Stagetijd, wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:50

Ukkiee schreef:
Ceriadwen schreef:
tjees zwaar opleidingen. Hou toch op! Alles is zwaar tegenwoordig. En nee, ik ben van de generatie die deze watjes op de wereld heeft gezet.
En ja, ik ken veel veehouders en weet wat voor een dagen die maken. Als je niet bereid bent om je uren te draaien die nodig zijn, dan kies je het verkeerde beroep. Ga dan iets secretarieel doen of ga met aardappelen werken ofzo.

Als jij vind dat opleidingen tegenwoordig niet zwaar zijn..?! Moet jij eens een weekje met een geneeskundestudent meelopen. En dan mag je me daarna nog eens komen vertellen dat een studie van 80 uur per week niet zwaar is. Dan geef ik wel gelijk het extreemste voorbeeld, maar je moet niet bij mij aankomen dat 'school' niet zwaar is. Praktisch geen vakanties hebbend, en nee hoor ook geen vrije dagen die je kan opnemen, het gaat gewoon het hele jaar door. Net als een normale baan, ja. En dat zou je ook niet afdoen als niet zwaar.

ik doe een studie naast mijn fulltime baan en mijn gezin, en mijn huishouden en dan heb ik ook nog mijn paarden. Ruilen? Ik draai 8 wassen per week die weggestreken moeten worden, mijn kinderen moeten naar school, mijn huis met mijn katten en honden moet schoon, mijn gezin moet eten dus ook boodschappen in huis, en de ramen wassen helaas in 2013 zichzelf ook nog niet.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:54

Urielle schreef:
Ukkiee schreef:
Je werkt zelf in de veehouderij, neem ik aan uit je posts? Of je kent blijkbaar veel mensen die dat doen? Gewoon uit pure intresse, maar hoe lang zijn jouw/hun dagen? Werk je iedere nacht door of is dat meer een enkele keer?

Ik weet van mijn overburen, die vleeskoeien houden dat ze bijwerken om de kop boven water te kunnen houden:
- hij is fulltime vrachtwagenchauffeur
- zij werkt 4/5e in de bejaardenzorg
- de zoon werkt fulltime in ploegendienst
En daarnaast runnen ze nog een flink boerenbedrijf dus, de vleeskoeien en hun stallen moeten verzorgd, het kalven natuurlijk, maar ook nog eens hooi stro, mais en dergelijke rondbrengen wat besteld is, het hooien, de mais van het veld, het zaaien,... zij draait dan nog het huishouden en verzorgt het erf er bovenop.

Ik denk bepaald niet dat het boerenbedrijf van tegenwoordig het zich kan permitteren om op de klok te kijken. Ik ben iig niet jaloers op hun uren hoor!

Ik vind trouwens wel dat een stagebedrijf zich aan de regels moet houden. Maar het biedt wel een goed zicht op hoe je toekomst eruit kan gaanzien

Maar denk dat dat misschien ook per bedrijf(grootte) verschilt. Want een vriendinnetje van mij woont op een boerderij en zij hebben er (volgens mij) geen baan naast maar werken alleen daar. Ik snap prima dat ze in de huidige economie liever willen dat je lang dan kort werkt, maar ergens moet ook wel een grens worden getrokken lijkt mij. Tenzij natuurlijk een bijzondere situatie, bijv. een koe die moet kalven.

Urielle

Re: Stagetijd, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:56

Ik denk dat het de sector is. Mijn overbuurvrouw hoor ik vaak verzuchten dat ze wou dat ze vroeger voor melkvee gekozen hadden.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:58

Dat kan kloppen inderdaad, boerderij waar ik het over had is inderdaad melk (en schapen).

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:01

Hoe dan ook het is zwaar, hard en vies werk met hele lange dagen, dat moet je willen. Wil je dat niet dan moet je een andere opleiding zoeken die past bij wat je wel wil.

En dat is het enige wat ik wil zeggen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:03

Maar als ik het goed begrijp wil de TS graag hoefbekapper (koeien smid hahhaha) worden.
Dan ligt het qua uren en werktijden natuurlijk iets anders dan wanneer je boer in een eigen bedrijf bent.
Met een eigen bedrijf draai je hoe dan ook veel meet uren.
Echter vindt ik wel dat we bij jongeren ook nog rekening moeten houden met het feit dat voor hun het leven nog niet ALLEEN maar bestaat uit verplichtingen.
Zij moeten ook kans hebben en krijgen om hun eigen ding te doen.
En van uit school zit er natuurlijk niet voor niets een maximaal aantal uren.
Dat is ook ter bescherming van de leerlingen. Tegen de gebruikers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:08

Die stage is geen 7 dagen per week..

Hoefbekappen lijkt mij geen vrouwenbaan
Die jongens hebben ook lange dagen en een hoog werktempo. Dat hou je als vrouw niet vol lichamelijk zeker niet tot je 67e

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:11

ponyparadijs schreef:
En van uit school zit er natuurlijk niet voor niets een maximaal aantal uren.
Dat is ook ter bescherming van de leerlingen. Tegen de gebruikers.

Daarom vroeg ik ook hoe lang de blokstage was, het maakt wel verschil of het een week van je wordt verwacht, een maand of drie maanden. Vind ik dan. Maar ik denk dat TS er overheen gelezen heeft, want ze heeft nog niet geantwoord

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:14

Oke, eerste 2 paginás gelezen. Ik vind het nogal heftig dat er mensen zijn die roepen van 'tja, moet je maar aan wennen dat is het veehouders leven'' en 'ja, als dit is wat je wilt, moet je het gewoon doen', belachelijk. Ik doe lerarenopleiding Engels en ga komende jaar m'n 3e jaar in. Maar ik zou het ook nog niet trekken om nu al bam 4 dagen, hele dagen voor de klas te gaan staan hoor! Dat moet ik nog allemaal leren ook!

En er zijn gewoon regels over hoe lang stages mogen zijn, stagiaires hoeven niet uitgemolken te worden (leuke woordspeling :') ) alleen omdat 'ze er maar alvast aan moet wennen'. Kom op.

Ik ben zelf goed bekend met het boerenleven, we hebben nu alleen nog maar een landbouwbedrijf (waarnaast m'n beide ouders ook werkzaam zijn in het onderwijs) en vroeger landbouw en veeteelt. Ik weet wat er voor uren gemaakt worden. Maar ik ga nu niet roepen van 'wen er maar vast aan'. Gewoon op school aankaarten!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:19

Er staan volgens mij geen maximum aantal uren per dag in de praktijkovereenkomst maar wel van de periode...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:21

Maartje1990 schreef:
Ik doe lerarenopleiding Engels en ga komende jaar m'n 3e jaar in. Maar ik zou het ook nog niet trekken om nu al bam 4 dagen, hele dagen voor de klas te gaan staan hoor! Dat moet ik nog allemaal leren ook!

Niet om banketstaaf te doen maar volgend jaar heb je toch ook een volledig rooster? Wat voor dagen draai jij nu dan?
Ik probeerde echt wel als docent te functioneren, zat regelmatig om 1 uur 's nachts mijn lessen te ontwerpen maar blijkbaar ben ik dan maf

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:25

Ik vind dat je het recht hebt om het erover te hebben! Het is niet voor niets dat er ( wettelijke en vanuit school) regels zijn omtrent het stage lopen. Dat het bedrijf niet ophoud na de 8 uur stage per dag is logische maar dat betekend niet dat je werk/stage dagen van 10/12 uur moet maken . Mocht het een x exteem druk zijn kan je natuurlijk wel aanbieden om bepaalde hoognodige klussen af te maken maar dat hoeft echt niet dagelijks . De stagiaires die bij mij komen hebben meestal 2 blokstages per jaar en komen de andere weken 1 dag in de week voor 8 uur per dag. Dat ik zelf langere dagen maak heeft daar toch niets mee te maken?

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:28

Ceriadwen schreef:
:r :r :r

Beter dat je het hierbij laat, heb jou posts met verbazing zitten lezen. Blijkbaar heb jij geen idee van hoe het er nu aan toe gaat, en kun je je maar beter bezig houden met je eigen generatie!

TS, vind het goed van je dat je het overlegt hebt, alsnog nog niet veel gewonnen maar beter als niks!
Ik zit ook in deze secor en weet hoe het af en toe kan zijn.
Laatst bijgewerkt door astwice op 17-08-13 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:30

Ceriadwen schreef:
amoj schreef:
Grappenmaker, ik moet al mijn eten/drinken zelf meenemen en krijg niet betaald.
Aangezien ik wel mijn pony moet onderhouden MOET ik tijd over houden voor mijn bijbaan.
Helaas zitten er niet meer dan 24 uur in een dag, anders had ik zeker 12 uur per dag stage gelopen
Citaat:
Dit ga je niet menen toch? het enige wat je MOET is zorgen dat jij je toekomst voor elkaar gaat krijgen

Dat meen ik zeker weten wel. Jij moest is weten hoe mijn situatie is, dan banketstaaf je wel anders.

U is een goed begin, want voor jou ben ik een U. En nee, ik weet niet hoe je situatie is, ik weet alleen dat jij het nu allemaal al wel heel veel te zwaar vind, welkom in de echte wereld joh![/quote]

je gedraagt je anders wel als een losgeslagen puber die z'n zin niet krijgt. Respect krijg je niet, dat moet je verdienen, en sorry, erg respectvol naar ts ben je niet.

@ urielle: Ik doe nu ook een 'speciale' stage, loop stage op een academische opleidingsschool, wat inhoudt dat ik het gehele jaar stage loop ipv maar een aantal weken. Dit op woensdag en donderdag ochtend, donderdag middag volg ik 2 vakken op de school zelf (dat is ook het idee van aos). Daarnaast gewoon maandag, dinsdag en vrijdag naar school. Dan doe ga ik daarnaast ook nog vrijwilligers werk doen (begeleiding van logeerweekenden/vakanties met autisten/adhd'ers etc.) en ga ik ook bijlessen geven :)

met lio-stage heb je inderdaad een bijna volledig rooster, maar door persoonlijke omstandigheden zal ik mijn lio-stage het jaar erna pas doen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:36

astwice schreef:
Ceriadwen schreef:
:r :r :r

Beter dat je het hierbij laat, heb jou posts met verbazing zitten lezen. Blijkbaar heb jij geen idee van hoe het er nu aan toe gaat, en kun je je maar beter bezig houden met je eigen generatie!

TS, vind het goed van je dat je het overlegt hebt, alsnog nog niet veel gewonnen maar beter als niks!
Ik zit ook in deze secor en weet hoe het af en toe kan zijn.

Volgens mij is dit te kwalificeren onder een persoonlijke aanval. En je wint er wat mee?

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:46

@TS, kan school in deze kwestie niet bemiddelen? Heb je vanuit school geen begeleider? In ieder geval al fijn dat je dat uurtje hebt geregeld. Ik vind stagebiedende organisaties vaak opportunistisch handelen en hun personeelskosten lekker laag houden door stagiaires als fulltimers aan het werk te zetten. Wel jammer want het punt van een stage vanuit een school is dat het een leerzame ervaring is en het deel uitmaakt van je leerproces. Dan is het logisch dat stagiaire niet aan dezelfde criteria kan voldoen als een fulltime medewerker (ook wat betreft beschikbaarheid en tijd).

@Ceriadwen, heel even tussendoor/offtopic. Ik vind het jammer dat je zo op TS en andere gebruikers reageert. Dat je zelf fulltime werkt+studeert+huishouden+kinderen+paarden+andere bezigheden hebt is toch je eigen keuze geweest? Je kunt jezelf toch niet als standaard zien voor de rest van de wereld?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:51

Ts: ik vind het behoorlijk lange dagen :j toen ik in Noorwegen op de boerderij werkte en woonde werkte ik van 7 tot 9 met tussendoor 3 uur vrij. Vond het erg pittig

Ceriadwen: mag ik je er op wijzen dat je zelf constant mensen persoonlijk aanvalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:57

Het is tot eind november. 3 maanden dus, 4 dagen in de week.
Ik vind het goed zo, deze uren. Ik wil verder ook niet miepen, het is nu 9 uur per dag werken en dat vind ik prima zo.

Omdat het veehouderij is hoeft het niet te betekenen dat er 24 uur per dag gewerkt moet worden. Ik ben studente veehouderij, ik heb geen eigen veehouderij, anders was het een ander verhaal natuurlijk.
Maar voor veel bedrijven is het lekker makkelijk, een gratis hulp die 11/12 uur voor je werkt. Nee sorry, daar pas ik voor. Zulke uren wil ik best maken tijdens een drukke periode, maar dat moet niet standaard zo zijn. En niet omdat ik het niet kan volhouden, maar omdat ik ook gewoon een eigen leven heb.

Bij ons op school staat in het regelement max. 8 uur stage per dag.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:58

TS ik heb zelf ook in die sector stage gelopen en heb dat handig kunnen oplossen, ik liep soms ook 70 uur in een week stage. Het is inderdaad waar dat runderen je 17.00 ook nog nodig hebben, vooral op een melkveebedrijf. Ik moest iets van 500 uur stage lopen in een bepaald aantal weken, toen ik daar aan was had ik anderhalve week extra vrij. Wel dus die lange dagen stage gelopen maar toen mijn uren bij elkaar waren gestopt en 'vakantie' gehad.

Ik weet niet of dit misschien mogelijk is voor jou? (overigens niet het hele topic gelezen, excuus als ik nu iets opper wat helemaal niet meer van toepassing is!)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:59

Hoe kan je slagen in de wereld waar je een opleiding voor wil gaan doen als je het lastig vind om de uren te draaien die er van je gevraagd word.

Ik heb het beste met ts voor, als het nu al moeilijk is dan gaat het later alleen maar moeilijker worden en dan is het dus beter om een andere opleiding te gaan volgen die minder van je eist. Stage is slechts een voorproef van wat je te wachten staat, als stage al teveel is dan is het in het eggie echt te veel.

Stagebedrijven zijn aan regels gebonden en stagebedrijven houden zich daar absoluut aan. kan ook niet anders want anders zijn ze hun "erkend leerbedrijf" certificaat kwijt. Ergens zit er dus een discrepantie in het verhaal.

Je moet dus 36 uur stagelopen in 4 dagen?

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:59

Tja werken met dieren is geen 9 tot 5 baan. Ik snap je ouders wel en als je maximaal maar 8 uur mag maken omdat dat de regels zijn moet je daar wel wat van zeggen. Ikzelf maak er nooit een probleem van. Ik werk ook met dieren en ga pas naar huis als het werk klaar is.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:00

je moet 3 maanden 36 uur per week stage lopen en dat in 4 dagen, wat je is probleem precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:01

KimD schreef:
TS ik heb zelf ook in die sector stage gelopen en heb dat handig kunnen oplossen, ik liep soms ook 70 uur in een week stage. Het is inderdaad waar dat runderen je 17.00 ook nog nodig hebben, vooral op een melkveebedrijf. Ik moest iets van 500 uur stage lopen in een bepaald aantal weken, toen ik daar aan was had ik anderhalve week extra vrij. Wel dus die lange dagen stage gelopen maar toen mijn uren bij elkaar waren gestopt en 'vakantie' gehad.

Ik weet niet of dit misschien mogelijk is voor jou? (overigens niet het hele topic gelezen, excuus als ik nu iets opper wat helemaal niet meer van toepassing is!)

Nee kan helaas niet, anders had ik dat ook wel gedaan maar dat mag niet van school.

@ceriadwen, ik moet 7 tot 8 uur per dag stagelopen. Niet meer niet minder. Daar gaat dit (en vorige en dat bedrijf daarvoor) overheen dus.
Verder ga ik helemaal niet op je post in, heb ik al genoeg over gezegd :)

Haimati

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:03

Toen ik nog stage liep voor m'n opleiding was onder andere bij een veehouderij stage lopen verplicht, ik heb toen gekozen om bij een geitenmelkerij stage te lopen. Van school uit mochten wij 9 uur per dag stage lopen, op uitzonderingen na.

Bij de geitenmelkerij was het de gewoonte als je bij hen stage kwam lopen dat je of bij de eerste melkronde aanwezig was (7 uur stipt in de melkstal) of bij de tweede die rond 21:00 klaar was.

Ik heb toen gekozen voor de eerste en was dan om 16:00 klaar, bij bijzondere dingen zoals de dierenarts die kwam scannen, enten, melkcontrole's, bevallingen enz liep ik daar ook wel eens langer rond. Dit was nooit verplicht maar koos ik zelf voor om extra ervaring op te doen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:04

Dan moet je 5 dagen per week stage gaan lopen althans 4,5 dag dan zit je aan je acht uur per dag, je moet gewoon 36 uur per week stage lopen. Kan in vier dagen, kan in vijf dagen.

Iets zegt me dat je 5 dagen ook niet ziet zitten