Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Carliijn schreef:Ik denk dat begrip in deze niet de juiste term is; het gaat hier meer om tolerantie en ik snap best dat je na een x aantal maanden/jaar moeite hebt je nog tolerant op te stellen tegenover iemand, die zich (in jouw ogen) extreem vreemd gedraagt. De TS komt op mij juist wel begripvol over, zij het enigszins gefrustreerd vanwege het beleid van school. Ik neem aan dat de TS ergens tussen de 10 en de 20 in zit, zij en haar klasgenoten zijn zich dus volop aan het ontwikkelen en om elke dag zo on edge gezet te worden van één medeleerlinge is voor hen ook absoluut niet prettig.Dan ben ik nu heel benieuwd. Je hebt zelf de kennis, waaruit maak je op dat ik het niet begrijp?
Waarom kan de school nu niks meer ondernemen?
Dat het te laat is om de klas relatie goed te houden lijkt me duidelijk maar kunnen ze niet altijd nog adviseren, doorverwijzen, gesprekken aangaan met de ouders en tot die tijd de klas informeren en ondersteunen etc. ?
Edit: Dat de klas hieronder lijdt begrijp ik heus wel. Maar uit de berichten van TS blijkt zo weinig begrip dat ik me haast niet voor kan stellen dat er echt normaal tegen haar wordt gedaan (ze krijgt haar zin, zielig doen etc.).
Maar dat terzijde.
Wat ik bedoel is dat er bij geen van beide schuld ligt. En dát moet beseft worden. Je kan de klas niet kwalijk nemen dat ze het niet begrijpen en dat ze het zat zijn maar je kan het het meisje ook niet kwalijk nemen. De school is hier de enige die duidelijk heel fout bezig is.
Sammyoo schreef:Als dit meisje straks werkelijk suicide pleegt, is heel Nederland verontwaardigd, worden er bloemen en knuffelbeertjes neergelegd, komen klasgenoten huilend in Hart van Nederland en wordt er een stille tocht georganiseerd...............
Helaas moet het vaak eerst goed fout gaan voordat er compassie is.
Carliijn schreef:Nee hoor, dat zie je helemaal niet verkeerd. Ik wilde ook absoluut niet insinueren dat dit meisje er misbruik van maakt.@summerly, ik bedoelde begrip ook meer als in, begrijpen wat het hebben van autisme voor het meisje betekent. Maar ik snap wel wat je bedoeld.
Iedereen zou daar op den duur zijn grens bereiken. Het is een keer klaar.
Ik vraag me alleen af of het bewust misbruik maken van de situatie wel in ze op komt.. Ik bedoel als je kijkt naar hoe weinig controle er vaak is over die uitbarstingen.
Ik vond mijn eigen reacties vaak niet overtrokken, anderen schrokken ervan. Ik wist zelf niet dat ik boos overkwam en dacht dat ik 'normaal' deed. Als je dat niet weet is er ook niks om misbruik van te maken, toch?
Of zie ik dat verkeerd?
Sammyoo schreef:Wat wil je hier nu mee zeggen? Dat de leerlingen zich maar bont en blauw moeten laten slaan of hun spullen moeten laten vernielen, omdat de school blijkbaar niet adequaat reageert? We hebben hier te maken met jongeren, die kunnen haar niet begeleiden, die kunnen haar problemen niet oplossen en je kunt van hen ook niet verwachten dat zij de hele dag op hun tenen lopen vanwege deze ene leerlinge. De enigen die dit meisje kunnen helpen, zijn de volwassenen in haar omgeving, zíj zouden in moeten zien dat deze situatie voor niemand bevorderlijk is en zíj zouden ervoor moeten zorgen dat dit meisje wél op haar plek terecht komt. Dat is hun verantwoordelijkheid, niet die van haar leeftijdsgenoten. (Hoewel zij er wel goed aan doen om de opmerking over zelfmoord plegen te melden.)Als dit meisje straks werkelijk suicide pleegt, is heel Nederland verontwaardigd, worden er bloemen en knuffelbeertjes neergelegd, komen klasgenoten huilend in Hart van Nederland en wordt er een stille tocht georganiseerd...............
Helaas moet het vaak eerst goed fout gaan voordat er compassie is.
_Summerly_ schreef:Nee hoor, dat zie je helemaal niet verkeerd. Ik wilde ook absoluut niet insinueren dat dit meisje er misbruik van maakt.Wat ik er juist mee wil zeggen, is dat het lastig is om dergelijke dingen te bestempelen als 'misbruik maken van...' Het staat er alleen niet heel duidelijk.
Carliijn schreef:Je snapt het gewoon echt niet he?
Iemand moet voor haar opkomen zodat ze de begeleiding krijgt die ze nodig heeft. Nodig.
Ja ze moet zich zich aan de regels houden maar daar kan ze als ik jouw verhaal zo lees niks aan doen. Ze wordt niet begrepen of benaderd zoals zij dat nodig heeft.
Dus haar zin krijgen? Ze krijgt haar zin niet, denk je werkelijk dat ze zich goed voelt als ze zo reageert? Dat dit is wat ze wil?
Ik begrijp dat jullie nu in een vervelende positie worden geplaatst maar denk nou eens vanuit de andere hoek.
Ben je buiten de ruzies om al eens naar de decaan oid geweest om uit te leggen hoe het in de klas gaat? Dat ze jullie hindert en dat dit voor haar ook niet prettig is?
En waar willen we iemand met autisme voor schorsen dan, voor een school met een laks beleid omtrent kinderen met een handicap?
Sorry hoor maar dit maakt me zo kwaad en verdrietig. Als ze de nodige hulp en ondersteuning zou krijgen zou het nooit zo ver zijn gekomen.
Ik hoop dat hier snel een passende oplossing voor komt die zowel de rust in jullie klas, als voor haar oplevert.
moonfish13 schreef:Agressie komt door onmacht, en als die onmacht er niet is is de agressie er ook niet!
Celiien schreef:Pff heel eerlijk, ik had op dit moment ervoor gezorgd dat élke andere leerling ervoor zorgde dat zijn/haar ouders naar school kwamen om ervoor te zorgen dat zij A. niet meer in deze klas kwam, of B. van school ging of C. er een soortgelijke oplossing. Tot die tijd zou ik persoonlijk haar gewoon mijden, want anders zou ik bang zijn dat ik totaal zou gaan flippen naar haar..
.
Saintelette schreef:mijn ouders waren ook mee geweest naar adjunct sectorCeliien schreef:Pff heel eerlijk, ik had op dit moment ervoor gezorgd dat élke andere leerling ervoor zorgde dat zijn/haar ouders naar school kwamen om ervoor te zorgen dat zij A. niet meer in deze klas kwam, of B. van school ging of C. er een soortgelijke oplossing. Tot die tijd zou ik persoonlijk haar gewoon mijden, want anders zou ik bang zijn dat ik totaal zou gaan flippen naar haar..
.
Ik denk ook dat TS haar ouders maar eens moet gaan inschakelen..
Ik vind t persoonlijk wel heel raar hoor, van de mentor.. Kan me bijna niet voorstellen als docent zijnde dat je zo reageert
(Ik kan vanaf volgend jaar ook een mentor klas krijgen en kan me niet voorstellen dat je zo reageert..)
Zoolgangster schreef:Autisme ok, maar als de rest van de klas op eieren moet lopen om geen conflicten te krijgen en aangevallen te worden, hoort de autist niet op een normale school maar op het speciaal onderwijs.
Met de ouders bij de mentor klagen dus. Ik denk dat andere ouders ook niet staan te juichen als ze weten dat hun kinderen elk moment aangevallen kunnen worden door een mede-leerling, of het probleem nu autisme heet of een ander etiketje heeft.