Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Shadow0 schreef:Ceriadwen, dat zou in theorie kunnen. Xmarliez reageerde hier echter als filiaalmanager, en die gaf aan dat ze dat nooit doen, er niet over piekeren om daarnaar te kijken en ze echt geen behoefte hebben om een beetje met hun medewerkers mee te denken in dit opzicht. Dat is duidelijk niet in lijn met de punten uit de CAO of de Wet.
xmarliez schreef:Eerlijk is eerlijk, als er bij mij iemand komt vragen of ze atijd de dinsdag en woensdag vrij mag hebben en de overige dagen wel wil werken dan zou ik daar echt niet zomaar ja op zeggen en waarschijnlijk wordt het antwoord ook nee
xmarliez schreef:Shadow0 schreef:Ceriadwen, dat zou in theorie kunnen. Xmarliez reageerde hier echter als filiaalmanager, en die gaf aan dat ze dat nooit doen, er niet over piekeren om daarnaar te kijken en ze echt geen behoefte hebben om een beetje met hun medewerkers mee te denken in dit opzicht. Dat is duidelijk niet in lijn met de punten uit de CAO of de Wet.xmarliez schreef:Eerlijk is eerlijk, als er bij mij iemand komt vragen of ze atijd de dinsdag en woensdag vrij mag hebben en de overige dagen wel wil werken dan zou ik daar echt niet zomaar ja op zeggen en waarschijnlijk wordt het antwoord ook nee
Ook dit heb ik onderbouwd. Bij een kracht die altijd 100% inzet toont en overige dagen flexibel is (geen moeite met het werken van avond, zaterdagen of zondagen) en altijd de juiste mentaliteit laat zien dan zou dat voor mij veel minder een probleem zijn. Helaas kan ik het bovenstaande nog niet zeggen over de helft van het personeel. En voor wat hoort wat vind ik.
Het is echt niet zo dat er niks mogelijk is, dat leg jij mij in de mond maar heb ik nooit gezegd. Je zult alleen wel moeten laten zien waarom jij recht hebt op die dagen als vaste vrije dagen (of uberhaupt recht hebt op vaste vrije dagen.. iets met een lijn voor iedereen enzo...).
Shadow0 schreef:Ceriadwen, dat zou in theorie kunnen. Xmarliez reageerde hier echter als filiaalmanager, en die gaf aan dat ze dat nooit doen, er niet over piekeren om daarnaar te kijken en ze echt geen behoefte hebben om een beetje met hun medewerkers mee te denken in dit opzicht. Dat is duidelijk niet in lijn met de punten uit de CAO of de Wet.

xmarliez schreef:Ook dit heb ik onderbouwd. Bij een kracht die altijd 100% inzet toont en overige dagen flexibel is (geen moeite met het werken van avond, zaterdagen of zondagen) en altijd de juiste mentaliteit laat zien dan zou dat voor mij veel minder een probleem zijn.
Electra63 schreef:Ik weet inmiddels, dat jij altijd de schuld bij een werkgever neerlegt en dat de werkgever volgens jou alle eisen moet inwilligen van werknemers, maar dat werkt in de praktijk niet zo.
Ik vind beslist niet dat een werkgever alle eisen moet inwilligen. Maar ik vind wel dat een werkgever de vastgelegde regels moet naleven, en dat blijkt met enige regelmaat nog best moeilijk voor werkgevers. Ceriadwen schreef:Maar wat dacht je dan van werknemers die structureel hun werkgever in de zeik nemen? En wat ook nog vaak goedgepraat wordt? Hier op bokt zie je het regelmatig voorbij komen "meld je je toch ziek" bijvoorbeeld?
Citaat:Ik merk dat jouw aversie tegen werkgevers je ergens erg hoog zit en dat is best jammer omdat je daarbij uit het oog kan verliezen dat de klager misschien ook wel eens een hele nare werknemer kan zijn. En echt er zijn meer werknemers die hun baas besodemieteren dan bazen die hun werknemers een poot uitdraaien
Ceriadwen schreef:Maar wat dacht je dan van werknemers die structureel hun werkgever in de zeik nemen? En wat ook nog vaak goedgepraat wordt? Hier op bokt zie je het regelmatig voorbij komen "meld je je toch ziek" bijvoorbeeld?
Ik merk dat jouw aversie tegen werkgevers je ergens erg hoog zit en dat is best jammer omdat je daarbij uit het oog kan verliezen dat de klager misschien ook wel eens een hele nare werknemer kan zijn. En echt er zijn meer werknemers die hun baas besodemieteren dan bazen die hun werknemers een poot uitdraaien
Ceriadwen schreef:Dit is een andere discussie die ik graag met je wil voeren op een ander daartoe bestemd topic. Ik wil TS haar topic niet vervuilen met een discussie met jou hierover. Wellicht komt er in de toekomst een ander topic waar wij dat wel kunnen uitdiepen.
Ceriadwen schreef:Het laatste wat ik erover kwijt wil. Een werkgever wordt gestraft als deze zich niet aan een CAO houd, of anderszins onderbetaald of uitbuit.
Een werknemer kan niet functioneren, de kas leegroven en een werkgever op zn gezicht slaan omdat die zijn zin niet krijgt, en dan is het nog lastig om deze te ontslaan.
Over ongelijkheid gesproken.
Shadow0 schreef:@Ceriadwen: dat zal iets te maken hebben met het gemak waarmee werkgevers de CAO-afspraken negeren, en hoe eenvoudig die eenzijdigheid wordt goedgepraat. En met de algemene onbalans die nu aan het ontstaan is. Als je ziet hoeveel werknemers bv niets durven te zeggen als ze (tegen hun cao in) op kerst worden ingepland, dan denk ik: er zit wat scheef.
Mijn standpunt is dat het inderdaad van beide kanten moet komen - en bij de situaties die op Bokt aan de orde komen waarin ik reageer, blijkt dat de balans verstoord is. Mensen in lagere functies, die makkelijk vervangbaar zijn, durven niet meer op te komen voor hun rechten en daardoor nemen de werkgevers steeds meer de ruimte om afspraken te negeren en hun eigen gang te gaan.
Zoals zomaar onbetaald extra werk eisen, eenzijdig afspraken veranderen, of zoals hier, niet in overleg willen over een oplossing. (Er komen soms ook andere situaties aan de orde op Bokt, waarin werknemers zomaar verwachten dat ze vanalles mogen, maar meestal heeft mijn reactie daar niet veel toegevoegde waarde meer want er zijn altijd genoeg bokkers om op de onredelijkheid daarvan te wijzen.)
En dan heeft TS nog mazzel dat ze een goedverdienende vriend heeft. Wat als je alleenstaand bent en met de 20 uur onder het bestaansminimum zit maar geen werk kunt aannemen omdat je het niet kunt plannen? Ik vind dat een probleem.
Dat dat als een onredelijk negatief standpunt gezien wordt, dat zegt eigenlijk al genoeg hoe treurig het gesteld is.
Wat mij betreft is het enige dat ik verwacht: gewoon goed werk met goede afspraken die gerespecteerd worden door beide partijen. Dat geldt zeker ook voor werknemers - ik zal niemand aanraden om eenzijdig afspraken te veranderen, of de ziektewet te misbruiken, of de kantjes ervanaf te lopen: gewoon goed werk moet je ook doen.
Ceriadwen schreef:Het laatste wat ik erover kwijt wil. Een werkgever wordt gestraft als deze zich niet aan een CAO houd, of anderszins onderbetaald of uitbuit.
Citaat:Een werknemer kan niet functioneren, de kas leegroven en een werkgever op zn gezicht slaan omdat die zijn zin niet krijgt, en dan is het nog lastig om deze te ontslaan.