Eigen trainings- en handelsstal beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Re: Eigen trainings- en handelsstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:42

40 a 50 euro per uur les
600 euro per maand voor trainen van een paard

Dit betaal ik zelf per les en vraagt mijn instructrice per maand.
Kennissen die jij zeker ook moet kennen uit de ponywereld vragen dacht ik ook zo'n beetje die prijzen.
Mijn instructrice is zelfs minder gaan lesgeven omdat ze veel trainingspaarden heeft, bij haar loopt het dus heel goed. En zo zijn er meer stallen hier in de buurt die heel goed lopen.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:13

Ik vind het tof voor je dat je je droom kan achterna gaan, maar als ik alles hier lees van je (ik zeg niet dat je echt zo bent, het komt enkel zo over) kom je nogal over alsof je een dikke nek hebt een beetje vanuit de hoogte doen zegmaar. je zit continu te zeggen bij wie je gelest hebt, dat je op het hoogste niveau mikt, dat je veel connecties hebt, etc...
Als je zoveel ervaring hebt en zoveel connecties, dan zou ik toch denken dat je de prijzen toch wel weet?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:17

Wat tof dat je ouders je zo kunnen helpen met je toekomstig bedrijf.
Wat je eigenlijk niet beschrijft is of je al alle andere dingen die bij een bedrijf noodzakelijk zijn weet of hebt geregeld. Weet je bijvoorbeeld hoe je je bedrijfsadministratie opzet, hou je ook rekening met de kosten van een accountant, welke verzekeringen moet je allemaal nemen, weet je hoe je facturen goed opstelt, kosten voor een website en het onderhoud ervan, reclame enz.

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:40

Ik denk ook 30/35. Op dit moment les ik bij stevenveldhuis en daar je betaal je voor een uur €60 en driekwartier €45. Ik doe dit samen met een vriendin(dus 30 p.p) van mij 2 keer in de maand(hij heeft niet meer tijd)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:55

Ik heb zo het idee dat TS weinig tips wilt, en vreemd dat iemand met zoveel ervaring en connecties op bokt naar deze prijzen moet vragen. Nut van dit topic? Even flink pronken ofzo...of mag ik dit absoluut niet zeggen? :D

In ieder geval veel succes!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 01:09

Heb je er trouwens wel goed bij stil gestaan, dat het misschien wel 'zonde' is van je vwo? Je hebt deze nu natuurlijk wel lekker op zak, maar je zal voorlopig niet gaan studeren als dit plan zich voortzet. Zou je niet liever nu eerst nog een studie gaan doen, je bedrijfje klein houden en dan na een studie alles groter aanpakken. Mocht het dan mis gaan, kun je altijd nog een andere richting uit.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:38

Is het geen idee om jonge paarden klaar te maken en te rijden voor bv pavo cup,ibop enz?

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:01

Ja hihi dit is een verkapt "kijk eens wat ik allemaal kan, krijg, wil en wie ik ken?!" topic

En masterclass klinkt erg mooi maar weet uit ervaring dat het niet veel voorstelt, het is geloof ik ook maar VMBO 2 niveau of 3 maximaal...

Doe wat met je VWO! Iets waar je altijd iets mee kan gaan doen wil de paardenwereld je niet meer passen. Nu kun je nog studeren, later als je ouder bent een stuk moeilijker.

Er is zoveel meer en je kunt je met je VWO hersenen zoveel meer ontwikkelen, je kunt (tijdens en) na je studies gewoon met de paardensport bezig blijven.

Kijk even een stukje verder in de toekomst!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:49

Denk ook aan verzekeringenwerk. Wie betaalt als er een paard uitbreekt en zich verwond (dierenartskosten, schade aan hekken..)? Of als jij valt en je nek breekt? Je sprak ook over stagiaires. Wie betaalt als zij iets kapot maken, een paard schade toebrengen, als er iets met hen gebeurt?

Oh, en KvK dingen. Nu weet ik daar niets van af, maar weet wel dat de KvK een goed bedrijfsplan eist EN lekker geld gaat trekken van je (lang leve belastingen). Lees je goed in hierover.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:58

DewiRox schreef:
Heb je er trouwens wel goed bij stil gestaan, dat het misschien wel 'zonde' is van je vwo? Je hebt deze nu natuurlijk wel lekker op zak, maar je zal voorlopig niet gaan studeren als dit plan zich voortzet. Zou je niet liever nu eerst nog een studie gaan doen, je bedrijfje klein houden en dan na een studie alles groter aanpakken. Mocht het dan mis gaan, kun je altijd nog een andere richting uit.

Het hoeft helemaal niet mis te gaan, doe er je voordeel mee..
Kies een richting die je kunt gebruiken, commercieel, economisch, russisch, chinees, verzin het.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:01

TS, door een stage bij een andere handelsstal, krijg je een indruk van wat er allemaal bij komt kijken.
Persoonlijk zou ik zeggen: ga lekker studeren en doe het paardengedeelte er naast.
Als je dat een aantal jaren goed volhoudt, komt er het moment dat je verder kunt groeien in waar jij goed in bent.
Talent alleen is niet genoeg om succesvol te worden in het paardenwereldje.
Daar komt heel wat meer bij kijken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:20

Klopt helemaal. Het enige wat ik kan zeggen is dat je van paarden van eigenaren rijden niet rijk wordt (onderste stuk tekst voor degene die het intereseert) (meestal als je alle kosten + je uren gaat rekenen werk je tegen kostprijs).

Handel is nog altijd hetgeen waar je als je daar goed in bent wel geld mee kunt verdienen.
(mijn vriend is handelaar/ ruiter van alleen eigen paarden).

Lesgeven is een leuke bijverdienste, maar daar houdt het ook op waarschijnlijk (tenzij je Anky of Adelinde/Edward heet).
Ook al zou je 50 euro per uur verdienen zul je heel wat lesuren moeten doen wil je hier een maandsalaris aan overhouden.
Zeker aangezien je dit vooral in je avonduren zult moeten doen (weekenden zul je wel op concours zijn, en door de weeks moeten de meeste mensen werken). Weet natuurlijk niet of je een vriend of iets hebt, maar die zal ook af en toe aandacht willen.

Rijden voor eigenaren is in onze ogen niet iets waar je rijk van wordt (als je het goed doet).
Een kennis van ons die bij ons op stal staat had zijn paard weg gezet bij een ruiter in de buurt (bekende ruiter hier in de kring/provincie). Je wilt niet weten hoe dat paard teruggekomen is....schandalig dat daar voor betaald is. (slecht in het haar, geen glans, veel te mager, geen conditie meer, en dan te bedenken dat paard er in wedstrijdconditie naar toe is gegaan)

Een paard op stal houden (ook je "eigen" stal) kost gewoon tussen de 150 en 200 euro kostprijs. (en dan geef je geen supplementen en duur voer bij).

Onze paarden krijgen gemiddeld 1 baal hooi (zo goed als onbeperkt hooi) en 1 baal stro per maand (grote balen).
Die kosten al samen zo'n 80 tot 100 euro. Brokken kosten ook gemiddeld 30 euro voor een sportpaard (2 zakken goede sportbrok, niks bijzonders dus) Afschrijving stallen + bak gebruik reken ik 50 euro voor
Dan zit je al aan de 180 euro.
Op een goede trainingsstal verwacht je dat je paard er minimaal 2 keer per dag uitkomt (liever nog 3 keer natuurlijk) Gemiddeld ben je een uur tot anderhalf uur per dag bezig per paard .(rijden/longeren/wandelen/poetsen/wassen/voeren/weide/molen zetten etc). En dan heb ik het niet over de huis tuin en keuken stallen die het paard gauw doen en weer terug op hok zetten en er zo 20 hebben staan.

Ik ga ervan uit dat je een wat "exclusievere" stal wilt

Reken hiervoor 15 euro per uur (en dat is echt weinig natuurlijk als je ziet wat je met lesgeven verdient).
Dan zit je dus rond de 20 euro per dag aan trainingskosten die je zou moeten rekenen.
20 euro x 30 dagen = € 600 euro + de 180 euro aan stalkosten = € 780 per maand.

Als je er dan van uit gaat dat de gemiddelde stal tussen de 500 en 600 euro per maand zit, is het aan jullie om te bedenken waar er dan op ingeleverd wordt (want ja, iedereen wil er geld aan overhouden natuurlijk).

Als je alleen bent kun je er in mijn ogen maximaal 6 tot 8 hebben staan (tenzij je een groom hebt). Anders is het geen doen om te voeren/vegen EN alle paarden 2 tot 3 keer per dag uit hok te halen.

Tip:
zorgen dat je paarden goed inkoopt, ze netjes klaar maakt in een maandje tijd, en dat je ze met minimaal 1000 euro WINST (dus alle kosten, ook het uurtarief dus, bij de inkoopprijs rekenen en die van de verkoopprijs afhalen) verkoopt.
Als je er dan zo iedere maand 2 of 3 hebt staan, is dat in ieder geval een salaris waar je van kunt leven. En dan kun je altijd nog een paar trainingspaarden neerzetten om je vaste lasten van te betalen.....

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:36

Helemaal met bovenstaand eens. Voor "speciale" paarden (duurder dan 6000 en wat meer power) is veel minder markt dan een fijne brave van 4000. Die misschien niet dat extra heeft maar wel safe is voor gemiddelde ruiter.
Als je kan profiteren van (je ouders) internationale connecties of nationale kun je de "betere" 6000-15000 aankopen/verkopen, het risico met zo'n dier is natuurlijk altijd meer.
Het mooiste zou zijn een combi, maar onderschat absoluut de markt voor "brave fijne niet te dure" paarden niet.

En als je aankoop verkoop wil doen, heb adresjes van (op)fokkers. Bij mr valk of v olst kopen is natuurlijk leuk maar bij een kleinschalige fokker koop je vaak en goedkoper, meer info soms en als je terugkomt als het bevalt kun je een fijne band opbouwen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:59

Ik ben hierin benieuwd of TS al begonnen is aan de Masterclass opleiding.
Want daar krijg je ook lessen bedrijfskunde. En heb ik paar weken terug gehoord. Dat je daarin ook discussies gaat voeren over de eventuele stalkosten etc.

Zoals eerder is aangegeven maak een overzicht van de prijzen die hier genoemd worden.
Maar ook van je vaste kosten nu. Dus je hooi-zaagsel-brokken etc. etc. Brandstof en afschrijving van de vrachtwagen. De lessen die je nu zelf kwijt ben. Dan heb je het overzicht al wat je zelf kwijt bent. Denk ook aan je eigen rijkleren etc. Tenzij je een sponsor heb en regelmatig nieuwe kleding gesponsord krijgt etc.

Want dan kan je daarna gaan berekenen wat je minimaal moet verdienen om rond te komen. Steun van je ouders is prima. Maat ooit moet je op eigen benen staan. En dan kan je beter nu al 'meer' winst maken.

Voor de rest ben jij al veel verder met je plan op te zetten.
Ik ga er bijna mee beginnen. Alleen iets andere tak, wel in de paarden.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:44

Waar is onze dressuurkoningin geblieben?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:55

Sky_As schreef:
Klopt helemaal. Het enige wat ik kan zeggen is dat je van paarden van eigenaren rijden niet rijk wordt (onderste stuk tekst voor degene die het intereseert) (meestal als je alle kosten + je uren gaat rekenen werk je tegen kostprijs).

Handel is nog altijd hetgeen waar je als je daar goed in bent wel geld mee kunt verdienen.
(mijn vriend is handelaar/ ruiter van alleen eigen paarden).

Lesgeven is een leuke bijverdienste, maar daar houdt het ook op waarschijnlijk (tenzij je Anky of Adelinde/Edward heet).
Ook al zou je 50 euro per uur verdienen zul je heel wat lesuren moeten doen wil je hier een maandsalaris aan overhouden.
Zeker aangezien je dit vooral in je avonduren zult moeten doen (weekenden zul je wel op concours zijn, en door de weeks moeten de meeste mensen werken). Weet natuurlijk niet of je een vriend of iets hebt, maar die zal ook af en toe aandacht willen.

Rijden voor eigenaren is in onze ogen niet iets waar je rijk van wordt (als je het goed doet).
Een kennis van ons die bij ons op stal staat had zijn paard weg gezet bij een ruiter in de buurt (bekende ruiter hier in de kring/provincie). Je wilt niet weten hoe dat paard teruggekomen is....schandalig dat daar voor betaald is. (slecht in het haar, geen glans, veel te mager, geen conditie meer, en dan te bedenken dat paard er in wedstrijdconditie naar toe is gegaan)

Een paard op stal houden (ook je "eigen" stal) kost gewoon tussen de 150 en 200 euro kostprijs. (en dan geef je geen supplementen en duur voer bij).

Onze paarden krijgen gemiddeld 1 baal hooi (zo goed als onbeperkt hooi) en 1 baal stro per maand (grote balen).
Die kosten al samen zo'n 80 tot 100 euro. Brokken kosten ook gemiddeld 30 euro voor een sportpaard (2 zakken goede sportbrok, niks bijzonders dus) Afschrijving stallen + bak gebruik reken ik 50 euro voor
Dan zit je al aan de 180 euro.
Op een goede trainingsstal verwacht je dat je paard er minimaal 2 keer per dag uitkomt (liever nog 3 keer natuurlijk) Gemiddeld ben je een uur tot anderhalf uur per dag bezig per paard .(rijden/longeren/wandelen/poetsen/wassen/voeren/weide/molen zetten etc). En dan heb ik het niet over de huis tuin en keuken stallen die het paard gauw doen en weer terug op hok zetten en er zo 20 hebben staan.

Ik ga ervan uit dat je een wat "exclusievere" stal wilt

Reken hiervoor 15 euro per uur (en dat is echt weinig natuurlijk als je ziet wat je met lesgeven verdient).
Dan zit je dus rond de 20 euro per dag aan trainingskosten die je zou moeten rekenen.
20 euro x 30 dagen = € 600 euro + de 180 euro aan stalkosten = € 780 per maand.

Als je er dan van uit gaat dat de gemiddelde stal tussen de 500 en 600 euro per maand zit, is het aan jullie om te bedenken waar er dan op ingeleverd wordt (want ja, iedereen wil er geld aan overhouden natuurlijk).

Als je alleen bent kun je er in mijn ogen maximaal 6 tot 8 hebben staan (tenzij je een groom hebt). Anders is het geen doen om te voeren/vegen EN alle paarden 2 tot 3 keer per dag uit hok te halen.

Tip:
zorgen dat je paarden goed inkoopt, ze netjes klaar maakt in een maandje tijd, en dat je ze met minimaal 1000 euro WINST (dus alle kosten, ook het uurtarief dus, bij de inkoopprijs rekenen en die van de verkoopprijs afhalen) verkoopt.
Als je er dan zo iedere maand 2 of 3 hebt staan, is dat in ieder geval een salaris waar je van kunt leven. En dan kun je altijd nog een paar trainingspaarden neerzetten om je vaste lasten van te betalen.....

dit is inderdaad netjes verwoord.. maar ik denk dat ts dat ook wel weet.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:59

Ik denk dat je in handelen inderdaad meer geld kan verdienen. Een kennis van ons koopt bijvoorbeeld paarden in voor 500 euro (paarden waarvan word gedacht dat ze niks kunnen etc), traint ze dan tot hoog niveau en verkoopt ze vervolgens voor 15.000. (Ookal houd ze veel paarden toch nog stiekem zelf :+)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:09

maar voor dat die paarden 15000 euro waard zijn,ben je wel enkele jaren verder... dit kan je echt niet in 1 jaar of enkele maanden bereiken. je moet wel ook aan de gezondheid van het dier denken

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:20

een paar mooie foto's van een dier kan de waarde al zomaar 1000 euro laten stijgen

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:24

dat zeker, maar fotos is gezichtsbedrog, in het echt ziet het er altijd anders uit..
maar dan nog zou ik voor een 3 jarige wat nix kent en eigenlijk geen (fatsoenlijke) afstamming heeft 15.000 euro betalen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:29

Maar dat is in alle disciplines wel. Zo stond er ook een eventing paard te koop 1x een 3* cross gelopen vraagprijs net geen €50.000,- een 10 jarige.
Dus in de eventing is het 'erg' maar ook in de dressuur.

Zo zag ik op de veulenveiling Prinsjesdag een dressuurveulen die is geveild voor €47.500,-

Maar dan dwaal ik een beetje af.

Ik vind duidelijke foto's en het totaal beeld wel belangrijker als de afstammeling. En ja dan is een goede EK foto + film waar je prijs gereden heb, is die wel meer waard.

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:32

Hoezo mag je met je masterclass tot het hoogste niveau les geven? Ik heb ook op de masterclass gezeten en het is gewoon een MBO niveau 3 opleiding waar je je diploma voor het lesgeven kan halen, verder niks met niveau te maken hoor.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wie je bent aangezien we elkaar dan wss kennen?? :) (pb?)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:35

Jiill_ schreef:
Hoezo mag je met je masterclass tot het hoogste niveau les geven? Ik heb ook op de masterclass gezeten en het is gewoon een MBO niveau 3 opleiding waar je je diploma voor het lesgeven kan halen, verder niks met niveau te maken hoor.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wie je bent aangezien we elkaar dan wss kennen?? :) (pb?)

Ik ben ook wel benieuwd. Als ze met de opleiding bezig is, of net begonnen dan heb ik een vaag vermoeden. Maar ik ga niet speculeren.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:42

TS waar ben je? :)

Ik krijg een vaag vermoeden dat hier iets niet klopt aan dit verhaal. :o

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:58

Nou, als er bij mij zulke kloterige opmerkingen gemaakt werden, zou ik ook niet meer reageren. Wederom reageert bokt op een 'vraag' die niet gesteld wordt en vervolgens is ts een dressuurkoningin, doet uit de hoogte of 'verkapt "kijk eens wat ik allemaal kan, krijg, wil en wie ik ken?!" meisje. Tja, aan wie zal het dan liggen? Groot gelijk dat ze niet meer reageert :)