Wie nog meer afstuderen in 2013?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Re: Wie nog meer afstuderen in 2013?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:49

Ik lees hier al een beetje mee. Maar zal het maar zwart op blauw zetten :)

Ook ik studeer in 2013 af :) Met als keihard streven om dit vóór de zomervakantie voor elkaar te hebben :)
Ik loop op dit moment nog een stage, tot 8 februari. En daarna begint mijn afstudeeropdracht.
Ik ben 5e jaars (van 4 jaars opleiding) Toegepaste biologie aan de HAS. HBO dus :)

Nu druk bezig met verslag schrijven voor stage :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:55

Wat komen er leuke onderzoeksonderwerpen voorbij! :D

Op mijn studie moet je uit een lijst met onderwerpen kiezen, en daar je scriptie over schrijven. Zelf een onderwerp aandragen mag ook, maar dit moet van tevoren goedgekeurd worden. Ik had een leuk onderwerp in gedachten (iets met beeldvorming), maar de meest geschikte onderzoeksmethode daarvoor was een inhoudsanalyse. En als ik ergens een hekel aan heb, niet goed in ben en het idee heb dat ik 'zomaar wat doe', dan is het bij een inhoudsanalyse. Dat onderwerp houd ik dus voor mezelf, en ik wacht nu de lijst met onderwerpen af. Komende week komt ie online, dus ben erg benieuwd!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:58

Szan schreef:
Wat komen er leuke onderzoeksonderwerpen voorbij! :D

Op mijn studie moet je uit een lijst met onderwerpen kiezen, en daar je scriptie over schrijven. Zelf een onderwerp aandragen mag ook, maar dit moet van tevoren goedgekeurd worden. Ik had een leuk onderwerp in gedachten (iets met beeldvorming), maar de meest geschikte onderzoeksmethode daarvoor was een inhoudsanalyse. En als ik ergens een hekel aan heb, niet goed in ben en het idee heb dat ik 'zomaar wat doe', dan is het bij een inhoudsanalyse. Dat onderwerp houd ik dus voor mezelf, en ik wacht nu de lijst met onderwerpen af. Komende week komt ie online, dus ben erg benieuwd!

Haha, jaloers! Ik krijg alle vrijheid maar ik vind zoveel (lees: alles) leuk, dus iets verzinnen was een drama :=

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:03

Ik meld me hier ook even! Ik heb wegens omstandigheden langer over mijn studie gedaan, maar ik mag per 1 februari dan eindelijk beginnen met afstuderen :D Ik heb er heel veel zin in, ik kan niet wachten tot ik mijn diploma in mijn handen heb. Ik studeer HBO Pedagogiek aan Hogeschool Inholland in Amsterdam.

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:12

Zelf ben ik inmiddels al een tijdje afgestudeerd ( M.Sc. Communicatiewetenschappen) maar mocht ik één van jullie in 2013 kunnen helpen met je scriptie*; mijn Pb-box staat open!

* Taalkundig volledig nalopen, check m.b.t. logica, inhoudelijke consistentie, leesbaarheid en d.m.v. het verstrekken van overige tips & tricks.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:45

Oeh, dat zou fijn zijn LotteEnRypke!

Ik heb om 14.00 een gesprek voor een afstudeeropdracht bij een bedrijf waar ik heel graag zou willen zitten!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:49

Soleado schreef:
Oeh, dat zou fijn zijn LotteEnRypke!

Ik heb om 14.00 een gesprek voor een afstudeeropdracht bij een bedrijf waar ik heel graag zou willen zitten!

*duimt mee*

Ik lees hier veel over zelf afstudeeropdracht zoeken en bij een bedrijf etc...

Ik heb dan een aangepast traject waardoor ik het onderwerp in overleg nog mocht vaststellen, maar anders werd je bij mij op de opleiding ingedeeld...

Studeren jullie alleen af, of in een groep? :)

Mijn opdracht staat overigens nog niet helemaal vast, maar is met Hoefbevangenheid en onderliggende metabole problemen (insulineresistentie, cushing etc)

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:50

Oh, dat is een leuke opdracht zeg!!

Ik moet alleen afstuderen en ook moet ik voor een bedrijf mijn scriptie schrijven.

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 13:52

Spannend Soleado! Ik zal ook voor je duimen :j

Ik moet individueel afstuderen, maar bij een hele grote opdracht maken ze wel een uitzondering.
Ik vind het wel fijn om het alleen te doen. Dan kan ik het ook zelf indelen i.v.m. m'n werk.

Ik heb inmiddels mijn onderzoeksplan ingeleverd en gister positieve feedback gekregen.
Maar een paar kleine dingetjes hoeven veranderd te worden, verder is de algemene inhoud prima.
Bij sommige stukken had ze helemaal geen feedback.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:01

Spannend Soleado!! :)

Interessant onderwerp Akshay!

Ik heb mijn eerste onderzoek voor dit jaar uitgeprint, voor de minor hulpverlening en paarden :) Maandag heb ik een gesprek bij de organisatie waar ik mijn tweede onderzoek ga uitvoeren, dat gaat over hoe het aanbod van lesmateriaal op peuterspeelzalen beter kan aansluiten op dat van de basisschool :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:04

Ja ik ben ook erg blij met dit onderwerp :) Ik denk dat ik me daar uit interesse ook wel erg in wil verdiepen. En dat werkt toch beter dan een onderwerp tegen je zin in is mijn ervaring :)

Op mijn opleiding moest je eigenlijk in groepen van 3 afstuderen...

Ik mag nu wel alleen :)
Ik voer het onderzoek uit met de faculteit diergeneeskunde Utrecht. Maar werk niet bij hen en word gewoon door school begeleid etc. Dus niet echt bíj een bedrijf. Meer vóór een bedrijf zegmaar :)

Als alles doorgaat komt er ook een artikel van :=

@LePapillion; wauw goed gedaan! Ik moet ook m'n plan alvast gaan schrijven, maar zit intussen ook in het afronden van mijn stage en daarvoor schrijven. grote wirwar :))

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:37

Er komen hier interessante onderwerpen voorbij (:

Ik studeer individueel af. Mijn onderwerp is peercoaching (:

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:26

Gesprek was leuk! Precies wat ik zocht, zowel onderwerp als bedrijf! :D

Nu heb ik over anderhalve week nog een gesprek met de big boss erbij, zit eraan te denken om alvast het 1 & ander op papier te zetten en een soort korte "presentatie" te houden zodat ze zowel een duidelijk beeld over mij krijgen als over mijn motivatie/insteek. Of is dat heel erg slijmen?? :')

Wel chill dat jullie niet afhankelijk zijn van een bedrijf. Ik moet nl rekening houden met zowel het bedrijf als school en das wel lastig soms.

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:43

Ik denk dat het wel een goed idee is om een soort presentatie te geven over jezelf :)

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:52

Voelen jullie de spanning ook al?
Bij mij gaat het afstuderen echt beginnen namelijk !
Morgenochtend even de laatste dingetjes bijwerken aan plan van aanpak en dan inleveren !! En dan moet ik binnen 2 weken horen of het is goedgekeurd of niet, en dan mogen we eindelijk aan de slag!

Ook nog maar 2 weekjes en dan is de minor afgerond, hier ben ik wel mega blij mee! Ben daar helemaal klaar mee, viel ontzettend tegen, vakken zijn niet zoals ik het verwacht had! En heb ook een project waar ik(en de rest van het groepje) gillend gek van wordt!
Project zelf is na 17(!) weken nog steeds erg onduidelijk, studiehandleiding, docent, instelling kunnen het niet ophelderen! Docent veranderd wekelijks haar feedback, wat het lastig maakt voor ons om verder te gaan. Daarnaast is contact met de instelling krijgen erg lastig, waardoor wij zorgen hebben over de tijdsdruk. Zonder feedback van de instelling kunnen we niet verder terwijl we nog veel moeten doen!
Toen ik vorige week deze zorgen vd groep uitte naar de docent ging het gesprek geheel een andere kant op, docent begon erg persoonlijke opmerkingen naar mij en over mij te maken. Nou liggen wij elkaar sowieso niet, dus irritaties/frustraties zijn er sowieso snel, maar dan nog geeft het de docent geen reden om bepaalde persoonlijke opmerkingen te maken :n

Dat voorval en de stress van het afronden van dit kwartaal en nog 2 herkansingen van vorig kwartaal zorgt er toch wel voor dat ik graag zie dat de minor is afgelopen, haha :P

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:00

Bij mij gaat het nu ook beginnen! Vandaag mijn stage aangemeld en nu moet ik op de officiële toestemming van de examencommissie wachten om te beginnen (maar als het goed is voldoe ik aan alle eisen). Ben nu bezig met een literatuurreview om me te verdiepen in mijn stageonderwerp, en dan kan over 2 weken mijn stage echt beginnen :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:03

Hier nog 3 weken.. Ik ben nu in de afrondende fase van mijn stage..
Stress heb ik al een paar weken :=

@_astrid; wat balen dat het vanuit de begeleiding zo rot gaat. Ervaring mee, ook in een afstudeeropdracht.. Ik moet niet voor niks nu nog een keer zegmaar ;) :))

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:10

@ _Astrid: vervelend dat er geen duidelijkheid komt over wat nu de bedoeling is. Persoonlijke opmerkingen zijn sowieso not done. Wat voor minor volg(de) je?

Spannend dat het overal gaat beginnen! Hier nog ongeveer 2 weken, en dan weet ik wat voor onderwerp ik mag onderzoeken. Wij moeten drie onderwerpen van een lange lijst kiezen, en van die drie wordt één onderwerp toegewezen. Spannend dus! Volgende week moet ik een keuze van drie onderwerpen doorgeven. Maar... vraagje:

In hoeverre laten jullie je scriptie onderwerpen afhangen van het soort onderzoek? Ik heb namelijk twee onwijs leuke opdrachten in gedachten, maar die moet ik onderzoeken aan de hand van statistisch onderzoek - iets wat een zwak punt van mij is. Ik vraag me dan ook af of ik er wel voor moet gaan, maar aan de andere kant zou ik na alle statistiek-vakken toch wel over die basiskennis moeten beschikken. Bovendien wil ik vooral een interessant onderwerp, anders zal de motivatie ver weg zijn. Ingewikkeld :\

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:13

Szan schreef:
In hoeverre laten jullie je scriptie onderwerpen afhangen van het soort onderzoek? Ik heb namelijk twee onwijs leuke opdrachten in gedachten, maar die moet ik onderzoeken aan de hand van statistisch onderzoek - iets wat een zwak punt van mij is. Ik vraag me dan ook af of ik er wel voor moet gaan, maar aan de andere kant zou ik na alle statistiek-vakken toch wel over die basiskennis moeten beschikken. Bovendien wil ik vooral een interessant onderwerp, anders zal de motivatie ver weg zijn. Ingewikkeld :\

Hier niet voor afstuderen, maar wel voor huidige stage.
Ik kon een hartstikke leuke opdracht doen. Moest daarvoor een enquête opzetten en verspreiden, en deze met SPSS (Statistiekprogramma) verwerken. Ook GIS (cartografieprogramma) zat erbij.
2 dingen waar ik helemaal niet zo goed mee om kan gaan eigenlijk. Maar het lukt me nu best goed, ik denk ook omdat de opdracht erachter wel mijn ding is. En ik daardoor de drive heb om het te kunnen.

Maar, dat is echt iets wat je zelf moet bedenken :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:19

Wat voor opdracht moet je doen? GIS (en Flowmap) ga ik sowieso gebruiken, maar ik heb daar 4 vakken in gevolgd en een minor aan een andere universiteit. Ik studeer geografie, dus GIS was een verplicht onderdeel. Daar verwacht ik gelukkig geen problemen mee. Wel een pittig programma om zomaar even door te krijgen, maar als je de basis eenmaal doorhebt, kan je er veel mooie dingen mee doen.

Ik ga de knoop over statistiek ook zeker zelf doorhakken, maar ik ben gewoon zo bang dat het me niet gaat lukken, en mijn scriptie daardoor uiteindelijk geen voldoende waard is. Het voelt alsof ik een groot risico neem. Maar ik heb nog een weekje om er rustig over na te denken :) SPSS zal trouwens het probleem niet zijn, eerder de achterliggende theorie van statistiek (wat moet ik gebruiken en wanneer).

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:28

Heb je een fijne docent/vraagbaak voor het vak? :) Dat was voor mij uiteindelijk de doorslag namelijk :) (de docent bij ons van statistiek is érg aardig en altijd bereid te helpen :) )

Ik doe nu onderzoek naar het economische belang van ruiter- en menroutes in West-Brabant. Met GIS moet ik daarvoor wat kaarten invullen (huidige paden en voorzieningen aangeven).
wij kregen voor gis 5 lesjes :\
Spss (programma) hebben we 1 blok les in gehad :=

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:56

Ik kan mededelen dat ik vandaag afgestudeerd ben :D
Voor iedereen die dit jaar nog moet: veel succes!!

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:40

@Szan: de minor 'Opvoedschakels', beetje een tegenvaller. Had verwacht dat we zouden leren hoe we ouders/gezinnen moeten begeleiden, specifieke technieken en methodieken, maar we leren meer over het jeugdbeleid in de gemeentes.
Schijnt dat deze minor ook gaat vervallen op de HRO, denk dat het ook wel een verstandige keuze is, zo grote bijdrage aan de opleiding heeft het helaas niet.

Even op je vraag, lastige keuze. Uitdaging is altijd fijn, en met een 'zwak punt' afstuderen is wel echt een topper. Maar aan de andere kant, het moet zeker interessant zijn, zeker als je snel gedemotiveerd bent ;)

@amy_leftover: Gefeliciteerd ! :D

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:03

amy_leftover schreef:

gefeliciteerd *\o/*

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:39

amy_leftover schreef:

Gefeliciteerd! *\o/*