt altijd nog kiezen om een opleiding hondentrimmer o.i.d. te gaan doen als je deze opleiding hebt afgerond en toch iets met dieren (erbij) wilt gaan doen.

Succes morgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 01:37

Succes morgen ts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:58

Yes! Ik ben aangenomen!!! *\o/*
Mag per direct beginnen!!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:22

AmoorM schreef: