zo blij met mijn cijvers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: zo blij met mijn cijvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:06

Lekker belangrijk. Zie er de humor gewoon even van in.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:06

Jolliegirl schreef:
Officieel niet. ;)
En joh, hey geintje..

Ook officieel mag het gewoon. :j

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:07

Fiffill schreef:
Dat is dus niet helemaal waar. Althans dat heb ik gemerkt toen ik dyslectici hielp. Het is wel heel moeilijk ja, en je zult ze er heus niet allemaal uithalen. Maar spellingcheck helpt al een hoop, die filtert er al veel uit, en andere foutjes zullen mensen heus niet constant over vallen. Als je veel oefent kan het echt beter worden! Natuurlijk is het niet iets dat "over" gaat, maar je kunt jezelf wel een beetje trainen erin en wat meer taalgevoel ontwikkelen (tot op een bepaalde hoogte).

mijn moeder , broertje , andere broertje , ik , 2 nichten , 1 neef enz. enz.
hebben hier dyslexie , en géén van alleen merkt zijn eigen fouten , ookal lezen ze het 10 keer over !
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 22-02-13 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Gefeliciteerd!
En misschien kun je even in je onderschrift zetten dat je dyslectisch bent, dan kunnen mensen er rekening mee houden en worden zulte grappen niet gemaakt ;).

Blue_Eyes

Dank. Ik had mijn bericht ook al even aangepast :D

JG, humor is best maar deze vind ik gewoon niet grappig *shrug* :P

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:08

romyloverrr schreef:
Fiffill schreef:
Dat is dus niet helemaal waar. Althans dat heb ik gemerkt toen ik dyslectici hielp. Het is wel heel moeilijk ja, en je zult ze er heus niet allemaal uithalen. Maar spellingcheck helpt al een hoop, die filtert er al veel uit, en andere foutjes zullen mensen heus niet constant over vallen. Als je veel oefent kan het echt beter worden! Natuurlijk is het niet iets dat "over" gaat, maar je kunt jezelf wel een beetje trainen erin en wat meer taalgevoel ontwikkelen (tot op een bepaalde hoogte).

mijn moeder , broetje , andere broetje , ik , 2 nichten , 1 neef enz. enz.
hebben hier dyslexie , en géén van alleen merkt zijn eigen fouten , ookal lezen ze het 10 keer over !

Je kan zorgen dat de COMPUTER het overleest.
Komt er zo'n mooi rood streepje onder. :)

Hoef je zelf niets voor te doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:11

romyloverrr schreef:
miss_lizje schreef:
Je wilt niet weten hoe veel onvoldoendes ik heb gehad voor nederlands ondanks spellingscheck en extra nalees tijd. Ik lees wel een boek per maand, en nee, echt geen dunnetjes. Schrijf hele teksten ook puur voor de lol. Maar ik zal altijd dyslect blijven, het blijft gewoon een handycap. Het is geen ziekte die je even met veel oefenen kan oplossen. Ik vind dat je zeer kortzuchtigd denkt betreft dit onderwerp, leven met dyslectie kan keihard zijn. Want nee, het zit niet alleen in het schrijven, maar in de gehele taal. Begrijpendlezen, voorlezen etc. Ben jij ooit voor je hele klas uitgelachen door je docent omdat je geen moeilijke tekst hardop kan voorlezen? Op zo'n manier vernederd worden is namelijk echt pijnlijk.
Ik ga veder geen tijd verspillen aan stukjes typen naar personen zoals jou, die zijn de moeite niet waard.

hiervan krijg ik echt tranen in mijn ogen , zo waar is het !
in de brugklas wilde ik het eens proberen , een stukje voorlezen voor de klas .
het leek helemaal nergens op en een stukje van 300 worden daar deed ik 20 minuten op.
de leeraar vond het super knap dat ik het durfde maar na de les werd ik uitgelachen en heb ik een heel jaar niet meer durven voor te lezen , bang om uitgelachen te worden

aan de uitspraken die je doet s te merken dat jij niet veel begrijpt van wat dyslexie eigenlijk is !

Als dat laatste aan mij gericht is, dan moet je echt even beter lezen (en nee dat bedoel ik niet vanwege je dyslexie ;) )
En dat is een hele vervelende ervaring en wat jammer dat het zo liep. Ik weet nog goed dat ik een nieuwe docent kreeg en we een werkstuk moesten inleveren: vervolgens kreeg ik een 1. Hard mijn best op gedaan. De reden? "Een 15 jarige kan zo niet schrijven", oftewel ik zou het allemaal van internet hebben gehaald (gelukkig kon mijn docent Nederlands hem vertellen dat ik het wel zelf geschreven had, en met Google vond hij het ook niet terug). En zo kan ik nog wel met andere voorbeelden komen. Ik werd vuil aangekeken door klasgenoten omdat ik wel zonder moeite goede cijfers haalde (er zaten 15 mensen met dyslexie in mijn klas, dit was niet alleen voor hen, maar ook voor mij vervelend!) Uiteindelijk heb ik er toch veel geholpen door, als we bijv. samenvattingen moesten maken, hun stukjes nog even voor ze na te lezen. Dus je hoeft me echt niet te vertellen dat ik niets van dyslexie zou begrijpen.
oliebol happens. Als je er moeite voor wilt doen, kun je dingen echt wel verbeteren (en nee, over gaat het nooit, en je zal ook niet alles eruit kunnen halen) . Bijvoorbeeld door een spellingcheck te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 22-02-13 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:13

Fiffill schreef:
Je cijfer voor Nederlands is zeker niet zo hoog :Y)

Was ook mijn eerste gedachte :D

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:18

Fiffill schreef:
Het enige wat ik zei was

Fiffill schreef:
Je cijfer voor Nederlands is zeker niet zo hoog :Y)

En vervolgens feliciteerde ik hem met z'n cijfers. Als je daar problemen mee hebt, prima, maar dan ga je het nog zwaar krijgen in het leven :+
Overigens kun je een spellingcheck aanzetten in je browser, dan heb je al de helft van je fouten eruit. :)

Ik denk dat jij je alleen aangesproken voelt. Mijn reactie was namelijk niet alleen op jouw reactie gebaseerd, ook voor de andere mensen die de zelfde 'grap' uithaalde.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:21

Ik was degene die 'm maakte, dus dat leek me vrij logisch, en daarbij reageerde je op mij. :+ Die reactie hierboven was ook niet op jou, maar op romyloverrr.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 22-02-13 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:21

Jolliegirl schreef:
romyloverrr schreef:
mijn moeder , broetje , andere broetje , ik , 2 nichten , 1 neef enz. enz.

Je kan zorgen dat de COMPUTER het overleest.
Komt er zo'n mooi rood streepje onder. :)

Hoef je zelf niets voor te doen.

Ik zou dus over het woord 'broertje' (wat als broetje) helemaal heen gelezen hebben he! T is dat jij ze dikgedrukt heb gemaakt :))

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:22

En een spellingcheck haalt zo'n woord er dus wel tussenuit. Kun je installeren in je browser, is echt heel handig hoor!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:23

ik dus ook , nu maar even verandert , maar ik had er ook gewoon overheen gelezen.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:24

Fiffill schreef:
Ik was degene die 'm maakte, dus dat leek me vrij logisch, en daarbij reageerde je op mij. :+

Ik reageerde eerste instatie op andere! (zie pagina 1!) ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:25

De reactie die je hierboven quote is ook niet aan jou gericht, dus ik snap niet helemaal wat je nou wilt zeggen :=

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:26

Sorry, voelde me aangesproken! Volgende keer graag '@ "naam" '

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:30

Degene die net iets over een quote heeft geplaatst, en later heeft verwijderd. Dat kan inderdaad ook. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:31

Dat was ik, en ik heb het verwijderd omdat ik even niet meer zeker wist of het klopte en even geen kans zag om dat na te zoeken ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:36

T.s. gefeliciteerd met je goede cijfers. Ik vond de spelfout in dit geval heel grappig! Maar ik snap ook dat dyslectisch zijn niet altijd grappig is. Nieuw topic over dyslectie /dislexie/ dysleksie/ dislexie jongens?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:39

Annekeee schreef:
Sorry, voelde me aangesproken! Volgende keer graag '@ "naam" '

Sorry als het onduidelijk was, het was de post boven me waar ik op reageerde, vandaar (anders quote ik meestal). Maar zal in het vervolg wel even @ naam typen dan

mysa schreef:
T.s. gefeliciteerd met je goede cijfers. Ik vond de spelfout in dit geval heel grappig! Maar ik snap ook dat dyslectisch zijn niet altijd grappig is. Nieuw topic over dyslectie /dislexie/ dysleksie/ dislexie jongens?

:D ik snap nog steeds niet waarom ze het die naam hebben gegeven! Dat is toch al humor op zich :')

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:50

En dan is het mooi dat in die post de juiste spelling er niet inzit :P dyslexie ;)
Ik heb er ooit is een heel sectorwerkstuk over geschreven omdat ik dat voor mijzelf interessant vond.

Ik zelf vind trouwens dat mensen te makkelijk zeggen dat iets aan hun dyslexie ligt ;) een beetje moeite mag je er zelf wel voor doen.
Net als broetje ipv broertje, dat is gewoon niet goed genoeg opletten.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:03

dat zeg jij :P

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:09

Ja, heb je je wel is echt goed verdiept in dyslexie?
Ik typ nooit zonder spellingscontrole aan (normaliter dan, nu kapotte computer), dat scheelt al 50 % van de fouten. Verder goed nadenken over wat je wil typen en 2 keer doorlezen.
Op die manier maak ik 90% minder fouten omdat je voor het herkennen van je fouten trucjes hebt.
En de overige 10%? die zit m voornamelijk in onbekende woorden :)

Het is ZOO makkelijk om elk foutje op dyslexie af te schuiven.. maar ga zelf beter op je stukken letten en dan haal je die fouten er nog uit. Terwijl ik ook als ik een echte dyslexie fout maak het niet zie hoor.

En ja met dyslexie zal er dus meer tijd zitten in een stuk typen, maar dan kan je vervolgens de fouten die je maakt inderdaad zelf denken van ohw ja dat zal t zijn.
Zo zeg ik hier op bokt als iemand mij op een spelfout wijst zelde dat ik dyslexie heb (en in redelijk zware mate) maar gewoon dat ik me vertypt heb.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:15

ja , ik heb me in dyslexie verdiept.
maar nee , ik zie die fouten echt niet door 2 keer door te lezen
natuurlijk wel met spellingcontrole 50%
maar die andere 50 % blijft , ookal kijk ik het 2 keer door !

maargoed , ik denk dat dit een zinloze discussie is.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:16

Dyslexie is niet alleen typefouten maken hé, ook niet moeite hebben met lezen máár nog veel meer.
Volgens dit boek, is dyslexie een gave. ;)