Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
DewiRox schreef:Heb je er trouwens wel goed bij stil gestaan, dat het misschien wel 'zonde' is van je vwo? Je hebt deze nu natuurlijk wel lekker op zak, maar je zal voorlopig niet gaan studeren als dit plan zich voortzet. Zou je niet liever nu eerst nog een studie gaan doen, je bedrijfje klein houden en dan na een studie alles groter aanpakken. Mocht het dan mis gaan, kun je altijd nog een andere richting uit.
Sky_As schreef:Klopt helemaal. Het enige wat ik kan zeggen is dat je van paarden van eigenaren rijden niet rijk wordt (onderste stuk tekst voor degene die het intereseert) (meestal als je alle kosten + je uren gaat rekenen werk je tegen kostprijs).
Handel is nog altijd hetgeen waar je als je daar goed in bent wel geld mee kunt verdienen.
(mijn vriend is handelaar/ ruiter van alleen eigen paarden).
Lesgeven is een leuke bijverdienste, maar daar houdt het ook op waarschijnlijk (tenzij je Anky of Adelinde/Edward heet).
Ook al zou je 50 euro per uur verdienen zul je heel wat lesuren moeten doen wil je hier een maandsalaris aan overhouden.
Zeker aangezien je dit vooral in je avonduren zult moeten doen (weekenden zul je wel op concours zijn, en door de weeks moeten de meeste mensen werken). Weet natuurlijk niet of je een vriend of iets hebt, maar die zal ook af en toe aandacht willen.
Rijden voor eigenaren is in onze ogen niet iets waar je rijk van wordt (als je het goed doet).
Een kennis van ons die bij ons op stal staat had zijn paard weg gezet bij een ruiter in de buurt (bekende ruiter hier in de kring/provincie). Je wilt niet weten hoe dat paard teruggekomen is....schandalig dat daar voor betaald is. (slecht in het haar, geen glans, veel te mager, geen conditie meer, en dan te bedenken dat paard er in wedstrijdconditie naar toe is gegaan)
Een paard op stal houden (ook je "eigen" stal) kost gewoon tussen de 150 en 200 euro kostprijs. (en dan geef je geen supplementen en duur voer bij).
Onze paarden krijgen gemiddeld 1 baal hooi (zo goed als onbeperkt hooi) en 1 baal stro per maand (grote balen).
Die kosten al samen zo'n 80 tot 100 euro. Brokken kosten ook gemiddeld 30 euro voor een sportpaard (2 zakken goede sportbrok, niks bijzonders dus) Afschrijving stallen + bak gebruik reken ik 50 euro voor
Dan zit je al aan de 180 euro.
Op een goede trainingsstal verwacht je dat je paard er minimaal 2 keer per dag uitkomt (liever nog 3 keer natuurlijk) Gemiddeld ben je een uur tot anderhalf uur per dag bezig per paard .(rijden/longeren/wandelen/poetsen/wassen/voeren/weide/molen zetten etc). En dan heb ik het niet over de huis tuin en keuken stallen die het paard gauw doen en weer terug op hok zetten en er zo 20 hebben staan.
Ik ga ervan uit dat je een wat "exclusievere" stal wilt
Reken hiervoor 15 euro per uur (en dat is echt weinig natuurlijk als je ziet wat je met lesgeven verdient).
Dan zit je dus rond de 20 euro per dag aan trainingskosten die je zou moeten rekenen.
20 euro x 30 dagen = € 600 euro + de 180 euro aan stalkosten = € 780 per maand.
Als je er dan van uit gaat dat de gemiddelde stal tussen de 500 en 600 euro per maand zit, is het aan jullie om te bedenken waar er dan op ingeleverd wordt (want ja, iedereen wil er geld aan overhouden natuurlijk).
Als je alleen bent kun je er in mijn ogen maximaal 6 tot 8 hebben staan (tenzij je een groom hebt). Anders is het geen doen om te voeren/vegen EN alle paarden 2 tot 3 keer per dag uit hok te halen.
Tip:
zorgen dat je paarden goed inkoopt, ze netjes klaar maakt in een maandje tijd, en dat je ze met minimaal 1000 euro WINST (dus alle kosten, ook het uurtarief dus, bij de inkoopprijs rekenen en die van de verkoopprijs afhalen) verkoopt.
Als je er dan zo iedere maand 2 of 3 hebt staan, is dat in ieder geval een salaris waar je van kunt leven. En dan kun je altijd nog een paar trainingspaarden neerzetten om je vaste lasten van te betalen.....
)
(pb?) Jiill_ schreef:Hoezo mag je met je masterclass tot het hoogste niveau les geven? Ik heb ook op de masterclass gezeten en het is gewoon een MBO niveau 3 opleiding waar je je diploma voor het lesgeven kan halen, verder niks met niveau te maken hoor.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wie je bent aangezien we elkaar dan wss kennen??(pb?)