Wat doen als nieuwe baan niet bevalt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:16

Pascal schreef:
Ik klaag ook niet als ik het kopje van m'n baas in de vaatwasser moet zetten, hij is nou eenmaal de baas!

Wat een onzin... Een baas heeft ook handen! Als mijn baas zijn vaat niet in de vaatwasser zet, dan zeg ik daar gewoon iets over (en doet hij het alsnog }> ). Veel bazen hebben zich naar die positie toegewerkt, maar dat betekend niet dat ze anderen ineens als slaaf mogen gaan behandelen. Ze krijgen al een veel dikker salaris, daarvoor mogen ze ook best meehelpen het kantoor netjes te houden hoor.

Citaat:
Ik als werkgever zou het dan wel weten... De rotte appel eruit, want er staan vast meer dan genoeg anderen wel te springen voor de baan in kwestie waarbij de paar extra uurtjes bovenop je minimale 40-urige contract blijkbaar verbasterd zitten in het maandloon van de werknemer.

Een discutabele uitspraak. Rotte appels moeten eruit, daar ben ik het mee eens. Maar wanneer is iemand een rotte appel? Mocht TS zich aan de tijden houden, haar pauze gewoon houden zoals toegestaan is en verder perfect werk leveren, dan is er toch niks aan de hand? Ik kan me niet voorstellen dat een werkgever daarover zou gaan klagen? Daarnaast denk ik dat het voor een bedrijf misschien gezond is als er eens iets veranderd. Altijd maar overwerken zonder daar iets voor terug te krijgen... Ik zou dat ook écht niet pikken. Als TS dat laat zien, durven misschien meer mensen die stap te zetten.

Overigens herken ik je verhaal, TS. Ik had het ook helemaal niet naar mijn zin toen ik met mijn huidige functie begon. Het heeft een half jaar geduurd voordat dat beter begon te worden. Ik ben er als persoon enorm door veranderd, gelukkig voornamelijk in positieve zin, waardoor ik binnen een jaar opgenomen ben in het managementteam en nu direct onder de directeur val. Ik heb gemerkt dat dit meer mijn plekje is, waardoor ik me prettiger voel in mijn functie. Ik heb in dat eerste half jaar ook echt nog wel verder gezocht en zelfs gesolliciteerd, maar niet direct iets gevonden waarvan ik dacht 'beter' te krijgen. Nu uiteindelijk heel blij dat ik die stap niet heb gezet ;)

Misschien moet je het gewoon een kans geven. Netjes opruimen ed. went vanzelf. Ik zou wél gewoon de tijden en pauzes aanhouden die afgesproken zijn. Zoals iemand hier al eerder zei: een keer overwerken kan best, maar moet niet standaard zijn. En als je een vraag hebt, gewoon 1 persoon aanspreken (bv 'Pietje, hoe moet ik dit verwerken?') ipv een hele groep. Niks is vervelender dat continu vragen moeten stellen, maar als het werk niet goed is, zijn ze ook niet tevreden.

Ik hoop dat je je draai kan vinden. Succes!

Lianne86

Re: Wat doen als nieuwe baan niet bevalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:23

Na 1 dag al zo'n instelling :') en dan alleen aan de hand van verhalen van...

Jij hebt een all-in contract getekend, dus gewoon 40 uur betaald worden, ook al maak je er 60, wat bij de meeste bedrijven dan wel weer een beetje compensable is met vrije uren/dagen. Maar vraag me echt af of het zo "erg" is...

Voordat iedereen gaat zeggen dat het niet mag etc. het is de werkcultuur op dat bedrijf... Als iedereen gewoon gaat wanneer die klaar is --> was er geen probleem aangezien ze je het niet verplichten! Kijk, als ik het een keer druk heb en ik werk van 8 tot 7 zonder pauze door, dan doe ik dat zelf, dan is het niet zo dat ik geen pauze had mogen houden.

Er zijn genoeg bedrijven waar het normaal wordt gevonden om veel over te werken, maar ik zeg ook eerlijk, in de branche waar ik werk, kan ik ook naar een kantoor toe met die mentaliteit, maar dan is mijn salaris ook een 300 per maand hoger en heb je een totaal andere cultuur... Ik heb er bewust voor gekozen om dat niet te doen.. Want uiteindelijk als je kijkt wat je er extra voor moet doen, heeft het in mijn ogen geen zin ;) Maar het is maar net waar je voor kiest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:36

Als de werkcultuur zo is dan had dat ook bij het sollicitatiegesprek aan gegeven moeten worden, dat is hier duidelijk niet gebeurd. Ik weet niet of Ts meer verdient dan inn een gelijke baan op een ander bedrijf maar dan nog. Klagen na één dag gaat mij ook te ver maar er is duidelijk sprake van dingen die pas duidelijk worden op het moment dat ze begon met werken, en of zij zich nu niet genoeg verdiept heeft in het bedrijf (contract had ze beter over moeten doorvragen) of het is een cultuur binnen het bedrijf die door angst van de werknemers voor ontslag in stand word gehouden, het is gewoon niet goed imo.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:38

Shadow0 schreef:
Mootje schreef:
Ik als werkgever zou het dan wel weten... De rotte appel eruit, want er staan vast meer dan genoeg anderen wel te springen voor de baan in kwestie waarbij de paar extra uurtjes bovenop je minimale 40-urige contract blijkbaar verbasterd zitten in het maandloon van de werknemer.

Ja, dat is nu net zo gevaarlijk. Des te meer reden dat we beseffen dat we dit allemaal niet moeten pikken, want de grenzen schuiven steeds verder op. Het kost banen aan de ene kant, en gezondheid aan de andere... dat moeten we niet willen.

Ik vind dat als er werk is voor 5 personen, je beter 5 personen in staat kunt stellen dat werk goed te doen, dan 1 persoon overbodig te maken die vervolgens een uitkering ontvangt, terwijl de overige 4 het werk alleen maar slordig en met fouten kunnen uitvoeren omdat er te weinig tijd is, en er na een tijdje waarschijnlijk nog iemand uitvalt omdat de werkdruk te groot is / het niet meer te combineren is met de zorg voor een gezin of familielid. Dat laatste is zeker voor de maatschappij (maar naar alle waarschijnlijkheid ook voor de werkgever, die aan ziektewet bv ook flink meebetaalt, en die ook last heeft van de fouten) veel duurder en minder goed.

Dat verander je als individuele werknemer niet, maar als alle werknemers zich daar bewust van zijn, en dat samen aan de orde stellen, dan wel.

Tja en soms he, heel soms, heeft die werkgever ook geen keuze! Bedrijven zijn geen sinterklaas. Iedereen moet zijn steentje bijdragen om het hoofd boven water te houden. Liever een bedrijf wat 1 iemand moet ontslaan, maar daarmee wel 4 mensen aan het werk kan houden doordat ze niet over de kop gaan. Dan een bedrijf wat uit compassie voor de werknemer probeert met 5 man te overleven, en vervolgens over de kop gaat en alle 5 de mensen komen op straat te staan....

Zeker nu staat de winstgevendheid bij ieder bedrijf onder druk. Daarmee wordt er soms ook wat meer van de werknemers gevraagd. Ik begrijp dat TS in de transport sector werkte (vergeef me als ik dit verkeerd heb onthouden ;-) ) Maar zeker ook in die sector is het tegenwoordig geen rozengeur en maneschijn.

Ik denk dat veel werknemers zich daar wat meer van bewust zouden mogen zijn en zich zouden mogen realiseren dat het werkelijk verschil kan maken als zij ook dat extra beentje bij zetten, soms het verschil tussen overleven of een faillissement...

En natuurlijk zijn er ook werkgevers die het te bont maken hoor, absoluut! Maar je kan niet op basis van de gegeven informatie direct concluderen dat alle werkgevers per definitie hufters zijn als het personeel een uurtje meer werkt.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:43

bigone schreef:
Als de werkcultuur zo is dan had dat ook bij het sollicitatiegesprek aan gegeven moeten worden, dat is hier duidelijk niet gebeurd. Ik weet niet of Ts meer verdient dan inn een gelijke baan op een ander bedrijf maar dan nog. Klagen na één dag gaat mij ook te ver maar er is duidelijk sprake van dingen die pas duidelijk worden op het moment dat ze begon met werken, en of zij zich nu niet genoeg verdiept heeft in het bedrijf (contract had ze beter over moeten doorvragen) of het is een cultuur binnen het bedrijf die door angst van de werknemers voor ontslag in stand word gehouden, het is gewoon niet goed imo.

Pak in een groot bedrijf er 3 mensen uit.. Dan krijg je 3 verschillende verhalen, de ene vindt het geweldig, de andere klaagt alleen omdat ie er niet op zijn plek zit ;) Dus na 1 dag kun je niet oordelen... Ligt er maar net aan of je persoon 1 of persoon 2 tegen komt :)

In hoeverre moet de werkcultuur besproken zijn? Ik vraag ook niet "hoe lang zijn de pauzes?" tijdens een sollicitatiegesprek, er wordt gezegd van "blabla hardwerkende collega's, overuren horen er soms bij, blabla" maar het is niet zo dat je dan te horen krijgt "mijn medewerkers durven geen pauze te nemen" ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:48

Sprintje schreef:
Tja en soms he, heel soms, heeft die werkgever ook geen keuze! Bedrijven zijn geen sinterklaas. Iedereen moet zijn steentje bijdragen om het hoofd boven water te houden. Liever een bedrijf wat 1 iemand moet ontslaan, maar daarmee wel 4 mensen aan het werk kan houden doordat ze niet over de kop gaan. Dan een bedrijf wat uit compassie voor de werknemer probeert met 5 man te overleven, en vervolgens over de kop gaat en alle 5 de mensen komen op straat te staan....

Dat gaat dus maar tot op zekere hoogte op. Het is zeker waar als je meer mensen hebt dan werk. Maar als je je werkplek structureel onderbezet houdt, levert dat ook voor de werkgever op langere termijn vaak hogere kosten op. Net als bezuinigen op onderhoud - soms onvermijdelijk maar heel vaak zijn de kosten die je uiteindelijk hebt om problemen te herstellen veel hoger dan ze zouden zijn om de problemen te voorkomen. Op dit moment is op veel plekken de rek er wel uit.

Bovendien is het overtreden van de wettelijke regels een vorm van concurrentievervalsing - als andere werkgevers ermee weg komen heb je geen keuze, maar als we de wetten handhaven hebben alle werkgevers de mogelijkheid om het netjes te doen.

Citaat:
Ik denk dat veel werknemers zich daar wat meer van bewust zouden mogen zijn en zich zouden mogen realiseren dat het werkelijk verschil kan maken als zij ook dat extra beentje bij zetten, soms het verschil tussen overleven of een faillissement...

Natuurlijk moet iedereen zich inzetten. Gewoon goed werk leveren. (En dan liever niet alleen onder druk van faillissement trouwens.) Maar de balans slaat door. Er wordt teveel van de werknemers geeist zonder dat daar iets tegenover staat.

Citaat:
En natuurlijk zijn er ook werkgevers die het te bont maken hoor, absoluut! Maar je kan niet op basis van de gegeven informatie direct concluderen dat alle werkgevers per definitie hufters zijn als het personeel een uurtje meer werkt.

'Hufter' is niet mijn woord. Maar elke werkgever die (zonder CAO) structureel overwerk verwacht en daar bovendien geen enkele compensatie voor geeft (in geld of tijd) is wel bijzonder simpel de wet aan het overtreden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:10

Lianne86 schreef:
Na 1 dag al zo'n instelling :') en dan alleen aan de hand van verhalen van...

Jij hebt een all-in contract getekend, dus gewoon 40 uur betaald worden, ook al maak je er 60, wat bij de meeste bedrijven dan wel weer een beetje compensable is met vrije uren/dagen. Maar vraag me echt af of het zo "erg" is...

Voordat iedereen gaat zeggen dat het niet mag etc. het is de werkcultuur op dat bedrijf... Als iedereen gewoon gaat wanneer die klaar is --> was er geen probleem aangezien ze je het niet verplichten! Kijk, als ik het een keer druk heb en ik werk van 8 tot 7 zonder pauze door, dan doe ik dat zelf, dan is het niet zo dat ik geen pauze had mogen houden.

Er zijn genoeg bedrijven waar het normaal wordt gevonden om veel over te werken, maar ik zeg ook eerlijk, in de branche waar ik werk, kan ik ook naar een kantoor toe met die mentaliteit, maar dan is mijn salaris ook een 300 per maand hoger en heb je een totaal andere cultuur... Ik heb er bewust voor gekozen om dat niet te doen.. Want uiteindelijk als je kijkt wat je er extra voor moet doen, heeft het in mijn ogen geen zin ;) Maar het is maar net waar je voor kiest.

Echt niet, werkgever moet verplicht overuren betalen of daar tijd voor tijd voor geven, de wet kan niet omzijlt worden ook niet in een contract wat door beide partijen ondertekend is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:16

Wat zijn dan overuren als er geen hoeveelheid uren in het contract zijn vermeldt?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:21

Daarom, dan heb je dus al heel snel een "all in" --> dat verdien je per maand en daarvoor moet je minimaal x aantal uur maken.. Vaak kun je gewoon compenseren, vandaag een uur langer, vrijdagmiddag een uur eerder naar huis of je spaart het op etc. Maar dat is maar net wat er afgesproken is. En nee, elke week 60 uur maken en niets meer terugkrijgen daarvoor is niet eerlijk. Snap ook heel goed dat dat niet kan, maar werkgevers proberen het...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:24

Ik mag hopen dat Ts een salaris van > 3.000 euro per maand verdiend?

Sommige dingen die hier genoemd worden mogen gewoon niet. Omdat de wet dat verbiedt, of daar nu wel of niet een contract is waar in staat dat het anders is. Geen CAO wil ook niet zeggen dat bazen alles mogen eissen wat ze willen.

Pauze geven is bijv. al verplicht :=

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:28

Het kan ook niet, maar lees jij ergens dat de werkgever het verbiedt? Wat gebeurd er als TS gewoone en half uur pauze neemt? Niets toch, hooguit kijken andere personeelsleden haar raar aan...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:36

'verbieden' tussen de regels door wel ja... :)

De cultuur van we werken door, zijn er eerder en we vertrekken later komt toch ergens vandaan. Het lijkt mij dat dat van hogerhand af komt en niet van (gelijkwaardige) collega's die dat ooit hebben bedacht? De enige die daar iets over mag zeggen is een middelmanager (of chefafdeling). Door wie wordt ts ingewerkt?

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:37

Ik kan me de situatie van de ts wel goed voorstellen. Ik heb zelf ook een ervaring waar de bedrijfscultuur totaal niet bij mij aansloot. Ik kwam van een leidinggevende functie in de horeca waar ik redelijk mijn eigen ding kon doen en ging naar een kantoorbaan waar ze nog van mening waren dat hoe meer uren je naar je scherm tuurde hoe efficienter je werkte. Er kwam zelfs een koffiejuffrouw zodat je maar niet van je plek af hoefde. Het enige wat je mocht was naar de wc haha. Daarnaast zaten we met een aantal mensen in een kantoor waarvan een leidinggevend was en als zij weg liep begon de rest een beetje te babbelen maar als ze terugkwam was het weer urenlang muisstil. Ik had binnen een paar dagen al het gevoel dat ik daar gewoon niet op mijn plek zat, ik heb me nog nooit zo ongelukkig gevoeld. En wat de ts zegt huilen en boos in het verkeer op de weg naar huis. Ik heb toen in de derde week aangegeven dat ik het niet ging trekken daar en mijn proeftijd nog afgemaakt en ben vertrokken. Ik woonde toen nog bij mn ouders en had alleen mn paard dus ik kon financieel dat risico nemen, dat ligt bij de ts misschien anders, maar je zit er te veel uren om je er ongelukkig te voelen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:12

Volgens mij hebben al die neurotische bedrijven nog nooit gehoord van Het Nieuwe Werken. Hoe NIET van deze tijd om je personeel zó strak te houden, en te denken dat je met ongelukkige mensen verder komt dan met mensen die gelukkig zijn in hun baan (en daar hoort vaak toch wel een mate van vrijheid bij)
Misschien moeten zij het boek Gelukkig Werken eens lezen.

Verder snap ik echt niet hoe mensen TS kunnen afbranden op 'je werkt er net 1 dag en je vindt het nu al niet leuk'.
Als het over werkzaamheden zou gaan zou ik zeggen: okee, geef het nog even. Maar het gaat om de werksfeer, en die sfeer bevalt niet en gaat niet veranderen als ik dat zo hoor.
Ik zou absoluut niet kunnen werken in zo'n werkomgeving, maar.... ik had al mijn twijfels gehad bij het contract en daar de nodige vragen over gesteld.

Dat heeft TS niet gedaan, en dat is niet zo slim, maar ik kan me ZO goed voorstellen dat dit allemaal koud op haar dak is gevallen en dat ze het nu niet meer ziet zitten.

Ik bedoel: stapels papier moeten rechtliggen? Stoel moet aangeschoven? Waar hébben we het over? Het is toch geen kleuterschool?

TS, ik wens je heel veel succes en sterkte!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:18

Brainless schreef:
Wat zijn dan overuren als er geen hoeveelheid uren in het contract zijn vermeldt?

De uren die zij boven de 40 maakt. :j Overuren zijn ook gewoon uren en die uren krijg je hoe dan ook betaald.

Je kan toch niet 60 uur werken en 40 uur uitbetaald krijgen? Nee die overige 20 uren (overuren dus) moeten ook betaald worden. :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:22

Maar ts krijgt niet betaald voor 40u, maar voor minimaal 40u. En daar heeft zezelf voor getekend...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:24

Dat maakt niet uit als zij 50 uur werkt kan zij niet maar 40 uitbetalen omdat dat juist in strijd is met de wet en zoals ik herhaal: een arbeidsovereenkomst MAG NIET afwijken van de wet ook niet als het door beide partijen ondertekend is, dan is het namelijk NIET rechtsgeldig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:45

Zij krijgt (zoals ik begrijp) gewoon een maand loon en er staan geen vaste uren in vermeldt.
In Nederland mag je max 60 uur werken per week, als het gemiddelde maar op 48 uur uitkomt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:03

Brainless schreef:
Zij krijgt (zoals ik begrijp) gewoon een maand loon en er staan geen vaste uren in vermeldt.
In Nederland mag je max 60 uur werken per week, als het gemiddelde maar op 48 uur uitkomt.

:j Klopt, zoals ik al quote uit de arbeidstijdenwet 2007.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:10

Maar niet voor niets. Dat staat ook niet in de arbeidstijdenwet.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:11

Dat is hetzelfde als een 0 urencontract dat houdt toch ook niet in dat je 0 uren uitbetaald krijgt? :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:15

Dus een maandsalaris met in het contract 48 uur mag wel?
Mits het uitgerekend per uur maar boven het minimum zit natuurlijk....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:21

Citaat:
Het loon dat naar tijdsruimte (per uur) is vastgesteld kan omgerekend worden naar dagen, weken, maanden en naar jaarloon. Bij de berekening geldt als uitgangspunt dat een jaar uit 260 werkdagen bestaat, waarvan 22 dagen per maand, 5 dagen per week, terwijl een dag uit 8 arbeidsuren bestaat.

Dus met andere woorden, het salaris per maand wat in de AOK staat is omgerekend op basis van minimaal 40 uur. Dus het maandsalaris is gelijk aan 40 uur.
Als je dan 50 uur gaat werken, dan moet het maandsalaris dus veranderen en omgerekend worden op basis van die 50 uur.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:24

260 werkbare dagen?
Dat is gemiddeld 254 per jaar.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:24