Ik moet gaan lenen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Re: Ik moet gaan lenen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:36

Alsof ik sta te juigen om te lenen. Ik vraag alleen maar om raad. Hoe ik het moet aanpakken. Wie zijn jullie over te oordelen over mijn vaste lasten/kosten :) Erg vervelend om te horen te krijgen dat mijn ouders het verkeerd doen wb kostgeld of dat ik het paard weg moet doen terwijl ik daar geen kosten aan heb.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:40

is het een optie om bij je ouders te lenen,
of ipv kostgeld dit zelf te houden en dit alsnog opschrijven en dit later alsnog te betalen..

welke bijbaantjes heb je gedacht en waarom zouden deze niet kunnen

je wil raad maar je schuift alle adviezen aan de kant.

jiehaaa

Heb je al op de site van DUO gekeken? Ik denk dat je daar nu meer aan hebt, de nieuwe reacties voegen niet zoveel meer toe denk ik.

SuzanLarissa

Jij hebt ''geen'' kosten aan het paard, maar je ouders wel. Dus als paard weg is, hoef je geen kostgeld te betalen.
Dus dat scheelt alweer 50 euro in de maand toch?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:41

SuzanLarissa schreef:
Jij hebt ''geen'' kosten aan het paard, maar je ouders wel. Dus als paard weg is, hoef je geen kostgeld te betalen.

Ik leef van blaadjes op de grond _O-

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:44

eenitraM schreef:
SuzanLarissa schreef:

Ik leef van blaadjes op de grond _O-

Ben je dom ofzo? Is toch heel erg logisch? Een paard kost wel meer dan 50 euro in de maand..
Dus neem aan dat ze er geld aan overhouden als paard weg is, tenzij jij voor 5 mand eet ofzo

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:45

jiehaaa schreef:
Heb je al op de site van DUO gekeken? Ik denk dat je daar nu meer aan hebt, de nieuwe reacties voegen niet zoveel meer toe denk ik.

Kan helaas nu nog niet inloggen. Komt doordat ik een nieuw telnr. heb. Moet nog max. 5 werkdagen wachten.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:46

Nog even geduld dan!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:46

SuzanLarissa schreef:
Ben je dom ofzo? Is toch heel erg logisch? Een paard kost wel meer dan 50 euro in de maand..
Dus neem aan dat ze er geld aan overhouden als paard weg is, tenzij jij voor 5 mand eet ofzo

Kostgeld betaal ik! Voor het gebruik van gas/elektra/wasmiddel/shampoo/brood/draaiende vaatwasser/biefstuk/cola van de aldi. Mijn ouders hebben altijd de paarden betaald. Voer/VA-kosten. Ik heb GEEN kosten aan de paarden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:48

maar we willen je helpen maar vraag al paar keer wat dingen maar je kraakt alles af..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:49

StalNollie schreef:
maar we willen je helpen maar vraag al paar keer wat dingen maar je kraakt alles af..

Helpen? Waarmee? Mijn ouders de grond instampen omdat ik kostgeld moet betalen? Helpen om te zeggen dat ik het paard weg moet doen? Helpen met het bepalen dat ik een bijbaantje moet zoeken?

Ik vraag alleen naar ervaringen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:50

Ik begrijp je echt niet TS... Je vraagt advies en dat geven we, maar ondertussen wil je niets horen... Wat wil je nou eigenlijk dan?

Als ik jou was zou ik lekker bij de duo lenen wat je nodig hebt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:51

eenitraM schreef:
StalNollie schreef:

Helpen? Waarmee? Mijn ouders de grond instampen omdat ik kostgeld moet betalen? Helpen om te zeggen dat ik het paard weg moet doen? Helpen met het bepalen dat ik een bijbaantje moet zoeken?

Ik vraag alleen naar ervaringen.

Sorry dat we meedenken en het beste met je voor hebben....

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:52

Ik ben op zoek naar mensen die hebben geleend. Bij welke instantie. Hoeveel? Meer of juist genoeg. Hoe ze het er mee doen. Of ze het vervelend vinden achteraf. Ik hoef niet te horen dat ik geen kostgeld moet betalen, mijn ouders lief moet aankijken, het paard moet verkopen, nogmaals om tafel te gaan zitten, abbo bijstellen.. Ik heb daar niets aan!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:53

Ik heb ook een kleine lening bij de DUO, betaal nu 45 euro in de maand en kan het wel missen, maar ik heb nu wel een goede baan. Ik heb alleen het laatste jaar wat bijgeleend om te zorgen dat ik al mn energie in het afstuderen kon stoppen. De jaren ervoor werkte ik nog zo'n 15 a 20 uur(naast mn hbo opleiding die ik in 3 jaar deed)

Weet niet wat voor een opleiding je doet? Ik zat in Dronten op school en heb toen heel veel werk gedaan voor HRPM van schoffelen tot catering tot slopen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:54

farpz schreef:
Ik hoor veel Bokkers zeggen: "ik ken zoveel die lenen". Maar ken je ook die geleend hebben en hoe hun kostenplaatje nu is? Mensen kennen die nu lenen is makkelijk, maar de vraag is of je later geen spijt krijgt van lenen.

Ik ben er eentje. Ik heb geleend tijdens mijn studie, en betaal inmiddels terug. Geen moment spijt van. Ik heb oa door te lenen en hard te werken ook veel extra dingen tijdens mijn studie kunnen doen (tijd naar het buitenland, besturen). Ik heb nu een prima baan, en betaal maandelijks fluitend het bedrag terug. Kan daarnaast nog gewoon met vakantie, een huis kopen en een paard onderhouden.

Ik ben natuurlijk bewust dat dit maar een verhaal is, maar het is mijn ervaring. En ik zou dus niet zo'n probleem maken van lenen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:56

MarjanB schreef:
Ik heb ook een kleine lening bij de DUO, betaal nu 45 euro in de maand en kan het wel missen, maar ik heb nu wel een goede baan. Ik heb alleen het laatste jaar wat bijgeleend om te zorgen dat ik al mn energie in het afstuderen kon stoppen. De jaren ervoor werkte ik nog zo'n 15 a 20 uur(naast mnhbo opleiding die ik in 3 jaar deed)

Weet niet wat voor een opleiding je doet? Ik zat in Dronten op school en heb toen heel veel werk gedaan voor HRPM van schoffelen tot catering tot slopen.

Haha dankje voor je reactie. :') Echt waar! Eindelijk iets waaraan ik wat heb!

Ik zit in het eerste jaar en wil eerst mijn P halen. Het eerste jaar schijnt het pittigste te zijn. Ik maak lange dagen en heb veel schoolwerk. reizen duurt ook 1.5 uur en aankomend rooster ben ik 3 keer om 5 uur uit. Wordt erg laat. Het is hopelijk voor een jaartje dat ik moet lenen. Zolang ik mijn P maar haal!

Anoeska schreef:
farpz schreef:
Ik hoor veel Bokkers zeggen: "ik ken zoveel die lenen". Maar ken je ook die geleend hebben en hoe hun kostenplaatje nu is? Mensen kennen die nu lenen is makkelijk, maar de vraag is of je later geen spijt krijgt van lenen.

Ik ben er eentje. Ik heb geleend tijdens mijn studie, en betaal inmiddels terug. Geen moment spijt van. Ik heb oa door te lenen en hard te werken ook veel extra dingen tijdens mijn studie kunnen doen (tijd naar het buitenland, besturen). Ik heb nu een prima baan, en betaal maandelijks fluitend het bedrag terug. Kan daarnaast nog gewoon met vakantie, een huis kopen en een paard onderhouden.

Ik ben natuurlijk bewust dat dit maar een verhaal is, maar het is mijn ervaring. En ik zou dus niet zo'n probleem maken van lenen.

Kijk, en dit is een postieve kant vcan het lenen. Top! :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:56

je zou er wel iets aan kunnen hebben maar je kiest de makkelijkste optie op dit moment maar wie zegt dat je het kan terug betalen heb je aan de rentes gedacht... en 1500 even zo verdienen met een baan ik wou dat ik dat verdiende zeg. en ben 23 met een vast contract in de kraamzorg maar verdien het niet hoor.. helaas...

vind dat je te makkelijk denk en zwart wit alles leest. we stampen niemand de grond in en zeggen niet je paard te verkopen we zetten overal vraagtekens achter of je de opties al bekeken hebt en uitgezocht te hebben. en waarom niet nog een keer om te tafel als het kan helpen way not... en lenen je hoort er tegenwoordig veel slechte dingen over, banken lenen niet voor niets niet zo snel meer omdat mensen in torenhoge schulden terecht komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:56

Ts; doe jij een studie waar makkelijk werk in is te vinden? Want dan is afbetalen natuurlijk geen probleem.

Ik woon thuis en heb alleen beurs gehad, dus dat wordt kwijtgescholden gelukkig. Want de kans dat ik snel werk vind is erg klein...
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-10-12 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:57

Mijn beste vriendin heeft geld geleend en die is nu nog aan het afbetalen en vind het vreselijk dat ze geleend heeft. Ze kon de studie ook niet betalen wegens kostgeld enzo, dus moest echt een lening afsluiten. Dit heeft ze een paar jaar gedaan en de schuld is zo hoog opgelopen dat ze die nauwelijk terug betaalt krijgt en nu erg beperkt is. Zo is ze pas op haar 23e kunnen beginnen met auto rijlessen en heeft ze heel lang geen kleding enzo kunnen kopen.
Ook omdat ze op zichzelf woont, want thuis wonen was echt geen optie, dus het is wel beetje andere situatie :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:57

vuurneon schreef:
Ts; doe jij een studie waar makkelijk werk in is te vinden? Want dan is afbetalen natuurlijk geen probleem.

Jup. Bouw en communicatie. Werk zat :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:58

ja en de negatieve kant van het lenen daar reageer je niet op.. jammer maar ik ga me tijd nu beter besteden

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:58

farpz schreef:

Ik heb er dus 1 die het laatste jaar van mijn studie geleend heeft omdat ik geen stufi meer kreeg omdat ik inm n 5e jaar zat. Ik heb 1 jaar lang 300,- per jaar geleend. 2 jaar na het halen van je papiertje moet je gaan terug betalen.

DUO stelt vast aan de hand van je inkomen welk bedrag je minimaal per maand moet gaan betalen (dat is meestal een paar 10-tjes per maand). Je mag ook sneller aflossen. Ik laat al een paar jaar het minimale vastgestelde bedrag elke maand van mn rekening schrijven. Nog een paar maanden en ik ben er vanaf *\o/*

Als je een lening bij DUO hebt dan heeft dat nauwelijks invloed op het kopen van een huis later. Sommige banken accepteren ook geen DUO lening maar de meesten doen daar verder niet moeilijk over als het geen wereldschokkende bedragen zijn (lees: 10.000 euro).

Ik wilde eigenlijk eerst ook niet lenen en heb dat dus ook maar minimaal gedaan. Er zijn ook mensen die maximaal lenen en het geleende deel op een spaarrekening zetten, de achterliggende gedachte is dat de rente op de spaarrekening hoger is als de rente die DUO berekend over het geleende deel ;) Of die vlieger nu nog op gaat is een ander verhaal natuurlijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:59

In dat geval zou ik lenen bij de DUO :j rente valt mee en lenen voor je studie is echt geen ramp.
Wat je nu tekort komt zou ik lenen.

Mijn zus heeft 10 jaar gedaan over het afbetalen, viel haar wel erg tegen maar ze heeft wel een top studententijd gehad en eenmaal afbetaald was dat het haar ook waard!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:00

nog kleine aanvulling op kopen van een huis alles wat je leent als is het een tv word geregistreerd bij de weet ik wat voor instantie even de naam kwijt. dus lenen voor een huis wat het bedrag ook is doen ze in deze tijd wel degelijk moeilijk over wat ook zeer terecht is.