Van Gymnasium/Universiteit naar MBO? ervaringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: Van Gymnasium/Universiteit naar MBO? ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 14:10

Retivi ook bedankt voor het meedenken, ik ga het bekijken :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:18

Nou. Ik vind dat iedereen wel heel negatief over het MBO is. Er zijn rot scholen en rot klassen, maar dat betekent niet dat alles zo is? Hangt ook van de opleiding af trouwens. Ik heb MZ gedaan MBO 4 en die drie jaren waren de leukste jaren van mijn schooltijd!

Je moet het ervaren, maar ik denk dat je wel tegen een niveau verschil aan gaat lopen. Ik weet of dit al geopperd is maar kan je niet naar een vakschool toe? Bestaan die trouwens nog überhaupt? Want ik weet dat mijn vader (ook bakkers/culinaire kookopleiding gedaan) op 1 gezeten heet. Maar dat is 40 jaar terug :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:22

set_elkol schreef:
poco, ik heb inderdaad naar zo'n soort opleiding gekeken in Leeuwarden, maar ik mis toch dat heel erg praktische wat ik als bakker wel zou hebben. Ik wil gewoon zo graag een vak leren, een ambacht :) wel heel erg bedankt voor het meedenken!

Voedingsmiddelentechnologie (en andere laboratoriumstudies) is ook praktisch hoor :)

Op vakscholen gaat het er wel anders aan toe dan de ik-kies-dat-maar mbo opleiding. Mensen kiezen bewuster voor een ambachtsopleiding.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:26

Ik zou het zelf niet doen, door het niveauverschil.
Ik zat zelf op de HAVO, daar ben ik halverwege de 4e mee gestopt en na een half jaartje werken ben ik verder gegaan met MBO Paraveterinair, niveau 4.

Wat anderen zeggen over lanterfanteren enzo, heb ik weinig last van gehad, ik denk dat ik zelf de grootste lastpak was, het minst aanwezig was en het minst deed :'). Waarom? Omdat het niveau diep- en dieptriest laag is :(. Zonder in mn boeken te snuffelen haalde ik nog dikke voldoendes, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Ik kreeg overigens voor ontzettend veel vakken vrijstelling, omdat ik die allemaal in HAVO-3 al had gehaald.

Maar ik dacht eigenlijk dat HBO ook beroepsgericht was? Dan zou ik echt absoluut daar voor gaan.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:27

Heb je al een dag meegelopen op het mbo?
Want zo niet, dan zou dat het allereerste zijn wat ik zou doen! Ik was er lange tijd stellig van overtuigd dat de uni ook niks voor mij zou zijn, ik zou wel hbo gaan doen want dat was leuk en praktisch. Al die theorie leek me niks dus HBO zou vast perfect zijn. Dat viel helaas pittig tegen ;)
Toen heb ik gewoon heel veel meegelopen op universiteiten. Lang niet iedere universiteit en lang niet iedere opleiding spreekt me aan, het grootste deel lijkt me niks. Maar ik heb nu wel een aantal opleidingen gevonden die me heel erg aanspreken!

Kijk uiteindelijk moet je natuurlijk doen wat je leuk vind en waarvan jij denkt dat je er een goede en leuke toekomst mee tegemoet gaat, maar het niveauverschil is niet niks...

Wil je trouwens echt bakker worden omdat je het leuk vind om, nouja, te bakken? Of lijkt het je leuk om met voeding te werken en brood te ontwikkelen, want dan zou je bijvoorbeeld ook eens kunnen kijken bij levensmiddelentechnologie! Prachtige studie met veel(!) practica en vanuit daar kan je later bijvoorbeeld brood gaan ontwikkelen! Maargoed, dat moet je natuurlijk ook maar net aanstaan;)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:28

ja ik doe dier- en veehouderij op de has, en dat vind ik ook heel praktisch, wij hebben gewoon opdrachten die we moeten uitvoeren voor echte bedrijven etc. en zitten dus niet 40 uur per week in een lokaal. kom alsjeblieft een keer kijken in Den Bosch, want het is zon leuke school. Je zou dan wel op kamers moeten, maar het is het zeker waard denk ik.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 14:30

Ik wil heel graag het bakkersvak(ambacht) leren, en tegenwoordig heb je dat ongeveer alleen nog maar op MBO.. De universiteit heb ik dus al gedaan, en HBO heeft niet de opleiding die ik zoek.
PocoGaucha ik wil echt ontzettend graag in het Noorden van het land blijven :) ik woon trouwens al 3,5 jaar op kamers.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:31

maar dan heb je eigenlijk de keuze voor jezelf gewoon al gemaakt, jij wilt gewoon bakker worden. Dan moet je jezelf niets van andere aantrekken en daar gewoon een passende opleiding bij zoeken.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 14:35

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:41

Ow leuk een bakkers opleiding! Ik zeg doen. Er zullen altijd bakkers en dus werk blijven bestaan :)
Het verschil tussen de leerlingen waar hier door sommige over gesproken wordt kan ik me helemaal niet bedenken. Heb zelf NHB MBO 4 gedaan, maar kan prima over weg met Universiteits-mensen. Me moeder geeft les op de Uni van Wageningen. Heb geleerd dat iedereen gewoon voor het vak kies wat die wilt leren en niet de verschillende niveaus.
Als de leerlingen het goede vak gekozen hebben, hebben ze de zelfde interesses en kunnen ze prima met elkaar over weg. Ik denk dat het de jong volwassenen zijn die niet goed weten wat ze willen, niet hun best doen voor een opleiding. Zich onzeker voelen en dit dan afreageren op mensen waarvan zij denken dat ze het wel helemaal voor elkaar hebben.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:54

Ik heb zelf havo gedaan en heb daarna 2 mbo opleidingen verkort kunnen doen; paardenhouderij en paraveterinair gecombineerd met biotechniek.
Ik heb niet echt ervaren dat het met m'n klasgenoten niet klikte. Wel merkte ik dat je in het werkveld vrij beperkt bent; dit is wat je er mee kan en echt hogerop komen kan je niet. Daarbij verdien je als dierenartsassistente of in de paarden niet veel, als biotechnicus is dat wel beter.

Ik heb er dus uiteindelijk alsnog voor gekozen een hbo studie te gaan volgen, omdat ik het zonde vond om onder m'n niveau geschoold te zijn, om mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten en uiteindelijk ook om meer te kunnen verdienen.

Succes met wat je ook gaat beslissen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:05

Ik ben bij Atheneum begonnen (tegenwoordig VWO, toch) en omdat ik te weinig tijd nam om uitgebreid te gaan leren en toch niet naar de Universiteit wilde ben ik een paar jaar later overgestapt naar de HAVO die ik met twee vingers in mijn neus heb gehaald met het zwaarste profiel.. Ik wilde de design-richting uit, en de leukste school die ik kon vinden was een MBO school (wel vrij zwaar, zwaarder dan het tegenwoordige MBO-4) en daar heb ik me toen aangemeld. Als Havo-leerling kwam je daar in een speciale klas te zitten, zonder wiskunde en nog een aantal vakken die mensen van havo en eerdere mbo opleidingen al hadden gehad.. Ik heb het er echt ontzettend naar mijn zin gehad, geen moment spijt van gehad. Altijd leuke klassen.. De lesstof was natuurlijk heel makkelijk, ik heb nooit veel met de neus in de boeken gezeten, maar dat vind ik ook helemaal niet belangrijk. Je moet doen wat je leuk vindt. Ik had nu een of andere universitaire opleiding af kunnen hebben en een zwaarbetaalde baan, maar ik zou daar lang niet zo gelukkig mee zijn als met het schilderwerk en ontwerpen wat ik nu doe.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:25

8nnemiek schreef:
Een MBO school (wel vrij zwaar, zwaarder dan het tegenwoordige MBO-4) en daar heb ik me toen aangemeld.

Niet om aan jouw opleiding te twijfelen, maar volgens mij zegt bijna elke studie dit. Heb het zelf ook altijd verkondigt en vele met mij die verschillende studies deden, dus ondertussen vind ik dit een wat twijfelenswaardige toevoeging.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:34

Andere opleidingen zullen dat zeker ook zeggen, maar bij die van mij klopte het wel. Toen ik afstudeerde werd het systeem veranderd en moesten opleidingen ipv gewoon MBO, overgaan op MBO 1 of 2 of 3 of 4.. En de opleiding heeft toen getwijfeld tussen MBO-4 of HBO, en uiteindelijk toch voor MBO-4 gekozen en daarbij hebben ze het hele lesplan moeten aanpassen omdat het te zwaar was. Dingen als marketing en bedrijfseconomie werden veel makkelijker. Jammer, want ik heb wel nog mijn ondernemersdiploma, tegenwoordig geven ze dat niet meer.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:52

Ik doen nu een opleiding op MBO 4, ik ben overigens wel 17 en kom van het VMBO-T.
En ik wou even reageren, want ik kan me in sommige reacties dus echt niet vinden van rot klassen tot kleuters :n

Ik heb het ontzettend naar mijn zin, de jongste in de klas is 16 en de oudste 20. En het gaat prima.
Ik wil hierna waarschijnlijk geen HBO doen, omdat dat veel leren is en vooral ook rekenen (wat niet mijn sterkste kant is) en ik wil eigenlijk gewoon niet meer veel leren. Dus ik wil denk hierna iets in de uiterlijke verzorging gaan doen, daar zijn opleidingen in van een jaar, ik zie het wel....

Ik zou zeggen, je moet doen wat jou gevoel is, je weet zelf het beste wat jij het leukste vind en wat je aan kan!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:03

Mijn neef is meester in het Recht, maar is dolgelukkig als... Fietsenverkoper! Hij heeft geen spijt van zijn studie, want de studietijd was een mooie ervaring. Maar het was het gewoon niet.

Universiteit is ook niet alles; ik ben nog steeds Toos Werkloos wat betreft. Ja, ik heb de kennis en een mooi diploma maar het heeft mij alleen maar geld gekost en nog geen cent opgeleverd en ik ben ook niet optimistisch over mijn toekomst :'). Werk op mijn niveau is sowieso niet amper te vinden, dus ik solliciteer vooral op lagere niveau's (en krijg dan weer te horen dat ik overgekwalificeerd ben :+ dus ergens is het ook nooit goed met de opleiding :') )

Ik vind het dapper van je :j en ik vind je beroepskeuze erg leuk! :)

Mijn vriend is wel afgeraden om het mbo af te maken, omdat hij dan teveel zou schelen met zijn klasgenoten in leeftijd en ervaring.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-05-13 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:06

Mijn nicht heeft ook rechten gedaan en was kandidaat notaris.
Nu werkt ze bij de gemeente.
Tig stappen terug maar het feit dat iedereen haar gewoon bij haar voornaam noemt in plaats van ''meester'' ervoor maakte haar dolgelukkig.

Maar nog het mbo vond ik maar een grote ongemotiveerde bende. Probeer dan zelf maar eens gemotiveerd te blijven.. :(

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:26

heb vwo gedaan, tijdje rechten, tijdje conservatorium, tijdje werken. van alles wat dus.
ben op mijn 29e gestart met een MBO-opleiding (niv 4) ja idd ik zat tussen de 17-jarigen en had zelf al een gezin.
ik vond het eigenlijk een hele leuke tijd! niet iedereen was even gemotiveerd maar ja je zit er voor jezelf dus dat moet niet uitmaken.
heb veel lol gehad ieg en meteen een baan gekregen erna.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:51

Ik heb niet alles gelezen, maar het zou eeuwig zonde zijn als je van universiteit naar mbo zou gaan.

Wat je misschien wel kunt doen is deze opleiding afmaken en dan alsnog een mbo opleiding gaan doen, mocht dat dat niet bevallen, heb je nog wat achter de hand.

Persoonlijk zou ik heeeel graag een universitaire opleiding willen volgen, ja het is erg literair en formeel ed.. Maar als je daarmee klaar bent, heb je ook echt wat. (Niet dat je met mbo niks hebt, ik heb zelf mbo-4, maar als je het in je mars hebt, zou ik het zeker niet laten hoor)

Maar goed, als je zegt ik ben erg ongelukkig op de universiteit en ik denk wel gelukkig te worden met de bakkersopleiding, then why not?

Enne.. Misschien mag je de bakkers opleiding wel verkort doen vanwege je vwo diploma??

Edit; In iedere klas heb je wel ongemotiveerd, jonge studenten... Niet alleen op mbo, maar ook op de universiteit.. Dus daar zou ik écht geen rekening mee houden.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 18:56

Bedankt voor je antwoord Nancy, ik snap dat je zegt eeuwig zonde maar ik voel me gewoon echt niet op mijn plek daar om er nog 4 jaar mee door te gaan. Ik voel me wel eens schuldig tegenover de mensen die dolgraag uni zouden willen doen maar niet mogen/kunnen, erg vervelend.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:00

Als je je niet op je plek voelt (en dus ongelukkig bent met je studie) dan zou persoonlijk ik niet door gaan.
Ik heb zelf 4 studies gestart en ben met alle 4 gestopt want het was het allemaal niet.. De 5e heb ik zelf betaald en wel afgemaakt. Dus ik weet hoe het is om niet op je plek te zitten en dan is het zoooo moeilijk om naar school te gaan en je huiswerk te maken en te leren..

Maar als jij je plek vindt in het bakkerswereldje en dat maakt jouw gelukkig, zou ik daar voor gaan hoor. :)

Is het zonde, ja in zekere zin, maar ook nee omdat jij hier dus wel gelukkiger zult zijn en geluk gaat imo boven alles (of in ieder geval veel!)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:06

Ik zou zelf zeggen, lekker doen als je het graag wilt. Je kunt altijd nog stoppen en een andere studie gaan doen, eventueel daarna nog.

Ik wil wel zeggen dat je geheid tegen het niveau verschil aan gaat lopen. Niet alleen qua lesstof, maar ook qua mensen. En je kunt wel zeggen dat je voor jezelf komt, maar een leuke studententijd is ook fijn :) Je wil ook niet sociaal geïsoleerd op school zitten. Mijn broertje is na de mavo de bakkersopleiding gaan doen, en hij is ermee gestopt omdat hij het niveau te laag vond. Hij ergerde zich al aan andere mensen en aan de simpele lesstof, kun je nagaan hoe jij je zult ergeren.

Is een soort cursus of serie van workshops niet iets voor je? Op de bakkersopleiding krijg je namelijk ook vakken als nederlands, engels en rekenen, maar je kunt er nu al de donder op zeggen dat je daar helemaal geen sikkepit gaat leren. Eigenlijk zou je alleen maar de bakkersgerichte vakken moeten doen, maar dan kun je beter naar een cursus oid gaan uitkijken denk ik.. Echt, de opleiding is zoveel meer dan 'bakker worden'. Het is mijn broertje als vmbo'er al tegen gaan staan, laat staan jou als vwo'er!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 19:11

Hee Marit bedankt voor dit uitgebreide berichtje, ik zat al te kijken inderdaad naar bakkerscursussen/andere manieren om het vak te leren. Misschien heel ouderwets ergens in de leer gaan zou ook een goeie zijn. Ik ga me daar zeker wel in verdiepen :D Bedankt :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:22

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 19:30

Bedankt Nikka, dat is al een goed voorbeeld ja!